Zadejte hledaný výraz...

Morální dilema 2: Dva zákazníci ze stejného oboru

Petr Zachrdla
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
10. 2. 2013 19:35:58
Před časem jsem se zde ptal na morální dilema při realizaci zakázek pro dva zákazníky, kteří jsou oborově stejní. Někteří psali, že je jim to fuk, někteří psali, že by stávajícího zákazníka nepustili, že se to časem vrátí.
Představte si ovšem novou situaci. Děláte pro někoho shop v oboru, kde je minimální konkurence. Tomu člověku chodí objednávky bez SEO, bez PPC, bez UX, ale mohlo by mu chodit více. On to ale neřeší, protože mimo shop prodá pár kontejnerů zboží. Shop jede se změnami grafiky od roku 2005. Jedinou prací je pro něj grafické práce na bannerech na shopu a také drobné programátorské úpravy.
Nyní jsem v situaci, kdy mě oslovil zákazník ze stejného oboru, který by chtěl investovat masivně do průzkumů, analytiky, UX, SEO, a propagace.
Rozdíl jak asi správně tušíte je ve stovkách tisíc jednorázově a dalších desítkách tisíc měsíčně.
Zvolili by jste etiku nebo peníze? Případně máte nějakou zkušenost, jak jste řešili tuto situaci?
10. 2. 2013 19:35:58
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864786
Nechapem kde je konflikt zaujmov. Ked pre prveho zakaznika neriesis marketing, ale len e-shop...
10. 2. 2013 19:58:11
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864785
Petr Zachrdla
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
10. 2. 2013 20:05:25
Napsal Patrik Štefko;907630
Nechapem kde je konflikt zaujmov. Ked pre prveho zakaznika neriesis marketing, ale len e-shop...
Konflikt je ve mě, protože budu pro nového zákazníka analyzovat konkurenty a trh a pak aplikovat do celého internetového marketingu. To však může znamenat, že to mému původnímu zákazníkovi odebere návštěvnost co tam má, ale pro něj už marketing dělat dál nemohu a pokud to bude dělat někdo jiný, tak se budu seznamovat s informacemi, které bych znát neměl.
Konflikt je i ve stávajícím zákazníkovi, s kterým jsem se o tom bavil a který z toho byl tak zdrcen, že mi nebyl schopen říct jestli je ochoten s marketingem nějak pracovat, abychom mohli zakázku pustit a dělat tuto práci pro něj. Bohužel je tak zdrcen, že není schopen uvažovat, že ten nový shop konkurentům stejně někdo udělá a že s tím stejně bude muset bojovat.
10. 2. 2013 20:05:25
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864784
Osobně bych zůstal u současného zákazníka a pomohl mu z toho udělat TOP shop v oboru. Když to má rozjeté, tak proč to nerozjet ještě více?
10. 2. 2013 20:34:31
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864783
Petr Zachrdla
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
10. 2. 2013 20:48:43
Napsal iCrow;907646
Osobně bych zůstal u současného zákazníka a pomohl mu z toho udělat TOP shop v oboru. Když to má rozjeté, tak proč to nerozjet ještě více?
S tím nemám problém. Udělal bych to raději. Stávající zákazník nechce nový shop, ani extra dávku dalších zákazníků. Vyhovuje mu současná situace. Po estetické stránce myslím, že mohu prohlásit, že momentálně v oboru patří k nejlepším (shop je špatný, ale on jej měnit nepotřebuje, protože zatím není důvod). Jeho konkurent, však do toho hodlá masivně investovat, protože si uvědomuje, že se to začíná lámat. Chce robustní B2B shop s kompletním outsourcovaným marketingem.
10. 2. 2013 20:48:43
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864782
Ber peníze a na etické dilema nech být. Sám jsem udělal taky eshop jednomu a pár let jsem nedělal pro konkurenci a pak mě majitel vypekl a už pro něj nedělám a těch lidí co po mně něco chtělo za tu dobu bylo dost a mohl jsem být jinde.
Takto mu tu udělá stejně někdo jiný a ty z toho nebudeš mít nic.
10. 2. 2013 20:54:33
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864781
Jiří Šubr
verified
rating uzivatele
(23 hodnocení)
10. 2. 2013 20:56:28
Podle mě si se moc nerozepsal o tom, co přesně děláš, jestli marketing nebo IT řešení. V případě marketingu - nechat dlouhodobého klienta jen kvůli zajímavé zakázce je pěkná prasárna. Pokud máš navíc s daným klientem dlouhodobou zkušenost, tak proč to kazit. Nový klient může investovat statisíce, ale spolupráce s ním může být komplikovaná a za 2 měsíce může spolupráci ukončit. Rozhodně doporučuji zůstat u stávajícího.
V případě IT to je jedno.
10. 2. 2013 20:56:28
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864780
Petr Zachrdla
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
10. 2. 2013 20:57:59
Napsal Naweb;907666
Ber peníze a na etické dilema nech být. Sám jsem udělal taky eshop jednomu a pár let jsem nedělal pro konkurenci a pak mě majitel vypekl a už pro něj nedělám a těch lidí co po mně něco chtělo za tu dobu bylo dost a mohl jsem být jinde.
Takto mu tu udělá stejně někdo jiný a ty z toho nebudeš mít nic.
Jj. Díky. To je to moje dilema ;o)
---------- Příspěvek doplněn 10.02.2013 v 21:12 ----------
Napsal Jiří Šubr;907670
Podle mě si se moc nerozepsal o tom, co přesně děláš, jestli marketing nebo IT řešení. V případě marketingu - nechat dlouhodobého klienta jen kvůli zajímavé zakázce je pěkná prasárna. Pokud máš navíc s daným klientem dlouhodobou zkušenost, tak proč to kazit. Nový klient může investovat statisíce, ale spolupráce s ním může být komplikovaná a za 2 měsíce může spolupráci ukončit. Rozhodně doporučuji zůstat u stávajícího.
V případě IT to je jedno.
Dělám společně s kolegy marketing (ekonomika provozu shopu, strategie, komunikace) i shopy. Pro stávajícího zákazníka děláme jen shop + grafika. Pro nového máme dělat marketing i shop.
Moje dilema se stávajícm zákazníkem je, že on mi chleba svým nic neděláním nezaplatí a pokud bychom spolupracovali jen na IT, tak se stejně budu potkávat s jeho informacemi, pokud pro něj bude dělat marketing někdo jiný.
Rád bych, aby stávající zákazník řekl, ok jdeme do toho, něco se shopem provedeme (technicky i marketingově), ale mu to prostě vyhovuje, jak jsem psal dříve.
10. 2. 2013 20:57:59
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864779
Václav Hodek
verified
rating uzivatele
(9 hodnocení)
10. 2. 2013 21:20:06
Tohle je vzdycky slozita otazka... bud trochu sobec, mysli na sebe a rozhodni si bez citu s chladnou logikou.
Muzu ti rict jednu vec. Lpeni na necem "starem" nas stalo spoustu penez a jsem rad, ze jsme to prekonali a sli dal... i tak to je porad zbytecne zpozdeni v radu mesicu.
Podle toho, co pises ti stavajici klient nic neprinese a novy muze znamenat vyrazny posun... logika veli jit za uspechem. Muze to dopadnout spatne, ale riziko existuje vzdy. Je mozna prinos vetsi nez riziko? Stejne jako kdyz investujes penize...
10. 2. 2013 21:20:06
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864778
Petr Zachrdla
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
10. 2. 2013 21:51:47
Napsal vaclav.hodek;907696
Tohle je vzdycky slozita otazka... bud trochu sobec, mysli na sebe a rozhodni si bez citu s chladnou logikou.
Muzu ti rict jednu vec. Lpeni na necem "starem" nas stalo spoustu penez a jsem rad, ze jsme to prekonali a sli dal... i tak to je porad zbytecne zpozdeni v radu mesicu.
Podle toho, co pises ti stavajici klient nic neprinese a novy muze znamenat vyrazny posun... logika veli jit za uspechem. Muze to dopadnout spatne, ale riziko existuje vzdy. Je mozna prinos vetsi nez riziko? Stejne jako kdyz investujes penize...
1. hodnota nového zákazníka je vyšší než hodnota ztráty stávajícího zákazníka na následujících několik let (s přístupem stávajícího zákazníka z roku 2012 bychom stejnou sumu vydělali tak za 5 let).
2. stávající zákazník u nás nechal také pěknou sumu kumulativně za posledních 8 let a je mi, musím to říct, líto u něj uzavřít otázku na možný marketing nebo seo, ppc, sociální sítě.
3. kdybych se rozhodoval jako v pořadech Americké restaurování apod., tak bych mu mohl položit jednoduchou otázku: Chcete něco koupit nebo ne? Takto se však nechci chovat k zákazníkovi, se kterým už pracuji tak dlouho. Na druhou stranu je fakt, že on možná nikdy nebude ochoten poskočit na jiný level v internetovém businessu, protože si mimo shop prodá pár kontejnerů a je v klidu.
10. 2. 2013 21:51:47
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864777
hm
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
10. 2. 2013 22:42:40
Správný podnikatel by bez mrknutí oka zvolil tu varinatu která přinese větší zisk, udržovat si něco jen "ze známosti" je ekonomicky uplna blbost... Lidske chovani privedlo uz kde koho na buben - porad plati pro dobrotu na zebrotu...
10. 2. 2013 22:42:40
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864776
Petr Zachrdla
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
10. 2. 2013 22:53:31
Napsal Aleš Jiříček;907731
Správný podnikatel by bez mrknutí oka zvolil tu varinatu která přinese větší zisk, udržovat si něco jen "ze známosti" je ekonomicky uplna blbost... Lidske chovani privedlo uz kde koho na buben - porad plati pro dobrotu na zebrotu...
To máš pravdu. Možná se chovám sentimentálně jako bych mu měl být vděčný za posledních 8 let, ale faktem je, že on mi nedělá nějakou laskavost. To co děláme je obchod. Přesto se jej pokusím neztratit ;o)
10. 2. 2013 22:53:31
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864775
Petr Špetla
verified
rating uzivatele
10. 2. 2013 23:22:30
Jednou by stejně přišla konkurence, která by zasadila "smrtící" úder, ne? :)
10. 2. 2013 23:22:30
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864774
Petr Zachrdla
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
10. 2. 2013 23:46:49
Napsal petrspetla;907754
Jednou by stejně přišla konkurence, která by zasadila "smrtící" úder, ne? :)
To právě nevím, protože on si nechává produkty vyrobit a pak to importuje, zatím co ostatní je "jen" překupují. Až si ostatní posrážejí marže až na minimum, on bude stále profitovat. Takže moje dilema je možná více ekonomické než jsem si myslel.
10. 2. 2013 23:46:49
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864773
SilvieLuisa
verified
rating uzivatele
11. 2. 2013 09:31:35
Nevím, zda se to dá srovnat a zda jsem plně pochopila problém. Ale pracuji pro firmu, která má dva obří zákazníky (konkurenty). Každý z nich má jiný požadavek na produkty stejného typu a právě ty odlišné detaily produktů jsou tajné. Zaměstnanci, co dělají pro jednoho "odběratele", nesmí ukazovat data z projektu kolegům, kteří dělají pro druhého "odběratele". Oba "odběratelé" mají samozřejmě v naši firmu důvěru, že jejich algoritmy, data, specifikace apod. nedostane konkurent. A teď k tvému příkladu: pokud tomu novému uděláš nějakou analýzu, měl bys vyjít z obecně dostupných dat, ne mu vyzrazovat nějaká tajemství, která znáš jen proto, že děláš dlouho pro prvního. Jestli první nechce marketing, je to jeho rozhodnutí, ty tu jeho firmu neřídíš. Ale nového bych neodmítala, nemá to smysl, jestli chce eshop rozjet, tak ho stejně rozjede s někým jiným a toho prvního to nezachrání. V práci pro dva konkurenty morální problém nevidím, ale ve vyzrazování tajemství už jo. Můžete dokonce zajít tak daleko a podepisovat NDA.
11. 2. 2013 09:31:35
https://webtrh.cz/diskuse/moralni-dilema-2-dva-zakaznici-ze-stejneho-oboru/#reply864772
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit