Bylo z toho neskutečné haló. Kdo nebyl začátkem roku na Clubhousu, mohl se považovat za téměř společensky vyřízeného. O pozvánky se strhl boj, který do té doby neměl obdoby. Lidé za ně byli ochotní dát tisíce korun, občas i dolarů. A kde je Clubhouse dnes?
Nepsat, ale mluvit
V lednu sociální síť Clubhouse zamířila do Česka, ale ve světě se o ní mluvilo už na konci roku 2020. Oficiálně byla dokonce představena už v květnu roku 2020 v kalifornském Silicon Valley. Na konci téhož roku měla už více než šest set tisíc uživatelů napříč celým světem. Každý, kdo měl mobilní telefon se systémem iOS a dostal pozvánku od někoho, kdo už na platformě zaregistrovaný byl, mluvil a psal o tom, že jde o revoluční sociální síť, která umožňuje lidem diskutovat v přítomném čase na jakékoliv téma. Každý se na Clubhousu může vyjadřovat ke všemu, samozřejmě slušně, bez urážek a rasistických výroků. Oproti klasickým psaným postům a stylizovaným fotkám představoval příjemnou změnu.
Cesta ven z koronavirové pandemie
Stačí si založit `roomku` neboli virtuální místnost, tím se stanete moderátorem a vypíšete datum a čas, kdy se konverzační skupina spustí a bude přístupná všem, kdo o to mají zájem. Vskutku přelomová myšlenka. Především v době, kdy jsme se ocitli v karanténě nebo izolaci kvůli koronavirové pandemii a nemohli jsme chodit vůbec nikam. Lidé ale potřebovali s někým mluvit, neztratit kontakt se světem a Clubhouse jim nabídl solidní řešení.
Dokonalý nástroj pro introverty i exhibicionisty
Navíc se sociální síť mohla stát i dobrým nástrojem zdokonalování se a překonávání sebe sama pro naprosté introverty, kteří neradi mluví před lidmi. Kde jinde se `otrkat` než v pohodlí domova, jen s telefonem v ruce. Když jste se ve skupině chtěli přihlásit o slovo, stačilo dát vědět pomocí jediného tlačítka moderátorovi skupiny a ten vás opět pouhým tlačítkem vyzval na clubhousové `podium`. Pro ty, kdo naopak rádi mluví před lidmi a jsou rádi středem pozornosti, zase Clubhouse představoval možnost prezentovat se dosud nevídaným způsobem.
Lidé zakládali skupiny jako zběsilí. Prakticky celý den jste mohli být na Clubhousu přihlášení a poslouchat názory ostatních na cokoliv. A případně se také zapojit do konverzace.
Každý chtěl být vyvoleným
Problém byl ale právě v již zmíněných pozvánkách. Těch byl zoufalý nedostatek. Lidé skrze skupiny na Facebooku i Instagramu doslova škemrali o pozvánku výměnou za cokoliv jiného. Kdo se nakonec do Clubhousu dostal, stal se téměř vyvoleným. Každý nový člen sociální sítě dostal čtyři pozvánky, které mohl poslat komukoliv, na koho měl telefonní kontakt. Mezitím, co jste na pozvánku čekali, jste si už ale mohli založit profil a vybrat si uživatelské jméno. Tak jste měli zajištěno, že vám ho nikdo, než se k vám pozvánka dostane, nevyfoukne.
Pár týdnů po začátku roku 2021 začali novou sociální síť využívat také politici a další vlivné osoby, kteří zakládali `roomky` na různá odborná témata, která tou dobou hýbala světem, ať se týkala třeba společnosti, ekonomiky, marketingu, sociálních sítí nebo například nových technologií (na Clubhousu diskutoval také Elon Musk).
K jejímu konci stačil pouhý půlrok
S přicházejícím rozvolňováním koronavirových restrikcí ale začali lidé Clubhouse hromadně opouštět, nebo lépe řečeno, začali tuto sociální síť ignorovat. Už jen málokomu se rozbušilo srdce při pohledu na vyskakovací okno na displeji telefonu, které nám oznamovalo, že právě byla zahájena další `roomka`. O téměř půl roku později už mohl každý uživatel sociální sítě směle konstatovat, že je Clubhouse definitivně mrtvý. A nepomohlo mu ani to, že se autoři aplikace rozhodli vydat také verzi pro mobilní telefony se systémem Android.
Sociální síť se dostala ke všem a přestala být zajímavá
Když se do Clubhousu přihlásíte dnes, zjistíte, že je tam, nejen co se týče českých `roomek`, téměř pusto a prázdno. Stále se tu sem tam najdou zajímavé `roomky`, ale už o nich nikdo nemluví. Ani se vás nikdo z vašich známých a přátel desetkrát denně neptá: Hele, seš na Clubhousu? Ve chvíli, kdy se stal Clubhouse dostupný všem a nepotřebovali jste žádnou pozvánku ani telefon se systémem iOS, o něj lidé ztratili zájem.
Raději do hospody než na Clubhouse
Příčin to může mít hned několik. První je samozřejmě nasnadě. Clubhouse ztratil svou exkluzivitu. Když byl jen pro vyvolené, každý se jím chtěl stát. Druhý důvod, proč už není tak žádaný, je také naprosto zřejmý. V době, kdy svět zasáhla pandemie a lidé se nemohli scházet a chodit do společnosti, v nich rostla potřeba jakékoliv socializace. Potřebovali slyšet hlasy ostatních lidí, mluvit, bavit se. Teď si ale místo poslouchání a konverzování na Clubhousu zajdou raději do hospody nebo na koncert.
Není všem dnům konec
Tvůrci Clubhousu Paul Davison a Rohan Seth to mysleli dobře a rozhodně s vymyšlením Clubhousu nešlápli vedle. Zatímco ve chvíli vzniku měla hodnotu přes sto tisíc dolarů, dnes už se její hodnota vyšplhala na čtyři miliardy dolarů. A navíc není vyloučeno, že se brzy neocitneme uprostřed další pandemie, třeba i jiného druhu, kdy opět zatoužíme po tomto druhu socializace.