Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Sprava serveru, spravci a jejich zakaznici

Napsal josef.jebavy;1114419
Aby je mohl dát někomu jinému dalšímu!
Běžně jsem narážel na to, že zákazník potřebuje něco někde udělat, ale nemá k tomu přístup. Navíc třeba dosavadní správce už nemá zájem spolupracovat.
Jinak celkem zajímavá diskuze.
Špatně jsem to tedy pochopil ... Většinou se setkávám i s tím, že klient chce přistupy aby se v tom mohl sám vrtat ...
Jinak je samozdřejmostí (aspoň u mě) poskytnout klientovi veškeré loginy, hesla ke všem službám ....
Asi jsem z jiný planety, jak se tady tak dovídám, běžné to není ...
8. 8. 2014 14:17:44
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046512
Namátkou výběr:
Managed Server | Spolehlivé servery
Managed server znamená, že se o Váš server kompletně staráme my. O instalaci, konfiguraci ani správě serverů nemusíte vědět vůbec nic, to pro Vás řešíme my - jsme Váš root
Virtuální servery | Spolehlivé servery
Servery spravujeme my - jsme Váš root.
Managed servery | HOSTINGY.CZ
Managed server je obdobou dedikovaného serveru, ale o správu software se stará administrátor poskytovatele. Obvykle nezískáte přístup k serveru pod účtem root (Administrator)
Managed servery | SuperHosting.cz
SuperHosting je zodpovědný za fyzickou část (konektivita, napájení, servis HW) i za softwarovou složku (administrace Linux/Windows, nonstop dostupnost, aktualizace, zabezpečení, zálohování dat – celkovou správu serveru). Zákazník si server pronajímá a spravuje pouze své vlastní zákaznické aplikace.
Managed servery, Dedikované Managed Servery ~ COOLHOUSING.NET
Managed servery jsou dedikované servery, k nimž vám nabídneme služby našich administrátorů. Parametry serveru můžete zvolit z několika variant či poptat individuální konfiguraci ušitou na míru vašim potřebám.
Divil bych se, kdyby někdo, kdo nabízí managed server, si nechal dobrovolně v systému druhého superuživatele, kterého nemá pod kontrolou, a nesl tak plnou zodpovědnost za jeho činnost a chování
8. 8. 2014 14:30:15
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046511
ViPErCZ
verified
rating uzivatele
(21 hodnocení)
8. 8. 2014 15:32:27
Jednak si myslím, že na klasický lampy bych si udělal pro virtuál šablonu a to máš za chvilku nahozený.
Vezmeš-li v potaz, že to pak rozprodáš mezi více klientů, tak se do toho vyplatí investovat čas.
Z pohledu klienta to pak vypadá dost špatně, když administrátorovi sám klient musí navrhnout, aby s neutěšenou situací konečně něco dělal. Navíc evidentně poskytovateli nešlo o další finance z další správy. Přeci pokud to za rozumný peníz přeinstaluje, pak získá na několik let paušální přísun financí. A navíc se evidentně moc nepředřeli, protože prodleva mezi problémem a řešením 3 dny je katastrofální.
A řešení, my Vám to za deset tisíc přeinstalujeme, tak aby problémy nebyli... a Vy nám pak budete tučně platit za dohled s 3 denní prodlevou nepovažuji za obvyklou cenově adekvátní službu.
Napsal majkro;1114283
Jen bych rad poznamenal, ze ackoliv je v tomto pripade mohlo byt neco spatne na strane spokytovatele, tak 10000,- za instalaci dvou VPS zas neni tak neobvykla cena. Zalezi co to obnasi, casto s tou instalaci predavas i kus know-how. Ja si pod instalaci serveru predstavim praci na chvilku, ale jen proto, ze jsem se na to pred tim nekolik destitek nebo stovek hodin pripravoval a mam pro tyto potreby vse prichystane. To bohuzel zakaznik nedovede ocenit, aspon ne u nas. Zkusenosti ze zahranici (USA, UK) jsou jine, tam nemam problem za nekolika minutovou praci dostat nekolik desitek nebo stovek Eur, protoze zakaznik dovede ocenit velmi rychle reseni jeho problemu.
Zkus odpovedet na co co jsem se ptal, klidne z obou pozic.
8. 8. 2014 15:32:27
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046510
Jirka
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
8. 8. 2014 18:38:54
Napsal Mirator;1114333
Otazka na zakazniky:
Že nebudu muset nic řešit :) Všechno důležitý (a i primitivní) mi adminy nainstalujou, vše si pohlídaj, když se náhodou něco posere (ne moji chybou), tak že to daj dokupy
Souhlas, nejlepsi je kdyz splu zakaznik a admin komunikujou jen kvuli fakturaci. Admin resi problemy a stara se a zakaznik jen plati a nemusi nic resit.
---------- Příspěvek doplněn 08.08.2014 v 18:40 ----------
Napsal James_Scott;1114296
Rekl bych, ze alfou omegou je sjednane SLA. Dale je to hodne individualni, kazdy ma jine pozadavky.
Ja jsem se setkal jednou s klientem, kteremu jsem nainstaloval a nakonfiguroval par serveru s tim ze ho pak "zaskolim" nasledne administraci. Nikdy vic uz bych to neudelal.
Mraky prace a celkem k nicemu. Takze ja kdyz nekomu spravuji server,tak zadnej ispconfig a podobny balasty - a delam pak vlastne i full support.
Me se obcas stane, ze klientovi nahodim server, pak ho zaskolim a predam pristupy a klidne bych to udelal znova, zabralo to 14 dnu pres internet a ohodnoceni prace bylo odpovidajici.
---------- Příspěvek doplněn 08.08.2014 v 18:43 ----------
Napsal ViPEr*CZ*;1114444
Jednak si myslím, že na klasický lampy bych si udělal pro virtuál šablonu a to máš za chvilku nahozený.
Jenze LAMP neni jen linux, apache, mysql a php. Je tam spousta dalsich veci. Lamp jako takovej je tak 1/5 celkove prace pri priprave serveru.
---------- Příspěvek doplněn 08.08.2014 v 18:46 ----------
Napsal vdusek;1114430
Divil bych se, kdyby někdo, kdo nabízí managed server, si nechal dobrovolně v systému druhého superuživatele, kterého nemá pod kontrolou, a nesl tak plnou zodpovědnost za jeho činnost a chování
Treba moji zakaznici samozrejme root pristup maji, ale schovane v obalce. Nekdo napriklad v bance. Prece, az auto prejede admina nebudou vypinat server.
8. 8. 2014 18:38:54
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046509
Napsal majkro;1114484
Treba moji zakaznici samozrejme root pristup maji, ale schovane v obalce. Nekdo napriklad v bance. Prece, az auto prejede admina nebudou vypinat server.
A přesně o tom to je - i to je rozdíl mezi managed hostingem a vlastním správcem na míru
Zkuste od managed hostingu získat obálku s heslem roota
8. 8. 2014 18:54:54
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046508
Jirka
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
8. 8. 2014 19:00:27
Napsal vdusek;1114495
A přesně o tom to je - i to je rozdíl mezi managed hostingem a vlastním správcem na míru
Zkuste od managed hostingu získat obálku s heslem roota
On je popravde i "managed" server za 350,- utopie :) Navic, ja mam jeste zastup, zastupuje me v pripade me dovolene nebo pri pracovnim pretizeni (asi tak 1x za 100 let, protoze si toho na sebe neberu vic, nez zvladnu) firma, ktera dodava velmi profesionalni reseni v tomto oboru... Zadna ze jmenovanych.
---------- Příspěvek doplněn 08.08.2014 v 22:53 ----------
Aby rec nestala, tak odpovim za sebe na obe otazky, i kdyz nejsem zcela bezny zakaznik a vezmu to z pohledu systemaka.
Jako zakaznik:
Jako admin jsem samozrejme take neci zakaznik a nebo neci sluzby doporucuju. Mam rad pristup k zaloham svych VPS, mam rad prehled o tom, co se kdy a jak zalohuje, pokud to platim. O vypadcich se obvykle dozvim predem a kdyz potrebuju neci podporu, tak ji proste mam k dispozici s patricnou odbornosti. Co se tyka dedikovanych serveru, vlastnich nebo pronajatych, tak me zajima to same, s tim rozdilem, ze kdyz nemohu ja, tak mi poskytovatel sluzby zajisti i vyenu HW na mem vlastnim serveru i ve tri rano a v krtkem case. Muj soucasny poskytovatel dedikovanych serveru dokonce nad ramec smlouvy hlida i vsechny mnou pronajate IP a kdyz nejaka moc casto meni dostupnost, nebo se po dlouhem case vypne, tak mi zavola a zjistuje, zda je vse v poradku, abych nahodou nemel nedostupne sluzby. To vse i presto, ze mam vlastni monitoring.
Jako admin:
Pod spravou serveru si predstavuju spoustu veci. Za mne nejdulezitejsim cilem spravy serveru je to, ze se klient dozvi o problemu az po tom co je vyresen v informacnim emailu. Problemum se snazim predchazet. Nemyslim si, ze by hlidani logu byla zbytecnost, ale pripravuje to o cas, protoze logy ukazou co se stalo az po tom, co se to stalo. V logu se da dohledat co se priblizne delo zpetne, kdyz to bude potreba. Ja mam na vetsinu veci zrizeny monitoring, ktery vse neobvykle hlasi smskama. Dalsi dulezitou veci je aspon jednoduche grafovani, kde se daji vycist trendy chovani serveru, tzn. "za mesic vam dojde misto na disku", namisto "monitoring hlasi, ze mate uz jen 10% prostoru".
Mam vlastni monitoringy, vlastni server provadejici pravidelne security scany, vlastni backup a vpn servery. Pri dovolene, nebo pretizeni me zastupuje/vypomaha velmi profesinalni spolecnost, se kterou je vetsina mych zakazniku seznamena.
Nejlepsi stav je, kdyz sve zakazniky obtezuju pouze jednou mesicne s fakturou a jinak se mohou venovat svemu byznysu.
Osobne jsem alergickej na zakazniky, kteri se chlubi svym skvelym podnikanim, zivi je internet a jsou schopni se hadat o nejakych 5 - 10% ceny sluzby. Omlouvam si to jen tim, ze jsou neznali. Nedavno se mi nekdo chlubil 400k navstevama denne (na jednom serveru), ja jsem mu vyjmenoval co vse potrebuje, jak predchazet problemum, co a jak ve skutecnosti je a on mi temer vynadal do predrazenych lharu. Ja jsem mu kvuli tomu, ze projekt byl zajimavy nabidl spravu za blbe 2000,- mesicne.
8. 8. 2014 19:00:27
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046507
Nejhorší zákazník je ten, co má sdílená hosting do 50Kč měsíčně, web ho živí a šetří na prevenci.
Základním cílem admina by mělo být běžným problémům předcházet, o problémech vědět a aktivně je řešit
To ale zadarmo nikdy není a nebude.
Hodnota placené podpory by měla být úměrná provedené analýze rizik
8. 8. 2014 23:20:54
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046506
Gav
verified
rating uzivatele
9. 8. 2014 23:43:49
Admin:
Sprava formou predplaceneho baliku hodin.
Cast hodin jde na proaktivitu (idealne specifikovano smluvne, jaka cast; rozsah proaktivity)
Zbytek je reaktivita - cokoliv je treba, to se dela. Dulezite specifikovat na zacatku rozsah; Pokud si klient "uprotred" vzpomene, ze by chtel adminsitrovat GlassFish ci Oracle, tak to bezici servisni kontrakt samozrejme nekryje a je treba renegociovat.
Ve smlouve musi byt specifikovano SLA (pro ruzne urovne "kriticnosti")
Ticketovaci system pro evidenci casu (podklad pro fakturaci)
U velkych zakazniku "Support manager" (single point of contact, koordiunje technicky team, zna kompletne prostredi zakaznika)
Klient plati za team lidi, vse v rezimu 24x7 (kriticke pozadavky; opet definovano smlouvou, co je kriticky pozadavek)
Konzultace, planovani rozvoje atp je vetsionou mimo servisni kontrakt, lze resit bud zdarma v ramci sluzby, nebo u komplexnejsich projektu smluvne (zazil jsem projekty, kdy se kazdy tyden delal meeting cca 20ti lidi na nekolik hodin)
Zakaznik samorejme nema a nesmi mit root pristup, jinak nelze cokoliv garantovat. Pri predani roota zreknuti odpovednosti za chod serveru a s tim spojene zruseni SLA.
9. 8. 2014 23:43:49
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046505
Napsal Gav;1114706
Admin:
Sprava formou predplaceneho baliku hodin.
Cast hodin jde na proaktivitu (idealne specifikovano smluvne, jaka cast; rozsah proaktivity)
Zbytek je reaktivita - cokoliv je treba, to se dela. Dulezite specifikovat na zacatku rozsah; Pokud si klient "uprotred" vzpomene, ze by chtel adminsitrovat GlassFish ci Oracle, tak to bezici servisni kontrakt samozrejme nekryje a je treba renegociovat.
Ve smlouve musi byt specifikovano SLA (pro ruzne urovne "kriticnosti")
Ticketovaci system pro evidenci casu (podklad pro fakturaci)
U velkych zakazniku "Support manager" (single point of contact, koordiunje technicky team, zna kompletne prostredi zakaznika)
Klient plati za team lidi, vse v rezimu 24x7 (kriticke pozadavky; opet definovano smlouvou, co je kriticky pozadavek)
Konzultace, planovani rozvoje atp je vetsionou mimo servisni kontrakt, lze resit bud zdarma v ramci sluzby, nebo u komplexnejsich projektu smluvne (zazil jsem projekty, kdy se kazdy tyden delal meeting cca 20ti lidi na nekolik hodin)
Zakaznik samorejme nema a nesmi mit root pristup, jinak nelze cokoliv garantovat. Pri predani roota zreknuti odpovednosti za chod serveru a s tim spojene zruseni SLA.
Best
9. 8. 2014 23:50:01
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046504
Jirka
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
10. 8. 2014 00:23:06
Napsal Screemy;1114707
Best
V pripade vetsich firem s vetsimi zakazkami ano, ale takove firmy nehledaji vetsinou zakazky ani nenabizi spravu serveru na webtrhu a tak je neni treba tady resit.
10. 8. 2014 00:23:06
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046503
Gav
verified
rating uzivatele
10. 8. 2014 10:58:09
Napsal majkro;1114710
V pripade vetsich firem s vetsimi zakazkami ano, ale takove firmy nehledaji vetsinou zakazky ani nenabizi spravu serveru na webtrhu a tak je neni treba tady resit.
Docela s tim nesouhlasim. Ano, predpokladam, ze "Support manager" je na zdejsi pomery uz moc, ale vse ostatni by melo byt standardni. Jedine, co je lehce k diskusi je 24x7 team, nicmene si nedokazu predstavit, ze se mi nekdo stara o server, odjede na dovolenou a po tu dobu neni nahrada.
Ostatni veci souviseji ciste s definici smluvniho vztahu a rozsahu praci.
10. 8. 2014 10:58:09
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046502
Každý projekt má svou hodnotu, svá rizika a tím i odpovídající technické a organizační zabezpečení. Je primárně věcí zadavatele jaké prostředky/podmínky nastaví k jeho zabezpečení a provozu
BTW - "kazdy tyden delal meeting cca 20ti lidi na nekolik hodin"
Hodně hrubý a podstřelený rozpočet - 20lidí x 4 hodiny x 50týdnů x hodinová sazba mi vychází jen v ročních nákladech na 4mio Kč
10. 8. 2014 11:07:19
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046501
Gav
verified
rating uzivatele
10. 8. 2014 11:22:28
Napsal vdusek;1114745
Každý projekt má svou hodnotu, svá rizika a tím i odpovídající technické a organizační zabezpečení. Je primárně věcí zadavatele jaké prostředky/podmínky nastaví k jeho zabezpečení a provozu
BTW - "kazdy tyden delal meeting cca 20ti lidi na nekolik hodin"
Hodně hrubý a podstřelený rozpočet - 20lidí x 4 hodiny x 50týdnů x hodinová sazba mi vychází jen v ročních nákladech na 4mio Kč
Samozrejme, prepoklada se, ze projekt generuje rozumny vydelek.
Ad meeting - tech 20 lidi nebylo z jedne firmy ale nekolika (zadavatel, sponzor, dodavatel infrastruktury, dodavatel aplikace + nekolik zbytecnych manageru predevsim od zadavatele)
10. 8. 2014 11:22:28
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046500
Ale ja nerozporuji, ze to byl tym slozeny ze zastupcu zadavatele a subdodavatelu/realizatoru. Ja to jen pocital, aby si kazdy uvedomil, jak to byl rozsahly projekt, kdyz musel vydelat jen na projektove rizeni rocne takove castky.
To byl projekt finacovany z EU a nebo statniho rozpoctu?
10. 8. 2014 11:29:26
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046499
Napsal majkro;1114710
V pripade vetsich firem s vetsimi zakazkami ano, ale takove firmy nehledaji vetsinou zakazky ani nenabizi spravu serveru na webtrhu a tak je neni treba tady resit.
Ano, je to dobrý "návod a řešní" pro větší bussines než je WT
10. 8. 2014 11:52:17
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici/strana/2/#reply1046498
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit