Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Podcast jako oblíbený marketingový nástroj

Lidé žijí ve spěchu, neustále něco řeší, něco dělají, a když zrovna nic důležitého nedělají, nechtějí číst, ale poslouchat. Poslouchat navíc mohou i cestou do práce a z práce, při vaření, uklízení, běhání nebo při obyčejné procházce. Proto byste i vy měli rozběhnout svůj vlastní podcast a dopřát lidem to, co chtějí.

Jenže podcastů přibývá jako hub po dešti. Dneska už má skoro každý svůj podcast, ať jde o firmy, značky, média nebo influencery. Jak tedy vytvořit podcast, aby si vás někdo všiml?

Co je podcast?

Podcast jsou audio nebo i video nahrávky, které umisťujete na web nebo streamovací platformu v kompresním formátu, nejčastěji tedy ve formátu MP3 nebo WAV. Na podcast se následně vytvářejí odkazy s pomocí RSS (Really Simple Syndication) feedu. Feed je následně sledován RSS čtečkou neboli softwarem, který prohledává daný web a upozorňuje na novinky.

Výhodou podcastu, který neobsahuje video, je, že při jeho nahrávání nemusíte vypadat dobře a nemusíte hledat ideální, nejlépe pěkné místo. Záleží jen na kvalitě zvuku. Podcast tak můžete tvořit klidně doma na pohovce nebo v posteli, když na to přijde.

Proč nahrávat podcast?

Může vám přinést nejenom spoustu potenciálních zákazníků, ale třeba i budoucích spolupracovníků. Navíc dává posluchačům možnost seznámit se s vámi či s vaší společností neotřelým způsobem. Lidé jsou vám tak blíž. Slyší lidský hlas a tím pádem mohou být při rozhodování o nákupu vašeho zboží nebo služeb rozhodnější.

Co budete potřebovat?

Žádné drahé vybavení si kupovat nemusíte. Jestli s podcastem teprve začínáte a jde vám hlavně o to sdělit posluchačům něco zajímavého, pak si vystačíte jenom s počítačem či notebookem, mikrofonem, případně s lepším mobilním telefonem, a nahrávacím softwarem, v němž budete podcast zpracovávat. A také je dobré nahrávat v místnosti, kde vás neruší okolní zvuky. Ty sice při editaci nahrávky můžete utlumit, ale pokud ještě neumíte se softwarem pracovat, půjde to jen velmi těžko. Dále možná budete potřebovat také SD kartu.

Počítač

Počítač potřebujete proto, abyste se po nahrání podcastu mohli věnovat jeho postprodukci. Bohatě si vystačíte s počítačem, který má RAM paměť okolo 2GB. Také by měl disponovat USB slotem nebo slotem pro paměťovou kartu, na kterou podcast nahrajete.

Mikrofon

Mikrofonů existuje nepřeberné množství. Ty lepší mikrofony pořídíte od třech tisíc korun výš, případně si pořiďte digitální audio rekordér, jehož cena se pohybuje okolo šesti nebo sedmi tisíc korun. Mikrofony vybírejte podle toho, jakou citlivost mají a jak zvuk zabarvují. Obvykle mikrofony dělíme na:

  • kondenzátorové – jde o velmi citlivý mikrofon; napájí se takzvaným fantomovým neboli skrytým napájením, které probíhá pomocí kabelu připojeného k mikrofonu
  • dynamické – jsou levnější než první varianta, ale nejsou tak citlivé, navíc mají menší frekvenční rozsah, to znamená, že frekvence obsažené v hlase se nepřevádějí do záznamu v plném rozsahu; zvuk pak nemá zcela realistickou podobu

Pokud se vám nechce investovat do mikrofonu, zkuste si podcast nahrát přes mikrofon v počítači nebo ve vašem chytrém telefonu. Z počátku si s ním jistě vystačíte, později, až se naučíte podcast nahrávat, a budete-li mít dostatečnou (pro vás) základnu posluchačů, budete jistě chtít přejít na něco lepšího.

K čemu slouží převodník?

Převodník, který vypadá jako malá krabička umožňuje připojit sluchátka a monitor. Slouží k tomu, aby změřil signál přicházející z mikrofonu a převedl ho do digitální podoby. Musíte si nainstalovat takzvaný driver neboli software, který řídí komunikaci mezi převodníkem a počítačem. Pak ho připojíte USB kabelem k počítači. Do převodníku připojíte mikrofon a nakonec nastavíte hlasitost vstupního signálu. Nyní už máte vše připravené na nahrávání.

Jistou alternativou pro vás může být USB mikrofon, který už často bývá naladěn na nahrávání mluveného slova.

Nahrávací software

Neméně důležitý je i nahrávací software. Ten si můžete stáhnout na internetu zcela zdarma. Velmi oblíbený je program Audacity, případně Garage Band, který využívají počítače od firmy Apple.

Jakmile budete mít podcast nahraný, je nutné přejít k takzvané postprodukci. Že jste tohle slovo ještě nikdy neslyšeli? To vůbec nevadí, nejde o nic složitého. Postprodukce slouží k tomu, abyste svůj audiozáznam vyčistili od všech rušivých elementů, přeřeků a čehokoliv dalšího, co by na posluchače mohlo působit rušivě.

Je dobré odstranit šum, přidat doprovodnou hudbu, upravit hlasitost nebo například můžete do záznamu vložit další mluvené slovo.

Při tvorbě podcastů ovšem nezapomínejte na několik důležitých zásad, kterých je zapotřebí se držet.

1. Pravidelnost

Ano, podcast musíte nahrávat pravidelně. Pokud přijdete jeden týden se dvěma podcasty a pak se půl roku nic dít nebude, příliš posluchačů mít nebudete. Brzy na vás zapomenou a podcast přestanou sledovat.

2. Téma

Téma musí být chytlavé a nejlépe takové, o němž ještě podcast nahrán nebyl. Téma musí být silné, to znamená zajímavé, chytlavé a také informačně hodnotné, aby měl posluchač pocit, že poslechem vašeho podcastu neztrácí svůj drahocenný čas. Samozřejmě ale můžete vytvářet vtipné, tedy zábavné podcasty, které mají jediný cíl – pobavit. V tom případě se ale ujistěte, že váš podcast má skutečně potenciál lidi pobavit. Případně můžete v podcastu svým zákazníkům radit s potížemi, které aktuálně řeší. Je ale nutné, aby podcast korespondoval s tím, co prodáváte, co nabízíte nebo s tím, na čem se zakládá váš blog nebo e-shop. Máte-li e-shop se zdravotnickými pomůckami, asi není příliš žádoucí, abyste podcast vytvářeli na téma cestování, pokud posluchač nemůže danou zdravotní pomůcku při cestování využít. To vám žádné zákazníky nepřinese.

3. Délka

Podcast nemusí mít hodinu, klidně může trvat jenom deset až patnáct minut. Záleží na tom, jak moc je téma, které si vyberete, obsáhlé. Podcast musí mít spád, jinak vás posluchači vypnou.

4. Propagace

Vašeho podcastu si lidé sami nevšimnou, musíte jim o něm dát vědět. Dejte si upoutávku na podcast na váš web nebo e-shop, nebo si podcast rovnou implementujte na vaše stránky pomocí vhodného plug-inu. Sdílejte odkaz na podcast na sociálních sítích, na Instagramu, Facebooku a třeba i na Twitteru.

Publikace podcastu

Nejjednodušším způsobem, jak podcast publikovat, je, že si vytvoříte účet například na Soundcloud a podcast nahrajete přímo tam. Také si vytvoříte název podcastu, jeho logo a popis. Pomocí RSS Feedu publikujete podcast i v iTunes. Na webových stránkách Apple podcastů si vytvoříte svůj účet a jen do něj přidáte RSS link. Takto můžete publikovat podcast i na Spotify. Naštěstí vám stačí zadat RSS link na Apple a Spotify jen jednou, pak už se bude každý nový díl na tyto streamovací platformy přidávat sám.

Ale pamatujte, že Soundcloud vám umožní přidat jen určité množství podcastů, pak si budete muset za využívání služby, respektive za místo, které vaše podcasty zabírají, zaplatit. Měsíčně vás vyjde na pár set korun.

Podcast má v dnešní hektické době stále větší smysl. Sluchátka vlastní kde kdo a poslouchat se dá skutečně kdekoliv a kdykoliv. Zkuste to s podcasty i vy a využijte jejich potenciál na maximum.


Vydáno
24. 8. 2022
Kategorie
Tagy