Zadejte hledaný výraz...

Webdesign – Jak vy oslovujete zákazníky?

Zdravím webdesignery,
v posledních několika měsících bych se rád od programování v PHP pro webdesignové studio přesunul trošku výš. Experimentuji s podnikáním na vlastní triko: Rád bych komunikoval se zákazníky, občas si sáhl na PHP, jinak spíše rozděloval práci - grafiky, kodéry a programátory mám kolem sebe. Komunikace se zákazníky dle mého není takový problém, dokážu s lidmy mluvit, a hlavně tohle celé beru jako výzvu pro určitý rozvoj svých komunikačních schopností. Největším problémem je pro mne však v současné době první oslovení zákazníka. Mám takový postup jak oslovit zákazníka:
  • Vyhlédnu si zákazníka na Internetu, zpozoruji co mu na jeho webové prezentaci chybí, navrhnu řešení který by mu mohlo zjednodušit práci s webovým obsahem, zlepšit přístupnost a dostupnost webu a podobné věci.
  • Najdu kontaktní osobu (většinou jednatel, nebo vlastník...) a tu telefonicky kontaktuji. Mým cílem v téhle fázi je dojednat OSOBNÍ SCHŮZKU na které bych mohl svojí firmu a záměr představit. Problém je ovšem v tom, že úspěšnost při takovémto způsobu kontaktování je asi 1 z 20 telefonátů (úspěšností beru kývnutí na osobní setkání).
O telefonickém kontaktu jsem si toho přečetl hodně, spoustu věcí se snažím dodržovat, ale stále se nedaří. Většinou se představím jako firma "zabývající se tvorbou a výzkumem webových prezentací", v další fázi se zeptám zda by mi zákazník "dal možnost naší firmu představit při osobním setkání", řeknu že mám "i několik rad jak vylepšit jejich internetovou politiku". Ovšem zákazník mě ve většině případů odpálkuje s tím, že v současné době internetovou prezentaci neřeší, nebo že jí zkrátka nepotřebují. Já ale vím, že jim dokážu nabídnout něco co jim dokáže pomoci, ovšem nevím jak je donutit k tomu, aby si to poslechli.
V dnešní době kdy na lidi útočí desítky telemarketingových společností je to vážně složité. V telefonu se snažím působit jak jakože "nic nenabízím, jen s s nimi chci při osobním setkání promluvit o jejich webové prezentaci", což mi příde lepší než když jsem se dříve pokoušel "nabízet" vylepšení jejich webové prezentace.
Má někdo nějaké rady které se nebojí předat? Nechci žádné know-how, vím že je to věc která se drží v tajnosti, ale lidé z jiného oboru než webdesignu by mohli "naťuknout". Pasivní reklama mi zkrátka nestačí, dneska je velké množství wbdesignových studií, je strašně malá pravděpodobnost, že si někdo kdo chce webové stránky najde právě mě (i když je to v současné době jediné pole mých zákazníků).
Předem díky za jakoukoli pomoc!
13. 7. 2007 14:43:19
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13947
Kovboj
verified
rating uzivatele
(13 hodnocení)
13. 7. 2007 14:51:24
Napsal Pix;7708
Většinou se představím jako firma "zabývající se tvorbou a výzkumem webových prezentací", v další fázi se zeptám zda by mi zákazník "dal možnost naší firmu představit při osobním setkání", řeknu že mám "i několik rad jak vylepšit jejich internetovou politiku". Ovšem zákazník mě ve většině případů odpálkuje s tím, že v současné době internetovou prezentaci neřeší, nebo že jí zkrátka nepotřebují.
Pokud mi někdo řekne něco podobného do telefonu (něco 'zkoumáme' a máme pro vás 'rady jak něco zlepšit'), tak ho pokládám za další telemarketing a tím to pro mě hasne.
13. 7. 2007 14:51:24
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13946
Napsal Kovboj;7709
Pokud mi někdo řekne něco podobného do telefonu (něco 'zkoumáme' a máme pro vás 'rady jak něco zlepšit'), tak ho pokládám za další telemarketing a tím to pro mě hasne.
Právě že tohle mi taky teď dochází, ale nevím co vymyslet dál :).
13. 7. 2007 14:55:30
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13945
Já nevím, jestli je pro tenhle případ telefonická komunikace tím nejlepším řešením (čímž nechci říct, že email bude mít lepší konverze). Představ si, že opravdu něco jako web naprosto neřešíš a zavolá ti někdo úplně cizí, s nějakou jakože nabídkou (ještě ke všemu tě vyděsí slovem "výzkum"), moc vlastně nerozumíš tomu, co chce nebo co ti nabízí a pak po tobě chce se na něčem dohodnout. Většinou radši řekneš ne, než se navlíct do něčeho, cos vlastně nechtěl.
Druhá věc je, jestli oslovuješ správné firmy a uvádíš pádné argumenty (třeba špatný příklad je volat do mallu a vykládat jim, že mají nevalidní web).
Jestli se sejdeš s jedním z dvaceti a půlku z nich pak ukecáš na zakázku, tak je to ale myslím docela super :-)
13. 7. 2007 14:57:40
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13944
Petr Skopal
verified
rating uzivatele
(27 hodnocení)
13. 7. 2007 15:05:35
To co mě napadá jako první. Ty voláš lidem, jestli by nechtěli něco vylepšit a nepopovídali by si s tebou o jejich webu? To mi přijde jako Horst z teleshopingu. V dnešní době nemá nikdo čas o něčem si jen tak povídat. Navíc, pokud jsou přesvědčeni, že jim jejich aplikace vyhovuje a sami nehledají nové řešení, je to pro ně s tebou ztráta času.
Takže první rada. Hlídej si místa, kde lidé poptávají práci. Tam ber klienty. Pokud děláš kvalitně, tak si to mezi sebou klienti řeknou a zakázky budou chodit samy. A moje rada ohledně volání? Nevolej. Děláš ze sebe akorát v...
Je to můj názor a tím se řídím v praxi. Pokud se s ním neslučuješ nevadí, každý máme jiný styl ;)
13. 7. 2007 15:05:35
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13943
Napsal Petra;7712
Já nevím, jestli je pro tenhle případ telefonická komunikace tím nejlepším řešením (čímž nechci říct, že email bude mít lepší konverze).
Email jsem také zkoušel, ale nefunguje o nic lépe. Mířil jsem ho na konkrétní lidi, aby to neznělo jako spam, ale stejně to nejspíš lidé vůbec nečtou, navíc mailem nedonutíš toho člověka provést nějaké echo. Lidé jsou líní, musíš je donutit.
Napsal Petra;7712
Představ si, že opravdu něco jako web naprosto neřešíš a zavolá ti někdo úplně cizí, s nějakou jakože nabídkou (ještě ke všemu tě vyděsí slovem "výzkum")
Máš pravdu, že to asi není optimální když teď nad tím tak přemýšlím. Každopádně na tuhle cílovou skupinu bych se rád zaměřil - aby si ti lidé uvědomili, že v Internetu je velký potenciál - proto ale potřebuji osobní schůzku.
Napsal Petra;7712
Druhá věc je, jestli oslovuješ správné firmy a uvádíš pádné argumenty
S weby mám zkušenost a vím co tak zákazníci chtějí, takže se snažím udeřit na to správné místo, ovšem tohle jim do telefonu stejně samozřejmě nevykládám. Popis toho co bych nabízel změnit je na dýl - znovu se dostávám k tomu "ukecat" zákazníka na osobní schůzku.
13. 7. 2007 15:06:59
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13942
Napsal Fishbond;7715
Takže první rada. Hlídej si místa, kde lidé poptávají práci. Tam ber klienty. Pokud děláš kvalitně, tak si to mezi sebou klienti řeknou a zakázky budou chodit samy.
Tuhle část získávání zákazníků beru jako možnou, ale já potřebuji něco jiného - chci donutit podnikatele a menší a střední firmy k tomu, aby se o ten web začli zajímat. Když si dá někdo poptávku tak je rozhodnutý že něco chce a skočí po něm spousta programátoru co na epoptávku.cz a podobné věci chodí. Já je potřebuji získat ještě předtím, než na tu epoptavku něco zadají.
Uvedu známou, která pracuje jako manager a prodává chemikálie (čištění, odrezování, odmašťování... většinou velké firmy jako ČD, ČEZ, různé elektrárny, výrobny, fabriky ...). Někde se třeba postaví fabrika a ona je nucená si domluvit schůzku s ředitelem nebo s nějakým jednatelem té společnosti. Ředitel v téhle fázi NIC NECHCE kupovat, ale ona známá si továrnu projde, ředitel jí provede po fabrice, promluví si o tom co jim chybí a tak a ona jim najde řešení v podobě nějakého přípravku. On si v téhle fázi uvědomí, že jim to může opravdu pomoci a objednávka je na světě. Takže oni nezadali žádnou poptávku a přece něco chtěli, jen nevěděli že to chtějí... To je stejné jako u mě.
13. 7. 2007 15:15:50
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13941
Petr Skopal
verified
rating uzivatele
(27 hodnocení)
13. 7. 2007 15:18:03
Jako podomní dealer bys měl slibnou kariéru. Proč se je snažíš tlačit někam kam nechtějí? Přesně jak napsala Petra. Jim se zdá, že nic nepotřebují, proto tě nechápou, že voláš. A taky, v telefonu se potřebují rozhodnout během několika sekund a přirozeně než to vstřebají, odpinknou tě. Ten e-mail je v tomto případě pro první komunikaci lepší. Pokud si to přečtou, mají čas to promyslet. A pokud napíšeš působivý text o nedostatcích jejich aplikace a s výhodami spolupráce s tebou, ozvou se.
13. 7. 2007 15:18:03
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13940
Petr Skopal
verified
rating uzivatele
(27 hodnocení)
13. 7. 2007 15:24:18
Napsal Pix;7720
Někde se třeba postaví fabrika a ona je nucená si domluvit schůzku s ředitelem nebo s nějakým jednatelem té společnosti. Ředitel v téhle fázi NIC NECHCE kupovat, ale ona známá si továrnu projde, ředitel jí provede po fabrice, promluví si o tom co jim chybí a tak a ona jim najde řešení v podobě nějakého přípravku. On si v téhle fázi uvědomí, že jim to může opravdu pomoci a objednávka je na světě. Takže oni nezadali žádnou poptávku a přece něco chtěli, jen nevěděli že to chtějí... To je stejné jako u mě.
Jenže to jaksi v prostředí internetu moc dobře nejde. Nemáš se kde procházet. Nemůžeš přijet ke klientovi do fabriky, firmy. A stále poměrně velká část lidí, co podnikají berou web/eshop jen jako doplněk. Něco aby byli in. Vím, proto chceš schůzku a přesvědčit je. Ale je to začarovaný kruh. Sami musí přijít na to, že to jde i jinak a lépe, například od konkurence. Proto pokud chceš pokračovat v tomto stylu jednání, zkus si zpracovat nějaký konkuřenční web/shop a porovnat co jim schází, jak by mohli být lepší. A začni s tím, že bys jim rád pomohl stát se lepšími než XY. Když ti někdo řekne, že ti pomůže být lepší než konkurent, skočíš po tom.
13. 7. 2007 15:24:18
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13939
jirin
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
13. 7. 2007 15:31:11
Napsal Fishbond;7722
Ten e-mail je v tomto případě pro první komunikaci lepší. Pokud si to přečtou, mají čas to promyslet. A pokud napíšeš působivý text o nedostatcích jejich aplikace a s výhodami spolupráce s tebou, ozvou se.
Dovolím si tady dohodit můj thread "co už je spam" - s tímhel to úzce souvisí dle mě:
http://webtrh.cz/904-spam?p=7723
13. 7. 2007 15:31:11
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13938
Mike
verified
rating uzivatele
(18 hodnocení)
13. 7. 2007 16:27:08
Ve vsem tu vicemene souhlasim s Fishbondem. Kdysi jsem zkousel neco podobneho co ty, ale v 99,9% to nepadlo na urodnou pudu. Pokud ta firma sama nema zajem se svym webem neco delat, ty ho umele po telefonu nevytvoris (pokud teda nejsi mistr komunikace). Navic v tobe mohou videt cloveka, co se chce na nich jen obohatit. Je pravda, ze zlepseni webu by spouste z obchodniho firem prospelo, ale museji k tomu dojit samy. A to neni zasluha jedince, ale vseobecneho vnimani internetu v marketingu firem. A toho se neda dosahnout jinak nez prubeznou osvetou.
Lepsi je rozhodne marketovat sebe ci sve sluzby (moznosti je spousta a na internetu se to da delat velmi levne) a nekam to postupne dotahnout nez se nekomu vnucovat za kazdou cenu, coz nemusi byt nejefektivnejsi.
13. 7. 2007 16:27:08
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13937
Tower
verified
rating uzivatele
13. 7. 2007 18:13:00
Problémem jeje dno ze základní pravidel úspěšného obchodu, které říká, že rozhodnutí o uzavření musí být nápad kupujícího, což obvolávání a obmailovávání potenciálních klientů s "nabídkou" si nezávazně promluvit o kvalitách a budoucnosti (jak jsem pochopil, tak pouze z jednostraného pohledu s jediným cílem) jeho internetových stránek, případně mu začít vysvětlovat základní "výhody" a "nevýhody" vlastní internetové prezentace, příčemž stále se snahou o manipulaci, je, myslím, neefektivní a nefunkční cesta, která pouze pošpiňuje jméno jak danému jedinci, tak internetu jako takovému. A osobně bych od toho co nejdříve upustil.
Naopak jako možnou cestu vidím jemné "manipulovaní" ve smyslu "ukazování" cesty formou informační inzerce, webu apod (je asi zbytečné chtít po někom zapálení do vlastní prezentace, když ani nemá k internetu přístup - pak si stránky přizuje kvůli pocitu být "v klubu", nebo je to blbec, který dal někomu vydělat - v každém případě je to jedno. Konkrétně ale tento osvícenský přístup bude docela pracný.
13. 7. 2007 18:13:00
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13936
TwoTick
verified
rating uzivatele
13. 7. 2007 18:33:31
Doporucil bych ti sehnat si obchodniho zastupce a dat mu procenta ze zakazek. Nebo zacit cist knizky o komunikaci....
Telefon jako medium je velice spatne - jednak se velice snadno rika ne, druhak je neosobni.
Nejlepsi bude vsechno delat osobne. Kasli na domlouvani terminu, proste dojdi do firmy a pobav se s nima o tom. Dulezite je osvetlit jim, v cem jim to pomuze a proc by to vlastne meli delat.
Musis jim v podstate opatrne rict, ze jejich prezentace je nahovno a ty udelas mnohem lepsi.
13. 7. 2007 18:33:31
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13935
Jojo, sehnat si obchodniho zastupce a dat mu procenta ze zakazek zni hrozne dobre... ale zkousel jsi to nekdy? ;)
13. 7. 2007 19:23:58
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13934
Pette
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
14. 7. 2007 11:35:20
Napsal TwoTick;7761
Doporucil bych ti sehnat si obchodniho zastupce a dat mu procenta ze zakazek. Nebo zacit cist knizky o komunikaci....
ziadny ti nebude robit bez fixneho platu - tych 15k. Ako dalej, prezrad?:)
Moj nazor - rob zakazky, ziskavaj od znamych, urob si meno a pre mensie webdizajnove studio ti ich pocet bude stacit.
Pokial si dobry, a das co i len sem na webtrh ponuku, niekto sa najde a roztoci sa spirala.
14. 7. 2007 11:35:20
https://webtrh.cz/diskuse/webdesign-jak-vy-oslovujete-zakazniky#reply13933
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit