Zadejte hledaný výraz...

Seznamte se s důležitými změnami, které e-shopy čekají

Dne 3. listopadu 2022 schválil Senát Parlamentu České republiky vládní návrh zákona o ochraně spotřebitele ze dne 30. září 2022. Co to ale pro vás jakožto majitele či provozovatele e-shopu znamená?

Změn vás čeká hned několik a nejde o nic banálního nebo čeho, čemu byste se mohli beztrestně vyhnout.

1. Správné zobrazování slev

Touto změnou chtějí vládní činitelé zamezit obchodníkům to, aby na svých e-shopech uváděli falešné ceny a ceny po slevě. Smyslem tohoto zákona tedy, aby obchodníci jednali férově a o slevách informovali své zákazníky jednotně. V praxi jde o následující:

Obchodník prodává mobilní telefon za 12 000 Kč.

V rámci akce Black Friday toto zboží zlevní na 9 800 Kč.

Po skončení této akce prodává obchodník mobilní telefon opět za 12 000 Kč.

Avšak ještě než uplyne 30 dní od skončení slevové akce obchodník znovu nabízí zboží se slevou, tentokrát za částku 9 300 Kč a tuto částku označuje jako slevu. Nově ovšem musí obchodník uvést fakt, že cena před slevou činila 9 800 Kč, nikoliv 12 000 Kč.

2. Reklamace

Na základě nového občanského zákoníku bude mít odstranění vady zboží podobu buď dodání nové věci bez vady nebo opravu věci. Prodávající ale zároveň může oba způsoby řešení reklamace odmítnout, pokud bude odstranění vady nemožné anebo nepřiměřeně nákladné s ohledem na hodnotu zboží bez vady. Kupující je však následně oprávněn požadovat slevu nebo může rovnou odstoupit od smlouvy.

Dále prodávající také odpovídá za vady způsobené montáží nebo instalací kupujícím, jestliže kupující postupoval podle chybného návodu dodaného společně se zbožím. Zákonná domněnka vady zboží se prodlužuje ze stávajících šesti měsíců na jeden rok. V tomto případě se má za to, že zboží bylo vadné už při převzetí kupujícím. Během této doby dochází k uplatnění obráceného důkazního břemena – obchodník musí prokázat, že bylo zboží v době dodání zcela bez vad a v pořádku.

Stále však platí, že lhůta pro upozornění na vadu zůstává v délce dvacet čtyři měsíců. U použitého zboží lze tuto lhůtu zkrátit na dvanáct měsíců.

3. Recenze od zákazníků

Jestliže na svém e-shopu zveřejňujete recenze od svých zákazníků, pak máte povinnost informovat spotřebitele o tom, že recenze pochází od spotřebitele, který si výrobek či výrobky zakoupil.

4. Dokončení nákupního procesu

Tlačítko, jímž zákazník potvrzuje a dokončuje nákupní proces, bude zapotřebí nově označit čitelným nápisem Objednávka zavazující k platbě, případně jinou jednoduchou a srozumitelnou formulací.

5. Přednastavené souhlasy

Do žádné internetové objednávky není možné přidávat jakékoliv plnění bez toho, aniž by to zákazník sám neodsouhlasil. Někteří majitelé e-shopů nejrůznější podmínky, například pojištění zásilky, prodloužení záruky, případně nabídku dalšího zboží k objednávanému výrobku, přednastavují tak, že políčko s těmito možnosti bývá zaškrtnuto, a pokud s tím zákazník nesouhlasí, musí toto políčko odškrtnout sám. Nově ale musí být políčko prázdné a v případě, že zákazník chce prodloužit záruku nebo pojistit zboží, zaškrtne si ho zcela sám.

6. Dodání zboží

Jestliže se prodejce se zákazníkem nedohodne jinak, pak bude platit, že má prodávající povinnost dodat zboží nejpozději do třiceti dnů od uzavření kupní smlouvy.

7. Obchodní podmínky

Majitel e-shopu má v obchodních podmínkách povinnost uvádět e-mail a telefonní číslo i informaci o případné záruce nebo poprodejním servisu, jestliže něco takového poskytujete, a o pravidlech vyřizování stížností. Obchodní podmínky je nutné zaslat zákazníkovi společně i se záručním listem, nejlépe ve formátu PDF.

8. Dvojí kvalita zboží

Původně platil zákaz dvojí kvality zboží pouze u potravin, nyní začne platit na všechno zboží. V praxi to tedy znamená, že pokud jeden produkt prodáváte v několika státech EU pod jedním názvem, nesmíte ho pod tímto názvem prodávat i v dalších státech, má-li podstatně jiné složení či vlastnosti.

9. Zboží s digitálním obsahem

Počítače, mobilní telefony, chytré hodinky a jiná sofistikovaná elektronika nyní musí být popsána tak, aby u ní byla uvedena mimo jiné také kompatibilita a interoperabilita, tedy s jakým softwarem nebo hardwarem funguje. Je zapotřebí uvést rozhraní, nutné aktualizace, omezení použití, operační systém nebo nezbytnost internetového připojení pro jeho funkčnost.


Vydáno
20. 11. 2022
Kategorie
Tagy