Zadejte hledaný výraz...

NÁVOD PRO ZNAČKY: JAK VYBUDOVAT SVŮJ BRAND NA TIKTOKU

Už od jejího vzniku výrazně roste popularita aplikace TikTok. V Říjnu 2018 byl nejvíce stahovanou aplikací pro fotografie a videa v Apple store. Její statistiky tě dostanou. Údajně získali přes 800 milionů aktivních uživatelů měsíčně, nejvíce oblíbení jsou pak v USA, kde počet stažení dosáhl téměř 100 milionů. Díky milionům teenagerů, kteří tuto platformu používají, má velký potenciál na produktové a reklamní kampaně, včetně i hitů jako ten od T. Swift. Od tradičního marketingu je ale tak hodně vzdálený, jak jen může být a proto mate mnoho značek, které si nejsou jisté v tom, jak využít tuto platformu k propagaci značky a zvýšení prodeje. Některým se zdá jako další nudná appka, která prostě rychle vyrostla a stejně rychle zkrachuje. Jiné společnosti jako třeba Coca-Cola, Nike, ABC a Google ji přijaly za svou a rozjely na ní reklamní kampaň. Mezi nejznámější star, které postují sponzorované příspěvky na TikTok, patří například Khloé Kardashian.

Když popová hvězda Taylor Swift vydala v dubnu 2019 svůj single „Me“, okamžitě se stal virálem. Zobrazuje ji společně s Brendonem Urie ze skupiny Panic! At The Disco, jak spolu zpívají a tančí v kaleidoskopu pastelových barev. Krátce po vydání se na TikTok účtu T. Swift objevil klip z tohoto videa s hashtagem #AnotherLikeMe, což je kousek textu té písně. Na účtu se také objevil text: „Ukaž nám nejlepší kreaci z tohoto tance, použij #MEdancechallenge a my vybereme ty nejlepší.“

O týden později měl #AnotherLikeMe přes 3 miliony shlédnutí a #Medancechallenge získala přes půl milionu shlédnutí na TikToku. To bylo marketingové vítězství T. Swift.

Samozřejmě jako vždy, i na TikToku musí marketéři zvažovat strategii. Například podle demografických dat je většina uživatelů aplikace ve věku od 13 do 24 let. Specifická data pro TikTok jsou zatím stále neznámá, ale jeho předchůdce Musical.ly měl 70 % uživatelů žen.

Pokud nevíš jistě, jak a proč využít tuto neuvěřitelnou a vtipnou appku, máme pro tebe pár skvělých marketingových rad, jak na TikTok. Nezapomeň si přečíst i článek, který tě pohltí do světa dat a analytiky a ukáže ti růst TikToku.

1. HASHTAG VÝZVY

V roce 2018 vyzval moderátor Jimmy Fallon z populární americké noční show diváky k #tumbleweedchallenge, což byla výzva, kdy se měli lidé na hudbu kutálet po zemi jako lidští stepní běžci (rostlina, která po uschnutí poletuje stepí díky větru) a samozřejmě to natočit. Na začátku roku 2019 sdílelo video více než 8 000 účastníků výzvy. Tento zájem ho přesvědčil, aby udělal novou výzvu, ve které si lidé měli namalovat na obličej fixem knírek.

Právě tyto výzvy jsou velkým lákadlem a úspěchem TikToku. V libovolném čase můžeš mít řadu výzev, které se uživatelé mohou zúčastnit. Koncept #HashtagChallenge znamená pro uživatele možnost, že vezmou jakýkoliv nápad, vtipný, pobuřující nebo takový, který vyžaduje talent a použijí ji ve videu, které sami natočí. Značky používají výzvu stejným způsobem, jako to udělala právě Taylor Swift, která uživatele povzbudila k vytvoření videa díky tomu, že se mohli inspirovat videem značky.

2. KREATIVNÍ OBSAH, VIRÁLY

V dubnu 2019 se na TikTok připojil fotbalový klub Bayer Mnichov kvůli vytvoření oficiálního profilu, a aby lákal nové, mladé potenciální fanoušky. Může se zdát, že pro fotbalový klub není postování virálů zrovna ideální, na rozdíl od 15 sekundových videí teenagerů, kteří dělají zábavné a neuvěřitelné věci, nicméně i fotbalisté například slaví góly tancem, což mladým lidem naprosto sedí.

Obsah, který klub vkládá na TikTok, vychází z vedení v Mnichově v Německu. Jejich strategie je vložit čtyři až pět klipů týdně, ve kterých hráči ukazují své umění. Od té doby, kdy klub svůj profil založil, získali téměř 80 000 fanoušků a jejich prvních 11 příspěvků má přes čtyři miliony shlédnutí.

V USA v roce 2018 strávilo přes 26 milionů aktivních uživatelů na TikToku průměrně 46 minut denně. Díky tomu, že je TikTok v podstatě stále v plenkách, stává se obrovskou příležitostí pro marketéry, kteří chtějí rozšířit dosah svých značek, zároveň není tak zahlcený jako třeba Instagram nebo Snapchat. Spontánní virální obsah tě tak může dostat mnohem dál, kde není taková konkurence a boj o pozornost uživatelů. Navíc, pokud chceš investovat do reklam, tak rozšířit svůj marketing na TikTok je levnější. Většina značek, které aplikaci používají, začala v malém postupně zkoušet, jak vkládání obsahu funguje a je reklama efektivní.

Aplikace, která nabízí uživatelům nekonečný potenciál, jak být kreativní, je tedy vhodná i pro značky, které chtějí nabízet kreativní obsah a služby. Podle GlobalWebIndex 6 z 10 uživatelů na TikToku sdílí svou oblíbenou hudbu na sociálních sítích a 53 % sdílí konkrétně videa. A to je přesně důvodem, proč umělci jako T. Swift využili příležitosti, které TikTok nabízel.

3. REKLAMNÍ KAMPANĚ NA PLATFORMĚ

Používání reklam je na TikToku čerstvou novinkou, protože začalo v lednu 2019. Bude tě to stát nějaké peníze, je to ale stoprocentní cesta, jak stáhnout pozornost k tvé značce, obzvlášť, pokud jsou reklamy dobře udělané. Je několik způsobů, jak můžeš reklamy na TikToku používat a aplikace nabízí efektivní způsoby měření jako zobrazení, kliky a jedinečný dosah, takže můžeš zhodnotit úspěšnost reklam.

Reklamní sestavy můžeš objednat pro stránku značky nebo hashtag výzvy, TikTok také nabízí exkluzivní reklamy přímo pro nějakou kategorii každý den. To znamená, že pouze jedna značka může mít v dané kategorii reklamu pro ten den. Reklamní sestava pak může být ve formě obrázku, videa, GIFu.

4. REKLAMA PROSTŘEDNICTVÍM HASHTAGŮ

Jestli se bojíš, že tvá hashtag výzva nebude tak úspěšná, jak potřebuješ, můžeš si ji na TikToku i koupit. První značka vůbec, která to takto udělala, je Guess se svým #InMyDenim challenge. Každý uživatel, který TikTok otevřel, byl přesměrovaný na výzvu, která nastartovala popularitu Guess a to za pomoci tvůrců obsahu jako @ourfire (2, 3 milionů fanoušků) and @madison_willow (983 000 fanoušků). #InMyDenim výzva získala 36 milionů shlédnutí.

Sponzorované hashtag výzvy jsou umístěné ve formě bannerů na discover page, která nasměruje uživatele přímo na stránku výzvy, kde najde instrukce, jak se zapojit a také existující obsah s tím konkrétním hashtagem. Na rozdíl od neplacených hashtagů tě to bude něco stát, ale může to být cenné pro tvůj čas.

5. NATIVNÍ VIDEO

Třetí cesta, jak využít TikTok k reklamním účelům, je pomocí nativní video reklamy, kterou TikTok v aplikaci nedávno testoval. Test proběhl v americké verzi aplikace, kde bylo video označené nápisem „Sponzorováno“. Video zobrazovalo reklamu na prodejce kol a objevilo se na zdi společně s modrým tlačítkem „zjisti více“, které uživatele navedlo dále, aby mohli získat další informace.

Toto tlačítko může být uzpůsobené tak, aby uživatele zavedlo na stránky inzerenta nebo jakékoliv jiné webové stránky, ale v tuto chvíli se otevřel pouze profil Specialized Bikes (@specializedbikes) na TikToku. Hudba, která klip doprovázela, byla označená jako „propagovaná hudba“.

Nativní video reklamy mohou být stejně dlouhé jako běžná TikTok videa (9 – 15 vteřin, nicméně testovací reklama trvala pouze 5 vteřin), jsou v režimu celá obrazovka stejně jako například reklamy na Instagram Stories a uživatelé je mohou přeskočit. Podporuje výzvu ke stahování aplikací, návštěvě webových stránek a měří celkový počet shlédnutí videa, průměrnou délku trvání přehrání videa, zapojení a míru prokliku.

6. INFLUENCEŘI

Influencer marketing je naprostá špička v TikToku a mnoho influencerů a kreativních uživatelů TikToku si již aplikace všimli. Několik velkých značek začalo experimentovat s influencerskými kampaněmi na této aplikaci. Mezi ně patří třeba filmové studio Universal Pictures a influenceři propagovali jejich film „The House with a Clock in its Walls“ (Čarodějovy hodiny) hned od jeho vydání.

Správní influenceři dokážou efektivně proměnit sponzorovaný obsah v autentickou zprávu, která uživatele oslovuje. Pokud jsi v roli značky, která chce služby influencera, nezkoušej změnit influencerův hlas a autenticitu a příliš mu diktovat, jak by měl obsah vypadat. Jsou to influenceři právě z toho důvodu, že jejich příspěvky lidé milují díky jejich autenticitě. Pro všechna sociální média a obzvlášť pak pro TikTok platí, že uživatelé z Generace Z budou pravděpodobně těžit z jakéhokoliv řízeného obsahu.

Jedna ze značek, která se zaměřila na influencer marketingovou kampaň na TikToku je Calvin Klein, který se v roce 2018 stáhl ze světa módy, aby se znovu oživil, rozšířil svou základnu o kupující mezi mladými lidmi. Celebrity jako Kendall Jenner, Shawn Mendes a A$AP Rocky se zúčastnili  #MyCalvin campaign, kdy na sobě měli spodní prádlo a džíny této značky. Reklama se stala na TikToku rychle úspěšnou.

Influencer marketing je na TikToku stále novinkou a také relativně levnou variantou oproti jiným platformám. Protože prostor této platformy není zatím přeplněný, tak při správném nastavení a růstu se ti investice mohou mnohonásobně vrátit.

7. SLEDUJ TRENDY

Sledovat trendy na TikToku je poměrně chytrý krok, zvláště když se mění každý týden. Vlastně spíš skoro denně. Je důležité udržet rychlost s uživateli, co je zajímá. Pokud využíváš služby influencerů, věř jim, že vědí, které trendy sledovat a které ne – to je důvod, proč jsou tam, kde jsou. TikTok stars vědí, které trendy jsou nejlepší a které pomohou tvému produktu, aby měl co nejlepší propagaci a přilákal co nejvíce potenciálních zákazníků. Pokud nějaký trend zmeškáš, protože trval třeba pouhý den, nestresuj se. Další už přichází.

Pokud otevřeš TikTok, objevíš se přímo na domovské stránce. Tam také najdeš nejnovější trendy videa od populárních TikTokerů. Nepotřebuješ začít sledovat kohokoliv, abys začal, obsah se ti objeví, jakmile se zaregistruješ. Když začneš sledovat více a více lidí, tvá domovská stránka bude díky nim také populárnější. Bokem od domovské stránky je vyhledávání, kde můžeš hledat hashtagy a uživatele a některé současné výzvy a hashtagy.

8. JIŽ BRZY: 3D/AR LENSES

Podle společnosti Digiday pracuje TikTok kromě diskutovaných položek také na Snapchat-style 2D lens filtru pro fotky. Brzy se má také objevit 3D a AR. I tohle může přinést zajímavé trendy a příležitosti v podnikání na této platformě.

Podívej se na Virtuální realitu na TikToku tady >>>
(kvůli velkému datovému objemu GIFu není možné jej vložit sem).

9. OBSAH VYTVOŘENÝ UŽIVATELI

Účast uživatelů a obsah vytvořený uživateli by měl být základním kamenem jakékoliv marketingové strategie na TikToku. Když úspěch aplikace stojí na obsahu vytvořeném jejími uživateli, proměna tohoto obsahu do nějaké formy reklamy dává naprostý smysl. Jedna značka, která toto dokázala velmi dobře využít, je čínská restaurace Haidilao. Haidilao přestavila „DIY“ možnost do svého menu, takže její zákazníci mohou vytvořit své vlastní unikátní menu s prvky dostupnými v menu restaurace. Když si uživatel vyžádá DIY možnost, povzbudí ho, aby vytvořil krátké video, jak menu tvoří a sdílel ho na Douyin (čínská verze TikToku).

Kampaň byla mimořádně úspěšná. Více než 15 000 zákazníků si žádalo o DIY možnost v jedné z restaurací řetězce a více než 2 000 videí sdíleli na TikToku a vygenerovali tak více než 50 milionů shlédnutí na této aplikaci. Marketingový úspěch, který využívá na TikToku UGC, je založený na hledání jedinečných a zábavných cest, jak zapojit uživatele, aby vytvářeli obsah jménem tvé značky nebo se účastnili jejích kampaní. Můžeš také nabídnout nějakou cenu nebo odměnu za nejlepší video nebo najít nějakou další cestu, jak povzbudit uživatelé, aby zveřejňovali obsah. Pokud nabídneš něco exkluzivního tvůrcům TikToku, můžeš tak skvěle motivovat uživatele k vytváření obsahu.

Stále nevíš, jestli zkusit TikTok marketing? Ujisti se, že jsi v kontaktu se zbytkem světa marketingu. Vytvoř si profil a zkus něco malé, co tě nebude stát moc peněz a času. Pokud zjistíš, že je pro tebe aplikace příjemná a znáš její publikum, můžeš se pustit do něčeho většího a připravit si marketingovou strategii.


Vydáno
8. 4. 2020
Tagy