Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Uživil by se na trati Praha – Brno – Ostrava rychlovlak typu TGV (300 km/h)?

Mates
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
24. 2. 2015 08:27:16
SŽDC pracuje dost neefektivně. Investuje miliardy do naprosto neefektivních staveb. Příkladem jsou bezbariérová nástupiště za stovky milionů v nevýznamných stanicích kde projede několik motoráků za den...
Tohle asi nedokážu posoudit - zrovna u bezbariérových nástupišť, ale obecně jako v ostatních odvětvích v ČR si nedělám iluze.
ČD je stejně neefektivní. Viz třeba tendr na automaty, které by nahradily pokladní - návratnost prý dva roky (dle samotných ČD). Nakonec po letech se tendr zrušil...
tady nesouhlasím, problém je, že si cestující jízdenku zakoupit neumí. Automaty byly nasazovány do obsazených stanic, a postupně se od nich upouští. Jak jsem zmínil, cestující si jízdenku neumí zakoupit, neví co za jízdenku si mají zakoupit. Výsledek je, že reklamují lístek z automatu na pokladně, který si špatně koupili. Představa, že přijdu na nádraží 10 min před odjezdem, kde není pokladní a u automatu/automatů je fronta, kde cestující studují automat a já si nestihnu koupit lístek s mi nelíbí.
Dále co s pokladníma? Vyhodíme?
Pokud se bavíme o RS1 tak ta vede cca Praha - Jihlava - Brno - Vyškov - Přerov (Olomouc) - Ostrava. Přes Českou Třebovou vůbec nevede.
Existuje několik modelů VRT podle toho, zda po ní mohou jezdit i klasické nebo nákladní vlaky nebo jen vysokorychlostní soupravy. I to EC by mohlo po VRT.
Vést vysokorychlostní dopravu přes Havl. Brod znamená, že odstřihneš momentálně hlavní koridor Praha - Ostrava, stejně by cestující z Pardubic, Č. Třebové museli na Brno.
Železniční tarif je smutná kapitola sama pro sebe v celé Evropě. Jsou tisíce výjimek, zvýhodnění, akčních nabídek... Pokud si koupíte mezinárodní jízdenku na pár kilometrů z Německa co ČR, zaplatíte třeba i několik desítek korun za 1 km cesty. Se skutečnými náklady to ale nemá nic společného, je to politika...
Jako v celé Evropě platí vnitrostátní tarif a mezinárodní tarif. Každý má rozlišný ceník, cestující má také z titulu tarifu jiné práva a povinnosti. Je rozdílná platnost jízdenek, možnosti přerušení cesty apod. Z mezinárodních jízdenek se odvádí část cizímu dopravci.
Ceníky jednotlivých železnic odpovídají místní politice a životní úrovni, a je jen na cestujícím, jaký způsob dopravy a jakou jízdenku si zakoupí. Pokud chceš většinu věcí zautomatizovat a odstranit lidský faktor, je potřeba abych jako cestující sám hledal optimální cestu, cenu a způsob dopravy. Myslím, a je to jen můj osobní názor, že ceny jízdenek jsou v rámci ČR velmi dostupné. Už i do zahraničí se dá dostat vlakem relativně levně - pokud se jízdenky zakoupí dostatečně dopředu a pokud se vyznáte v neskutečné tarifové džungli napříč Evropou.
--------------------------------------------------------------------------
Co se týká silnic, tam si myslím, že dotace na provoz automobilů nejsou. Nebo vám někdo platí za to, že využijete auto a pojedete po silnici?
to asi ne, ale např autobusová doprava je dotována stejně jako ta vlaková.
K těm dotacím, nejde jen obecně na doplácení za ztrátovou trať, kde je za den, kdy je vypraveno třeba 5 spojů převezena jedna babička. Máme jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě - a to není dobře. V Německu jsou takto nevytížené tratě zrušeny a nahrazeny alternativní dopravou.
Dotace jsou také doplácení za ceny jízdenek dětí, ZTP, studentů... To platí pro všechny dopravce, jak "státní" tak soukromé. Tak i pro autobusovou dopravu.
Např ČD také neovlivní, kde budou jak jezdit. Jedná se pouze o dopravce, který jezdí dle objednávky, viz citace z ČD
---------------------------------------
A teď k vysokorychlostní železnici:
podstata vysochorychlostní železnice je v překonání velké vzdálenosti za krátký čas. Což je u nás neefektivní. Ten vlak by nesměl nikde zastavovat, aby to mělo smysl. Takže Praha - Ostrava by nemělo smysl. Praha - Brno možná trochu, ale musela by být návaznost na další spoje, aby nedošlo k tomu, že budete čekat na EC, kterým jste mohli jet z Prahy, takže úspora času by se nekonala. Jsme moc malá a hustě osídlená země na vysokorychlostní železnici.
24. 2. 2015 08:27:16
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/strana/2/#reply1093428
Fido123
verified
rating uzivatele
(13 hodnocení)
24. 2. 2015 08:44:11
Napsal pokryvkm;1171137
A teď k vysokorychlostní železnici:
podstata vysochorychlostní železnice je v překonání velké vzdálenosti za krátký čas. Což je u nás neefektivní. Ten vlak by nesměl nikde zastavovat, aby to mělo smysl. Takže Praha - Ostrava by nemělo smysl. Praha - Brno možná trochu, ale musela by být návaznost na další spoje, aby nedošlo k tomu, že budete čekat na EC, kterým jste mohli jet z Prahy, takže úspora času by se nekonala. Jsme moc malá a hustě osídlená země na vysokorychlostní železnici.
A proč by teda spojení Praha - Ostrava nemělo smysl, ale Praha - Brno trochu ano?
24. 2. 2015 08:44:11
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/strana/2/#reply1093427
Mates
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
24. 2. 2015 09:02:36
Do Brna(Břeclavi) by tento spoj mohli využít cestující pokračující do: Rakouska, Itálie, Bratislavy, Maďarska... Ostravu je možno využít pouze na sever-východ Slovenska, a Polska. Bez osobních útoků, nebo něčeho podobného. V případě Ostravy se nejedná o velkou masu cestujících, kteří by si chtěli za jízdenku připlatit. Je to dáno tím, že cestující jsou finančně rozmazlování jak ČD tak soukromými dopravci, kdy za 700 km (Praha-Košice) cesty zaplatíte 426 Kč.
24. 2. 2015 09:02:36
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/strana/2/#reply1093426
Fido123
verified
rating uzivatele
(13 hodnocení)
24. 2. 2015 09:20:17
Napsal pokryvkm;1171142
Do Brna(Břeclavi) by tento spoj mohli využít cestující pokračující do: Rakouska, Itálie, Bratislavy, Maďarska... Ostravu je možno využít pouze na sever-východ Slovenska, a Polska. Bez osobních útoků, nebo něčeho podobného. V případě Ostravy se nejedná o velkou masu cestujících, kteří by si chtěli za jízdenku připlatit. Je to dáno tím, že cestující jsou finančně rozmazlování jak ČD tak soukromými dopravci, kdy za 700 km (Praha-Košice) cesty zaplatíte 426 Kč.
Heh to mě opravdu nenapadlo, že by v tom bylo něco osobního. Každopádně na začátku odstavce píšeš o o efektivitě vzhledem ke vzdálenosti a pak zase že P - B (kratší) by měla být efektivnější, než P - O, tak mě jenom zajímaly ty myšlenkové pochody, které tě k tomu vedly.
24. 2. 2015 09:20:17
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/strana/2/#reply1093425
Mates
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
24. 2. 2015 09:32:14
Ono je to neefektivní obecně. V rámci ČR opravdu nemá smysl. Jiné by bylo, kdyby navazovala např na rychlodráhu Berlín(Hamburg) a byla vedena až do Brna(Břeclavi-Grazu).
Ale toho se nedožiju.
24. 2. 2015 09:32:14
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/strana/2/#reply1093424
luksoft
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
24. 2. 2015 10:25:01
Napsal pokryvkm;1171137
tady nesouhlasím, problém je, že si cestující jízdenku zakoupit neumí. Automaty byly nasazovány do obsazených stanic, a postupně se od nich upouští. Jak jsem zmínil, cestující si jízdenku neumí zakoupit, neví co za jízdenku si mají zakoupit. Výsledek je, že reklamují lístek z automatu na pokladně, který si špatně koupili. Představa, že přijdu na nádraží 10 min před odjezdem, kde není pokladní a u automatu/automatů je fronta, kde cestující studují automat a já si nestihnu koupit lístek s mi nelíbí.
Dále co s pokladníma? Vyhodíme?
Vypíchnu jen tento odstavec, protože ten tak nějak nejvíc souvisí s podnikáním. Dnes se velká část jízdenek zakupuje přes eshop, což je obdobné jako u automatu. A funguje to.
Na nádraží může být fronta stejně tak u pokladny i automatu. Naopak za cenu jedné pokladní mohou být klidně automaty dva. V nouzi se jízdenka může zakoupit ve vlaku.
Ještě podotknu, že ve vlacích se specifickým způsobem odbavení automaty ČD mají.
ČD zabilo automaty tím, že většinou neberou hotovost, ale musí se v nich platit z jejich peněženky na in-kartě.
V Německu jsou automaty v každé sebemenší zastávce a funguje to. Berou hotovost, platební karty, bývá u nich bezplatný telefon na spojení s operátorem pokud si někdo neví rady.
Dnes nakupujeme v automatech jídlo v Tescu, zboží v Alze, jízdenky na metro, ale u vlaku to prostě nejde.
Napsal pokryvkm;1171137
Dále co s pokladníma? Vyhodíme?
Tyto dvě otázky přesně vystihují současný stav a neefektivitu dráhy. Firma totiž z dotací na dopravní obslužnost plní sociální úlohu a zaměstnává lidi, kteří by často jinak špatně sháněli práci. Netýká se to zdaleka jen pokladních.
Máme rozbít stroje, aby nebraly lidem práci?
Co udělalo Tesco s pokladními, kteří vlivem automatických kas přišly o práci? Vyhodili je?
---------- Post added 24.02.2015 at 10:31 ----------
Jinak koho zajímá téma vysokorychlostních tratí, tak doporučuji diskuzní fórum K-report -
Železniční koridory, vysokorychlostní tratě (VRT)
.
Diskuze je tam rozsáhlá s mnoha materiály, odkazy, informacemi. Přispívají tam i někteří skuteční odborníci. Tady je to téma docela off-topic.
24. 2. 2015 10:25:01
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/strana/2/#reply1093423
Mates
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
24. 2. 2015 10:58:28
Napsal luksoft;1171168
Vypíchnu jen tento odstavec, protože ten tak nějak nejvíc souvisí s podnikáním. Dnes se velká část jízdenek zakupuje přes eshop, což je obdobné jako u automatu. A funguje to.
Na nádraží může být fronta stejně tak u pokladny i automatu. Naopak za cenu jedné pokladní mohou být klidně automaty dva. V nouzi se jízdenka může zakoupit ve vlaku.
Ještě podotknu, že ve vlacích se specifickým způsobem odbavení automaty ČD mají.
ČD zabilo automaty tím, že většinou neberou hotovost, ale musí se v nich platit z jejich peněženky na in-kartě.
V Německu jsou automaty v každé sebemenší zastávce a funguje to. Berou hotovost, platební karty, bývá u nich bezplatný telefon na spojení s operátorem pokud si někdo neví rady.
Dnes nakupujeme v automatech jídlo v Tescu, zboží v Alze, jízdenky na metro, ale u vlaku to prostě nejde.
No, v Alze a Tescu nemáš pokladní? Na koho se obrátíš, kdy budeš potřebovat pomoct? Ono, pokladní jenom neprodává jízdenky. Předpokládám, že vlaky jezdí více důchodců, než nakupuje v Alze... Je také potřeba myslet na cestující, kteří necestují pravidelně.
Napsal luksoft;1171168
Firma totiž z dotací na dopravní obslužnost plní sociální úlohu a zaměstnává lidi, kteří by často jinak špatně sháněli práci. Netýká se to zdaleka jen pokladních.
Jak funguje přidělování dotací a kompenzace jízdného jsem již psal, je takto nastaven pro všechny dopravce, a tvůj názor beru, ač ho asi nepodložíš konkrétním zdrojem a já si myslím, že tento problém není tak jednoduchý. Obecně tento názor sdílí hodně lidí, a netýká se to pouze železnice, ale i jiných "státních - polostátních" firem.
24. 2. 2015 10:58:28
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/strana/2/#reply1093422
luksoft
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
24. 2. 2015 15:15:26
Napsal pokryvkm;1171175
No, v Alze a Tescu nemáš pokladní? Na koho se obrátíš, kdy budeš potřebovat pomoct? Ono, pokladní jenom neprodává jízdenky. Předpokládám, že vlaky jezdí více důchodců, než nakupuje v Alze... Je také potřeba myslet na cestující, kteří necestují pravidelně.
K automatům - nerealizovaný projekt nákupu automatů.
Mělo se jednat o 80 největších stanic, kde je většinou víc pokladen. Lidé by úplně nezmizeli, propustit se mělo 425 pokladních... Pořád by bylo koho se zeptat.
Kupoval jste někdy jízdenku v automatu? Není to o nic složitější než používání mobilního telefonu, který většina většina seniorů ovládá.
Napsal pokryvkm;1171175
Jak funguje přidělování dotací a kompenzace jízdného jsem již psal, je takto nastaven pro všechny dopravce, a tvůj názor beru, ač ho asi nepodložíš konkrétním zdrojem a já si myslím, že tento problém není tak jednoduchý. Obecně tento názor sdílí hodně lidí, a netýká se to pouze železnice, ale i jiných "státních - polostátních" firem.
Přidělování kompenzace a jízdného není nastaveno pro všechny dopravce stejně! Až na několik málo proběhlých výběrových řízení je dopravce (obvykle ČD) oslovován přímo a je s ním podepsána smlouva rovnou. O tom, jak je přesné vyhodnocení prokazatelné ztráty se dá pochybovat. Viz třeba cena linka R14 Pardubice-Liberec. Proč se neustále odkládají výběrová řízení?
Samozřejmě je to složitější, vstupují do toho odbory, kolektivní smlouvy atd.
Už jsme se hodně odchýlili od tématu, na další diskuzi bohužel nemám čas. Doporučuji diskutovat na zmiňovaném k-reportu.
24. 2. 2015 15:15:26
https://webtrh.cz/diskuse/uzivil-by-se-na-trati-praha-brno-ostrava-rychlovlak-typu-tgv-300-km-h/strana/2/#reply1093421
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit