Zadejte hledaný výraz...

Copywriteři nejsou otroci

Pavel
verified
rating uzivatele
(23 hodnocení)
9. 8. 2013 23:03:57
_Nightmare_ - Tak sem hoďte nějakou Vaši práci popř. předělávku výše uvedeného textu. Ten výše uvedený text není nijak kvalitní, to určitě ne, ale Vy tady zatím děláte jen to, že všechno a všechny kritizujete.
9. 8. 2013 23:03:57
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930076
Několi ukázek článků, které jsou jak pro lidi, pro klienta a potažmo i pro vyhledávače:
http://www.ecaravan.cz/teardrop-trailer
http://www.nasehory.cz/novinky/33
9. 8. 2013 23:20:17
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930075
David Hampl
verified
rating uzivatele
(87 hodnocení)
10. 8. 2013 07:16:38
Napsal Michal Kubíček;984032
Několi ukázek článků, které jsou jak pro lidi, pro klienta a potažmo i pro vyhledávače:
http://www.ecaravan.cz/teardrop-trailer
http://www.nasehory.cz/novinky/33
A jejich ceny?
10. 8. 2013 07:16:38
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930074
Kamil
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
10. 8. 2013 08:43:29
Napsal Michal Kubíček;984032
Několi ukázek článků, které jsou jak pro lidi, pro klienta a potažmo i pro vyhledávače:
http://www.ecaravan.cz/teardrop-trailer
http://www.nasehory.cz/novinky/33
Hmm.....a z tohodle si mám jako sednout na zadek? Opět je to popis něčeho.
---------- Příspěvek doplněn 10.08.2013 v 08:45 ----------
Napsal _Nightmare_;984020
Kamil55: "...je to napsano čtivě, srozumitelně, obecně..." - ne, neni. Ani omylem. Ale to s tebou fakt nema smysl resit... stejne jako s tebou zjevne nema smysl resit SEO.
Furt čekám na tvůj výtvor. Kritizování ti jde naprosto skvěle, a pokud je to jediná věc, kterou umíš, tak jsi v ní hodně dobrej.
10. 8. 2013 08:43:29
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930073
Path
verified
rating uzivatele
10. 8. 2013 08:45:58
Napsal Michal Kubíček;984032
Několi ukázek článků, které jsou jak pro lidi, pro klienta a potažmo i pro vyhledávače:
http://www.ecaravan.cz/teardrop-trailer
http://www.nasehory.cz/novinky/33
Přečetla jsem si článek na www.nasehory.cz a pak článek www.aaadum.biodum.cz a článek o rozdílu mezi OSVČ a SRO (o zahájení podnikání). Jako korektorka chci podotknout, že z posledních článků by po korektuře zůstala polovina textu, tedy jenom fakta. Tím chci říct, že nejsou špatné. První článek ale nelze zkorigovat vůbec. Je totiž o ničem, jsou to jenom bláboly, fakta žádná, až ve třetí věte se člověk dozví, o čem to vlastně autor píše. A že v aquaparku jsou tobogány a bazény, to je fakt informace hodna zlata...
Přesto ale oceňuji odvahu všech pánů, již uvedli odkazy na zmíněné články.
10. 8. 2013 08:45:58
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930072
Kamil55
Postarší responzivní webdesigner nám ukáže, jak by měl dokonalý text vypadat. Už se na to těším.
Dokonalý text neexistuje.
Text, který plní cíle, kvůli nimž byl napsán, ovšem ano. A cílem každého dobrého textu je nenápadně dotlačit návštěvníka k nějaké akci. Objednávce. Rezervaci. Zaslání kontaktu. Komentáři. K čemukoliv, co autor textu považuje za důležité a hodnotné (ne - odkaz obalený textem to není).
Vsuvka: Následující text se věnuje copywritingu skutečnému, nikoliv maketě, která je zde na WebTrhu nabízena. Pokud vás tedy baví psát pitomosti za pár kaček, klidně to dělejte dál. Nikam vás to ale neposune, vybudujete si špatné návyky, a už se jich nikdy nezbavíte. Pak, až vyhledávače a klienti zmoudří, zůstanete navždy bez práce. Ale to je váš problém. Klasický PNJ.
Připomínám, že psát texty pro hloupé roboty je nebetyčná blbost, a klienti, kteří něco podobného chtějí, jsou prostě hloupí (lidé, kteří podobné blafy píší, jsou chytřejší jenom o fous více, protože alespoň dostanou nějakou kačku). Zadavatelé stále nerozumí tomu, že potřebují oslovit zákazníka z masa a kostí (prostřednictvím vyhledávačů), protože jenom ten si u nich nějakou službu objedná.
Jinak řečeno - text Davida Hampla by čistě teoreticky měl oslovit lidi, kteří mají zájem si pořídit nějaké to s.r.o. bez zbytečných starostí. Jenže ten článek, když na něj narazí, je nejen neosloví, ale spíše zmate. Nechá je ve vzduchoprázdnu. Je tedy k ničemu. Proč?
Protože porušuje základní zásady copywritingu, které lze charakterizovat slovy KDO, KDE, PROČ a CO. Proto také nemá cenu ztrácet čas přepisováním článku, jak tu navrhuje Mirator, poněvadž skutečný copywriter nikdy, zdůrazňuji nikdy, nenastartuje textový editor, dokud nebude mít jasnou odpověď na otázku, KDO je cílová skupina.
Což je pravidlo číslo jedna, přes které vlak nejede. Vyjasněme si ho na konkrétní Davidovo ukázce. KDO bude čtenář? Z textu není patrné, zda se snažím oslovit lidi již podnikající, buď jako OSVČ nebo na živnost, či zda cílím na tvory, kteří teprve hodlají začít s podnikáním. Jde o dvě diametrálně odlišné cílové skupiny, a proto je nutné ke každé z nich hovořit jinou řečí a podávat jiné informace. Příkladně - nebudu člověka, který už tři roky podniká na živnostenský list přesvědčovat, jak je těžké si ho pořídit (což navíc není a autor textu zjevně netuší, že jde o činnost poměrně jednoduchou).
Otázka číslo dvě zní KDE bude text publikován? Bude-li vystaven na seriózním serveru typu Podnikatel.cz, je nutné zvolit jiný stylistický přístup, než pro spot, který bude umístěn třeba na nějakém blogu fandy, který se podnikání věnuje, a rád by ostatní poučil. A přitom si lehce přivydělal publikací PR článku. V prvním případě musím o tématu hodně vědět, být faktický, a také psát formálním způsobem, abych nenasral odpovědného editora, nebo vzdělaného čtenáře.
Také bych měl hojně odkazovat na související články, nejen na firmu, která si PR platí. V druhém případě si mohu dovolit být neformálnější - a třeba i začínajícího podnikatele hned ze startu lehce vyděsit tím, že by také při neúspěchu mohl přijít o střechu nad hlavou a skončit pod mostem. Slušný strašák. Takže název článku by třeba mohl znít: "Jak podnikat a nepřijít na mizinu". To by mě donutilo se začíst.
Je nutné připomenout, že není dobré porušit zásadu obrácené pyramidy. Hned v prvním odstavci bych se měl dozvědět, jak to udělat. Krátce, jasně, k věci. Zbytek článku myšlenku už jen rozvine.
Otázku PROČ článek píšu je také nutné zodpovědět dříve, než bafnu klávesnici a začnu klapat. Má jít o text čistě brandový? Tedy představit nějakou společnost nabízející služby, jež mohou být čtenáři užitečné? Nebo půjde o informační článek, nabízející základní přehled o možných způsobech podnikání a jejich rizicích či výhodách? Nebo jde o klasickou výzvu k akci a já chci, aby čtenář po dočtení něco konkrétního udělal? Bude po přečtení vědět, PROČ to má udělat?
Z předchozího bodu vyplývá to nejdůležitější. CO má člověk následně udělat? Vyplnit svůj e-mail a vyžádat si více informací? Poslat odkaz na článek svým přátelům či známým? Nebo přímo objednat nabízenou službu? Případně něco jiného? Když ano, tak CO? Největší průšvih je, když zanedbáte výzvu k akci a necháte čtenáře ve vzduchoprázdnu. Přečte si to, pokrčí rameny, a půjde jinam. Pravidlo CO má člověk udělat, s přihlédnutím k předchozím pravidlům, se musí celým článkem vinout jako červená nit. Při porušení jakéhokoliv z nich odvedl pisatel zbytečnou práci, a může být rád, že dostane, možná, zaplaceno.
Devadesát procent času zaberou rešerše - posbírání, přečtení, zpracování a utřídění informací o zvoleném tématu. Zbytek času spolkne vlastní psaní, když má copywriter ujasněné odpovědi na ty základní čtyři otázky. Už chápete, jak to má skutečný copywriter těžké? :)
P.S. Pro ty nemnohé, co to s psaním pro web myslí skutečně vážně, a nějací roboti jsou jim u zadku, je k dispozici sice starší, ale moc pěkný seriál od Marka Prokopa. K dostání zcela zdarma zde: http://interval.cz/clanky/piseme-pro-web-o-sile-slov/. Mimochodem, text, který jsem právě napsal, má také jeden jasný cíl. Uhádnete ho? :)
10. 8. 2013 09:10:01
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930071
Napsal Plaváček;984066
...
o_O, taková slohová práce, (asi) jsem se něčemu přiučil :)
ta série článků na interval.cz vypadá zajímavě, díky za tip, přečtu :)
10. 8. 2013 09:37:59
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930070
Kamil
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
10. 8. 2013 09:50:50
Napsal lubica;984063
Přečetla jsem si článek na www.nasehory.cz a pak článek www.aaadum.biodum.cz a článek o rozdílu mezi OSVČ a SRO (o zahájení podnikání). Jako korektorka chci podotknout, že z posledních článků by po korektuře zůstala polovina textu, tedy jenom fakta. Tím chci říct, že nejsou špatné. První článek ale nelze zkorigovat vůbec. Je totiž o ničem, jsou to jenom bláboly, fakta žádná, až ve třetí věte se člověk dozví, o čem to vlastně autor píše. A že v aquaparku jsou tobogány a bazény, to je fakt informace hodna zlata...
Přesto ale oceňuji odvahu všech pánů, již uvedli odkazy na zmíněné články.
Díky za reakci. Tady je jasně vidět, že pánové jako Michal Kubíček a spol. sami neví, jak by měl kvalitní text vypadat. Když jim i korektorka napíše, že jde spíše o bláboly. A z toho plyne, že se máme ještě všichni co učit :)
---------- Příspěvek doplněn 10.08.2013 v 10:04 ----------
Napsal Plaváček;984066
Kamil55
Postarší responzivní webdesigner nám ukáže, jak by měl dokonalý text vypadat. Už se na to těším.
Dokonalý text neexistuje.
Text, který plní cíle, kvůli nimž byl napsán, ovšem ano. A cílem každého dobrého textu je nenápadně dotlačit návštěvníka k nějaké akci. Objednávce. Rezervaci. Zaslání kontaktu. Komentáři. K čemukoliv, co autor textu považuje za důležité a hodnotné (ne - odkaz obalený textem to není).
Vsuvka: Následující text se věnuje copywritingu skutečnému, nikoliv maketě, která je zde na WebTrhu nabízena. Pokud vás tedy baví psát pitomosti za pár kaček, klidně to dělejte dál. Nikam vás to ale neposune, vybudujete si špatné návyky, a už se jich nikdy nezbavíte. Pak, až vyhledávače a klienti zmoudří, zůstanete navždy bez práce. Ale to je váš problém. Klasický PNJ.
Připomínám, že psát texty pro hloupé roboty je nebetyčná blbost, a klienti, kteří něco podobného chtějí, jsou prostě hloupí (lidé, kteří podobné blafy píší, jsou chytřejší jenom o fous více, protože alespoň dostanou nějakou kačku). Zadavatelé stále nerozumí tomu, že potřebují oslovit zákazníka z masa a kostí (prostřednictvím vyhledávačů), protože jenom ten si u nich nějakou službu objedná.
Jinak řečeno - text Davida Hampla by čistě teoreticky měl oslovit lidi, kteří mají zájem si pořídit nějaké to s.r.o. bez zbytečných starostí. Jenže ten článek, když na něj narazí, je nejen neosloví, ale spíše zmate. Nechá je ve vzduchoprázdnu. Je tedy k ničemu. Proč?
Protože porušuje základní zásady copywritingu, které lze charakterizovat slovy KDO, KDE, PROČ a CO. Proto také nemá cenu ztrácet čas přepisováním článku, jak tu navrhuje Mirator, poněvadž skutečný copywriter nikdy, zdůrazňuji nikdy, nenastartuje textový editor, dokud nebude mít jasnou odpověď na otázku, KDO je cílová skupina.
Což je pravidlo číslo jedna, přes které vlak nejede. Vyjasněme si ho na konkrétní Davidovo ukázce. KDO bude čtenář? Z textu není patrné, zda se snažím oslovit lidi již podnikající, buď jako OSVČ nebo na živnost, či zda cílím na tvory, kteří teprve hodlají začít s podnikáním. Jde o dvě diametrálně odlišné cílové skupiny, a proto je nutné ke každé z nich hovořit jinou řečí a podávat jiné informace. Příkladně - nebudu člověka, který už tři roky podniká na živnostenský list přesvědčovat, jak je těžké si ho pořídit (což navíc není a autor textu zjevně netuší, že jde o činnost poměrně jednoduchou).
Otázka číslo dvě zní KDE bude text publikován? Bude-li vystaven na seriózním serveru typu Podnikatel.cz, je nutné zvolit jiný stylistický přístup, než pro spot, který bude umístěn třeba na nějakém blogu fandy, který se podnikání věnuje, a rád by ostatní poučil. A přitom si lehce přivydělal publikací PR článku. V prvním případě musím o tématu hodně vědět, být faktický, a také psát formálním způsobem, abych nenasral odpovědného editora, nebo vzdělaného čtenáře.
Také bych měl hojně odkazovat na související články, nejen na firmu, která si PR platí. V druhém případě si mohu dovolit být neformálnější - a třeba i začínajícího podnikatele hned ze startu lehce vyděsit tím, že by také při neúspěchu mohl přijít o střechu nad hlavou a skončit pod mostem. Slušný strašák. Takže název článku by třeba mohl znít: "Jak podnikat a nepřijít na mizinu". To by mě donutilo se začíst.
Je nutné připomenout, že není dobré porušit zásadu obrácené pyramidy. Hned v prvním odstavci bych se měl dozvědět, jak to udělat. Krátce, jasně, k věci. Zbytek článku myšlenku už jen rozvine.
Otázku PROČ článek píšu je také nutné zodpovědět dříve, než bafnu klávesnici a začnu klapat. Má jít o text čistě brandový? Tedy představit nějakou společnost nabízející služby, jež mohou být čtenáři užitečné? Nebo půjde o informační článek, nabízející základní přehled o možných způsobech podnikání a jejich rizicích či výhodách? Nebo jde o klasickou výzvu k akci a já chci, aby čtenář po dočtení něco konkrétního udělal? Bude po přečtení vědět, PROČ to má udělat?
Z předchozího bodu vyplývá to nejdůležitější. CO má člověk následně udělat? Vyplnit svůj e-mail a vyžádat si více informací? Poslat odkaz na článek svým přátelům či známým? Nebo přímo objednat nabízenou službu? Případně něco jiného? Když ano, tak CO? Největší průšvih je, když zanedbáte výzvu k akci a necháte čtenáře ve vzduchoprázdnu. Přečte si to, pokrčí rameny, a půjde jinam. Pravidlo CO má člověk udělat, s přihlédnutím k předchozím pravidlům, se musí celým článkem vinout jako červená nit. Při porušení jakéhokoliv z nich odvedl pisatel zbytečnou práci, a může být rád, že dostane, možná, zaplaceno.
Devadesát procent času zaberou rešerše - posbírání, přečtení, zpracování a utřídění informací o zvoleném tématu. Zbytek času spolkne vlastní psaní, když má copywriter ujasněné odpovědi na ty základní čtyři otázky. Už chápete, jak to má skutečný copywriter těžké? :)
P.S. Pro ty nemnohé, co to s psaním pro web myslí skutečně vážně, a nějací roboti jsou jim u zadku, je k dispozici sice starší, ale moc pěkný seriál od Marka Prokopa. K dostání zcela zdarma zde: http://interval.cz/clanky/piseme-pro-web-o-sile-slov/. Mimochodem, text, který jsem právě napsal, má také jeden jasný cíl. Uhádnete ho? :)
Super, ale pokud tohle přednesu klientovi, už vidím, jak mu z čela tečou kapky potu, protože mu je jasné, že se nedoplatí. Vždyť většina poptávek tady na webtrhu má v textu napsáno: "Upřednostňuji levný text." To, co jsi tady napsal je ve všem pravda, ale kolik lidí se podle toho řídí? Vždyť by tu jejich práci nikdo nezaplatil. Kolik je tady na webtrhu lidí, kteří potřebují týdně několik textů a jsou za profi kvalitu ochotni zaplatit i 1500 Kč?
10. 8. 2013 09:50:50
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930069
Kamil55
Kolik je tady na webtrhu lidí, kteří potřebují týdně několik textů a jsou za profi kvalitu ochotni zaplatit i 1500 Kč?
To nevím. Asi málo. Na druhou stranu - lidé, kteří potřebují skutečně dobré texty, nechodí na WebTrh, ale za copywritery napřímo. Protože dobře vědí, že text psaný pro lidi prodává. A investice se rychle vrátí.
10. 8. 2013 10:30:49
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930068
Kamil
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
10. 8. 2013 10:38:37
Napsal Plaváček;984082
Kamil55
Kolik je tady na webtrhu lidí, kteří potřebují týdně několik textů a jsou za profi kvalitu ochotni zaplatit i 1500 Kč?
To nevím. Asi málo. Na druhou stranu - lidé, kteří potřebují skutečně dobré texty, nechodí na WebTrh, ale za copywritery napřímo. Protože dobře vědí, že text psaný pro lidi prodává. A investice se rychle vrátí.
To je pravda, nicméně, již několikrát jsem zde viděl poptávku na copywritera od docela významných firem.
10. 8. 2013 10:38:37
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930067
Pro všechny
Mimochodem, když už je tohle vlákno stejně "ukradené", pojďme se vzájemně vyzkoušet. Představte si, že máte dodat klientovi delší odstavec textu, který přesvědčí cílovou skupinu, aby si výrobek zakoupila. Název má blbý - ECLIPSE ultra 7 penquintronic, ale jde o užitečný stroj.
Vžijte se do role hrdiny z mé starší povídky http://www.blabolnik.cz/copywriter-na-rozcesti, a zkuste přesvědčit cílovku, která je jasná, aby si právě tohle, a nic jiného, pořídila.
Autorovi nejlepšího textu, ať nežeru, osobně pošlu pětikilo. Zvednete vhozenou rukavici?
Pro Kamil55
Odkaz na můj článek je i odpověď na tvou otázku. Když už píšu, vím, pro koho. Odkázaný spot je určen všem, kteří se chtějí naučit doopravdy psát. A doplnit si znalosti mateřského jazyka či slovní zásobu.
10. 8. 2013 10:41:32
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930066
Kamil
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
10. 8. 2013 10:47:37
Napsal Plaváček;984088
Pro všechny
Mimochodem, když už je tohle vlákno stejně "ukradené", pojďme se vzájemně vyzkoušet. Představte si, že máte dodat klientovi delší odstavec textu, který přesvědčí cílovou skupinu, aby si výrobek zakoupila. Název má blbý - ECLIPSE ultra 7 penquintronic, ale jde o užitečný stroj.
Vžijte se do role hrdiny z mé starší povídky http://www.blabolnik.cz/copywriter-na-rozcesti, a zkuste přesvědčit cílovku, která je jasná, aby si právě tohle, a nic jiného, pořídila.
Autorovi nejlepšího textu, ať nežeru, osobně pošlu pětikilo. Zvednete vhozenou rukavici?
Pro Kamil55
Odkaz na můj článek je i odpověď na tvou otázku. Když už píšu, vím, pro koho. Odkázaný spot je určen všem, kteří se chtějí naučit doopravdy psát. A doplnit si znalosti mateřského jazyka či slovní zásobu.
Já do toho jdu. O pětikilo mi nejde, když už kritizuji, tak ať nezůstanu jen u řečí. Jsem teď ale trošku zasekaný prací, dáme pro všechny nějaký termín odevzdání?
10. 8. 2013 10:47:37
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930065
Kamil55
Na termínu nesejde. Času máme dost. Inkriminovaný výrobek, pokud je mi známo, je stále k dostání. :)
10. 8. 2013 10:55:49
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930064
R. Němec
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
10. 8. 2013 13:32:52
Hm... než jsem se podíval na druh zboží, chtěl jsem se Tě zeptat, kdo je cílovka :)
10. 8. 2013 13:32:52
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930063
_Nightmare_
verified
rating uzivatele
(22 hodnocení)
10. 8. 2013 15:09:52
Plavacek se tu koukam docela rozepsal, takze bych asi jen dodal, ze ja se puvodne (po precteni uvodu) vyjadroval ciste ke stylistice. Neb mi prijde, ze pokud je nejaky clanek napsany takto, tak ostatni veci uz ani nema moc velky smysl resit. Prepisovat/upravovat opravdu nic nehodlam a duvodem neni to, o cem psal Plavacek - klidne bych byl ochoten to brat jako normalni text (clanek) a ne jako pokus o copywriting. Duvodem je skutecnost, ze na to proste nemam cas a v neposledni rade ani chut.
Plavacek: ze "soutezeni jsem asi uz vyrostl (i kdyz pripoustim, ze ne az tak uplne.. zrovna nedavno mi to jeden clovek vycetl v souvislosti s pitim, takze pokud bys do me nalil alespon pul litru minimalne sedmihvezdickove Metaxy, mozna bych o tom i zacal premyslet.... :). Mas-li nejakou zajimavou zakazku, napis mi PM.
10. 8. 2013 15:09:52
https://webtrh.cz/diskuse/copywriteri-nejsou-otroci/strana/9/#reply930062
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit