Koronavirová pandemie více než kdy jindy ukázala, jak důležité je mít možnost nakupovat prostřednictvím internetu. Spousta prodejen musela zavřít svůj kamenný krám a obchodovat jen s pomocí e-shopu, pokud ho měla k dispozici. Vznikla a stále vzniká celá řada nových internetových obchodů, protože hodně podnikatelů či živnostníků se chytlo příležitosti, jež se najednou před nimi objevila. Patříte mezi ně?
Než se pustíte do tvorby vlastního e-shopu
Rozhodli jste se podnikat na internetu a otevřít svůj první e-shop? Pak určitě zvažujete všechny možnosti, které se vám nabízejí. Sami jako nakupující jste nejspíš navštívili hodně internetových obchodů, které se od sebe liší zejména grafikou. Některé jsou více povedené a působí velmi originálně, jiné zapadnou v šedi normálnosti. Je pravděpodobné, že vy se svým e-shopem budete chtít vyniknout a zaujmout návštěvníky. Upřímně? Ty stejně nejvíce bude zajímat vaše zboží, jeho ceny, za kolik peněz jim ho odešlete a za jak dlouho.
Design e-shopů nejvíce řeší ti, co ho navrhují. Z profesionálního hlediska na to mají svůj názor, a protože znají zásady UX designu (tj. uživatelsky přívětivého), vidí u jednotlivých internetových obchodů, co by se dalo ještě u nich zlepšit. Laici, kam patří také většina nakupujících, chtějí dobře a rychle nakoupit. Ale jestli máte tlačítka červená, nebo modrá, je jim obvykle opravdu jedno.
Kolik jste ochotni do designu e-shopu vložit financí?
Spustit e-shop v dnešní době není nic složitého, když se odhodláte do toho dát. Stačí si vybrat a pronajmout některou se šablon, které jsou na netu k dispozici. Nabízejí v základu obvykle to, co je pro chod e-shopu nejdůležitější. Za rozumný peníz získáte možnost začít ihned nabízet zboží. Volba e-shopového řešení pomocí šablony je ideální pro toho, kdo neoplývá množstvím financí, a přesto chce začít obchodovat. Může jím být maminka na rodičovské dovolené, která si bude takto přivydělávat třeba prodejem svých vlastních výrobků, i méně zkušený e-shopař, jenž teprve v oboru začíná.
Pronájem šablony včetně hostingu vychází na několik stovek korun měsíčně, což je položka, která příliš rozpočet živnostníka nezatíží. Počítejte ale s tím, že si budete muset hodně věcí udělat sami – třeba napsat texty a popisky kategorií, jež jsou nezbytnou součástí každého e-shopu. K nejoblíbenějším šablonám patří ty od Shoptet, Prestashop, Eshop-rychle, Shop5 a další. Internetový obchod si lze pořídit také ve WordPressu.
Kdy se rozhodnout pro e-shop na míru
Budete prodávat exkluzivní zboží, nebo hodláte jet ve velkém jako nejznámější české e-shopy? Pak bude pro vás asi lepší nechat si udělat e-shop na zakázku, který bude sršet originalitou vzhledu, avšak dle pravidel UX designu, a podpoří exkluzivitu vašich produktů. Připravte se však na to, že toto řešení není nejlevnější a vyjít vás může i řádově několik tisíc korun. Na druhou stranu získáte internetový obchod, jenž nezapadne v davu ostatních. Výhodou pro vás může být, že si s odbornou firmou, která vám bude e-shop na míru vytvářet, lze dohodnout přesně ty funkce, jež jsou pro váš obchod důležité. Velmi často získáte hotový produkt připravený okamžitě ke spuštění, tedy i včetně originálních textů.