Zadejte hledaný výraz...

Co je offline marketing a jak na něj?

Marketing můžete dělat takzvaně online anebo offline. Nejste si jistí, co online a offline marketing obnáší a jaké jsou hlavní rozdíly mezi nimi? Čtěte dál a ponořte se do marketingového světa.

Zatímco online marketing je velmi flexibilní a jeho hlavními nástroji jsou webové portály, blogy, e-maily, sociální sítě a vše ostatní, co na internetu najdete, offline marketing se spíše zaměřuje na rádiové a televizní vysílání. Takový typ reklam je také mnohem dražší než reklamy v online světě.

Nástroje online marketingu:

  • Sociální sítě
  • E-mailing
  • Webové portály
  • Blogy
  • PPC
  • Influenceři na sociálních sítích

Nástroje offline marketingu

  • Noviny, časopisy, letáky
  • Televize
  • Rádio
  • Billboardy, plakáty
  • Výstavy a konference

Jaké má offline marketing výhody?

Především je mnoha průzkumy dokázáno, že offline marketing zvyšuje možnost provedení nákupu zboží nebo služby. Zároveň lze kombinovat hned několik marketingových cest (marketingový mix), například lze inzerovat zboží či služby v rádiu. Tato forma reklamy je vhodná pro ty, kdo nemají televizi. A kdo nemá televizi ani rádio, lze toto cílové publikum oslovit prostřednictvím billboardů a další outdoorové reklamy.

Offline marketing se setkává s úspěchem především u těch potenciálních zákazníků, kteří v online světě, tedy na internetu, netráví tolik času, nebo vůbec internet nemají. Zároveň má ale také své nevýhody.

Nevýhody offline marketingu

Cena za reklamu je extrémně vysoká, často se pohybuje v desítkách i stovkách tisíc korun. Proto začínající firmy, které nemají peněz nazbyt, praktikují spíše takzvaný guerillový marketing. Ten představuje nekonvenční formu propagace s minimem peněz, ale zároveň musíte prokázat obrovskou kreativitu. Guerilla je španělský výraz pro malou válku. Firmy o sobě jejím prostřednictvím dávají vědět často vskutku překvapivým způsobem. Chtějí zaujmout co největší počet potenciálních zákazníků. Neexistují žádná pravidla ani vzorce. Do světa tak firmy často vyšlou fotografie nebo video, které budí rozruch a velké emoce. Také musí `vychytat` zájem publika v nečekaných situacích. Příkladem guerillové kampaně je například obří ledová koule, kterou měla na svědomí značka Jägermeister. Společnost vytvořila ve vojenském areálu v Milovicích desetitunovou sněhovou kouli uprostřed parného léta.

Další nevýhodou offline marketingu je také to, že se hůře měří její výsledky. Zatímco v online marketingu můžete pravidelně sledovat, kolik lidí na danou reklamu kliklo, kolik zákazníků nakoupilo, případně jak velké publikum například influencer oslovil, u offline reklamy se můžete jenom domnívat a odhadovat. A pokud zákazníci inzerované služby nebo zboží nakoupí, nikdy si nemůžete být jistí, zdali tak učinili díky reklamě, nebo ne. Samozřejmě existují dotazníky, které můžete nechat zákazníky vyplnit, ale ruku na srdce – kdo takové dotazníky vůbec vyplňuje?

Hlavní rozdíly mezi online a offline marketingem:

1. Měřitelnost – jak jsme uvedli výše, offline reklama je téměř neměřitelná, a pokud se k nějakým výsledkům doberete, pak jste nejspíš na tento účel vydali spoustu peněz a energie; online reklamu lze měřit v nejrůznějších online nástrojích snadno a rychle

2. Konkurence – pravdou je, že offline marketing má větší potenciál zasáhnout publikum, neboť online reklama na nás denně útočí ze všech stran a my se pomalu, ale jistě propadáme do takzvané bannerové slepoty, kdy už online reklamy ani nevnímáme

3. Cena – online reklamy jsou relativně levné, někdy zcela zadarmo (například sepsání článku na vlastní blog nebo příspěvku na sociální sítě), ale offline reklama vás vyjde draho (odvysílání televizní reklamy vás přijde i na půl milionu nebo víc, rozhlasová reklama se pohybuje od 30 000 korun výše)

4. Variabilita – online reklamu můžete měnit podle potřeb, rovněž ji lze ovlivnit pomocí vhodně zvolených klíčových slov (SEO), ale v offline reklamě to možné není (reklamu v televizi jen tak nezměníte ani otištěnou reklamu v časopisu změnit nelze)

5. Cílení – v online marketingu můžete cílit na vybraný segment populace anebo masově, v případě offline marketingu masově cílíte jen zřídka (noviny čtou vybraní lidé, rádio poslouchá také jen určité publikum)

6. Důvěra – online reklama často mnoho důvěry nevzbuzuje, protože se často píše o různých internetových podvodnících, kteří z lidí vylákají peníze, ale žádné služby ani zboží už za ně nedostanou; zejména u starší generace je proto mnohem důvěryhodnější reklama tištěná, případně televizní nebo reklama v rádiu

7. Komunikace se zákazníkem – online marketing vám umožňuje vést se zákazníkem dialog, ale offline marketing nabízí pouze jednostranný monolog ze strany značky, firmy, která si reklamu zaplatí

Offline marketing představuje vhodnou formu reklamy pro nové i zavedené značky, které cílí na konkrétní publikum nebo na starší generace. Online marketing zase umožňuje větší flexibilitu a oslovování větší skupiny lidí za mnohem méně peněz. Proto je také v současnosti upřednostňovaná. Ale ani offline marketing ještě není u konce s dechem. Pořád platí pravidlo, že kdo je v televizi, je slavný a v případě televizních reklam to platí dvojnásob. Navíc některá tištěná média mají tak věrné čtenáře, že na reklamu v těchto časopisech a novinách dají.

Záleží tedy hlavně na tom, kolik máte na reklamu peněz, na koho cílíte a s jakým úmyslem, a rovněž na tom, zdali chcete výsledky kampaně měřit, anebo se spoléháte na přesvědčivost vaší reklamy a věříte, že se reklama v rámci offline marketingu setkává s kýženým ohlasem.


Vydáno
16. 12. 2021
Kategorie
Tagy