Z pozice nezúčastněné osoby mi nevadí jakékoliv omezovaní prodeje kýmkoliv, spánembohem ať si třeba omezují prodej na 1 bonbon denně.
Nevadí mi jakékoliv marketingové akce, které dělají obchodníci, to vůbec ne.
Když jsem ale v roli zákazníka, a v té roli jsme občas každý, vadí mi, že když supermarket udělá promoakci, ve které omezí množství nakupovaného zboží, tak není současně k dispozici stejné nebo téměř stejné zboží za cenu neakční. Tzn že může nastat situace, že ačkoliv zboží daného typu je a zákazník (já) je připraven je zakoupit za běžnou cenu, tak ho prostě nedostane. Je to stejná chyba, jako když zboží není kvůli třeba potížím s dopravou. Prostě chybí, přestože poptávka je. Navíc existence zboží, které je sice k dispozici, ale z důvodu (podle mne umělých a zbytečných) překážek zákazníka nutně naštve.
Pokud se na to dívám z hlediska obchodníka, tak nevěřím tomu, že když něco naštve zákazníka - jednoho, 100 nebo deset tisíc - tak že to nemá žádný vliv na obchod. A pokud obchodník vybírá menší zlo a nevadí mu, že tu je nějaká část zákazníků naštvaná, tu jiná, může se mu to časem šeredně vymstít. Jak jistě víte, náhodné jevy mají tendenci se seskupovat, obchodníkovi se najednou může sejít větší množství naštvaných zákazníků, kteří odejdou a pak obchodník vidí, že mu z nějakého důvodu klesají tržby a ani neví proč.
Ani zlomek procenta není nula. Celek bez zlomku procenta není celek. Chci tím říct, že má svou cenu. Možná malou, ale má. A multiplikace (násobení) je z tohoto pohledu velmi účinná. Jako ve volbách, jeden volič je "skoro nic", ale polovička změní vše. To, že omezování prodeje někoho (mne) zlobí znamená, že je určitá pravděpodobnost, že to zlobí i další zákazníky. Ani já a asi ani nikdo z ostatních diskutujících nemáme žádný přehled o skutečném množství zákazníků, kteří jsou takto nespokojeni, ani jaký vliv má tento fakt na obrat toho kterého obchodu.
to Kovboj:
Být na konci "v plusu" je základní podmínka jakékoliv činnosti - podnikání, obchodování, nakupování, výroby, prostě všeho. I vykradač bytů nebo podvodník má takovou podmínku. Obchodníkovi, který plánuje dlouhodobou činnost v oboru to ale nemůže stačit. Pokud bude mít ve zvyku zákazníka oblafnout, napálit, zákazník na to časem přijde a už se nevrátí. Takové obchodování dlouho nevydrží. Dlouhodobým cílem každého obchodníka je proto spokojený zákazník i dlouho po provedení obchodu. Takový se pak vrátí a obchodník může prosperovat. Takže správné znění je "Základní funkce obchodu je aby prodejce i zákazník byli nakonec v plusu".
Pod pojmem dobrý zákazník jsem měl na mysli "ten, který má prachy a chce je vyměnit za zboží".
Zdravím všechny
25. 11. 2014 12:32:02