Zařizujete si e-shop, ale marně si lámete hlavu s tím, jaké způsoby platby by vaši zákazníci nejspíš ocenili? V tom případě vás seznámíme s těmi nejčastějšími způsoby placení, s nimiž se můžete na českých e-shopech setkat.
Ne všichni zákazníci jsou ochotni za zboží zaplatit ihned, někteří proto preferují platbu na dobírku, případně zaplatí až poté, co si zboží vyzkouší.
1. Dobírka
Patří mezi nejoblíbenější způsob platby vůbec. Zákazník platí až ve chvíli, kdy se mu zboží fyzicky dostane do rukou. Platbu při převzetí zboží využívá okolo 70 % zákazníků. Bohužel však u této platby hrozí riziko, že si zákazník zboží nepřevezme, ale vy dopravné a balné stejně zaplatíte.
2. Online bankovní převod / platba kartou
Toto je pro vás nejspíš nevýhodnější způsob, jakým může zákazník zaplatit. Ale rozhodně nebudete mít online platbu zadarmo. Pro zákazníka spočívá tento způsob placení v tom, že jednoduše vyťuká číslo ze své platební karty, datum platnosti karty a bezpečnostní kód do příslušných okýnek, případně povolí online platbu přihlášením do svého internetového nebo mobilního bankovnictví. Pro vás to ale znamená vydané peníze navíc. Proč? Protože online platební brána něco stojí. Většinou platíte nejenom za provoz platební brány, ale také určitou sumu z každé částky, která platební bránou projde.
3. Bankovní převod
I bankovní převod je skutečně oblíbený způsob placení. Bohužel ne každý zákazník objednané zboží také nakonec pomocí bankovního převodu zaplatí. Tento způsob platby spočívá v tom, že si zákazník zboží nebo službu objedná a následně mu systém vygeneruje číslo účtu, částku k zaplacení, datum splatnosti a většinou také variabilní symbol. Obvykle nechybí ani datum splatnosti, do kterého je nutné částku uhradit. Zákazník se pak přihlásí do svého mobilního nebo internetového bankovnictví a převede peníze na účet e-shopu.
4. GoPay
GoPay funguje na principu elektronických peněz. Peníze tak máte pouze v elektronické peněžence, tedy v e-wallet. Tento způsob platby má dozajista několik nezpochybnitelných výhod, například nabízí platby bez přesměrování či možnost jazykové lokace.
5. PayPal
PayPal je rovněž jakási virtuální peněženka, kterou se v internetových vodách platí víc než často. Umožňuje jenom placení na e-shopu, ale také přesun peněz mezi jednotlivými PayPal účty, které se identifikují pomocí e-mailových adres. Transakce bývají ve většině případů pro kupujícího bezplatné, v dalších případech si ale PayPal vždy strhne takzvaný transakční poplatek. Na druhou stranu máte možnost posílat nebo dostávat peníze z více než dvou set zemí po celém světě a ve dvaceti šesti měnách.
6. Cofidis
Cofidis představuje platbu na splátky. Využívají ji především ti zákazníci, kteří nemají htovost nebo peníze na účtu, a přesto si chtějí zboží nebo službu koupit. Zákazník má možnost získat úvěr v hodnotě nižších desítek tisíc korun. Pokud je splatí ve stanovené lhůtě, podruhé si může pořídit zboží nebo službu za vyšší desítky tisíc korun.
7. Twisto
Toto je skutečně příjemná metoda placení za zboží a služby. Proč? Protože máte čtrnáct dnů od doručení zboží na to, abyste zaplatili. Takže si můžete zboží vyzvednout, pořádně vyzkoušet a až pak zaplatit. Pokud zaplatíte do stanoveného termínu, neplatíte žádný poplatek. Jakmile se ale s platbou zpozdíte, pak už vám může začít nabíhat penále.
Jak vybrat nejlepší platební bránu?
Rozhodli jste se, že budete mít na svém e-shopu platební bránu? V tom případě je dobré vědět, podle jakých kritérií si ji můžete vybrat.
Cena může být matoucí
Jedním z nejdůležitějších kritérií je samozřejmě cena. Platíte nejenom poplatek za zřízení platební brány, ale také za její vedení a následně zaplatíte i poplatek z každé transakce, která přes platební bránu projde.
Pozor na cizí měnu
Pokud nabízíte své služby a zboží i zákazníkům do zahraničí, pak je zapotřebí, aby platební brána mohla přijímat i zahraniční měnu. Také by měla být schopna překládat transakční údaje do různých jazyků.
Zákaznická podpora
Kdyby platební brána nefungovala, je dobré mít se na koho obrátit. Poskytovatel platební brány by měl být k dispozici téměř neustále. Než se pro nějakou platební bránu rozhodnete, raději si přečtěte recenze, jak jsou s ní jiné firmy, respektive e-shopy spokojeny.
Typ zobrazení
Některé zákazníky odradí, když jsou při platbě přesměrováni na jiné stránky. V tomto případě jde o takzvanou redirect bránu, kdy se platební okno otvírá na jiné stránce, než na jaké se zákazník právě nachází. Naopak inline brána se zobrazuje přímo nad stránkami daného e-shopu, na kterém zákazníci nakupují. Platba tímto způsobem je neskutečně rychlá a zákazník tak s platbou příliš neváhá.