logo

Vrácení zboží ve 14 denní lhůtě na kterém nejde poznat jestli nebylo znehodnoceno

03.06.2020 23:06
1
Jak to je u vrácení zboží ve 14 denní lhůtě u věcí které s prvním použití ztrácí cenu, ale jako prodejce nemám šanci to poznat?

Uvedu příklad: zákazník si objedná novou řídící jednotku do auta, ta jednotka se po montáži do auta musí s autem (s ostatními jednotkami) spárovat určitým kódem. V tu chvíli když se zadá kód již není možné jednotku použít v jiném autě (bez znalosti toho kódu) a je tudíž bezcenná. Zákazník se rozhodne v 14 denní lhůtě vrátit. Co mám jako prodejce dělat když nemám možnost zjistit jestli zákazník do jednotky zadal kód a tím jí udělal nepoužitelnou v jiném autě? Prošel jsem výjimky zboží které nejde vrátit, ale na toto samozřejmě není myšleno...

To samé platí například pro některá originální dálková ovládání centrálního zamykání aut, jakmile se jednou nakóduje již není možno použít v jiném autě. Ale když nemám k dispozici stejné auto na kterém bych to vyzkoušel?

Co se právě děje na Webtrhu?

03.06.2020 23:14
2
To zní trochu jako průser... Pokud se jedná o originální nebo značkový díl, nepůjde to ověřit přímo přes výrobce? Jinak asi záleží na OP - pokud by poslal takto blokovaný díl, v podstatě by tím prodávajícímu způsobil škodu - takže by ji bylo možné vymáhat. Ale raději doporučuji kontaktovat právníka.
04.06.2020 08:03
3
Původně odeslal Chingischan
To zní trochu jako průser... Pokud se jedná o originální nebo značkový díl, nepůjde to ověřit přímo přes výrobce? Jinak asi záleží na OP - pokud by poslal takto blokovaný díl, v podstatě by tím prodávajícímu způsobil škodu - takže by ji bylo možné vymáhat. Ale raději doporučuji kontaktovat právníka.
otázka zní, zda jde takové zboží vůbec vrátit ze zákona, já si myslím, že nejde, protože nejde zboží vrátit, pokud bylo například smíšeno s jiným zbožím, například pokud si koupíte bílou barvu a smícháte jí s nějakým barvivem, které nebylo součástí původní smlouvy, tak už zboží nelze vrátit...
To samé si myslím, že je i u takového zboží. Pochopitelně na to zákazník musí být upozorněn a asi bych na zboží dal nějakou formu pečeti, která by se poškodila a pokud by byla poškozená, tak by zboží nešlo vrátit
04.06.2020 08:13
4
Je to blbé, ale asi máš smůlu. Zboží co nelze vrátit je specifikováno zákonem a to co popisuješ asi bude označeno za podnikatelské riziko se kterým máš počítat. Zákazník má právo si zboží vyzkoušet a to asi nepůjde bez zadání kodu. Samozřejmě pokud tvoje zboží může zákazník vrátit do původního nastavení měl by tak učinit, pokud to neudělá stejně skončíte u soudu. Zvláštní že to nemůžeš udělat ty, takže asi změnit výrobce nebo sortiment.
04.06.2020 09:21
5
Původně odeslal KortyCZ
otázka zní, zda jde takové zboží vůbec vrátit ze zákona, já si myslím, že nejde, protože nejde zboží vrátit, pokud bylo například smíšeno s jiným zbožím, například pokud si koupíte bílou barvu a smícháte jí s nějakým barvivem, které nebylo součástí původní smlouvy, tak už zboží nelze vrátit...
To samé si myslím, že je i u takového zboží. Pochopitelně na to zákazník musí být upozorněn a asi bych na zboží dal nějakou formu pečeti, která by se poškodila a pokud by byla poškozená, tak by zboží nešlo vrátit
Pouze u zákon určuje, jaké produkty nelze vrátit. Cokoli co tam není uvedeno, tak vrátit v této lhůtě lze a to bez ohledu na to, zda barvu smíchám nebo ne.

Je třeba ale odlišit možnost zboží vrátit a na straně druhé je vzájemně vyrovnání. Naprosto zničenou věc lze také vrátit a ten formální proces musí být splněn, ale na konci může být nulové finanční plnění ze strany prodejce.

To co zde navíc navrhujete je neformálně řečeno obcházení zákona. Nějaké pečetě apod. Opravdu se nelze zbavit své odpovědnosti instalaci nějaké pečeti nebo informací, že pokud to použije, tak to nepůjde vrátit, tím by bylo navíc popření smysl dané lhůty.
04.06.2020 09:50
6
Zákazník je vám povinný vrátit původní zboží a vy peníze (všechny). Tj. v pohledu zákona je to myšleno tak, jako by k žádnému obchodu nedošlo. Pokud zákazník změní, použije výrobek, není možné jej vrátit tak jak ho obdržel. Doporučuji kontaktovat právníka.
Pokud by se použitím zákazníka stalo zboží nepoužitelným, pak lze jen těžko uplatnit vrácení zboží, jelikož již to povaha zboží neumožňuje. To jestli to tak je, ale musíte vědět vy (zda je to opravdu dále již nepoužitelné). Zákon nemůže a ani nepamatuje na všechny možné a nemožné varianty. V případě sporu je to pak na soudu, aby posoudil zda vám vrací tu samou věc. Vyloženě pamatují na sw, časopisy atd a není možné a ani nechtějí uvádět striktně všechny možnosti.
04.06.2020 16:54
7
No nevím, jestli musí prodávající přijmout zničenou nebo znehodnocenou věc. Teda přijmout jo, ale může vrátit částku poníženou o náklady potřebné k uvedení věci do původního, nebo funkčního stavu. Někdy také bývá, že se musí vrátit vše, a pak zpětně škodu nárokovat po zákazníkovi. Jenže fakt nevím, jak se bude tohle řešit, když ten komponent nemůžeš vyzkoušet. Fakt nemá výrobce nějakou evidenci, kde by tohle viděl? Není to zkus instalovat do jiného auta. Pokud to půjde, zase ji odblokuj (jestli to jde?) a můžeš prodat dále.
04.06.2020 17:07
8
ta 14 denní lhůta přeci nahrazuje samotné odzkoušení věci na prodejně, není běžné, aby na prodejně si zákazník před koupí vyměnil řídící jednotku v autě a pokud bude fungovat, koupil jí.

Stejný problém řešil klient s HSM moduly (podpisové klíče na flashce s předem generovaným kódem), moduly se posílají zalité v obalu s výrazným varováním, že otevřením obalu se ztrácí možnost daný výrobek uvést do původního stavu a tedy vrátit, nelze totiž zaručit, že kódy již někde použil. Dal bych odkaz, ale netuším přes jaké kanály to prodává, zkusím pohledat. Tohle vypadá na totožný problém, je to velká společnost a prošlo jim to přes právníky.

Podmínky je potřeba sepsat s právníkem, zákon počítá s variantou, že řadu výrobku není možné lehce vrátit do původního stavu. Velcí výrobci HW zase vrácené zboží posílají zpátky do továrny, kde probíhá jeho vyčištění a vrácení do oběhu, takže kontaktovat dodavatele/výrobce může být pro tebe také cesta, nejspíš nejsi jediný, kdo to řeší.
04.06.2020 19:28
9
Původně odeslal Chingischan
No nevím, jestli musí prodávající přijmout zničenou nebo znehodnocenou věc. Teda přijmout jo, ale může vrátit částku poníženou o náklady potřebné k uvedení věci do původního, nebo funkčního stavu. Někdy také bývá, že se musí vrátit vše, a pak zpětně škodu nárokovat po zákazníkovi. Jenže fakt nevím, jak se bude tohle řešit, když ten komponent nemůžeš vyzkoušet. Fakt nemá výrobce nějakou evidenci, kde by tohle viděl? Není to zkus instalovat do jiného auta. Pokud to půjde, zase ji odblokuj (jestli to jde?) a můžeš prodat dále.
žádné náklady s uvedením do původního stavu už dnes neexistují, je pouze škoda snížením hodnoty způsobené užívání nad míru vyzkoušení a ta může být i 100%, ale budeš to muset prokázat. Upřímně to , že si nemáš jak vrácené zboží ověřit nikoho zajímat nebude, ale v případě tazatele nedovedu si představit, že bych zkoušel řídící jednotku (pokud to není powerbox) a nebo dálkové ovládání a poté to vracel. Pokud nemáš na toto zařízení nebo dostupný servis, je lépe se takovému zboží vyhýbat, zvláště pokud se jedná o zboží z Ali a nebo mít takové marže aby se to nemuselo řešit.

---------- Příspěvek doplněn 04.06.2020 v 19:32 ----------

Původně odeslal TomášX
ta 14 denní lhůta přeci nahrazuje samotné odzkoušení věci na prodejně, není běžné, aby na prodejně si zákazník před koupí vyměnil řídící jednotku v autě a pokud bude fungovat, koupil jí.

Stejný problém řešil klient s HSM moduly (podpisové klíče na flashce s předem generovaným kódem), moduly se posílají zalité v obalu s výrazným varováním, že otevřením obalu se ztrácí možnost daný výrobek uvést do původního stavu a tedy vrátit, nelze totiž zaručit, že kódy již někde použil. Dal bych odkaz, ale netuším přes jaké kanály to prodává, zkusím pohledat. Tohle vypadá na totožný problém, je to velká společnost a prošlo jim to přes právníky.

Podmínky je potřeba sepsat s právníkem, zákon počítá s variantou, že řadu výrobku není možné lehce vrátit do původního stavu. Velcí výrobci HW zase vrácené zboží posílají zpátky do továrny, kde probíhá jeho vyčištění a vrácení do oběhu, takže kontaktovat dodavatele/výrobce může být pro tebe také cesta, nejspíš nejsi jediný, kdo to řeší.
řekl bych, že ty podpisové klíče lze postavit na úroveň software a tudíž nelze vrátit, ale předpokládám, že to moc lidí v režimu spotřebitel kupovat nebude, takže v B2B to je v pořádku.
05.06.2020 03:12
10
Ten celý zákon je divný. Na prodejně např. Alza taky nemá vystavených 50 stejných notebooku, vysavaču, atd.. na vyzkoušení, mají tam max pár kusu, které pak prodají za nižší cenu jako výstavní kus a s redukovanou zárukou. U nakupiu přes eshop je s timhle zákonem, každý prodaný kus jako výstavní... Např. když ti vráti notebook ve 14 denní lhůtě, tak jseš v hajzlu a už ho nemůžeš prodávát jako nový(notebook je aktivovaný, cykly baterie atd..).
06.06.2020 17:40
11
Mohol by si to baliť do zablombovanej obálky/ balíka a pred kúpou žiadať VIN číslo s tým, že sa bude jednať o tovar upravený na mieru.
Tovar upravený na mieru nie je predajca povinný vziať späť, no ty by si mohol vychádza v ústrety tým ľuďom, ktorí to neodpečatia.
06.06.2020 18:49
12
:)
09.06.2020 10:36
13
Abych to upřesnil, jedná se o originální díly jedné automobilky a tam opravdu nikdo neřeší, že mě to někdo vrátil, obchod funguje tak že nakupovat můžeš jak chceš, ale nic od nás nechtěj. Nějaký že bych jim to poslal zpět aby mi vyzkoušeli že to neni zablokovaný = to je nemyslitelný, stím se nikdo zabývat nebude, tak to u takhle velkých firem nefunguje. A opravdu není možno vyzkoušet jinak než montáží do stejného auta a když si představíte, že na jeden model je takových jednotek třeba 10 druhů a vy byste museli hledat stejné auto kam pasuje přesně tato konkrétní jednotka... to je další sci-fi, další problém je, že ceny se často pohybují v desetitisících a to fakt nejde na tom mít tolik aby se to nemuselo řešit. Nezbude než takový sortiment nenabízet koncovému zákazníkovi ale jen B2B...
09.06.2020 11:17
14
Nebo si zavolejte na COI, pry tam maji nejakou infolinku a zeptejte se.
09.06.2020 22:29
15
Jsem presvedcen, ze na to lze vztahnout zakon o tom, ze to nelze vracet. Ale mozna bude potreba predem s pravnikem pripravit OP a popisky na eshopu, aby to bylo cajk.

Protoze jestlize je soucasti software, tak i kdyz v tomto pripade se ten sw/licence vycerpa odlisne od bezneho sw, tak preci neni myslitelne, aby te stat nutil dotovat podvodnicky zakazniky
10.06.2020 08:33
16
Původně odeslal tallpa
Abych to upřesnil, jedná se o originální díly jedné automobilky a tam opravdu nikdo neřeší, že mě to někdo vrátil, obchod funguje tak že nakupovat můžeš jak chceš, ale nic od nás nechtěj. Nějaký že bych jim to poslal zpět aby mi vyzkoušeli že to neni zablokovaný = to je nemyslitelný, stím se nikdo zabývat nebude, tak to u takhle velkých firem nefunguje. A opravdu není možno vyzkoušet jinak než montáží do stejného auta a když si představíte, že na jeden model je takových jednotek třeba 10 druhů a vy byste museli hledat stejné auto kam pasuje přesně tato konkrétní jednotka... to je další sci-fi, další problém je, že ceny se často pohybují v desetitisících a to fakt nejde na tom mít tolik aby se to nemuselo řešit. Nezbude než takový sortiment nenabízet koncovému zákazníkovi ale jen B2B...
Tak ono je hlavně zvláštní, že když nemáš diagnostiku, že ti to automobilka vůbec prodá, když dnes když chceš jenom odkodovat rádio či něco co je napojeno na řídící jednotku tak po tobě chtějí velký TP a osobní doklady.
Teda pokud nejde o něco 20 let starého.
10.06.2020 08:58
17
A kdo říká že nemám diagnostiku? Tu samozřejmě mám, ale proboha, jak mám na diagnostiku napojit samotnou řídící jednotku bez toho auta do kterého patří? To přece neumí žádná běžná diagnostika, ani ta originální od automobilky...
10.06.2020 11:00
18
tak to nevím, ale když jsem před hodně lety dotáhl z Německa Audi, tak ani jeden ze značkových servisů s ní nic neudělal, že nemá zásuvky a jedině vyměnit komplet elektroniku za 80 tis.. Máme tu však kutila, co vytáhl dráty a připojil se někde nevím kde a hle byl to vypadnutý drát ve spínačce. A stálo to třetinu toho, co jsem zaplatil za informaci, že auto nemá zásuvku:)
10.06.2020 11:11
19
hezký příběh, ale úplně irelevantní, asi těžko budu hledat někde nějakýho kutila a pak zákazníkovi řeknu, hele měl jsem to u kutila od vedle a ten říkal že jsi to zablokoval takže na, tady to máš zpátky...
10.06.2020 11:39
20
no jo, ale v blbé situaci jsi ty. Ze zákona to vrátit lze, navíc i v případě škody a nebo znehodnocení by měl být správný postup vrátit peníze a následně vymáhat. Proti zákonu, že to vrátit lze žádný soudce nepůjde a tvé následné vymáhání je problematické. Pokud máš v OP tu berličku, že škodu můžeš započíst proti vracené částce tlačí tě čas aby zjistil v jakém to je stavu a kupující s nějako srážkou, předpokládám 100% zase následně nemusí souhlasit. o jakou částku se jedná?
12.06.2020 16:58
21
Zdravím, mám dotaz. zákazník mi vrátil zboží po více jak měsíci. je tedy nepoužité, ale uvadí že odstupuje od kupní smlouvy. ale nedodžel 14 denní lhutu. Musím mu vrátit peníze? když ne co se zbožím? poslat mu ho zpět s vyjádřením, že nedodžel stanovenou lhutu?
12.06.2020 19:34
22
jako první si ověř, kdy zboží převzal. pokud i tak nedodržel tak z rámci dobrých vztahů bys ho mohl vzít s nějakou slevou. záleží jak o tohoto zákazníka stojíš.
12.06.2020 21:13
23
Nenapsal ti třeba mejl před 14 dnama, kterej spadl do spamu?
13.06.2020 08:57
24
Stejný případ jako u licencí na software. Vy nemůžete řešit, jestli to někdo aktivoval nebo ne, prostě nelze vrátit. Musí to být ale napsané viditelně na produktu a hlavně v obchodních podmínkách. Na řídící jednotce není co zkoušet, protože je to náhradní díl a je evidentní, že má fungovat tedy stejně jako původní. Tzn. buď funguje a je to ok nebo nefunguje a reklamuje se. Vrátit ji samozřejmě může, pokud neporušil obal (lze zjistit?).
Řídící jednotka se dá považovat za program (což skutečně program je, nebo spíše počítač s programem): § 1837 h)
15.06.2020 12:42
25
napsala email že zboží 6.5. přebrala a že to chce vrátit, potom nic a zboží přišlo až 12.6. tudíž na vrácení už nemá nárok ne?
15.06.2020 14:09
26
je 14 dnů na odstoupení a 14 dnů na vrácení zboží, takže nemá, ale ty jsi povinen vrátit peníze do 14 dnů i když zboží nemáš, pokud to nemáš ošetřeno, že bez zboží nevracíš.
15.06.2020 15:33
27
U autodílů je potřeba z naší zkušenosti ještě myslet na další věci - jestli šlo o spotřebitele, nebo o servis (jaký typ smlouvy byl uzavřen), případně jestli byl díl používán (montován) spotřebitelem. Prodáváme autodíly ve Voton.cz ve velkém a máme to ošetřeno tak, že zboží je určeno pouze pro odbornou montáž. Odpovídá to i tomu, že k dílům automaticky není přikládán návod k použití. (I když zákazníci to občas obcházejí a objednávají jako spotřebitel, ale montují jako živnostník. Ale to je součástí byznysu.)
Nicméně nedávno jsme u podobného případu řešili věc v rámci mimosoudního řešení ČOI - zákazník objednal vstřik, který namontoval do auta (přiznal to), a pak ho chtěl vracet v rámci 14denní lhůty. Požadoval ale vrácení plné částky. ČOI nám dala za pravdu v postupu: přijmout vratku, vyčíslit opotřebení a vrátit poměrnou část peněz. Důležité ale bylo dokázat, o jakou hodnotu se díl znehodnotil. Předkládali jsme tedy rozdíl mezi cenou nového dílu a cenou, za kterou se na internetu prodávají použité vstřiky. K tomu jsme připočetli předpkládaný náklad na testování funkčnosti vstřiku u výrobce (certifikovaný test byl součástí při následném prodeji jako použitý díl). V důsledku tak zákazník dostal zpět cca 50% ceny. Podle ČOI byl postup v pořádku. Zdůrazňovali hlavně naši povinnost vzít zboží zpět a doložení nárokované částky z ceny nového zboží.
U OE dílů je to pro prodejce skutečně problém, protože tam se prostě na vratky zpět k výrobci až na výjimky nehraje...