Zadejte hledaný výraz...

Požadavky na klienta před zahájením práce.

Jakub Komenda
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
8. 5. 2011 14:51:15
Zdravím kolegy webdesignery (ale klidně i jiné lidi kteří budou mít radu a budou mi moci pomoct).
Sepisuji si "seznam věcí" které bych rád zjistil od klienta před započetím práce na nějakém projektu a zajímá mě i názor jiných lidí...
Proto se vás chci zeptat...
Co všechno požadujete po klientovi když přijímáte práci? Zajímá mě, jaké máte požadavky na informace ohledně práce, tak abyste se co nejvíce přiblížily klientovým představám případně, pokud představu nemá, snažíte se mu nějakou představu "vštípit" či vytvořit tak, aby vám podal přesnější informace?
Myslím že každý z nás se setká s tím že dostal od klienta 3 věty a porad si... A po dokončení, nebo během tvorby, při ukázce zjistíte že klientovi se práce vůbec nelíbí a musíte začít znovu...
(Ted se neptám na požadavcích na zálohu, příplatky za úpravy atp...)
Děkuji za pomoc a klidně se ptejte pokud vám něco nebude jasné, píšu to hodně narychlo tak je možné že to může být hůře pochopitelné...
8. 5. 2011 14:51:15
https://webtrh.cz/diskuse/pozadavky-na-klienta-pred-zahajenim-prace/#reply634865
Marek
verified
rating uzivatele
(26 hodnocení)
8. 5. 2011 16:30:24
Předokládám, že se bavíš o webdesignu. Já osobně se klienta zeptám na to, jestli má třeba nějakej oblíbenej web, který se mu líbí. Odhadneš tak jeho styl, a můžeš začít něco vymýšlet. Zeptám se ho na rozložení webu, co vše si představuje na úvodní straně, položky menu, obsáhlost webu myslím tedy textovou, abych věděl jak mám design stavět. Dál barvy, jaký má styl atd. Pokud toto není schopen říct, těžko se dělá a musíš ho do slova dokopat k nějaké odpovědi, ale nikdy se mi to nestalo. Shrnu si na papíře jeho představy a doporučím mu co by se jak dalo udělat. Proč to tak udělat a nebo naopak neudělat. Pokud se na tomto shodneme, můžem začít něco tvořit.
Na druhou to děláš buď pro to, že klient má přesné představy a ty jsi jen nástroj, kterej ovládá nějakej software a uděláš mu co chce. Takže si figurka která splní jeho představy byť nesmyslné, nebo máš nějaké reference, a klient si tě vybral pro kvality tvé práce a platí si tě pro tvůj styl, tvůj postoj k celé věci. Ale základní info musíš mít. Je to různé.
Já teď na příklad dělám s klientem, kterej mi každej druhej den poslal nějakej odkaz co se mu líbí. Když se dělal asi osmej návrh podle jeho představ, už jsem mu musel vytknout to, že po každé pošle něco jiného a po každé chce něco jiného. Ale kdyby se ty požadavky nějak shodovali ale jeden den chtěl tři věci, druhý den 4 další den už deset a z webu se stával totální paskvil. Když něco předěávám po osmé a po každé od základu jinak, nedá se svítit a spolupráce končí. Většinou když dojde na placení klient těch 8 úprav podle jeho rozdílného zadání ani zaplatit nechce. Poupravili jsme smlouvu kde je zadání, a to už se mu nepozdávalo že se oháním smlouvou a jeho prvotním zadáním. Ale na druhou stranu od čeho ty smlouvy pak jsou. Asi si myslel, že když domluvíme cílovou částku, tak budem skákat tak dlouho, dokud neřekne ano. Ano budem skákat. Ale musí si uvědomit, že od toho je přeci zadání, aby ses měl čeho chytit. Dál jsem se setkal s klienty, kteří mi dali tu důvěru a čekali co bude. Poslal jsem návrh a vše bylo odsouhlaseno na poprvé, maximálně pár drobných úprav, posunutí z leva do prava atd. Ale většinou byli spokojeni. Ale nikdy se nezavděčíš všem. Jednomu se tvůj styl bude líbit a deseti zase ne. Takže asi tak. Proto vždy vycházím z toho, že klient si mě vybral pro mou práci, která se mu líbyla a líbí se mu můj styl. Z toho vycházím.
8. 5. 2011 16:30:24
https://webtrh.cz/diskuse/pozadavky-na-klienta-pred-zahajenim-prace/#reply634864
Jakub Komenda
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
8. 5. 2011 18:36:38
Děkuji za vyčerpávající odpověd, dost si z ní odnáším... :)
Právě problém bývá v tom že klient nemá dost jasnou představu. Většinou nebývají problémy a práce se líbí a jak píšeš jsou jen malé úpravy, ale pár prací se už protáhlo jen díky tomu že sem neměl jasnou představu o tom co klient chce a při takřka hotovém návrhu požadoval množství úprav které pozdržely celou práci a posunuly termíny pro další práce... A tím už vzniká problém...
Naštěstí se to stává jen vyjímečně, ale rád bych těmto vyjímečným situacím předešel nějakou přípravou...
Ještě jednou děkuji a dalším postřehům se nebráním právě naopak... :))
8. 5. 2011 18:36:38
https://webtrh.cz/diskuse/pozadavky-na-klienta-pred-zahajenim-prace/#reply634863
Marek
verified
rating uzivatele
(26 hodnocení)
8. 5. 2011 18:47:16
jak píšeš. Vždy se čas od času jeden takový najde. V tom případě je dobré vždy mít od klienta podepsaný rozsah prací. Pokud se to bude vymykat kontrole, upozornit ho slušnou formou na rozsah jeho prací.
Nech ho prohledat třeba i konkurenční weby z jeho oboru, co se mu třeba tak líbí. Samozřejmě ne zkopčit jinou práci, ale pokud to neumí napsat, nebo vyjádřit, je lepší to ukázat. Každej jsme originál takže není jednotná rada jak postupovat. Někdo hledá tak dlouho až si vybere právě tebe a ví proč si tě vybral, jeden hledá jen NĚKOHO kdo TO udělá. Je jedno jak to vypadá, je jedno co na to řeknou ostatní, ale hlavně že něco má. Hledá tím vlastně jen někoho, kdo něco ovládá. Nehledá kvalitní práci.
8. 5. 2011 18:47:16
https://webtrh.cz/diskuse/pozadavky-na-klienta-pred-zahajenim-prace/#reply634862
matusy
verified
rating uzivatele
(14 hodnocení)
14. 5. 2011 15:27:32
Zdravíčko :)
Ku klientom hovorím priamo. Som grafický web designér, nie opica čo ováda photoshop. Je to síce sedlácky povedané, ale klient rozumie o čom hovorím. Prípadne spomeniem príklad. Robiť web bez toho aby som vedel čo chcete je ako staviať dom s rovnou strechou. Dom spĺňa účel, ale nieje to to čo si klient prial a strechu nieje možné len tak zmeniť, pretože to stojí hromadu času.... Podobne na to idem aj s vizuálom.... Nemiešajte sa mi do vizuálu. Je to ako keby ste stavali dom a všetky steny aj podlahu chcete mať natreté na krikľavo-zeleno. Proste je to blbosť, verte mi :)
Skrátka si na začiatku v pár vetách definujem čo odomňa môže očakávať a čo naopak nemôže.... Môže si síce povedať že nevychádzam vúsrety klientom, ale radšej budem za nie príliš ústretového designéra ako keby som mal sypať jeden hnus za druhým...Ku klienom sa správať pekne, poradiť im a dajú si povedať. Ak nie.. mám na to len jedno motto od pána Rothschilda....Trade with dignity.. Live with Dignity.. Walk the world with dignity..... Štýlom pre klienta čokoľvek by sme sa mohli kľudne porovnávať s prostitútkami.
14. 5. 2011 15:27:32
https://webtrh.cz/diskuse/pozadavky-na-klienta-pred-zahajenim-prace/#reply634861
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit