Zadejte hledaný výraz...

Recenze SEO nástrojů

Existuje univerzální nástroj na optimalizaci pro vyhledávače? Na tuto a další otázky odpovídáme v našem srovnání SEO nástrojů.
Ahrefs
85%
3 900 Kč / za měsíc

Obří nástroj určený pro marketingové agentury a korporace. Menší klienty nepotěší svojí cenovou politikou.

 

Collabim
87%
450 Kč / měsíčně

Collabim uživatele překvapí množstvím funkcí a českým prostředím. Na první pohled ale působí zmateně a musíte si na něj chvíli zvykat.

Google Search Console
90%
zdarma

Naprostý základ pro monitoring optimalizace pro vyhledávače a pozice na klíčová slova. Díky jednoduché integraci s ostatními Google službami dosáhnete all-in-one balíčku zdarma.

Marketing Miner
93%
649 Kč / za měsíc

Česká SaaS služba Marketing Miner funguje na internetu od roku 2015. Od té doby si vybudovala slušné renomé a konkuruje tuzemským i zahraničním SEO nástrojům.

Screaming Frog
370 Kč / za měsíc

Desktopová aplikace představuje jeden z nejefektivnější crawlovacích nástrojů na internetu. Za nízkou cenu získáte komplexní audit vašeho webu.

Optimalizace pro vyhledávače je komplexní disciplína, která vyžaduje znalosti v oblastech analytiky, webového návrhářství, online marketingu a mnoha dalších. Pomáhají nám s ní SEO nástroje, které usnadňují přístup k webovým stránkám a upozorní na případné chyby a nové možnosti. Majitelé internetových obchodů s jejich pomocí sledují i to, jak si vede jejich konkurence.

Výběr vhodného SEO nástroje ale není jednoduchý. Na internetu jich najdeme celou řadu od těch zdarma, až po ty, za které zaplatíte desítky tisíc korun ročně. My jsme pro vás připravili průvodce SEO nástroji, které využívají ti největší specialisté na optimalizaci pro vyhledávače.


1. Cena

Pokud jste nikdy SEO nástroj neplatili, zaskočí vás jeho cena. Ta začíná na několika stovkách měsíčně, ale při větším množství funkcí se vyšplhá i na desítky tisíc korun za měsíc. Největší vliv na cenu přitom mají tyto faktory:

  • počet sledovaných klíčových slov,
  • množství projektů pod jedním účtem,
  • počet kreditů,
  • objem hledanosti frází, analýz URL,
  • počet probíhajících procesů.

Pokud využíváte SEO nástroje pouze pro měření vlastního webu, zajímá vás hlavně počet sledovaných klíčových slov. Jestliže máte webů více, zaměřte se i na počet projektů, které můžete spravovat. Větší firmy se zaměřují i na další metriky.

Prakticky každý SEO nástroj využívá kreditový systém. Každý měsíc dostanete určitý počet kreditů podle vašeho tarifu. Tyto kredity se odečítají při vytváření reportů a využívání služeb nástroje. Poskytoval služby se tak chrání před nadměrným využíváním jejich serverů. Kredity se vám pravidelně každý měsíc znovu obnoví.

Zdarma nebo za peníze?

Vyplatí se nástroj zdarma nebo placený? Záleží na tom, co od něho očekáváte. Kromě toho, že většina nástrojů nabízí i tarify zdarma, najdete i nástroje, jejichž využití je zcela zdarma – typickým představitelem je Google Search Console. Obecně platí, že placené nástroje poskytují více funkcí a dávají tak svým uživatelům podrobnější vhled do optimalizace jejich webových stránek. SEO nástroje zdarma se většinou zaměřují pouze na jednu funkci.

My se v recenzích věnujeme především těm placeným. Pokud sháníte malý nástroj pro konkrétní funkci, vyzkoušejte tyto tipy.

  1. Seznam Sklik – služba od Seznamu pro správu PPC reklam. Jednou z jeho funkcí je nástroj pro návrhy klíčových slov. Díky tomu získáte další data pro analýzu klíčových slov.
  2. Open Refine – tento nástroj je sice zdarma, ale rozhodně není pro začátečníky. Umožňuje rychlé čištění velkého objemu dat od duplicit a překlepů.
  3. Keywordtool.io – vyhledává příbuzná klíčová slova. Díky tomu rozšíříte analýzu klíčových slov o další témata. Využívá se při obsahovém marketingu.
  4. XENU – vyhledá na vašem webu duplicitní stránky, nevhodně pojmenované titulky a 404 chyby.
  5. Keyword Planner od Google Ads – návrhář klíčových slov od Googlu. Jedná se o součást služby pro správu PPC kampaní Google Ads. Poskytuje data pro analýzu klíčových slov a PPC reklamy.

2. Funkce

Cenový rozpočet jste si stanovili. Co ale od nástroje požadujete? SEO nástroje mají speciální funkce pro analýzu klíčových slov, sledování zpětných odkazů nebo analýzu a měření konkurence. Základem je poskytnutí informací o pozici webu ve vyhledávači.

Před první platbou si SEO nástroj vyzkoušejte a zjistěte, kde se nacházejí jeho hranice. V případě komplexních nástrojů jako Ahrefs na ně nenarazíte, menší nástroje se zaměřují na jednu funkci a ty druhé upozaďují.


3. Týmová práce

Jestliže jste majitel internetového obchodu nebo správce webu, tuto kategorii přeskočte. Všichni ostatní ale čtěte dál.

Počet členů v týmu je důležité kritérium, které ovlivňuje práci se SEO nástrojem. U větších projektů na optimalizaci pracuje hned několik kolegů. Někteří se zaměřují na obsahový marketing, jiní řeší linkbuilding a ti další technickou optimalizaci a rychlost webu.

SEO nástroj pro agentury a větší firmy musí umožnit přístup všem těmto uživatelům. Vhodné je, pokud umí nastavení jednotlivých přístupů. Obsahový specialista nepotřebuje údaje o rychlosti načítání a offpage faktorech a naopak.

Pozornost věnujte omezení počtu dotazů. Čím více uživatelů na projektu pracuje, tím více dotazů službě pokládají. Jelikož většina služeb generování reportů na dotazy zpoplatňuje, jejich využívání by vás mohlo přijít draho.


4. Integrace služeb

Na začátku jsme zmiňovali, že optimalizace pro vyhledávače je komplexní disciplína. S jedním nástrojem si vystačíte pouze ve výjimečných případech. Spolupráce mezi jednotlivými službami vám ušetří spoustu času.

Ideální SEO nástroj v sobě obsahuje integraci všech Google služeb. České nástroje podporují i integraci Seznamu. Pokud přecházíte z jednoho nástroje na druhý, zaměřte se i na snadné převody historických dat ze starého účtu na nový.


5. Klíčová slova

Analýza klíčových slov je alfou a omegou SEO. Jako klíčová slova označujeme fráze a dotazy, které uživatele vyhledávají na internetu. Zacílení na klíčové slovo je základní on-page faktor, který ovlivňuje pozici webu ve výsledcích vyhledávání.

Práce s klíčovými slovy v nástroji by měla být snadná a intuitivní. Většina nástrojů umožňuje ruční zadávání slov. Jestliže ale pracujete s velkým množstvím dotazů, zaměřte se na jednorázové importy přes .csv nebo .xls tabulku.

Důležité je i množství sledovaných klíčových slov. U malých oborových webů si vystačíte s desítkami či stovkami dotazů, na které cílíte. Velké internetové obchody mají ve své analýze klíčových slov statisíce nebo dokonce miliony údajů.


6. Linkbuilding

Umisťování odkazů na relevantní weby tvoří další z pilířů efektivní optimalizace pro vyhledávače. Externí odkazy dodávají v očích vyhledávačů vašemu webu na důvěryhodnosti a ten se tak umístí na předních příčkách vyhledávání.

Vkládání relevantních odkazů na zájmové weby se věnuje disciplína linkbuilding a řadí se do tzv. off-page SEO faktorů. Tedy kritérií, které neovlivníte přímo na vašem webu, ale přesto mají vliv na pozici stránek ve vyhledávači.

Linkbuildingové nástroje umožňují sledování externích odkazů a vytváření odkazového portfolia. Jelikož za některé odkazy na cizích webech zaplatíte, vyplatí se i sledování životnosti těchto odkazů pro případ reklamace.


7. Analýza klíčových slov

Bez analýzy klíčových slov se nepohnete z místa – to vám řekne jakýkoliv specialista na optimalizaci pro vyhledávače. Analýza pomůže definovat obsah, který patří na webové stránky. Využívají ji i návrháři webů, kteří díky tomu určí vhodné kategorie a architekturu webové stránky.

Žádný SEO nástroj za vás analýzu klíčových slov neudělá, ale vhodně zvolený se stane neocenitelným partnerem při tvorbě tohoto dokumentu.

SEO nástroj poskytne data v takové podobě, že jejich vložení do analýzy je jen otázkou překopírování z jednoho dokumentu do druhého. Data od vhodného nástroje jsou očištěná a vy jako klient máte možnost výběru z mnoha parametrů, které datový výstup zohlední.

Co by měla analýza klíčových slov obsahovat?

  • Hledanost klíčových slov ve vyhledávačích Google a Seznam,
  • konkurenceschopnost klíčového slova,
  • cenu za proklik v případě PPC reklam,
  • kategorizaci klíčových slov podle tematických okruhů.

Pro pořádek dodáváme, že výše zmíněné body jsou pouze orientační. Každá fáze SEO optimalizace – od návrhu architektury webu až po obsahovou strategii – vyžaduje jiný typ dat. Na tyto specifické požadavky musí kvalitní SEO nástroj reagovat.


8. Reporty klientům

SEO experti si vystačí s excelovými tabulkami. Ty ovšem v neznalých klientech vzbuzují nedůvěru, protože se v nich neorientují.

Pokud optimalizujete jako agentura, zaměřte se i na výstup, který na jednotlivé dotazy dostanete. Čištění dat a jejich grafickému zpracování se sice nevyhnete, kvalitní SEO nástroj vám v tom pomůže strukturovanými údaji a jejich přehledným zobrazením.


9. Co je to SEO?

Jestliže jste článek dočetl až sem, pravděpodobně tušíte, co SEO obnáší. Zkratka pochází z anglického „search engine optimization“ – do češtiny se překládá jako optimalizace pro webové vyhledávače.

Cílem optimalizace je posunutí webových stránek na přední příčky vyhledávačů. Neboť jak říká internetové přísloví – co je na druhé stránce Googlu, to neexistuje. Za nejkvalitnější pozice v SERPu (stránka výsledků vyhledávání) se považuje prvních pět. Ty ostatní vykazují výrazně nižší míru prokliku (CTR).

Optimalizace pro vyhledávače primárně cílí na organickou návštěvnost. Tedy na běžné uživatelské dotazy, na něž vyhledávač přináší co nejrelevantnější odpověď. Uživatel napíše do vyhledávače dotaz a vyhledávač vyhodnotí nejlepší odpověď podle zaindexovaných webů.

Kromě předních příček ve vyhledávačích má optimalizace pro vyhledávače i vedlejší účinky:

  • lepší výkon vašich webových stránek,
  • zvýšení konverzního poměru,
  • kvalitní obsah na webových stránkách,
  • snížení bounce rate,
  • budování povědomí o značce.

10. SEO praktiky, které fungují

Několikrát v článku jsme zmiňovali, že existuje celá řada přístupů k optimalizaci. Základem je cílení na klíčová slova, to ale podpoříte linkbuildingem a vhodnou obsahovou strategií. Velkou roli hrají popisky produktů, kvalitní titulek a meta tagy na správných místech.

Pokud se bavíme o praktikách, které skutečně fungují, mluvíme o tzv. white hat SEO. To jsou praktiky, které vyhledávače vítají, protože přinášejí relevantní obsah a ulehčují jim práci. Patří sem například:

  • vyplněné meta tagy title, description s využitím klíčových slov,
  • struktura nadpisů H1 až H6 podle všeobecně uznávané sémantiky,
  • optimalizace rychlosti načítání stránky,
  • kvalitní obsah – odborné články typu Jak vybrat, návody, tutoriály.

Vedle white hat praktik existují ale i black hat praktiky. Jedná se o nekalé taktiky optimalizace pro vyhledávače. Tyto využívají nedostatků algoritmů vyhledávačů a tak je všelijak matou a snaží se zvýhodnit weby i přes to, že si přednostní místa nezaslouží.

Do black hat SEO praktik řadíme:

  1. Cloaking – server pracuje se dvěma variantami webových stránek. Jedna je speciálně upravena pro dobré výsledky ve vyhledávání a pro běžného uživatele nepoužitelná. Ta druhá je pak určena pro uživatele, ale sama o sobě by nedosahovala takových výsledků ve vyhledávačích.
  2. Nadužívání klíčových slov – o frekvenci klíčových slov se napsaly tisíce stránek a názory specialistů se různí. Obecně platí, že méně je někdy více a článek by neměl být klíčovým slovem prošpikován jen pro to, aby si ho vyhledávač všiml. V tomto případě platí, že méně je někdy více.
  3. Spamování v blogových komentářích – existují linkbuildeři, kteří k tvorbě zpětných odkazů přistupují tak, že spamují vašimi odkazy diskuze na internetu. Tyto odkazy následně vyhledávač vyhodnocuje jako nekvalitní a váš web namísto zvýhodnění penalizuje.

O dalších black hat SEO praktikách napsal článek Dominik Kovalčík z agentury Avedeo. V něm najdete užitečné rady, jak se jim vyhnout a jak na ně vyhledávače přijdou.


11. Jak fungují vyhledávače?

Možná se ptáte, jak vyhledávač funguje. Přesné údaje o tom, jak funguje Google a Seznam zevnitř, nezjistíte. Algoritmus vyhledávačů, který prohledává internet a indexuje nové stránky, je ceněné obchodní tajemství, podobně jako recept na Coca-Colu.

I tak můžeme říct, že činnost vyhledávače se dá rozdělit do šesti kroků:

  1. Crawling – výchozí činnost vyhledávacího algoritmu. Robot vyhledávače prochází internet a odhaluje nově vzniklé webové stránky. Statistiky uvádějí, že za den vznikne až 250 tisíc stránek. Robot vyhledávače Google se jmenuje Googlebot, Seznam se u jména držel také poměrně zkrátka – Seznambot.
  2. Indexing – nově vyhledané webové stránky robot ukládá do obří databáze webů. V této databázi najdete obrovské množství metadat, která shromažďují informace o webových stránkách. Indexace probíhá ve dvou krocích – při první návštěvě robot stránku objeví a uloží do indexu, během druhé návštěvy ji ohodnotí a přidělí jí tzv. ranking.
  3. Ranking – robot vyhledávače podle známých i neznámých kritérií webu posuzuje a přiděluje jim hodnocení. Podle tohoto hodnocení se vyhodnocuje relevance stránek a tudíž jejich pozice. Hodnocení se dělí na on-page a off-page faktory – ty první přímo ovlivníme, off-page faktory se nacházejí webové stránky a nemáme na ně vliv.
  4. Query understanding – v této fázi do procesu vstupuje uživatel, který položí vyhledávači dotaz, na který služba hledá odpověď v zaindexovaných webech.
  5. SERP – vyhledávač zobrazí odpovědi na dotaz seřazené podle relevance a hodnocení, které webovým stránkám přidělil ve fázi rankingu.
  6. PPC – v této fázi organické, tedy neplacené, výsledky zabalí do placené reklamy. PPC, tedy pay per click, reklamy se optimalizace pro vyhledávače nepřímo dotýkají. Podobně jako výsledky je ovlivňuje správné cílení na klíčová slova.

12. Vyhledávače v České republice

Vyhledávání v Čechách dlouhodobě ovládá zahraniční Google. Ne vždy tomu ale tak bylo. Google na český trh nastoupil až v roce 2006 a rozhodně to neměl jednoduché.

Už v roce 2005 spustil Seznam svoje fulltextové vyhledávání. Podíl Googlu v době nástupu na českých trh byl pouhých 15 procent a právě Seznam tvořil většinu objemu vyhledávání. Dnes je situace odlišná. Zahraniční vyhledávač ujel tomu tuzemskému o parník a ovládá přes 70 % trhu.

Pamětníci si pamatují i vyhledávač Jyxo. Ten fungoval do roku 2013 a v roce 2002 byl jedním z prvních českých vyhledávačů. Vytvořil ho Michal Illich a vyhledávač v té době disponoval nevídanými funkcemi – uměl opravovat překlepy, indexoval PDF i obrázky a podporoval skloňování a časování českých frází.

Seznam v minulosti vyvinul na Google tlak ohledně ovlivňování trhu. V roce 2020 zaslali společnosti předžalobní výzvu, ve které požadovali zaplacení 9 miliard korun jako kompenzaci za zneužívání dominantního postavení. Mělo jít o znevýhodnění služeb třetích stran například v tržišti Google Play.