Zadejte hledaný výraz...

Umíte se prodat?

Můžete být sebevíc talentovaní, šikovní, zodpovědní, nápadití, kreativní a chytří, ale když se neumíte prodat, je vám to většinou k ničemu. Oslovte a zaujměte ty správné lidi a jděte vstříc své vysněné práci.

A kdo jsou `správní` lidé? Většinou jde o klienty nebo zaměstnavatele, kteří ocení vaše dovednosti a záleží jim na kvalitě, a ne na kvantitě.

Vážíte si sami sebe?

V dnešní době funguje nejenom v podnicích se zaměstnanci, ale také mezi podnikateli spolupracujícími s freelancery jeden obrovský nešvar. Většina chce co nejvíc vykonané práce za co nejméně peněz. Samozřejmě dobře odvedené práce. To ale nejspíš není cesta, kterou se chcete vydat. Oslovujte jen takové potenciální klienty nebo zaměstnavatele, kteří ctí vaše znalosti i dovednosti a umí je dobře finančně ohodnotit.

To sice na první dobrou nepoznáte, ale po pár týdnech spolupráce už ano. A pokud se s tím, kdo vám zadává práci, nedomluvíte na lepších podmínkách, jděte o dům dál. Zvládnete si najít někoho lepšího. Když se budete umět prodat, tak rozhodně.

Nebuďte zbytečně skromní

Lidé na vás už při prvním rozhovoru, ať osobním nebo prostřednictvím video meetingu, poznají, když si nevěříte nebo neradi prezentujete to, co už jste dokázali. Obecně jsou na tom lépe lidé, kteří se za své úspěchy nestydí, a pokud zatím žádných výrazných úspěchů nedosáhli, umí si své dosavadní působení v jakémkoliv oboru přikrášlit tak, aby vypadalo zajímavě. Napsali jste knihu? Řekněte to. Povedlo se vám zviditelnit nějakou značku? Pochlubte se tím. Otextovali jste celé webové stránky instalatérské firmě? Nebo jste vymysleli vlastní aplikaci? Vykřičte to do světa.

Vytvořte si přehledný strukturovaný životopis

Ještě před deseti lety se říkávalo, že do životopisu si toho nemáme dávat hodně, protože to působí, že děláme všechno a pořádně nic. A pokud si do životopisu sepíšete všechny pozice, které jste kdy zastávali a je jich hodně, působí to, jako byste u nikoho a při ničem dlouho nevydrželi. Zapomeňte na to, co jste kdy slyšeli, a pokud si myslíte, že stojí za to v životopisu zmínit, že jste dva měsíce pracovali třeba pro nadnárodní společnost, zmiňte to. Spousta potenciálních klientů nebo zaměstnavatelů naopak bude překvapena, jak jste činorodí.

Sepište zajímavý motivační dopis

Někdy firmy po svých uchazečích chtějí kromě životopisu také motivační dopis. Ten by neměl být příliš dlouhý, stačí zhruba tisíc až tisíc pět set znaků včetně mezer. Ale musí být originální. Začněte tím, že se představíte, a pokračujte tím, že napíšete, jakého největšího úspěchu jste dosáhli. Zmiňte také to, co vás ve volném čase baví. Přidejte pár vět o tom, proč by si měl klient vybrat zrovna vás a jaké jsou vaše největší přednosti. Hlavně se snažte, aby byl motivační dopis bez gramatických a stylistických chyb.

Neříkejte, co neumíte, ale co umíte

Jste nováček v oboru a hledáte zaměstnání? Je pochopitelné, že za sebou zatím žádný úspěch nemáte. Ale určitě znáte své přednosti. Jste spolehliví a zodpovědní? Nebo umíte tvořit v nějakém programu? Třeba ve Photoshopu nebo InDesignu? Ovládáte SEO nástroje nebo se vyznáte v programování? Či vaše přednosti spočívají v tom, že jste časově flexibilní? Neváhejte to v motivačním dopisu a životopisu zmínit. Klidně to zopakujte i při pohovoru.

Stůjte si za svým

Občas se vám může stát, že klientovi odevzdáte práci a ten se vás zeptá, proč jste něco udělali tak, a ne jinak. Je důležité umět si práci obhájit a stát si za svým. Jakmile zaváháte, klient to pozná a řekne si, že byste to možná dokázali i lépe a nechá vás práci předělat. Ne vždy to tak ale skutečně je. Možná skutečně sami o sobě pochybujete a nevíte, co na jednoduchou otázku odpovědět. Naučte se reagovat rychle a sebevědomě.

Nebuďte arogantní

Něco jiného je arogance a něco jiného sebevědomí. Arogantně působí ten, kdo se tváří, že všechno ví a všechno zná, je neomylný, a že pohovor, který právě absolvuje, je pod jeho úroveň. Navíc na to stejně dříve nebo později doplatí, protože chyb a přešlapů se dopouštíme úplně všichni, ale snazší je chyby obhájit, když se naučíme jisté pokoře a dokážeme své omyly přiznat.

Chcete přidat peníze?

Než začnete o zvýšení platu nebo honorářů žádat, sepište si důvody, proč by vám měl klient nebo zaměstnavatel přidat. Nestačí uvést jako důvod to, že roste inflace a vy nemáte na nájem. To ho nemusí vůbec zajímat. Argumentovat musíte tím, čím jste pro firmu přínosní, co už jste pro ni udělali a čím dalším pro ni můžete být užiteční.

Možná neuspějete napoprvé ani napodruhé, možná ani na popáté. Ale to je život a s neúspěchem se setkáváme všichni a pořád, někdy každý den. Nesmí nás to ale odradit, protože úspěšní jsou jenom ti, kdo vytrvají a ustojí všechny pády, které jim život přichystá. Navíc si z každého neúspěchu můžete odnést cenné zkušenosti.

 


Vydáno
23. 10. 2021
Kategorie
Tagy