Zadejte hledaný výraz...

IT, marketing a osobní schůzky

Starry_girl
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
28. 11. 2019 13:29:31
Ahoj,
Zajímá mě Váš pohled na věc ohledně osobních schůzek s potencionálními klienty. Dříve jsem vše v pohodě vykomunikovala přes telefon a email, ale v poslední době se začínají množit požadavky na osobní schůzky. Problém je ten, že osobní schůzky jsou strašný žrout času - cesta do Prahy, osobní schůzka (a čekání na klienty, kteří chodí většinou pozdě) a cesta zpátky z Prahy je otázka 2-3 hodin - čas za který nedostanu zaplaceno a který jsem mohla věnovat placené práci.
Osobní schůzka mé práci k ničemu nepomůže (všechna zadání a požadavky na změnu chci vždy písemně, aby se předešlo případným sporům, že odvedu práci dle zadání a zákazník mi pak bude zarytě tvrdit, že takhle to nechtěl a říkal něco jiného - známe všichni) a na schůzce zabiju hodinu času tím, co jsem si mohla přečíst za dvě minuty v emailu a během tří minut na to odpovědět.
Navíc se ze mě na schůzce snaží lidi tahat rozumy zdarma (převážně z oblasti marketingu) a pak ani nemáte jistotu, že si u vás na práci skutečně objednají. Před vytvořením reklam hodnotím kvalitu webových stránek a jejich potenciál proměnit návštěvníka v zákazníka a ve většině případů mne oslovují lidé s naprosto tragickými weby, které ke konverzi nepovedou a je potřeba provést nějaké změny, do kterých se samozřejmě nikomu nechce a tak si na práci raději domluví někoho jiného, kdo jim řekně, že maj úžasňáckej web a že jim reklamu s radostí udělají. Jedné paní jsem například řekla, že reklamu na Facebooku ráda udělám, ale že nejdřív musí z hlavní stránky eshopu odstranit ty velikonoční pohledy (byl květen), samozřejmě že si paní myslela, že jsem úplně mimo, když velikonoční pohledy v květnu považuji za neaktuální a na reklamu si zaplatila někoho jiného :D
Pokud je to velký a perspektivní klient se zájmem o dlouhodobou spolupráci, tak člověk může vyjít vstříc, ale co se štěků za 10 tisíc týče, tam už to tak zajímavé není.
Jaký názor na to máte vy a jak to řešíte? Scházíte se s klienty? Berete to jako vstupní konzultaci zdarma nebo si za to necháváte platit? Už jsem se setkala s argumentem, že klient nechce platit někomu, koho ani neviděl, ale advokát s váma taky nebude klábosit zadarmiko.
28. 11. 2019 13:29:31
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426266
OndrejDyrka
verified
rating uzivatele
(15 hodnocení)
28. 11. 2019 13:33:46
Google Hangout.
28. 11. 2019 13:33:46
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426265
Nas marketing je zalozeny nakonec pouze a jen na osobnich setkani na meetingach a konferencich :)
---------- Příspěvek doplněn 28.11.2019 v 14:15 ----------
Jinak uz jsem zazil i lidi co si proste prvotni schuzku uctuji ... otazkou je jestli si tu pripadnou ztratu zajemce muzes dovolit
28. 11. 2019 14:14:17
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426264
beraniste
verified
rating uzivatele
(29 hodnocení)
28. 11. 2019 14:16:36
Záleží na tom, kdo má větší potřebu ... pokud marketér nemá práci asi dělá něco špatně, pak bude chodit s prosíkem. Pokud ale je firma v háji a neví kudy kam, pak za vámi zase s prosíkem přijede třeba i ředitel.
28. 11. 2019 14:16:36
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426263
Tomáš Vachuda
verified
rating uzivatele
(22 hodnocení)
28. 11. 2019 14:24:42
Mám to stejně. Schůzky považuju za ztrátu času. Zatím jsem se všemi klienty vše zvládl vyřešit po mailu. Ke schůzce jsem otevřený třeba když jde o větší projekt, ale pouze až když se vybírají třeba první návrhy ze skic. Případně jsem se s pár klienty sešel po vytvoření loga, kdy jsme se pobavili o další spolupráci. Co se ale týče vstupu do zakázky a zadání jako takového, tak jsem v posledních cca 5 letech ladil svůj dotazník tak, abych skrz něj zjistil přesně to, co potřebuju. Semtam se na něco dozeptám, ale jinak mám vše.
Jelikož u spousty poptávek zjistím, že to zadání není pro mě a že jim lépe pomůže nějaký kolega (kterého doporučím), tak je to obrovský risk. Čas je pro mě to nejdůležitější. Ona to není jen schůzka, ale nějaká mentální i faktická příprava na schůzku, doprava, pak reálná schůzka, zase doprava, pak nějaký výstup pro sebe i klienta a pak jsem ještě po zbytek dne obvykle rozhozenej. Produktvního času to sebere tak minimálně 5 hodin a jelikož to mám podobně jako ty, protože zakázky nemám naceněné extra vysoce (loga tvořím obvykle kolem 12-15 tisíc), tak se to prostě nevyplatí. Jedině že bych k ceně přidal 5.000 navíc, což jen kvůli schůzce prostě neobhájím.
Naštěstí za ty roky chtělo schůzku jen pár poptávajících. A z těch, kteří ji chtěli, jsem většinu přesvědčil k vyplnění dotazníku – že to nejprve zkusíme takhle a kdyby to drhlo, tak se tedy sejdeme. Vždycky se jim podařilo sepsat kvalitní zadání písemně a to, co mě zaujalo, jsem přijal. To, co mi nesedlo, jsem přehodil na kolegy a byl jsem vděčný, že jsem to nemusel zjistit až na schůzce.
Nicméně do budoucna, pokud začnu dělat na větších zakázkách, jsem schůzkám otevřený. V tuhle chvíli mi ale smysl nedávají. Proto je budu i nadále odmítat a klienty vést k písemnému zadání, se kterým se mi pracuje nejlépe. Stejně bych na schůzce položil ty samé otázky jako v dotazníku, protože ty odpovědi potřebuju.
Jasně, naživo člověk získá i něco navíc, co může z 98 % kvality udělat 100 % kvalitu, ale za ten kvalitativní rozdíl je zanedbatelný. Zkrátka ze sebe vymáčknu maximum a jelikož vím, že spousta logotvůrců to fláká anebo bere loga z fotobank, tak i těch 98 % vynikne oproti 70-80% kvalitě u konkurence. Pokud by ta pomyslná 2 % klientovi za to stála a zaplatil by za ně těch cca 5.000, tak už bych to zvážil.
28. 11. 2019 14:24:42
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426262
David Hampl
verified
rating uzivatele
(86 hodnocení)
28. 11. 2019 14:24:51
Já jedu jenom přes email a doba odpovědi je obvykle 24 - 48 hodin. A to v pracovní dny. O víkendech nefunguji vůbec. Na osobní schůzky nejezdím, Skype nemám a telefonicky řeším jen to, co nezabere déle než 2 minuty. Vždycky když s tím má někdo problém tak mu řeknu, že budu mít díky tomuto dost času právě na jeho zakázku. A ono to funguje.
28. 11. 2019 14:24:51
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426261
Skype nemám i když ho spousta klientů vyžaduje. V pondělí nepracuju, osobní schůzky výměnou za kafe akceptuji. Nenapadlo by mě nechat si zaplatit za to, že ode mě někdo něco chce a bude mi eventuálně platit.
28. 11. 2019 14:29:00
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426260
beraniste
verified
rating uzivatele
(29 hodnocení)
28. 11. 2019 14:38:52
Jinak dodám, osobní schůzky nedělám, ani s klienty v IT oboru a to ani co se týče několik stovek dodavatelů, subdodavatelů, obchodních zástupců, ředitělů aj. To bych nedělal nic jiného. Řeknu na rovinu ... "schůzky jsou pro mne ztráta času" a jede se - telefon, mail, šup, šup, hotovo. Po telefonu začínám větou "máte minutu, jděte rovnou k věci". Obchoďáci mě vůbec zdržují. Když si někoho vyslechnu, nejde rovnou k věci a pak mě ještě masí dalšími nesmysly. To ten čas raději prozevluji tady na WT :-)))
No a klienti si zvyknou docela rychle. Protože jinde chtějí samé schůzky, kde se proklábosí den, poté se dělají všelijaké analýzy webů a podobné nesmyly. Já říkám, na tohle není čas, nebudu mrhat ani mým časem, ani vašimi penězi. Ty analýzy za desítky tisíc jsou stejně většinou k prdu, prostě tohle všechno odvádí pozornost od podstatných věcí a jediný způsob, jak jít k jádru pudla je dostat se pod tlak, mít omezený rozpočet, mít jen omezený čas. Jedno z deseti principů okonomie je že máme omezené zdroje a máme s nimi nakládat hospodárně ... takže asi tak.
28. 11. 2019 14:38:52
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426259
ehw
verified
rating uzivatele
28. 11. 2019 14:48:57
Mám hodně práce. Jedině moje kancelář. Za nikým jezdit nebudu. Maximálně za velkou rybou plejtvakem kterému bude jedno kolik nafakturuji.
28. 11. 2019 14:48:57
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426258
Mirek
verified
rating uzivatele
(61 hodnocení)
28. 11. 2019 14:51:53
Schůzky ano, ale jen u velkých klientů. Spousty lidí má ten pocit že je nutné druhého poznat než s ním naváže spolupráci. Ve spousty oborech to tak dodnes platí. Bohužel lidi nejsou s to rozlišovat kdy je nutné se scházet a kdy to stačí vyřešit na dálku. Je na tobě nakolik je pro tebe důležité akvírovat jakýkoliv kontakt či zda si můžeš dovolit "ztratit" třeba polovinu potencionálních klientů jen proto že se s nima nesejdeš.
V neposledí řádě platí i to co je výše psáno, čím lépe budeš mít popsané vše na webu tím menší bude nutnost se scházet.
28. 11. 2019 14:51:53
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426257
Tomáš Marek
verified
rating uzivatele
(23 hodnocení)
28. 11. 2019 14:53:16
Také nechodím na osobní schůzky. Vše komunikuji mail, skype, telefon, hangounts, slack, asana that's it. Jak říkáš hlavním důvodem je ztráta času. Jak tvého, tak času klienta. Většina projektů lze řešit elektronicky a má to mnoho výhod.
1) Neztrácíš čas tím, že někam x hodin jedeš. Je tam nějaké procento šance, že se nedomluvíte na spolupráci, takže by ten čas byl úplně vyhozený. Informace lze v pohodě od klienta získat dotazníkem nebo správně položenými otázkami. Což samozřejmě moc freelancerů neumí.
2) Máš archivovanou konverzaci a kdykoliv se můžeš vrátit k tomu na čem jste se domluvili. Ani po telefonu nerespektuji odsouhlasení dílčích kroků realizace projektu. Nestane se mi pak tedy situace, že klient řekne ''ale takhle jsme se nedomluvili''. Vše mám černé na bílem a vždy to můžu použít pro osvěžení paměti. Nikdy jsem nepotřeboval řešit, ale lze to použít i pro právní řešení sporů. Těžko někoho budeš přesvědčovat, že jste si to řekli po telefonu.
3) Jak říkáš, také mám zkušenost. Hodně lidí na schůzkách tě tlačí do unáhleného rozhodnutí nebo z tebe tahají informace zdarma.
Ale u větších klientů se většinou schůzce nevyhneš. Ve větších firmách je více lidí, kteří rozhodují a je potřeba se se všemi setkat. Těžko budeš s 10 lidmi něco řešit online.
28. 11. 2019 14:53:16
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426256
Michal Svatoň
verified
rating uzivatele
(42 hodnocení)
28. 11. 2019 15:15:51
Naprostou většinu projektů zvládnu s klienty vyřídit bez problému přes email, pomocí dotazníku a pak si následně zavoláme a přes telefon vše doladíme. Cílem je klientovi šetřit čas a peníze, obzvláště u malých projektů, kde se dělají loga do 15 000 Kč. Pak jsou zde velké projekty, kterých mám čím dál tím více, kde je osobní schůzka více než nutná, protože se kromě loga, licence, firemního vizuálu také řeší celá strategie brandu a tam už je to trošku o jiných rozpočtech a jiné úrovni. Osobně se s klienty rád setkávám osobně, baví mě komunikace a poznávat nové lidi. Osobní schůzka je super, ale musí to dávat v rámci projektu a rozpočtu daného projektu smysl.
Jak píše Tomáš výše, klienti si nechají poradit a většinou pak na schůzce netrvají, protože to jde i bez toho v dnešní době. Ono nakonec pokud to neumíte vysvětlit přes email, telefon nebudete to umět ani při osobním setkání. :) Samozřejmě, čím je zakázka, firma, projekt větší tím větší důležitost osobně kladu i osobní schůzce, protože třeba o projektu rozhoduje více lidí, jednatelů, firma působí i v zahraničí atd. Primárně se snažím klientům šetřit čas, peníze a pokud je člověk dobrý a ví co dělá, dokáže dostat informace z klienta, které potřebuje ke své práci i na dálku, v dnešní době standardní postup.
Pokud si chce klient povídat, hledá rady, konzultace kudy kam, může si zaplatit konzultaci. Osobně jsem ve své praxi ještě nezažil a nestalo se mi, že by mi nevyšla zakázka u které jsem byl na osobní schůzce. Takže jsem nikdy nemusel řešit co když nevýjde zakázka a kdo zaplatí náklady na schůzku. :)
Komunikace konkrétně pro mojí práci je jeden z nejdůležitějších faktorů, ale osobně si myslím, že je v dnešní době jedno jestli proběhne celá schůzka online pomocí telefonu, skypu, emailu, whats up, FCB atd. nebo fyzicky někde v kanceláři nebo kavárně. Já osobně klientům u menších projektů říkám, raději ten čas a peníze, které bych Vám účtoval za schůzku budu věnovat tvorbě Vašeho loga a bude to pro Vás výhodnější, než si hezky povídat u kávy a někam jezdit hodinu a půl autem... U velkých a náročných projektů je ta schůzka často nutností, což chápu v rámci rozpočtu a náročnosti rozsahu prací, které se musí realizovat a hlavně naplánovat...
Argument, že potřebuji někoho fyzicky vidět, abych získal důvěru v jeho kvality a profesionalitu, mi v dnešní době příjde poměrně mimo. Sám zadávám práci i jiným firmám a freelancerům a nikdy mi nešlo o to je fyzicky vidět, vždycky mě zajímalo jediné a to je to aby mi dodali kvalitní práci a dodrželi termín. Na to ani není čas, v praxi, kdybych měl s každým jenom schůzovat, tak mi nezbude čas na nic jiného.
Co mohu doporučit reagovat sám, kvalitně a rychle reagovat na emaily a telefonáty. Prostě komunikovat, pokud čekám dva dny na zaslání kalkulace ceny, kterou máte hotovou za 10 minut, tak automaticky jdu o dům dál. Pokud se práce dodá později, nevadí mi to jako když člověk nereaguje na emaily a telefonáty. Je to neprofesionální. Z praxe vím a mám ověřeno, že mi klienti často chválí nejen kvalitu log, právní servis v podobě licence u loga, ale také hlavně rychlou reakci a komunikaci.
I když vím, že třeba klientovi nemohu pomoci, protože prostě hledá jiný styl loga, tak mu rychle doporučím někoho z kolegů, nebo zdroje, kde si může najít sám toho koho hledá.
Ale základem je kvalitní a rychlá komunikace v rámci pracovní doby samozřejmě. Jestli schůzka proběhne online nebo fyzicky je už jedno.
28. 11. 2019 15:15:51
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426255
Pavel Jílek
verified
rating uzivatele
(81 hodnocení)
28. 11. 2019 15:28:26
Nelze specifikovat. Nektere klienty jsem nikdy nevidel a s nekterymi chodilm na obedy, snidane a vecere. Beru to jako soucast.
28. 11. 2019 15:28:26
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426254
Kdyz ctu ty reakce, asi jsem uz vyrostl :D
28. 11. 2019 15:40:08
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426253
Tomáš Marek
verified
rating uzivatele
(23 hodnocení)
28. 11. 2019 15:47:58
Doba jde dopředu, začíná se používat mozek a šetřit čas, který je v dnešní době cenný. Ale rád si vyslechnu argumenty druhé strany :D třeba na nich něco bude. Řada zahraničních TOP agentur už dělá všechno remote. Jenom v ČR to je jako se vším pár let pozadu.
28. 11. 2019 15:47:58
https://webtrh.cz/diskuse/it-marketing-a-osobni-schuzky/#reply1426252
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit