Zadejte hledaný výraz...

Sprava serveru, spravci a jejich zakaznici

Napsal majkro;1116087
ViPEr*CZ*: Zkus prosim napsat jak by sis predstavoval sluzby spravce tveho serveru. Tak jak jsem se ptal pri zalozeni tohoto vlakna :) Diky
Přidávám se, také by mě to zajímalo :)
16. 8. 2014 10:44:28
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/5#reply1046467
ViPErCZ
verified
rating uzivatele
(21 hodnocení)
20. 8. 2014 15:08:34
Nechci tady rozebírat co vše a co vše ne.... systém od systému a stejně papír a tužka, protože si sem jist, že jako lidi na x věcí zapomeneme.
Mě by rozhodně zajímalo toto:
- mám server s klasickými webhostingovými službami (LAMP)
A teď co by mi měl správce nabídnout? Řekněme server je prázdný a správce si sám zvolí distro a nainstaluje a dá mi přístupy (řekněme ISPConfig).
A já budu dělat dealera a shánět si klienty a ty si tam pojedou svoje služby. Vlastně musím zajistit, že si můj správce na sebe vydělá. Super :-)
A co bude dělat onen správce? Zajišťovat chod služby? A tak se ptám.... systémy se stále vyvíjí. Co se stane až mu na tom serveru zbyde stařičká děravá distribuce bez podpory nových bezpečnostních záplat?
To mu mám neustále telefonovat, že něco nejde a on se bude vymlouvat? A pak mi po tomto stavu po roce nabídne reinstall s tím, že si mám přenést data?
Představoval bych si spíše, že mě jako klienta absolutně nezajímá co a kde tam běží, ale aby to tam běželo! A s tím také v terénu operuji. Klient nemá čas řešit, že to neběží a už vůbec nemá řešit jak z toho ven. A když už se dojde k reinstalu, tak už vůbec se klient nemá této akce účastnit. Rozhodně migrace dat klienta neskutečně vytíží.
Nevím ... osobně mi to přijde dost divné, nabízet takovéto služby.
Jak tohle řeší velké společnosti.... ku příkladu wedos? To mi chcete říct, že mi wedos napíše, že aktualizoval OS a moje www aplikace na serveru1 bude za čas vypnuta a že si ji mám namigrovat na nový server, kde běží nové OS? Takhle to určitě nefunguje :-)
20. 8. 2014 15:08:34
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/5#reply1046466
Už začátek je špatně a může být zdrojem problémů...
Sdělte a správci své představy, zkonzultujte s ním své představy o spolupráci ať oba víte do čeho jdete..
Určitě řešte představu jak bude projekt růst, na jak dlouho Vám server vystačí, zda ho můžete a jak upgradovat, jak budete zálohovat a kam. Jak budou rozděleny "pravomoci" a zodpovědnosti mezi ním a Vámi, kdo bude monitorovat, zda bude jen čekat na Vaše zavolání a nebo bude proaktivně řešit běžné provozní problémy. V podstatě to, co bude součástí paušální platby, platby na vyžádání o zásah
Ve finále Vám třeba nainstaluje a nastaví ISPConfig.
Spolupracujte se svým správcem za předem daných podmínek
To je individuální správce Vašeho serveru/projektu
Obecně správa systému jde za správcem, stejně jako řešení bezpečnostích problémů OS. Pokud je reinstall jediná cesta (no, dříve asi server technicky/morálně zastará a koupíte si nový) tak to musí být jednoznačně ve spolupráci s ním - přece se bude starat i o nový server, tak si ho musí dát do kupy a garantovat Vám funkčnost Vašich aplikací
20. 8. 2014 15:40:15
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/5#reply1046465
Jirka
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
20. 8. 2014 15:45:02
Napsal ViPEr*CZ*;1117136
Takhle to určitě nefunguje :-)
Funguje to tak, ze na hostingu se vetsinou servery udrzujou do doby, kdy je to jeste unosne a pak se slozite migrujou sluzby na novejsi HW nebo OS.
Na fyzickem serveru ti jen nezkusenej admin bude rucit za provoz delsi dobu nez 2 roky, protoze 2 roky je vetsinou zaruka na HW a +/- i na aktualizace OS. I verze OS ma bohuzel omezeny cas podpory a s tim nikdo z nas nic neudela.
Na virtualnim serveru je situace obdobna, musis pocitat s tim, ze ti po case prestanou vychazet aktualizace OS a aplikaci na serveru a bude potreba migrace dat na novejsi OS. Je to technologicky limit, ktery by kazdy admin mel znat a pocitat s nim, kdyz ti nabizi sluzby. Klient se o takove veci muze dozvedet pul roku az rok predem a mel by se na toto pripravit. Migrace na novejsi OS neni samozrejme veci spravy serveru, ale uz je to samostatny ukon, ktereho se u managed serveru za 300 fakt nedockas. Zalezi jak a za co admina platis. Zpravidla bys minimalne po dobu migrace mel byt na telefonu a mailu a mel bys resit priadne problemy a pomoct s otestovanim webu, aby vse probehlo hladce.
Analogii hledej u auta a automechanika.
Dokud je auto nove, tak jezdi dobre a je aktualne relativne bezpecne proti kradezi, automechanik ti poresi bezny servis, pohlida ti pri pravidelnem servisovani intervaly vymeny jednotlivych dilu, brzd, rozvodu, provoznich kapalin atd. Ale kdyz uz mas starej vergl, na kterej se prestaly vyrabet nahradni dily, tak nemuzes cekat, ze automechanik pouzije cernou magii aby ti pomohl. Proste musis zainvestovat do noveho auta a ano, stoji to penize.
20. 8. 2014 15:45:02
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/5#reply1046464
Jan
verified
rating uzivatele
(3 hodnocení)
29. 8. 2014 04:07:20
Napsal James_Scott;1114296
Rekl bych, ze alfou omegou je sjednane SLA. Dale je to hodne individualni, kazdy ma jine pozadavky.
Ja jsem se setkal jednou s klientem, kteremu jsem nainstaloval a nakonfiguroval par serveru s tim ze ho pak "zaskolim" nasledne administraci. Nikdy vic uz bych to neudelal.
Mraky prace a celkem k nicemu. Takze ja kdyz nekomu spravuji server,tak zadnej ispconfig a podobny balasty - a delam pak vlastne i full support.
Ten Full Support dělá dneska valná většina techniků. Já osobně mám ve správě celkem 9 mašin v rámci klientů jsou dva němci a jeden angličan (zbytek češi a jeden slovák). Realitou je že valná většina mích klientů si pod správou představuje hotovou věc tedy síť webu/ účetnictví / software podle dohody prostě funkční a funkční pořádně. Oni nemají pocit že by měli řešit jestli na serveru vypadla MySQL, MSSQL, IIS, účetnictví nebo telefoní ústředna jim je to jedno. U mě si prostě platí za výsledek a né za případné výmluvy jestli tohle dělám nebo ne a jestli tohle je v dohodě nebo není. Valná většina mích klientů dříve měla webhosting, vps, dedik nebo právě managed server a přešli právě ke mě z důvodu toho neřešení. Pokud jde o zaškolení rovněž ho nabízím ale to nějak moji klienti nehrotí. Typická ukázka je že mi zašlou i TeamViewer a tam ať jim připravim RDP ikonu na plochu s automatickým loginem čiže asi tak ikdyž mohu říci že 4 z mích klientu na vzdálenou ani nechodí (dokonce tam snad ani nikdy nebyly)
Napsal majkro;1117149
Na fyzickem serveru ti jen nezkusenej admin bude rucit za provoz delsi dobu nez 2 roky, protoze 2 roky je vetsinou zaruka na HW a +/- i na aktualizace OS. I verze OS ma bohuzel omezeny cas podpory a s tim nikdo z nas nic neudela.
Na tohle decentně musím reagovat proč by admin serveru mohl rucit za provoz serveru pouze dva roky? Přece když mi odejde mašina v Hetzneru není nic složitého na tom tam zavolat oznámit poruchu mašiny kde mi ji hetzner následně vymění za novou a stáhnout max 24H starou zálohu z externího FTP který je k serveru přidělený a jede se dál nebo co ty na tom vidíš jako složitého? Já dneska nespoléhám ani na HW Raid spíše spoléhám na fakt že pokud nebudou bombardovat serverovnu tak těžko v jeden okamžik odejdou dva servery naraz nebo jenom jejich disky (a protože jsou všechny servery pod mojí správou v HW raidu tak se tu bavíme o tom že by museli naráz odejít třeba 4 disky "2 na serveru a 2 na záloze která jede také v HW raidu" :-)
Napsal majkro;1117149
Na virtualnim serveru je situace obdobna, musis pocitat s tim, ze ti po case prestanou vychazet aktualizace OS a aplikaci na serveru a bude potreba migrace dat na novejsi OS.
A tohle jsem nepochopil už tuplem nevím jak je to řešeno u Linuxu v současnosti ale pokud jde o platformu MS tak tam se aktualizovala ještě donedávna Windows 2003 a Windows XP. Já osobně mám dneska na mašinách 2012 R2 a dvou mašinách ještě starší 2008 R2 a každou chvíli furt ty systémy nějakou aktualizaci stahují
29. 8. 2014 04:07:20
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/5#reply1046463
Pokud jsi MS specialista, tak se podívej např. na http://windows.microsoft.com/cs-cz/windows/lifecycle
V Linux světě to je obdobné
29. 8. 2014 11:08:52
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/5#reply1046462
Jirka
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
29. 8. 2014 23:31:16
Na tohle decentně musím reagovat proč by admin serveru mohl rucit za provoz serveru pouze dva roky? Přece když mi odejde mašina v Hetzneru není nic složitého na tom tam zavolat oznámit poruchu mašiny kde mi ji hetzner následně vymění za novou a stáhnout max 24H starou zálohu z externího FTP který je k serveru přidělený a jede se dál nebo co ty na tom vidíš jako složitého? Já dneska nespoléhám ani na HW Raid spíše spoléhám na fakt že pokud nebudou bombardovat serverovnu tak těžko v jeden okamžik odejdou dva servery naraz nebo jenom jejich disky (a protože jsou všechny servery pod mojí správou v HW raidu tak se tu bavíme o tom že by museli naráz odejít třeba 4 disky "2 na serveru a 2 na záloze která jede také v HW raidu" :-)
Zkusim to objasnit.
2 roky josu optimalni cas na drzeni taove zaruky, protoze je nejaka zaruka na HW a je nejaka doba, po kterou je system podporovan. To, ze po skonceni teto doby mohu obnovit zalohy je samozrejmost, ale ne z externiho disku, radeji geograficicky oddelene lokality ;) Jenze po teto delsi dobe uz nemohu rucit za to, ze treba neodejde vice disku najednou nebo napajeci zdroje a nebude vypadek. Proste je lepsi HW obmnenovat. Nejake pocty disku nebo raidy neresim, to neni predmetem teto diskuze, ale snad te neprekvapi, ze mam nejradeji RAID 10 na diskovem poli (aby rece nestala :D). Ja problem nemam s nicim, kdyz to zakaznik zaplati, takze asi tak.
29. 8. 2014 23:31:16
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/5#reply1046461
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit