Máte co prodávat, ale e-shop ještě nemáte? V tom případě je na čase to změnit. Co ke zřízení e-shopu potřebujete a co bude nutné vyřídit ohledně zákonem stanovených náležitostí?
Právnická nebo fyzická osoba?
V první řadě si musíte vyřídit živnostenské oprávnění. Nic dalšího ale nepotřebujete, na maloobchodní prodej nepotřebujete dokládat žádnou odbornost. Osoba samostatně výdělečně činná proto může začít podnikat okamžitě poté, co si živnost založí.
Případně můžete podnikat jako právnická osoba a založit si společnost s ručením omezeným. Výhodou tohoto způsobu podnikání je, že neručíte celým svým majetkem, jako je tomu u OSVČ, ale jen do výše svého obchodního majetku.
Při zakládání e-shopu ovšem musíte uvést sídlo firmy, vypadá to mnohem důvěryhodněji, než kdybyste žádnou adresu neuvedli. To by však nemělo představovat větší problém, jelikož jako sídlo firmy můžete zapsat svůj byt nebo dům, není potřeba mít žádnou kamennou prodejnu. Případně můžete využít takzvaného virtuálního sídla a kanceláře.
Pokud se chystáte prodávat zboží, které je určené pro spotřebitele, a nikoliv pro velké firmy, nemusíte se registrovat se k DPH. Na druhou stranu je dobré vědět, kdy se plátci DPH stát musíte:
- Máte roční obrat vyšší než 1 milion korun
- Majetek získáváte prodejem podniku či privatizací
- Vykonáváte podnikatelskou činnost po zesnulém plátci
- Jste členem ve sdružení, které je plátcem DPH
- Poskytujete zboží nebo služby mimo ČR
E-shop snadno a rychle
Nyní přichází na řadu samotné založení e-shopu. Na českém trhu najdete mnoho platforem pro tvorbu e-shopu, díky kterým budete mít e-shop hotový doslova a do písmene za několik desítek minut. Platformy, například Shoptet.cz, Shopify.cz či Eshop-rychle.cz nabízejí již přednastavené šablony, z nichž si vyberete tu, která vám nejlépe vyhovuje. Dále si k e-shopu můžete dokoupit i různé marketingové nástroje, jako jsou:
- newslettery
- slevové kupóny
- SEO
- objemové slevy
- provizní systém a mnoho dalších
K provozování e-shopu je ovšem někdy zapotřebí si zaplatit webhosting, není to však pravidlem.
Pro úspěšný e-shop je důležitý nejenom uživatelsky příjemný vzhled, jednoduchá orientace a jeho přehlednost, ale především název. Čím bude jednodušší, tím bude i zapamatovatelnější. A to je pro vaše zákazníky velkým plus. Nemusejí tak složitě přemýšlet nad tím, jak se váš e-shop jmenuje, až ho budou v internetovém vyhledávači hledat, nebo v případě, že o něm budou chtít poreferovat svým známým. Nezapomeňte provést registraci domény, je tedy zapotřebí podívat se na příslušné weby, které se registrací domén zabývají, a zkontrolovat, jestli název, který jste si vymysleli, už nemá někdo jiný. Nutné je ovšem vybrat také vhodnou příponu domény, například .cz, .com či jakoukoliv jinou.
Obchodní podmínky a GDPR
Na svém e-shopu nezapomeňte uvést obchodní podmínky a také GDPR neboli ochranu osobních údajů. Obojí je vaší povinností, která vyplývá z platné legislativy. Chcete svým zákazníkům posílat newsletter nebo obchodní sdělení a máte v plánu shromažďovat o vašich zákaznících osobní údaje? Pak se musíte registrovat k ochraně údajů. Registrace je nutná pro každého, kdo tyto osobní údaje shromažďuje.
Přestože základní šablonu e-shopu a jeho provoz máte zdarma, někdy si budete muset připlatit například za vedení platební brány, přes kterou budou zákazníci posílat platby. Provozovatelé těchto platebních brán si strhávají určitou částku z každé platby a zároveň i měsíční paušál za vedení platební brány. Tomuto poplatku se ovšem můžete vyhnout tím, že umožníte svým zákazníkům platit pouze dobírkou, případně převodem na účet nebo prostřednictvím QR kódu.
V neposlední řadě, ještě než e-shop spustíte a první zákazníci si začnou objednávat vaše zboží, si promyslete, jak budete balíky posílat, možností také v tomto případě máte několik. Zvolit můžete Českou poštu, Zásilkovnu nebo jinou přepravní síť. Následně musíte vyřešit i to, jak budete zásilky balit, aby k zákazníkům doputovaly v pořádku. Cenu za přepravu a balné je rovněž nutné do e-shopu k jednotlivým produktům zakomponovat.
Nezapomínejte na SEO
O tom, co je SEO a jak funguje, jsme se rozepsali v článku Co je SEO a jak vám pomůže s podnikáním. Je nutné do popisků vašich produktů, případně do samotného blogového článku zakomponovat vhodná klíčová slova, která vám mohou na e-shop přinést organickou návštěvnost.
E-shop nikdy nedělejte ve spěchu, je nutné, aby byl bez chyb textových, obrázkových i technických. Jakmile se návštěvníkovi něco nebude líbit, většinou už se na e-shop nikdy nevrátí. Proto, než ho oficiálně spustíte, ho dejte otestovat vašim kolegům a přátelům, kteří mohou odhalit chyby, které vy nevidíte.
A když už se s e-shopem děláte, určitě se vyplatí ho také propagovat, nejenom na sociálních sítích, ale také například na webových portálech s velkým dosahem či na takových, kam se vaše produkty nebo služby tematicky hodí.