Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Time management jako cesta k úspěchu

Time management vám nic neříká? Ale víte, že vám v lecčems může ušetřit spoustu starostí? Naplánujte si svůj čas do posledního detailu a bude se vám spát mnohem klidněji. Ne nadarmo se říká, že správný time management odlišuje podnikatele od dobrého podnikatele.

Řešíte v práci jeden úkol za druhým, pak ještě obstaráváte domácnost a na přátele a koníčky vám už nezbývá čas? Je na čase vzít svůj život do vlastních rukou a postarat se o to, abyste se přestali z nedostatku času a nadměrného množství povinností hroutit.

Aby měl den víc než dvacet čtyři hodin, zařídit nedokážeme, ale umíme vám poradit, jak si lépe zorganizovat čas. Zde najdete deset jednoduchých zásad, které vám v tom pomohou.

1. Vytvořte si seznam důležitých úkolů

Přestaňte řešit deset věcí najednou a na chvíli se zastavte. Vezměte si k ruce čistý blok a propisku a vytvořte si soupis nejdůležitějších úkolů, které ten den potřebujete zpracovat. Velké úkoly si rozplánujte do několika částí a na každou si vyhraďte dostatečné množství času.

2. Ke každému úkolu si připište čas

Odhadněte přibližný čas, který vám každý úkol zabere. Podle toho poznáte, jaké množství času na jednotlivé úkoly potřebujete a dovedete si je lépe rozvrhnout.

3. Ukliďte si

Pracovní stůl musí být přehledný. Když kolem sebe budete mít nepořádek, za chvíli nic nenajdete a zbytečně se zdržíte tím, že budete stále dokola něco hledat. Děláte z domova? Nepracujte u televize, vyhraďte si alespoň malý prostor na stůl, židli, případně komodu na dokumenty a odstraňte z  pracovního koutku všechno, co by vás mohlo rozptylovat.

4. Naučte se říkat ‚ne‘

Nejste si jistí, jestli úkol dokážete splnit v termínu? Raději ho odmítněte hned. Je to mnohem lepší varianta, než se pak stresovat tím, že ho zkrátka nestihnete vypracovat, nebo kvůli němu nebudete dvě noci spát. A co můžete, delegujte na ostatní. Nejste superžena ani supermuž a pracovat dvanáct hodin denně nevydržíte donekonečna.

5. Rozdělte si den na části

Jste nejproduktivnější ráno a dopoledne? Těžké úkoly si naplánujte na tento čas, zbylé nechte na odpoledne. Nezapomeňte si ale vyhradit čas na domácnost a rodinu, případně na vaše koníčky.

6. Všechno si zapisujte

Během dne se mohou vyrojit další úkoly a povinnosti, které je třeba vyřídit. Můžete se řídit heslem: Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek, ale ne vždy máte na tyto nečekané úkoly daný den čas. Proto si je všechny zapište a postupně rozplánujte do dalších hodin nebo dnů.

7. Používejte barvy

Úkoly, které hoří, si poznačte červeně, ty méně urgentní třeba barvou oranžovou nebo žlutou, a ty, které můžete odložit na jiný den, například barvou modrou. Jakmile úkol splníte, odškrtněte si ho zelenou barvou.

8. Neprokrastinujte zbytečně

Sednete si ráno k práci, pak si vzpomenete, že máte chuť na kávu. Jdete si ji uvařit. Podíváte se, co je nového na sociálních sítích, možná na zpravodajských serverech. A co kdybyste něco dobrého snědli? A ještě byste mohli začít vybírat dárky k Vánocům. Stop. Takhle pracovní čas trávit nemůžete. Povinnosti se vám začnou hromadit a nakonec propadnete úzkosti. Vypněte si telefon, zapomeňte na internet a věnujte se pouze práci. Samozřejmě si třeba po každé hodině můžete udělat desetiminutovou pauzu, ale nerozptylujte se příliš.

9. Nenoste si práci domů

A pokud pracujete z domova, nepřekračujte stanovený čas, který si na práci vyhradíte. Jednou ho překročíte o půl hodiny, pak o hodinu a nakonec zjistíte, že usednete k práci v devět ráno a skončíte v devět večer. Možná si díky tomu slušně vyděláte, ale psychicky na tom po pár měsících příliš dobře nebudete.

10. Denní rituál

Začněte den něčím, co vás těší. Půl hodiny si čtěte, cvičte nebo vařte. Večer si opět nezapomeňte naplánovat úkoly na další den a především den zakončete opět něčím, co vám přináší radost.

Také se pravidelně odměňujte. Kupte si něco malého, zajděte si na masáž nebo si udělejte radost čímkoliv jiným pokaždé, když se vám podaří splnit velký úkol. A pořiďte si papírový diář. Tak budete mít všechen svůj pracovní i osobní život hezky pěkně pohromadě a nebudete si muset dělat starosti s tím, že jste na něco zapomněli. Není nad klasický papírový zápisník, ten elektronický vás přeci jenom může čas od času zradit, ale papírový vás nezklame nikdy.


Vydáno
24. 11. 2021
Kategorie
Tagy