Zadejte hledaný výraz...

Sprava serveru, spravci a jejich zakaznici

Jirka
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
7. 8. 2014 21:36:29
Ahoj,
cim dal vic se tu objevuji poptavky po managed serverech. A stejne casto se tu objevuji nabidky spravy serveru v cene VPS, v relativne nizke cene.
Neresme zde prosim rozdil mezi dedikovanym a VPS, protoze oba potrebuji priblizne stejnou peci. Starost o HW jako takovy vynechme, protoze zpusobu oprav HW muze byt hodne.
Uvazujme tu nejjednodussi variantu serveru, naprikald LAMP.
Otazka na zakazniky:
Co si predstavujete pod spravou serveru, jak by mel fungovat vas spravce serveru, jake sluzby cekate, kdyz si takovou sluzbu chcete poridit a jaka je podle vas optimalni cena za to, co jste prave vyjmenovali?
Otazka na adminy:
Kdyz nabizite zakaznikovi spravu serveru, co je "spravou serveru" mysleno? Jak pracujete a co vsechno vase sluzby v ramci pausalu obsahuji? I presto, ze fungujete treba jako OSVC, jak resite zastupitelnost a pretizenost v pripade kritickych incidentu?
7. 8. 2014 21:36:29
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046527
Taky mi tato otázka vrtala hlavou, hlavně o to co se tím myslí.
Nebo se snad jedná jen o to, že člověk udělá aktualizace hlídá logy a případně je čistí případně řeší různé cache řešení, php verze apod. ?
Spravoval jsem doménový server, LDAP,DNS cache, domain controllery apod, ale to co se poptává by mě taky zajímalo. Většinou jsem se setkal jen s instalací LAMP a tím to haslo.
7. 8. 2014 21:45:04
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046526
Základem je potřeba zjistit, co zákazník potřebuje - nebavím se o zakázkách typu "nainstalovat ISPConfig do 500Kč!.
Společně se zákazníkem je třeba najít řešení z mnoha hledisek - cena, robustnost, možnosti expanze, ... Lze poradit, doporučit to s čím jsou dobré zkušenosti jinde - fáze oťukávání, dialogu, vymýšlení, hledání. Je potřeba se vzájemně pochopit a domluvit na jednoznačném a jasném zadání. A ceně...
Fáze realizace - no comment
Fáze předání - předat, zachytit v dokumentaci, zákazníka proškolit úměrně jeho potřebám a znalostem
Fakturace
Záruka - alespoň 14 dnů poskytovat zákazníkovi support, dále proškolovat, opravovat vlastní chyby, ladit systém v reálném provozu
Penízky na účet :)
Servis zakázky - sledování sytému, např. formou smlouvy o údržbě, předplacených servisních hodinách, garantovaná dostupnost servisu, další rozvoj a ladění systému při vyšších nárocích. Garance odezvy na havárii
Někdo si předplácí měsíční objem práce, jiný platí za incident
Co zákazník, to jiný přístup a potřeby. Ale zhruba v kostce by to mohlo být ono.
7. 8. 2014 23:35:02
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046525
Jirka
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
8. 8. 2014 09:01:00
Napsal vdusek;1114218
Základem je potřeba zjistit, co zákazník potřebuje - nebavím se o zakázkách typu "nainstalovat ISPConfig do 500Kč!.
Společně se zákazníkem je třeba najít řešení z mnoha hledisek - cena, robustnost, možnosti expanze, ... Lze poradit, doporučit to s čím jsou dobré zkušenosti jinde - fáze oťukávání, dialogu, vymýšlení, hledání. Je potřeba se vzájemně pochopit a domluvit na jednoznačném a jasném zadání. A ceně...
Fáze realizace - no comment
Fáze předání - předat, zachytit v dokumentaci, zákazníka proškolit úměrně jeho potřebám a znalostem
Fakturace
Záruka - alespoň 14 dnů poskytovat zákazníkovi support, dále proškolovat, opravovat vlastní chyby, ladit systém v reálném provozu
Penízky na účet :)
Servis zakázky - sledování sytému, např. formou smlouvy o údržbě, předplacených servisních hodinách, garantovaná dostupnost servisu, další rozvoj a ladění systému při vyšších nárocích. Garance odezvy na havárii
Někdo si předplácí měsíční objem práce, jiný platí za incident
Co zákazník, to jiný přístup a potřeby. Ale zhruba v kostce by to mohlo být ono.
Ahoj, to je trosku mimo to, na co jsem se ptal. Hodne lidi zaplati 1500,- nebo i vic za instalaci ISPconfigu a zakladni nastaveni serveru, ale potom uz nedovedou odhadnout a ocenit co obnasi sprava serveru. A toho se tyka tvuj odstavec "Servis zakazky", presne ten jsi mel vice rozvest :)
Platby za incident se toto tema take netyka, protoze to uz je pozde, problemum je potreba predchazet. Resim v podstate jen mesicni spravu serveru, tedy zmineny predplacene hodiny, nebo pausalni platby.
Nejde o to udelat navod pro mne, ja ho nepotrebuju. Ucelem je, aby si treba majitele serveru uvedomili co ta prace obnasi a ze managed server za 350,- moc managed nebude.
8. 8. 2014 09:01:00
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046524
ViPErCZ
verified
rating uzivatele
(21 hodnocení)
8. 8. 2014 09:16:48
Přesně! Platba za incident už je pozdě! Je to jako kdyby jsi vyhořel a šel si sjednat pojistku až poté. Tj. ten servis by měl být pro klienta něco jako pojistka, aby mohl klidněji spát :-) Ale jsou i tací hráči, kdy jsem se setkal s větší firmou co dělala správu a umístění serveru a řešila problémy jen když dostala telefonické info a to ještě s velkou třeba i třídenní prodlevou. Po roce z nich navíc vylezlo, že současný stav je příliš zastaralý a tudíž není možné provést takovou konfiguraci, která by problémy eliminovala nějak dlouhodoběji. Následně majitel musel ještě sám zatlačit a až poté oni přišli s návrhem reinstalace dvou VPS co na tom běželi za 10tisíc :-D a migraci dat si prej má udělat vlastník serveru sám, že to oni dělat nebudou :-D A tenhle managed stál okolo 7 500,- Kč. Zajímavá story... aspoň pro mě tedy.
S managed za 350,- souhlasím / to asi managed moc nebude.
8. 8. 2014 09:16:48
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046523
Jirka
verified
rating uzivatele
(6 hodnocení)
8. 8. 2014 09:24:23
Napsal ViPEr*CZ*;1114278
Následně majitel musel ještě sám zatlačit a až poté oni přišli s návrhem reinstalace dvou VPS co na tom běželi za 10tisíc :-D a migraci dat si prej má udělat vlastník serveru sám, že to oni dělat nebudou :-D A tenhle managed stál okolo 7 500,- Kč. Zajímavá story... aspoň pro mě tedy.
Jen bych rad poznamenal, ze ackoliv je v tomto pripade mohlo byt neco spatne na strane spokytovatele, tak 10000,- za instalaci dvou VPS zas neni tak neobvykla cena. Zalezi co to obnasi, casto s tou instalaci predavas i kus know-how. Ja si pod instalaci serveru predstavim praci na chvilku, ale jen proto, ze jsem se na to pred tim nekolik destitek nebo stovek hodin pripravoval a mam pro tyto potreby vse prichystane. To bohuzel zakaznik nedovede ocenit, aspon ne u nas. Zkusenosti ze zahranici (USA, UK) jsou jine, tam nemam problem za nekolika minutovou praci dostat nekolik desitek nebo stovek Eur, protoze zakaznik dovede ocenit velmi rychle reseni jeho problemu.
Zkus odpovedet na co co jsem se ptal, klidne z obou pozic.
8. 8. 2014 09:24:23
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046522
James_Scott
verified
rating uzivatele
(7 hodnocení)
8. 8. 2014 10:25:34
Rekl bych, ze alfou omegou je sjednane SLA. Dale je to hodne individualni, kazdy ma jine pozadavky.
Ja jsem se setkal jednou s klientem, kteremu jsem nainstaloval a nakonfiguroval par serveru s tim ze ho pak "zaskolim" nasledne administraci. Nikdy vic uz bych to neudelal.
Mraky prace a celkem k nicemu. Takze ja kdyz nekomu spravuji server,tak zadnej ispconfig a podobny balasty - a delam pak vlastne i full support.
8. 8. 2014 10:25:34
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046521
Zdravím,
podle mě je největší problém to, že potencionální klienti berou managed/vps jako lepší klasický hosting. Nechají si nainstalovat LAMP + ISPConfig tím to pro ně hasne ....
Nikdo z těchto zákazníků už neřeší to, že je potřeba server spravovat, hlídat, monitorovat. Když jim server nejde, poptají zaplatí prostě někoho, kdo se v tom bude vrtat a hledat příčinu ... Proč se to asi mohlo stát ....
Další věc je to, že je tu "spousta" nekvalitních rádoby správců který Vám nainstaluji VPS dle tutoriálu na http://www.howtoforge.com/ a víc už to neřeší .. iptables, porty atd prostě nezájem ... Takže je pak jednodušší danej server sundat, když beží na takových to universálech ....
8. 8. 2014 10:52:48
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046520
Zkuste si sami spočítat, např.
- každý den si otevřu poštu a projdu souhrnné logy za poslední den ze serveru - 10min/den x 30 dnu, tj. 5 hodin "za nic"
- server mám v monitoringu a jsem připraven zareagovat na chyby, které se objeví
- občas se na server přihlásím a sleduji v reálném provozu - disky, io, load, sql, ... - celkem 2hod/měsíc
- konzultace, dotazy zákazníka, preventivní zásahy - 2hod/měsíc
- aktualizace - 1hod/měsíc
- ...
A hned máte 10 hodin/měsíc jako paušál vyčerpaných
Za kolik pracujete? - 500/hod, pokud to je na smlouvu - hned máte k fakturaci 5.000/měsíc
Samozřejmě, každý server/projekt má jiné výdělky, jiné požadavky
***
Nemám rád managed servery za + 1.500/měsíc
Zaplatím si sice updaty, technika na telefonu, ale ten člověk o serveru, jeho kritickým místech, trendech v čase nic neví. A jak to vylepší ani nemůžu zkontrolovat, protože se na server NIKDO, tj. ani majitel nedostane.
Znáte klasickou radu "technika na telefonu"?
Váš server je slabý, musíte si koupit silnější. Co také má poradit jiného a proč by radil něco jiného?
Nefunguje to, kupte si větší kladivo...
Zkuste např. požádat o mysql slow logy na svém "managed" serveru, mimořádnou obnovu jednoho souboru - někdy se budete docela divit
8. 8. 2014 11:35:40
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046519
Napsal vdusek;1114313
Zkuste si sami spočítat, např.
- každý den si otevřu poštu a projdu souhrnné logy za poslední den ze serveru - 10min/den x 30 dnu, tj. 5 hodin "za nic"
- server mám v monitoringu a jsem připraven zareagovat na chyby, které se objeví
- občas se na server přihlásím a sleduji v reálném provozu - disky, io, load, sql, ... - celkem 2hod/měsíc
- konzultace, dotazy zákazníka, preventivní zásahy - 2hod/měsíc
- aktualizace - 1hod/měsíc
- ...
A hned máte 10 hodin/měsíc jako paušál vyčerpaných
Za kolik pracujete? - 500/hod, pokud to je na smlouvu - hned máte k fakturaci 5.000/měsíc
Samozřejmě, každý server/projekt má jiné výdělky, jiné požadavky
***
Nemám rád managed servery za + 1.500/měsíc
Zaplatím si sice updaty, technika na telefonu, ale ten člověk o serveru, jeho kritickým místech, trendech v čase nic neví. A jak to vylepší ani nemůžu zkontrolovat, protože se na server NIKDO, tj. ani majitel nedostane.
Znáte klasickou radu "technika na telefonu"?
Váš server je slabý, musíte si koupit silnější. Co také má poradit jiného a proč by radil něco jiného?
Nefunguje to, kupte si větší kladivo...
Zkuste např. požádat o mysql slow logy na svém "managed" serveru, mimořádnou obnovu jednoho souboru - někdy se budete docela divit
Nevím, ale tak tahle by to mělo fungovat ne? Je to naše práce starat se o servery aby byly bez chyb a v pořádku fungovali a ne řešit to až se klient ozve "Nejdou nám stránky, dělejte s tím něco!"
Na co by byly majitelovi přistupy na server, když tomu nerozumí?
Správce o serveru musí vědět vše a minimálně si to z něj musí zjistit.
A Vámi zmiňovaná rada ... kde jste proboha na ni přišel? Když mě klient zavolá, řeším, ne že mu řeknu tyto nesmyle .... Navíc speciálně linux se dá natolik zkonfigurovat, ze mě běží 15 webů na raspberry pi a bez problému ...
Klilent si mě platí, proč bych mu neměl poskytnout to co požaduje?
Asi máte zkušenosti s nějakýma divnejma spravcema ...
8. 8. 2014 11:44:39
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046518
Mnohokrát jsem pro klienta řešil posouzení kvality práce, problémy s výkonem u "managed serveru", mnohokrát jsem žádal o různé logy. Zkuste se jako "konkurenční správce" u managed serveru dostat na konzoli jako root.
Pro někoho je managed jen jede x nejede -> reset, možná mu tam někdy nahraju updaty OS (až se mi bude chtít).
I to je realita...
Ale každý je jiný, nejsou všichni stejní
8. 8. 2014 12:05:36
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046517
Napsal vdusek;1114326
Mnohokrát jsem pro klienta řešil posouzení kvality práce, problémy s výkonem u "managed serveru", mnohokrát jsem žádal o různé logy. Zkuste se jako "konkurenční správce" u managed serveru dostat na konzoli jako root.
Pro někoho je managed jen jede x nejede -> reset, možná mu tam někdy nahraju updaty OS (až se mi bude chtít).
I to je realita...
Ale každý je jiný, nejsou všichni stejní
Ano to jsem vesměs i psal ve svém 1. příspěvku ....
Další věc je to, že je tu "spousta" nekvalitních rádoby správců který Vám nainstaluji VPS dle tutoriálu na http://www.howtoforge.com/ a víc už to neřeší .. iptables, porty atd prostě nezájem
8. 8. 2014 12:09:21
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046516
Otazka na zakazniky:
Že nebudu muset nic řešit :) Všechno důležitý (a i primitivní) mi adminy nainstalujou, vše si pohlídaj, když se náhodou něco posere (ne moji chybou), tak že to daj dokupy
8. 8. 2014 12:13:58
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046515
Napsal Mirator;1114333
Otazka na zakazniky:
Že nebudu muset nic řešit :) Všechno důležitý (a i primitivní) mi adminy nainstalujou, vše si pohlídaj, když se náhodou něco posere (ne moji chybou), tak že to daj dokupy
I když Vaši chybou, tak to dám do kupy ...
8. 8. 2014 12:21:14
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046514
Napsal Screemy;1114318
Na co by byly majitelovi přistupy na server, když tomu nerozumí?
Aby je mohl dát někomu jinému dalšímu!
Běžně jsem narážel na to, že zákazník potřebuje něco někde udělat, ale nemá k tomu přístup. Navíc třeba dosavadní správce už nemá zájem spolupracovat.
Jinak celkem zajímavá diskuze.
8. 8. 2014 14:10:01
https://webtrh.cz/diskuse/sprava-serveru-spravci-a-jejich-zakaznici#reply1046513
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit