Nejlepší SMS brány
Komplexní SMS brána pro náročné klienty. Nabízí levné zasílání SMS do České republiky, za uživatelskou podporu si ale připlatíte.
SMS brána je určena pro e-shopy, firmy a podnikatele, nabízí globální pokrytí a umožňuje posílání SMS do 200 zemí.
Malá aplikace s možností správy přes mobilní telefon. Nadějná SMS brána, která na svůj čas teprve čeká.
Nejznámější česká SMS brána cílí na široké masy uživatelů. V jejím portfoliu najdete pokročilé funkce za rozumnou cenu za SMS.
Malá SMS brána se zastaralým vzhledem skýtá netušené možnosti. Jak si stojí ve srovnání s moderními nástroji?
Komplexní služba pro komunikaci se zákazníky. Budoucnost této služby je ovšem nejistá.
SMS marketing někteří odborníci zavrhují. Dlouhou dobu se s ním neslo stigma spamového marketingu, který uživatele spíše odradí. To ale platí pouze v případě, že ho děláte špatně. Správné marketingové postupy vám otevřou zcela nový kanál, kterým oslovíte nové i stávající klienty.
S marketingem prostřednictvím SMS zpráv vám pomůže SMS brána. Ve své podstatě se jedná o podobné služby jako nástroje pro e-mailový marketing. Sbíráte díky nim databázi telefonních čísel, která následně oslovujete podle předem nastavených parametrů. Prostřednictvím statistik a reportů následně vyhodnotíte efektivitu daného marketingového kanálu. Jak prosté – nebo ne?
Připravili jsme si pro vás srovnání čtyř tuzemských a jedné zahraniční SMS brány. Následující řádky vás přesvědčí, že při nevhodném výběru, zbytečně utratíte více peněz, než je zdrávo.
1. Co je to SMS brána?
Jako SMS bránu si většina z nás představí nástroj pro zasílání textových zpráv zdarma. O těch se ale dnes (kromě jedné) nebavíme. Nás zajímají především služby, které využijete pro efektivní SMS marketing.
Tyto brány slouží jako můstek pro přenos zpráv od vás k zákazníkům. Představte si je jako nástroje pro zasílání newsletterů. Jejich prostřednictvím vytvoříte automatizované SMS kampaně a dostanete se přímo do telefonů zákazníků a klientů.
Popularita SMS kampaní po celém světě stoupá. Marketing prostřednictvím textových zpráv je efektivnější než e-maily, sociální sítě a další kanály. S bránou pro zasílání SMSek zvládnete i automatizované odesílání velkého množství zpráv – například informací o přepravě, odeslání objednávky nebo o otevírací době vašeho obchodu. Je to rychlejší, než vše vypisovat ručně.
2. SMS zprávám odzvonilo – mýtus nebo fakt?
Možná si říkáte, proč v druhé dekádě 21. století řešit SMS zprávy. Konec levných esemesek ale ještě nenastal. Přesvědčil nás o tom nedávný výpadek Messengeru, WhatsAppu a Instagramu. Během něj zaznamenali operátoři nárůst odeslaných zpráv o 400 procent a to výpadek trval pouze několik hodin.
SMSky využívají i samosprávy. Zejména v době Covidu slouží k zasílání rychlých oznámení o výsledcích testů, pozvánkách na očkování a dalších informacích. Některá města mají zavedený i tzv. SMS rozhlas, prostřednictvím něhož informují občany o informacích o chodu obce.
Textové zprávy se ale využívají i v dalších odvětvích a setkáme se s nimi při mnoha příležitostech:
- SMS marketing,
- komunikace s někým bez chytrého telefonu,
- platby prostřednictvím SMS,
- dárcovské DMS.
3. Jak vybrat SMS bránu?
4. Cena
Cena služby hraje hraje vždy první roli. Pakliže službu prezentujete svému šéfovi, na konec se vás vždy zeptá, kolik nástroj stojí a kolik vám přinese peněz. Následné srovnání ukáže, zda je služba pro vaše podnikání lukrativní.
Základní kritérium je cena za 1 SMS. Tu ovlivňuje hned několik faktorů:
- měsíční objem odeslaných zpráv,
- země adresátů,
- prémiové služby.
Cena za 1 SMS se přitom pohybuje od několika haléřů až po korunové částky. Do cenových výpočtů zahrňte také možné poplatky za zřízení. U některých prémiových služeb jako je vlastní číslo poskytovatel vyžaduje pravidelný měsíční paušál.
Zřízení a nastavení SMS brány není jednoduchá záležitost a s největší pravděpodobností se neobejdete bez programátora. Do kalkulace zahrňte i tuto položku. Zda využijete technickou podporu od poskytovatele nebo externího technika, to necháme na vašem zvážení.
5. Rychlost propojení
Kvalita SMS marketingu stojí na jeho rychlosti. Příjemci otevírají SMS zprávy do několika vteřin od doručení. SMSky jsou kromě toho jedno z mála upozornění, které nemáme na svých telefonech ztišené. Jakékoliv zdržení na trase od vás ke klientovi je tak nežádoucí.
SMS brány jsou ve své podstatě komunikační můstek, který vás propojí s adresátem. Rychlost tohoto propojení je stěžejní a nemělo by trvat více než několik sekund.
Pokud brána nepracuje, jak má, k zákazníkům se dostanou důležité informace pozdě. V případě SMS zpráv s obchodní nabídkou vám zdržení několika minut nevadí. Co ale pokud dostane zákazník zprávu o expedici zásilky o několik hodin déle? V takovém případě už riskujete nespokojeného klienta a nepřevzetí balíku.
6. Integrace a provázanost
Podobně jako u nástrojů pro e-mailing, je i v případě SMS bran důležité propojení do dalších aplikací. My jsme do výběru zařadili čtyři české brány a jednu zahraniční. Zajímá nás tak propojení s tuzemskými i zahraničními nástroji.
Základem by měla být integrace do kalendářů a týmových aplikací. Využijete i propojení s vaším modulem zákaznické podpory. Pokud využíváte tzv. transakační SMSky, oceníte propojení s administrací vašeho internetového obchodu. Marketing totiž funguje efektivně v případě, že je vše propojeno do jednoho celku.
Stejně jako počet kompatibilních nástrojů je důležitá i složitost jejich napojení. Některá e-shopová řešení nabízejí doplňky, kdy nastavíte integraci jednoduše přes API token. U některých je provázanost obou nástrojů složitější a vyžaduje zásah programátora nebo technické podpory.
7. Automatizace
Síla moderních marketingových nástrojů tkví v automatizaci procesů. Pokud chcete SMSky odesílat ručně, nepotřebujete SMS bránu. Automatizaci využijete při odesílání transakčních i marketingových zpráv.
U transakčních SMS automatizace přímo souvisí s rychlostí. Pokud expedujete stovky objednávek denně, ruční odesílání předem připravených zpráv vám zabere desítky cenných minut. U marketingových kampaní ji oceníte u remarketingu a v přechodech mezi jednotlivými fázemi nákupního procesu.
8. Uživatelské rozhraní
O kvalitě služby hodně prozradí její uživatelské rozhraní. Vhodně navržené prostředí vám ušetří spoustu času a komunikaci s technickou podporou.
V 21. století přistupujeme ke službám nejen z pohodlí našeho počítače. Dynamická doba si žádá prakticky nonstop připojení a proto navštěvujeme marketingové nástroje i z mobilních telefonů. Základním předpokladem je responzivní zobrazení, výhodou je také aplikace optimalizovaná pro mobilní telefony.
9. Zákaznická podpora
Za využívání SMS bran jako marketéři utratíte i několik tisíc měsíčně. Za takto vynaložené finance chcete přece kvalitní službu s dobrou podporou. Případné výpadky nebo problémy s nastavením zabraňují odesílání zpráv a tím klesá i důvěra vašich zákazníků.
Uživatelskou podporu oceníte v případě technických problémů nebo komplikací s nastavením služby. Samozřejmostí by v dnešní době měl být livechat s podporou do několika minut. Jestliže kontaktujete službu e-mailem, vyžadujte odpověď maximálně do 24 hodin.
O kvalitě zákaznické služby vám napoví už první kontakt se službou. Schovává SMS brána živý chat za registrací, nebo umožňuje komunikaci i neplatícím zákazníkům? SMS brány stejně jako nástroje pro newslettery nabízejí službu určenou ke komunikaci – tyto nástroje by tak měly mít zákaznickou podporu zvládnutou na jedničku.
10. GDPR a důvěryhodnost
Ochrana osobních údajů zákazníků patří k diskutovaným tématům. Zákazníci si svoje telefonní čísla a e-mailové adresy hlídají a proto vám je hned tak neposkytnou. Jejich zadáním ve vás vkládají důvěru a věří, že se k nim budete chovat jako k těm vlastním.
Ze seznamu adresátů by se měl zákazník jednoduše odhlásit. Ptáte se, proč mu to usnadňovat?
- Zákazník, který nechce odebírat vaše zprávy, vás stojí neúměrně moc peněz. Snadným odhlášením ze seznamu adresátů šetříte za zprávy, které se míjejí účinkem.
- Jednokrokové opt-out odhlášení vyžaduje nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů. Zákazník by se podle tohoto nařízení měl od zpracování jeho údajů odhlásit ideálně na jedno kliknutí.
Některé SMS brány vám automaticky nabídnou opt-out text na konci SMS. Ten může vypadat například takto:
- NECHCETE SMS? Odeslete STOP na 725457874.
11. Výhody SMS marketingu
Na počátku této kapitolu si vyvrátíme jeden mýtus – SMS marketing vyžaduje velké investice a neumožňuje osobní a cílenou komunikaci, zákazníci ho navíc považují za otravný a spam a vytvářejí si negativní vazbu ke značce. Vezměme si to popořádku…
Co se financí týče, tak SMS marketing skutečně něco stojí. Nevyhnete se základní investici při tvorbě integrace a propojení s vaším CRM nebo e-shopem. Výhodou tohoto marketingového kanálu je ale jeho vysoká návratnost (ROI) – podle statistik vykazuje přes 45 procent kampaní vysokou míru návratnosti a jsou v zelených číslech. Náklady za programátora a propojení se vám tak během několika kampaní vrátí v tržbách.
Jak je na tom SMS marketing a cílení? Stejně jako e-maily, některé SMS brány umožňují personalizované zprávy a škálování zákazníků podle předem daných kritérií. Díky tom kampaň nastavíte tak, aby se dostala pouze k relevantním zákazníkům. Době kobercového bombardování SMS spamem dávno odzvonilo.
O tom, že zákazníci reklamní SMS zprávy nepovažují za spam, svědčí statistiky. Oproti e-mailovým kampaním jsou vysoko v žebříčku otevření jednotlivých sdělení. Zatímco newslettery otevírá pouhých 20 % adresátů, textovky mají míru přečtení 89 % do 3 minut od doručení.
Nakonec pár slov o negativní vazbě k vaší značce… V tomto případě je vše ve vašich rukách. Zasílejte zákazníkům jen to, co skutečně chtějí. V takovém případě se na vaše zprávy těší a slevové kódy a další nabídky využijí. Vhodnou textací a nabídkami se jim nesmazatelně vryjete do paměti.
12. Proč využívat SMS marketing?
Výhody SMS marketingu vás nepřesvědčily? Dobře. Na telefon se podíváme až 160 × za den. To vám dává několik desítek možností k tomu, abyste ho přesvědčili, že vy jste pro něj ti praví.
E-mailové schránky se postupně stávají smetištěm spamu a nechtěných zpráv. Textovky jsou naopak poslední notifikací na telefonu, kterou nemáme ztlumenou. Může za to i vztah, který jsme si k SMS zprávám vybudovaly.
Jestliže nám přijde textová zpráva, považujeme ji za něco výjimečného. Kdo v době messengerů posílá zprávy? A proto při pípnutí zprávy automaticky saháme po mobilním telefonu. O tom svědčí již zmiňovaná míra přečtení. Pokud nám v telefonu visí nepřečtené zprávy, máme z nich divný pocit. Naše podvědomí nám říká, že pokud někdo poslal placenou zprávu, musí to být skutečně důležité.
Kdy je tedy vhodná chvíle pro využití SMS marketingu:
- přání k svátku nebo narozeninám,
- připomenutí termínu schůzky nebo objednání,
- avízo nového článku na vašem blogu,
- připomenutí otevřeného košíku v e-shopu nebo nezaplacené objednávky.
13. Kvalitní SMSka lidi zaujme na první pohled
Vytvoření efektivní zprávy, která se vejde do 160 znaků a přinese vám zisk, je náročná disciplína. Do omezeného prostoru se musí vejít hned několik informací:
- marketingová nabídka,
- slevový kód,
- personalizované oslovení.
Vyhněte se vkládání odkazů do zpráv. Podle výzkumu prováděného v Maďarsku odpovědělo 39 % respondentů na otázku, zda otevírají odkazy v SMS zprávách, negativně. I zkrácený odkaz vám navíc zabere minimálně deset cenných znaků.
Při zasílání zpráv dbejte na oslovení. Využívejte přímé oslovení „Já, My, Vy, Ty“ podle nastavení vaší firemní komunikace. Nehrajte si na korporaci, ale přibližte se zákazníkovi a jeho potřebám.
14. Získejte lidi do svého SMS seznamu
Vybudovat databázi věrných SMS zákazníků je běh na dlouhou trať. Před samotným spuštěním kanálu optimalizuje web pro mobilní telefony. Návštěvy z SMS kanálu na vaše webové stránky povedou právě z nich. Jakákoliv snaha a vynaložené finance přijdou vniveč, pokud se zákazníkovi stránka zobrazí špatně.
Jak ale lidi do SMS seznamu seženete? Stejně jako u e-mailů jde o výměnný obchod. Oni vám poskytnou telefonní číslo a vy jim za to něco nabídnete. Podle statistik lidé nejlépe reagují na fixní slevy na nákup a využití služeb. Na druhém místě je pak procentuální sleva. Svým zákazníkům můžete nabídnout i dárek zdarma nebo přístup k exkluzivnímu obsahu.
Rozhodně se vyhněte nakupování seznamů telefonních čísel. Adresáti na druhé straně vám nedali výslovný souhlas s využitím jejich čísla pro marketingové účely. Nejenže je to nelegální a odporuje to nařízení GDPR, zároveň tím ale vyhazujete peníze oknem. Šance, že zaujmete někoho, kdo si o vaši nabídku neřekl, je neúměrně malá vynaloženým nákladům.
15. SMS brány a GDPR
U zpracování osobních údajů ještě chvíli zůstaneme. Zákazníci jsou na svoje údaje stále citlivější. Svého soukromí si váží čím dál tím více a telefonní číslo považují za velmi citlivý údaj.
Při sběru telefonního čísla vždy zdůrazněte, že ho použijete pro zasílání marketingových a obchodních sdělení prostřednictvím SMS zpráv. Chybět nesmí ani tzv. opt-out varianta, kdy se zákazník odpovědí na vaše číslo jednoduše odhlásí z odběru zpráv.
16. Historie SMS zpráv
První SMS zprávu odeslal 3. prosince 1992 zaměstnanec firmy Sema Group. Ta společně s Vodafonem pracovala na implementaci GSM sítě. Text této zprávy byl výstižný: Veselé Vánoce. Nejednalo se ale o komerční zprávu – SMS přijali na počítači o velikosti manažerského kufříku.
Komerční SMS odeslal až o rok později Brennan Hayden a v jejím textu stálo výstižné Burp (citoslovce pro říhnutí). Na počátku poskytovali operátoři textové zprávy zdarma. Neměli totiž připravený systém vyúčtování a nevěděli, kolik si za ně říct. Již zanedlouho ale tuto službu monetizovali.
Popularitu si zprávy SMS našly poměrně rychle. Pro mladé lidi představovaly textovky levnou alternativu k drahému volání. V roce 2002 lidi odeslali 250 miliard zpráv ročně a další milníky na sebe nenechaly čekat:
- 2005 – 1 bilion odeslaných SMS za rok,
- 2010 – 6,1 bilionu odeslaných SMS za rok,
- 2015 – 8,3 bilionu odeslaných SMS za rok.
Od roku 2015 popularitu textovek klesá na úkor messengerů, které umožňují zasílání zpráv zdarma. Právě to ale poskytuje dostatečný prostor pro SMS marketing. Stačí si vybrat tu pravou SMS bránu.