Zadejte hledaný výraz...

Koho vybrat na online marketing a kolik zainvestovat?

alterego
verified
rating uzivatele
13. 3. 2015 13:18:12
Dobrý den, lámu si nyní hlavu s výběrem partnera pro správu a propagaci našich služeb prostřednictvím online marketingu. Netuším, podle jakých kritérii partnera vybrat.
V čem je lepší freelancer a v čem firma?
Kolik je adekvátní částka pro založení a správu PPC kampaně? Nechci naivně naletět laciné nabídce, ale zároveň nemůžu vybrat to nejdražší řešení.
V současné době jsme dostali několik nabídek, které se velmi rozcházejí, takže nevím, jak vybrat správně.
Máte případně více informací či doporučení?
Jinak náš obor je zakázkový potisk textilu. (B2B a B2C)
Děkuji
13. 3. 2015 13:18:12
https://webtrh.cz/diskuse/koho-vybrat-na-online-marketing-a-kolik-zainvestovat/#reply1098296
OndrejDyrka
verified
rating uzivatele
(15 hodnocení)
13. 3. 2015 14:58:50
Fajn, tak já kousnu do toho kyselého jablka.
1) Není dobré jít do PPC, pokud počítáte každou tisícovku.
2) Ve firmě pravděpodobně může na vašich kampaních spolupracovat více odborníků, také máte větší riziko zaučování juniorů. Firmy také obvykle více stojí a bohužel neplatí, že jsou vždycky lepší.
3) Pokud akcentujete B2B klientelu, vyberte si radši lepšího/dražšího dodavetele - B2B kampaně jsou v PPC těžké a jen tak leckdo je neumí.
4) Nejsnažší cestou vybrání dodavatele je požádat o reference a těm pak zavolat. Z vlastní zkušenosti vím, že to ale málokdo ze zadavatelů dělá (z pro mě nepochopitelných důvodů).
5) Vymezte si kvantifikovatelné cíle (s uvědoměním, že PPC nelze 100% přesně měřit, s rozdíly mezi Analytics / PPC systémy atd.), požadujte transparenci a přístup do účtu a samozřejmě uzavřete smlouvu. Jakmile vám někdo začne nabízet nějaké garantované prokliky nebo zobrazení, běžte pryč, to nemá s výkonovou reklamou nic společného.
6) PPC je dlouhodobá záležitost. Nezřídka se prvních pár měsíců mírně dotuje, než se vybuduje datová základna a pořádně se to rozjede. Odměnou však pak je dlouhodobé aktivum stabilně generující zisk i po odečtení nákladů na správce i reklamu samotnou.
7) Nenechávejte si dělat kampaně přímo od AdWords či Skliku, stojí za dvě věci.
Ad minimální částky - to je hrozně indivudiální podle niche, ve vašem případě bych si však připravil minimálně 5-7k měsíčně na kredit. Jak říkáte, každý správce si řekne nějakou jinou částku za nastavení a správu - obvyklé modely jsou buď podle hodinovky, nebo třeba kombinace paušálu a výkonové odměny. Řádově (opět od boku podle vámi zmíněného oboru) byste se měl pohybovat rádově cca mezi 3-6 tisíci měsíčně pro správu (prvních pár měsíců, pak můžou kampaně růst a s tím i práce => výkon => odměna).
13. 3. 2015 14:58:50
https://webtrh.cz/diskuse/koho-vybrat-na-online-marketing-a-kolik-zainvestovat/#reply1098295
alterego
verified
rating uzivatele
13. 3. 2015 16:28:37
Děkuji za rozsáhlou odpověď. Napsal jsem Vám email.
13. 3. 2015 16:28:37
https://webtrh.cz/diskuse/koho-vybrat-na-online-marketing-a-kolik-zainvestovat/#reply1098294
ora
verified
rating uzivatele
(14 hodnocení)
13. 3. 2015 17:41:29
Jako u všeho chce věci aspoň minimálně rozumět, jinak se vystavujete riziku, že nedostanete to co si zaplatíte. Nejdřív si věci nastudujte doporučuji http://vetrovka.cz/ a http://www.zaklik.cz/
Potom dokážete práci porozumět a pohlídat si ji. Důležité je nastavit si správné metriky, aby člověk zjistil nakolik se mu vše vyplatí. Na rozdíl od bodu 1) i Ondreje si právě myslím, že PPC je právě vhodné když počítáte každou tisícikorunu. Dokážete poměrně velmi rychle vyhodnotit jeho přínos a za nízkých nákladů. Na rozdíl od jiných forem reklamy (v časopise např.)
Chtějte jasně vědět kolik práce daný člověk na správě odvede. Když věci budete rozumět budete vědět, že za své peníze dostáváte adekvátní péči.
Jinak s bodem 5) souhlasím.
Osobně bych si vybral 2-3 dodavatele a dal jim 5-10 000 Kč na zkoušku, aby ukázali co umí - např. na části sortimentu.
A v neposlední řadě si vyžádejte exkluzivitu do smlouvy, aby se Vám nestalo, že za měsíc Vaše čísla bude znát konkurence.
Zdraví
O.
13. 3. 2015 17:41:29
https://webtrh.cz/diskuse/koho-vybrat-na-online-marketing-a-kolik-zainvestovat/#reply1098293
Radek Orst
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
13. 3. 2015 18:58:35
No jestli chces za par korun hodne muzuiky zaplat si trafic ac to tu bude mozna nekdo hanit ale dookaze to opravdu divy a dokazes se na vyhledavacich posunout za par korun na prvni strany na klicova slova
13. 3. 2015 18:58:35
https://webtrh.cz/diskuse/koho-vybrat-na-online-marketing-a-kolik-zainvestovat/#reply1098292
smrtka.smety
verified
rating uzivatele
(8 hodnocení)
14. 3. 2015 00:31:28
Pokud to s podnikanim myslite vazne, tak firmu, idealne v oboru. Nam se vyplatila drazsi investice do firmy, ktera spravuje PPC, SEO, online reputaci, mesicni reporty vc. schuzek, zvladaji i vyvoj. a dalsi nalezitosti.
14. 3. 2015 00:31:28
https://webtrh.cz/diskuse/koho-vybrat-na-online-marketing-a-kolik-zainvestovat/#reply1098291
Lukáš Krejča
verified
rating uzivatele
14. 3. 2015 11:12:45
Zkusím při sobotě odpovědět aspoň trochu objektivně:
1)
Freelancer vs. firma
to je spíš o tom, co komu vyhovuje. Není freelancer, který bude umět PPC, SEO, social, emailing atd. na vysoké úrovni. Pokud se tedy chcete pustit do více kanálů, je firma lepší v tom, že má profíky (samozřejmě ne každá agentura, ale jsou takové) na každou z těchto oblastí a vy tak budete komunikovat jen s jedním subjektem. Na druhou stranu, pokud bude celý váš marketing - a tím i byznys - v rukou jedné firmy, je to trochu ožehavé a osobně by mi to nevyhovovalo. Pokud chcete začít např. s PPC, může vám spíš vyhovovat osobní přístup dobrého freelancera, nebo úzce specializované menší PPC agentury.
Takže je to spíš o nějaké osobní preferenci, přičemž jde podle mě hlavně o kvalitu práce, svědomitost a důvěru než o to, jestli jsem firma nebo freelancer. Pokud vám jde o dobrou práci a ne o pravidelné obědy a kafíčka s accounty a hezké vánoční dárky, pak neřešte, jestli agentura nebo freelancer, ale jak je ten daný subjekt dobrý, co vám umí nabídnout, jak jsou s ním spokojeni jeho klienti.
2)
Kolik je adekvátní částka pro založení a správu PPC kampaně? Nechci naivně naletět laciné nabídce, ale zároveň nemůžu vybrat to nejdražší řešení.
Nabídky na trhu se cenově hodně liší, tím samozřejmě i kvalita. Pokud prodáváte online, jsou pro vás PPCčka hodně dobře měřitelným kanálem (i když s omezeními, která píše Ondrej, ta ale platí u všeho, viz www.lukask.cz/4-nejcastejsi-pasti-v-google-analytics/), proto bych volil dodavatele, který svou odměnu založí na výkonu - tj. zisku z PPC kampaní.
Adekvátní částka za práci záleží na rozsahu Vašich kampaní, kvalitě dodavatele atd. Nějaká ideální asi říct nejde. Vytvoření za 1000 Kč je asi málo, 50 000 je už asi moc. Co se týče médií (tedy platba za prokliky Seznamu, Googlu), měl by vám to dodavatel umět přibližně spočítat dopředu. Tenhle obor neznám, ale odhadoval bych to na nižší desítky tisíc měsíčně.
3) Jinak je důležité to, co píše Ondrej v bodě 5. Stanovte si pořádně cíle, u online prodeje nejlépe v podobě požadovaného ROI nebo PNO (podíl nákladů na obratu) -> to by měla být hlavní věc, na kterou se vás solidní dodavatel bude ptát. Jak Ondrej píše, první cca 3 měsíce se na ty cíle nemusíte dostat, je to obvyklá "doba hájení", pak už by ale PPCčka měla přinášet zisk, jinak je někde problém. Stejně tak souhlasím s plným přístupem k účtům a kontrolou (pokud vám budou vycházet výkonnostní cíle - tedy to ROI/PNO - nebudete potřebovat řešit, jak jsou kampaně nastavené, pokud to ale fungovat nebude, bude se vám přístup hodit).
Good luck!
14. 3. 2015 11:12:45
https://webtrh.cz/diskuse/koho-vybrat-na-online-marketing-a-kolik-zainvestovat/#reply1098290
Lukas Pitra
verified
rating uzivatele
14. 3. 2015 11:30:05
Snad pomůže můj starší článek s tipy pro výběr dodavatele ukutými vlastními špatnými zkušenostmi :-) http://www.lukaspitra.cz/jak-vybrat-konzultanta-a-nespalit-se/
Ještě k poznámce Lukas31, že "Není freelancer, který bude umět PPC, SEO, social, emailing atd. na vysoké úrovni. Pokud se tedy chcete pustit do více kanálů, je firma lepší v tom, že má profíky (samozřejmě ne každá agentura, ale jsou takové) na každou z těchto oblastí a vy tak budete komunikovat jen s jedním subjektem."
.. ono je to tak, že špičkoví freelanceři mají kolem sebe hustou síť dalších profíků a firem, se kterými spolupracují, takže dokážou spolehlivě řešit i větší a složitější projekty stejně dobře jako agentura. Mně to tak funguje i celé řadě lidí na volné noze, které znám. Obvykle taky komunikujete jen s jedním člověkem (ten někdo, kdo sestaví tým a funguje zároveň jako projekťák) a zpravidla to má tu výhodu, že:
1) Ti lidé spolupracují, protože si věří a ne proto, že někde nějaký manažer někoho přijal do týmu
2) Neplatíte agenturní přirážku za accounty, obchodníky, sekretářky, velké kanceláře a manažery (což když pak víte, kolik peněz dostávají specialisti v agenturách, je totíž většinová část agenturní hodinovky - ten tuk okolo :-))
Nevýhodu to má samozřejmě v tom, že vám za výsledky neručí jedna firma schopná kohokoliv kdykoliv snadno nahradit, čili musíte si tu spolupráci dobře nastavit a podchytit.
14. 3. 2015 11:30:05
https://webtrh.cz/diskuse/koho-vybrat-na-online-marketing-a-kolik-zainvestovat/#reply1098289
Lukáš Krejča
verified
rating uzivatele
14. 3. 2015 11:34:58
Souhlas :-)
14. 3. 2015 11:34:58
https://webtrh.cz/diskuse/koho-vybrat-na-online-marketing-a-kolik-zainvestovat/#reply1098288
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit