Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Jak si udržet dobré zaměstnance a jak poznat toxické vztahy na pracovišti?

Když vám firma prosperuje, neznamená to, že máte po starostech a teď všechno poběží jako na drátkách. Právě naopak – neustále se musíte snažit, aby prosperovala dál. A tento trend závisí nejenom na vašich schopnostech a dovednostech, ale i na vašich zaměstnancích. Proto je záhodno se snažit, abyste si své zaměstnance udrželi, ale také musíte dbát na to, aby se ve vaší firmě nevyskytovali ti, kteří na pracovišti vytvářejí takzvané toxické vztahy.

Co jsou toxické vztahy na pracovišti?

Nejčastěji se ve firmě můžete setkat s pomlouváním mezi kolegy, šikanou, diskriminací, žárlivostí, nedostatkem respektu, předsudky, nekonstruktivní kritikou, nadměrným pracovním vytížením či obtěžováním na pracovišti.

Co dělat?

V první řadě byste se měli postarat o to, aby všichni vaši zaměstnanci měli stejné příležitosti růst a dovzdělávat se. Měli by také odpracovat stejný počet hodin a za stejnou práci by měli být také stejně platově ohodnoceni. Poslední jmenované se ovšem netýká seniorních a juniorních pozic, kdy je pochopitelné, že junior bude z počátku dostávat méně peněz, ale zároveň má možnost se dále posouvat a dosáhnout finančního ohodnocení svého seniorního kolegy. Nesmíte zapomínat na to, že vaši zaměstnanci tráví v zaměstnání osm hodin denně, pracují-li na směny, možná ještě déle. Aby u vás byli spokojení, musí do práce chodit rádi. Jinak nikdy nemohou podávat maximální výkon.

Musíte se svými zaměstnanci mluvit a zajímat se o to, jak se ve vaší firmě cítí. Pokud nabydete podezření, že se mezi vašimi zaměstnanci něco děje, nesmíte to přehlížet. Naslouchejte svým zaměstnancům a každou případnou stížnost řádně prošetřete. Zároveň byste měli umět rozeznat, zdali jde o stížnosti oprávněné nebo se jen někdo snaží ve firmě dělat dusno. V žádném případě není radno podceňovat šikanu nebo sexuální obtěžování na pracovišti. Pohlídat si musíte i to, aby vaši podřízení v žádném případě zase své podřízené neznevýhodňovali například tím, že jim budou dávat více práce a složitější úkoly než jiným. Čím více zaměstnanců máte, tím složitější pro vás bude se v atmosféře mezi zaměstnanci vyznat. Ale musíte mít přehled o všem, co se ve vaší firmě děje.

Nábor nových zaměstnanců

Zároveň existuje způsob, jak se toxickým vztahům na pracovišti vyhýbat a to tím, že už při náboru nových zaměstnanců budete bedlivě sledovat, jak se kdo při přijímacím pohovoru chová. Právě proto většina firem vybírá své nové zaměstnance a spolupracovníky na základě osobních schůzek. Jak poznáte člověka, který může ve vaší firmě udělat pořádné dusno?

  • kritizuje svého předchozího zaměstnavatele
  • střídá i několik zaměstnání ročně
  • extrémně vysoké sebevědomí, kterému však neodpovídají jeho zkušenosti
  • když nedokáže odpovědět na vámi položenou otázku a umí se kvůli tomu pořádně rozčílit
  • začne se s vámi hádat
  • není ochotný přijímat kritiku a netoleruje názor druhých
  • okamžitě nabízí tipy, co a jak ve vaší firmě zlepšit bez toho, aniž by znal chod vaší firmy
  • je vztahovačný

Hodně vám dokážou prozradit i reference na daného člověk od předchozích zaměstnavatelů. Při prvním pohovoru se můžete zeptat na několik otázek, které vám pomohou si na daného člověka vytvořit vlastní názor:

  1. Z jakého důvodu jste odešel/odešla ze svého předchozího zaměstnání?
  2. Jakou největší chybu jste v životě udělal/a a jaké jste si z toho vzal/a ponaučení?
  3. Co jsou pro vás nejdůležitější hodnoty?
  4. Jaká máte očekávání od svého nového působiště?
  5. Co považujete za svůj dosavadní největší úspěch?
  6. Jak moc je pro vás důležitý pracovní kolektiv? Co od něj očekáváte?
  7. Setkal/a jste se někdy se šikanou na pracovišti? Jaká byla vaše reakce?

Toxické pracovní prostředí vede nejenom ke sníženým pracovním výkonům zaměstnanců, ale také k:

  • neustálým problémům, které se k vám dostávají a které pak musíte řešit
  • sporům mezi zaměstnanci, které vyúsťují v jejich permanentní nespokojenost
  • strach zaměstnanců chodit do práce (což se může negativně odrazit na jejich duševním i fyzickém zdraví)
  • pomluvám, které míří na vaši hlavu

Nezvládáte vše řešit sami? V tom případě si musíte najmout jednoho až dva zaměstnance do oddělení HR, kteří se postarají o to, abyste ve firmě měli jen takové lidi, kterým záleží na tom, v jakém prostředí pracují, nevytvářejí dusno a se svými kolegy dokážou vždycky dobře vyjít. A zároveň takové, které jejich práce baví, dělají ji pečlivě, svědomitě a nejlépe, jak umí.

Benefity pro zaměstnance

Nyní si povíme něco o tom, jak byste mohli pro své zaměstnance udělat pracovní prostředí ještě příjemnější. Mnoho zaměstnavatelů například zapomíná na to, že je dvacáté první století a některé zaměstnanecké benefity, které nabízejí nebo spíše nenabízejí, neodpovídají požadavkům současných trendů. Proto si vyjmenujeme alespoň pár základních předpokladů a benefitů, které mají významný vliv na morálku zaměstnanců a vytváření příjemného pracovního prostředí:

  • komunikace – se svými zaměstnanci udržujte pravidelnou komunikaci; musíte vědět o všem, co se ve firmě děje, jak se u vás zaměstnanci cítí, co chtějí, a co ne; diskutujte s nimi; nikdy jim nezavdávejte příčinu myslet si, že jejich názor nikoho nezajímá, protože nebýt jich, vaše firma by nefungovala
  • odpovídající odměna – u start-upů se tak nějak počítá s tím, že si zaměstnanci nevydělají balík do té doby, dokud nebude firma zavedená a nezačne vydělávat; v již dlouho fungujících firmách a u zaměstnanců s odpovídajícími zkušenostmi se naopak počítá s tím, že za svou dobře odvedenou práci dostanou adekvátně zaplaceno
  • vzdělávání – každý se chce posouvat dál; zaměstnanci, kteří x let dělají stále to samé a nemají žádnou vidinu povýšení nebo naučení se novým dovednostem, často propadají úzkostem a depresím, že jejich snaha nikam nevede; umožněte svým zaměstnancům dovzdělávat se; přispívejte jim na kurzy cizích jazyků nebo například workshopy; velmi oblíbené jsou také zahraniční stáže
  • home office a sick days – existuje spoustu typů povolání, která nevyžadují přítomnost zaměstnance ve firmě; většinou jde o povolání, která se vykonávají především na počítači a stačí jenom internet; když bude zaměstnanec občas pracovat z domova; můžete tím sobě i jemu v mnohém ulehčit; vy ušetříte na energiích a možná i na firemních prostorech; zaměstnanec zase bude rád, že ušetří za cestu do práce a z práce; nemusíte se bát, že by zaměstnanec ztratil pracovní morálku, koronavirová pandemie snad všechny naučila, že pracovat se dá skutečně odkudkoliv; a pokud by si přeci jen nějaký zaměstnanec home office spletl s dovolenou, určitě to poznáte; stejně tak jsou oblíbené takzvané sick days, které si zaměstnanec může vybrat několikrát do roka

Další bonusy

Příjemné pracovní prostředí můžete zaměstnancům zařídit i tím, že například zavedete pravidelné páteční snídaně, kdy pro ně připravíte občerstvení na pracovišti ve formě čerstvého ovoce, koláčů, džusů a třeba i čerstvého chleba s máslem. Standardem by měla být na pracovišti celodenní dostupnost dobré kávy, barelů s vodou anebo například možnost vzít si do práce psa. Velkým bonusem je pro zaměstnance takzvaná Multisport kartička, s níž mají levnější lekce jógy, posilovnu, vstup do plaveckého bazénu a jiné sportovní aktivity. Své zaměstnance rozhodně neurazíte ani společenskou místností, která bude fungovat jako příjemné odreagování. Můžete v ní zřídit knihovnu, fresh bar nebo do ní umístit televizi, například s možností hrát videohry. Pár minut v takové místnosti zaměstnancům dobije energii a podají tak ještě lepší výkony. Co víc si přát… Snad jen pět týdnů dovolené, které určitě také ocení úplně každý.

Stále se v dnešní době najdou zaměstnavatelé, kteří po svých zaměstnancích vyžadují tolik práce, že musejí pracovat i o víkendech a svátcích nebo si musejí dovolenou takzvaně nadělávat. Vy nad tím možná jenom mávnete rukou, ale věřte, že těmto lidem zaděláváte na syndrom vyhoření. A pokud do tohoto stavu vaši zaměstnanci sklouznou, rozhodně už dlouho takové výkony, které aktuálně podávají, podávat nebudou. Budou se trápit a vaše firma začne strádat. Nikdy po zaměstnancích nechtějte, aby pracovali nad stanovenou dobu. Nikdy jim také nevolejte a neposílejte SMS zprávy o víkendech, svátcích nebo v době jejich dovolené. Nechte je odpočívat. Nejspíš své zaměstnance neplatíte za to, aby byli na příjmu dvacet čtyři hodin denně sedm dní v týdnu. Některá povolání sice takovou pracovní dobu alespoň čas od času vyžadují, hlavně na manažerských pozicích, ale v tom případě musíte takového zaměstnance řádně ohodnotit.

Dostali jste se po přečtení tohoto článku do úzkých a teď nevíte, čím začít? V tom případě začněte tím, že se svých zaměstnanců zeptáte, co by chtěli oni sami. Co by chtěli, aby se v jejich zaměstnání zlepšilo a co se jim na práci ve vaší firmě naopak líbí. Dejte jim najevo, že jsou pro vás rovnocenným partnerem a že vám záleží na tom, jak se cítí, co si myslí a co chtějí. To ocení ze všeho nejvíce.

Co nikdy nedělat?

Někdy sice může nastat situace, kdy nemáte dobrý den a potřebujete si na někom takzvaně zchladit žáhu, ale je velmi neprofesionální vylévat si svůj vztek na někom jiném. Vztek nemůžete dávat najevo ani tehdy, pokud si zaměstnance pozvete na kobereček za to, že provedl něco závažného. Každý z nás dělá chyby a každý by měl mít prostor své chyby napravit. Začít v takovou chvíli na zaměstnance křičet znamená ukázat slabost. Ničeho tím nedocílíte ani u sebe ani u zaměstnance. Pokud vám neúmyslně způsobil majetkovou nebo finanční škodu, samozřejmě ji musí nahradit, ale nemusíte mu to dávat najevo křikem ani sprostými slovy. Chovejte se k zaměstnancům vždy tak, jak chcete, aby se lidé chovali k vám samotným.


Vydáno
17. 6. 2023
Kategorie
Tagy