Úspěch v osobním i profesním životě je dán nejen vašimi schopnostmi a dovednostmi, ale také tím, jaký postoj zaujímáte vůči druhým. Proč je tak důležité naučit se lidi odmítat a žít většinu života takzvaně sám pro sebe?
Jak být úspěšným manažerem, kterými schopnostmi a dovednostmi musí vládnout, jsme vám již radili v článku Jaké dovednosti by měl mít správný manažer?. Nyní se ovšem podíváme na to, jak odmítat, i když vám to vaše povaha nebo svědomí nedovoluje. I to je totiž důležitou součástí úspěšné cesty za vším, co chcete v životě dokázat.
4 nejdůležitější otázky vašeho života
Snad téměř všichni manažeři či jiní lidé ve vysokých pozicích, případně i freelanceři, kteří vydělávají sami na sebe, se shodují v tom, že neustálé přizpůsobování se druhým, snaha někomu pomoci nebo někomu vyjít vstříc, znamená, že zanedbáváte sami sebe, svou cestu k úspěchu. Než tedy příště zase někomu na něco kývnete a přislíbíte pomoc, položte si čtyři, respektive pět důležitých otázek:
- Pomůže to nějak i mně?
- Budu z toho mít radost a nabije mě to pozitivní energií?
- Vážně jsem jediný/á, kdo tento úkol může vykonat?
- Kolik času mi to zabere a nebudu se při tom muset výrazně omezit?
Samozřejmě vám neradíme, abyste nikomu nepomáhali a vždycky říkali `NE`, ale když nekývnete na všechno, uleví se vám a zároveň získáte více energie pro své plány a cíle.
Kolegům
Možná právě vy patříte mezi ty kolegy zneužívané a využívané. Vědí o vás, že ať za vámi přijdou s jakoukoliv prosbou, nikdy neřeknete `NE`. Mají tak o starost méně a ještě je to vůbec nic nestojí. Ale co z toho máte vy? Co kdybyste příště odmítli se jejich přáními a prosbami řídit? Anebo vyzkoušejte taktiku něco za něco. Jednou pomůžete vy jim, podruhé oni vám. Když řeknete `ne`, vůbec nic se nestane. Že na vás budou naštvaní? Budou vám dělat naschvály? V tom případě si buďte jistí, že vy nejste tím, kdo by měl zpytovat svědomí. A aspoň díky jejich reakci poznáte, jestli vám za tu pomoc, kterou jim poskytujete, vůbec stojí.
Nadřízeným
Ano, většinou se nadřízeným neodmlouvá. Vždyť vás to také může stát místo. Ale pokud máte práce nad hlavu a nestíháte, musíte říct ne. Možná jste zvyklí na to, že raději svěsíte hlavu a omezíte spánek, než abyste svého šéfa nebo šéfovou zklamali, ale vydávat se právě touto cestou je velmi nebezpečné. Když se práci oddáte naplno a přitom vás možná ani netěší, brzy k vám dorazí úzkosti, možná i deprese a vše skončí syndromem vyhoření. Nebojte se proto na rovinu říct, že toho máte hodně. Většina rozumných nadřízených to pochopí.
Přátelům
Někteří jen dávají, jiní jenom berou. Do které skupiny patříte vy? Je dobré si uvědomit, že přátelství je o vzájemné podpoře, pomoci a laskavosti. Ne o využívání druhých, to opravdoví přátelé nedělají. A pokud se zrovna vy obklopujete jen těmi lidmi, kteří berou, ale nic na oplátku neposkytují, raději se začněte poohlížet po jiných přátelích.
Rodině
V tomto případě je říkat `NE` velmi těžké, pro některé z nás dokonce nemožné. Přesto je to zapotřebí. Nejste všemocní ani nemáte nadpřirozené schopnosti. Nemůžete pomoct všem a nemůžete být na několika místech současně. A příbuzní to musí pochopit.
Co všechno získáte tím, když se naučíte říkat `NE`?
- více času pro sebe
- více času na to, co vás skutečně baví
- oddělíte dobré přátelé od těch falešných
- kolegové vás přestanou využívat
- váš nadřízený nebude házet všechnu práci na vás
- lepší pocit ze sebe sama, protože uměním není na všechny prosby kývnout, ale umět rozlišit ty, které zvládnete s radostí splnit, a které naopak vyslyšet nechcete
Dokonce v dnešní době existuje i spousta kurzů a knih, které vás tomuto umění naučí od A až do Z.