Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Jaké dovednosti by měl mít správný manažer?

Ne každý z nás se může stát manažerem, nebo alespoň skutečně dobrým manažerem. K výkonu manažerské funkce je zapotřebí oplývat mnohými schopnostmi a dovednostmi. Které to jsou a bez jakých vlastností se kvalitní manažer neobejde?

O manažerské pozice je velký zájem. A to z několika důvodů:

  1. Jsou (většinou) dobře placené.
  2. Neustále se rozvíjíte – při výkonu své funkce se každý den něčemu novému přiučíte.
  3. Nemusíte pracovat rukama, neboť pracujete hlavně hlavou.

Manažerské dovednosti

Prohlašovat se za schopného manažera ale nemůže jen tak někdo. Že delegujete práci na někoho jiného a umíte rozdělovat úkoly a přeposílat e-maily, není nic světoborného. To zvládne skoro každý. Ne každý ale například dokáže stanovovat dílčí i dlouhodobé cíle, dodržovat je, efektivně plánovat nebo být empatický vůči svým spolupracovníkům či klientům. To ovšem nejsou všechny vlastnosti, jež jsou na pozici manažera téměř nutností. Seznamte se s těmi hlavními.

Dokážete si vytyčit cíl a plánovat jednotlivé kroky, které k němu vedou

Mezi nejdůležitější manažerské dovednosti patří schopnost vidět do budoucna, stanovovat si smysluplné cíle a plány a rozdělit je na úkoly a cíle dílčí, které ke splnění těch hlavních povedou. Důležité je ale také umět tyto cíle plnit a co především – kontrolovat, zda se na nich soustavně pracuje. Právě schopnost plnit stanovené úkoly a nesejít z cesty, která k cíli vede, odlišuje úspěšné manažery od neúspěšných.

Umíte komunikovat a vcítit se do druhých

Nejen se svými podřízenými a nadřízenými, ale také se svými klienty. Musíte se umět do druhého vcítit, být empatičtí a odhadnout, co ten druhý chce, požaduje nebo co je mu naopak nepříjemné. Musíte umět nabídnout nejlepší řešení a přesvědčit klienta, že mu poskytujete a nabízíte jen to, co je pro něj výhodné. Manažeři dokážou odhadnout, kolik si toho vůči svým klientům mohou dovolit, kdy se cítí a necítí komfortně, i to, co jim mohou nabídnout, aby dosáhli toho, co sami chtějí.

Plánujete efektivně

Plánovat dokáže kde kdo. Cestu do práce si umíte naplánovat, nákupní seznam také vytvoříte, dokážete si rozplánovat i vaši každodenní práci nebo všechno, co musíte učinit v rámci práce v domácnosti. Ale vytvořit časový harmonogram pro sebe i pro své podřízené, kteří plní vytyčené úkoly, to už je relativně tvrdý oříšek. Protože když si časový harmonogram, nejen denní, ale i týdenní, měsíční či půlroční, nevytvoříte správně, svých plánů nikdy nedocílíte. Navíc vám hrozí syndrom vyhoření. Je dobré si rozvrhnout práci tak, abyste se neupracovali k smrti. Musíte věnovat i čas sami sobě, své rodině a přátelům. Je důležité zachovávat balanc mezi pracovním a soukromým životem.

Máte přirozenou autoritu

Často se říká, že s tou se člověk rodí. Autoritě se na workshopech ani při studiu ve škole nenaučíte. Buď ji máte, nebo ne. A kdo ji má, má velkou naději stát se schopným manažerem. Když žádnou autoritu u svých podřízených mít nebudete, nemůžete se spolehnout na to, že budou plnit úkoly, které jim zadáte. Bez autority hrozí, že budete všem pro smích, že vás lidé za vašimi zády budou pomlouvat a pokud si autoritu a respekt začnete vynucovat, jste na nejlepší cestě k neúspěchu. Vynucování autority nikdy k ničemu nevede.

Uznáte svou chybu a umíte řešit problémy

Člověk není tvor dokonalý, člověk není stroj a vždycky nastane chvíle, kdy chybuje. Kdy se zmýlí. Je dobré svou chybu nebo mýlku uznat. Dělat chyby není lidskou slabostí, lidskou slabostí je neumět si své chyby přiznat. Lidé si vás mnohem více budou cenit v případě, kdy se dokážete svým pochybením postavit čelem. Rovněž je velmi důležité být schopný řešit rychle a efektivně každý problém, který přijde. A že jich bude. Nesmí vás rozhodit, ať je sebevětší. Nesmíte se z každého problému hroutit, naopak si musíte i ve vyhrocených situacích zachovat chladnou hlavu. Budete-li nervózní, nepříjemní nebo začnete-li panikařit, nikam se nedostanete.

Neustále na sobě pracujete

Že vystudujete vysokou školu a absolvujete nějaké kurzy, ještě neznamená, že do konce života už nemusíte dělat pro své vzdělání vůbec nic. Spíš právě naopak – musíte se vzdělávat průběžné. Nejen v manažerských schopnostech a dovednostech, ale celkově, obecné vzdělání je také důležité. Udržujte si přehled v kulturním, ekonomickém i politickém dění. Poslouchejte hudbu, sledujte filmy, čtěte knihy, cestujte. To vše otvírá mysl, dělá nás tolerantnějšími a empatičtějšími.

Chcete se i vy stát schopným manažerem? V neposlední řadě se musíte naučit ovládat stres a úzkosti. Bez toho nikdy manažerskou pozici nebudete moci vykonávat naplno. Jak tedy stres zvládnout? Vyzkoušejte těchto osm kroků.


Vydáno
26. 12. 2021
Kategorie
Tagy