Zadejte hledaný výraz...

Spolupracujte jen těmi s blogery, kteří vám skutečně pomohou

Podnikáte a vyrábíte vlastní produkt nebo poskytujete služby? Spojte se s vlivnými influencery a blogery, kteří vám pomohou výrobek nebo službu rozšířit mezi potenciální zákazníky.

Odpovězte si na otázky

Než si ty nejvhodnější blogery, influencery, případně vlogery vyberete, je dobré si stanovit, co chcete prodávat, respektive propagovat. Je to jen jeden produkt nebo více produktů? Nebo si spíš přejete propagovat firmu jako celek?

Zároveň si sepište, co od spolupráce očekáváte, čeho chcete dosáhnout, například:

  • zvýšit návštěvnost webových stránek nebo e-shopu
  • oslovit potenciální zákazníky z vybrané cílové skupiny
  • prodat co nejvíc produktů či služeb
  • získat fanoušky nebo sledující na sociálních sítích

Pokud si cíle a priority nestanovíte, těžko se vám pak kampaň u blogerů a influencerů bude vyhodnocovat.

Barter, nebo peníze?

Teď přichází na řadu další důležitá část. Co můžete nabídnout? Buď můžete influencera oslovit s nabídkou spolupráce za finanční odměnu nebo mu můžete poskytnout takzvaný barter, to znamená, že mu dáte své produkty nebo služby zadarmo výměnou za propagaci těchto produktů a služeb. Rovněž existuje varianta, kdy bloger dostává určitá procenta z nákupu výrobků a služeb. Dostane unikátní kód nebo umístí reklamu na svůj blog a vy pak přesně poznáte, které nákupy šly přes blogera/influencera, a které nákupy s jeho propagací nesouvisejí.

A nyní přejděme k samotným kritériím výběru:

1. Neoslovujte jen blogery se statisíci sledujícími

Vy v tom vidíte příležitost oslovit co nejširší publikum, ale musíte si uvědomit, že mnozí blogeři si své fanoušky nakupují a počet fanoušků či sledujících není vždy relevantní. Zaměřte se spíše na dosah jejich příspěvků, ať jde o videa, fotografie nebo psané příspěvky. Často se může stát, že lidé, které sleduje pět tisíc lidí, dokážou oslovit větší část svého publika, než lidé, kteří mají sto padesát tisíc sledujících.

2. Chtějte po blogerovi čtenost článků

Jakmile blogery oslovíte, případně vás osloví sami, požadujte od nich jasná data:

  • Jaká je návštěvnost jejich článků?
  • Jaká je návštěvnost blogu za poslední tři měsíce?

3. Vybírejte podle cílové skupiny

Když chcete zpropagovat vyhřívanou deku, pravděpodobně budete mít víc šancí u blogerů, jejich čtenáři/sledující/fanoušci se pohybují ve vyšší věkové kategorii, případně blogují o interiérovém vybavení. A když chcete propagovat dekorativní kosmetiku, je jasné, že vám bude k ničemu influencer, který má na svém účtu na sociálních sítích samá auta a motorky.

4. Sledujte ostatní kampaně

Vyhlédněte si influencery a podívejte se, jak marketingové kampaně tvoří. Na první pohled poznáte, jestli si na propagaci služeb a výrobků dávají záležet, nebo jim jde hlavně o to, aby propagaci měli co nejrychleji za sebou a mohli se pustit do další. Když necháte influencera propagovat například oblečení, nespočívá to jen v tom, že ho vyfotí a umístí na sociální sítě, ale také musí o značce něco vědět a předat to svému publiku. Zároveň by měl vaši značku sám aktivně využívat a mít k ní vybudovaný vztah. V neposlední řadě je zapotřebí, aby bloger nenásilně své sledující motivoval k tomu, aby komentovali příspěvky, které se spolupráce týkají.

5. Má influencer vztah k výrobku nebo službě?

Máte vlastní řeznictví a chcete zvýšit počet svých zákazníků? Pravděpodobně neoslovíte vegetariána ani vegana. To samé platí například i pro výrobky z kůže. Když bloger odmítá nosit cokoliv z kůže a dává to na svých sociálních sítích najevo, nejspíš se spoluprací neuspějete.

6. Jak je influencer aktivní?

Pár dní sledujte jeho sociální sítě. Publikuje pravidelně, nebo se na sociálních sítích objeví jednou za týden? I to je velmi důležité. Je známo, že algoritmus například na Instagramu je neúprosný a upřednostňuje aktivní uživatele před těmi, kdo chodí na Instagram jen pozorovat.

7. Jak influencer reaguje?

Je do spolupráce celý hrrr a ani ho nezajímá, jaká firma ho oslovila? Nechce o ní nic vědět a hned se zeptá na finanční, případně jinou odměnu? To nevěstí vůbec nic dobrého. Vyjednání spolupráce s blogery bývá běh na dlouhou trať, a pokud bloger nemá zájem o nic jiného než o odměnu, z jeho e-mailů popřípadě telefonátů to vycítíte.

Kde bloggery hledat?

Všude. Na Facebooku, Instagramu, YouTube, Twitteru i na TikToku. Projděte si také hashtagy, které s vašimi výrobky nebo službami souvisejí a dívejte se, co se pod nimi skrývá. Tímto způsobem můžete vypátrat velmi zajímavé blogery nebo influencery.

Nechtějte výsledky hned

Oslovujete-li influencera-nováčka nebo blogera, jehož blog je dva tři roky starý a nemá se spolupracemi bohaté zkušenosti, musíte být trpěliví. Hned první článek nebo příspěvek na sociálních sítích nemusí na jeho čtenáře/fanoušky/sledující příliš zapůsobit. Nechte ho pár týdnů nebo měsíců dělat svou práci. Čím déle bude váš produkt propagovat, tím na něj budou vaši potenciální zákazníci častěji reagovat. Začnou si zjišťovat i z jiných zdrojů, o co jde, a proč se o vaší firmě onen influencer pořád dokola zmiňuje.

Jeden příspěvek úspěch nedělá

Nabídnete-li influencerovi spolupráci s tím, že si ho vyzkoušíte na jednom příspěvku, článku nebo Instagram Stories, není žádnou výjimkou, když spolupráci odmítne, protože si uvědomuje, že jedním příspěvkem nic `nezmůže`. Možná by ale byla škoda, kdybyste ho kvůli tomu ze svého seznamu vyškrtli.

Nechcete se vám do takové kampaně dávat žádné peníze? Oslovte mikroinfluencery (cca 5000 sledujících) nebo blogery, kteří vám rádi produkt nebo službu zpropagují jen za `barter`. A když se spolupráce tímto způsobem osvědčí, časem můžete uzavřít placenou spolupráci.


Vydáno
5. 2. 2022
Kategorie
Tagy