Zadejte hledaný výraz...

Jak řešíte zásah třetí osoby do vašeho zdrojového kódu?

WEBNIA s.r.o.
verified
rating uzivatele
(41 hodnocení)
30. 6. 2016 12:19:37
Pěkné odpoledne,
chtěl bych se zeptat, jak řešíte ve vztahu dodavatel - odběratel, když třetí osoba ze strany odběratele zasáhne do zdrojového kódu, který jste vy dodali? To znamená, že nechtějí platit za úpravu hodinovou sazbu dodavatele, ale najdou si někoho, kdo to udělá levněji nebo zdarma?
Jak řešíte reklamace nefunkčních kódů, technickou podporu a další věci v případě, že není smlouva? Případy, kdy je smlouva jsou jasné.
My to řešíme okamžitým přerušením technického dohledu, resp. přestaneme ručit za provoz webu.
Děkuji.
30. 6. 2016 12:19:37
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207109
hm
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
30. 6. 2016 12:23:28
Sice se mi to jeste nestalo, ale pokudby se to stalo, tka bych nabidnul opravu, ale za plnou cenu mych sluzeb. Nebudu rucit za provoz neceho co jsem nedelal...
30. 6. 2016 12:23:28
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207108
WEBNIA s.r.o.
verified
rating uzivatele
(41 hodnocení)
30. 6. 2016 12:26:36
Napsal Aleš Jiříček;1304805
Sice se mi to jeste nestalo, ale pokudby se to stalo, tka bych nabidnul opravu, ale za plnou cenu mych sluzeb. Nebudu rucit za provoz neceho co jsem nedelal...
Nedělal? Ta aplikace by byla vaše, tzv. jste byl dodavatelem/vývojářem. Zásah ze strany třetí osoby by představoval zhruba 1 % z projektu, nicméně by to přerušilo provoz webu, např. chybu 500, atp.
30. 6. 2016 12:26:36
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207107
hm
verified
rating uzivatele
(20 hodnocení)
30. 6. 2016 12:31:57
kdzy do toho nekdo zasahen tak uz to neni moje, ale je to derivovana prace nekoho jineho postavena na moji praci, za to proste nerucim a nikdy nebudu :) ale jak rikam, me se to jeste nestalo, moji zakaznici pisou me.
30. 6. 2016 12:31:57
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207106
Marek Urban
verified
rating uzivatele
(7 hodnocení)
30. 6. 2016 12:46:49
Máme to smluvně ošetřené, že pokud do toho někdo sáhne tak za web již neručíme.
30. 6. 2016 12:46:49
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207105
carlos
verified
rating uzivatele
(19 hodnocení)
30. 6. 2016 12:50:17
Tohle ale nejde resit jinak nez dle smlouvy (prave ta smlouva nastavuje zminena pravidla). Pokud smlouvy nemate, doporucuju je dodelat... Aktualne at udelate cokoliv, odberatel to bude brat jako podpasovku.
Obecne pokud objednatel dila chce dilo dale rozsirovat musi mit pisemnou licenci od zhotovitele.
30. 6. 2016 12:50:17
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207104
WEBNIA s.r.o.
verified
rating uzivatele
(41 hodnocení)
30. 6. 2016 12:54:36
Napsal carlos;1304822
Tohle ale nejde resit jinak nez dle smlouvy (prave ta smlouva nastavuje zminena pravidla). Pokud smlouvy nemate, doporucuju je dodelat... Aktualne at udelate cokoliv, odberatel to bude brat jako podpasovku.
Obecne pokud objednatel dila chce dilo dale rozsirovat musi mit pisemnou licenci od zhotovitele.
Ano, pokud smlouva existuje, je to jasné. To neřeším. Odběratel bude postoj brát jako podpásovku a co dodavatel, kterého odběratel obešel? Nejspíš je prostě nejlepší mít postoj jak říká Aleš. Udělat, za plnou hodinovou sazbu.
30. 6. 2016 12:54:36
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207103
tomve
verified
rating uzivatele
(22 hodnocení)
30. 6. 2016 12:55:56
Ono je to v zákoně, co si pamatuji, že záruka na software je 6 měsíců a pokud do toho hrabne třetí strana, tak záruka / odpovědnost okamžitě padá.
30. 6. 2016 12:55:56
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207102
TomasX
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
30. 6. 2016 12:56:25
ano, řešili jsme to stejně, buď je zásah třetí strany vyloučen licencí nebo jsou podpora a záruky podmíněny zákazem zásahu. Je ale možné v konkrétním případě vyjít odběrateli vstříc a podle rozsahu zásahu do kódu je možné záruku držet nebo naopak jim to supportovat, často se jedná o drobné úpravy šablon nebo obsahu a u dlouhodobé spolupráce se vyplatí udělat nic nestojící ústupek pro udržení pohodové spolupráce. Předpoklad je samozřejmě automatizovaný deploy a udržování kódu ve verzovacím systému, testy a testovací prostředí je také žádoucí.
V reálu si odběratel párkrát něco upraví, párkrát se mu to nepovede, promrhá s tím mnoho času, občas si na to najde "kamaráda", který dělá weby, ale jeho kvalita je pochybná. Často se vrátí a i drobné úpravy si nechá dělat od zkušených lidí, má jistotu ceny, funkčnosti a časové náročnosti.
U řady klientů ani nebyl problém, aby měli přístup do git repositáře a občas si tam nehodili nějaké změny, kód pak projde připomínkami a review jako každý jiný kód. V řadě firem jsou lidé, kteří dokážou něco v kódu opravit nebo přidat a proč jim dělat překážky a zbytečně zatěžovat projekt manažery? Opět se jedná o psychologickou hru, kdy odběratel vidí, že se s ním jedná na rovinu, nemá pocit uzavřenosti. To se ale hodí jen na projekty, které se dlouhodobě vyvijí a ne na jednorázově nasazené WP.
Jde ale hodně o to, jaké klienty máte a jaké děláte weby. Razím otevřený a férový přístup, když se na to klient cití, klidně mu úpravy nechám dělat za určitých podmínek a v určitém rozsahu, pokud to nefunguje, jasně se distancuji a navrhnu možná řešení.
30. 6. 2016 12:56:25
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207101
WEBNIA s.r.o.
verified
rating uzivatele
(41 hodnocení)
30. 6. 2016 13:03:22
Napsal TomášX;1304830
ano, řešili jsme to stejně, buď je zásah třetí strany vyloučen licencí nebo jsou podpora a záruky podmíněny zákazem zásahu. Je ale možné v konkrétním případě vyjít odběrateli vstříc a podle rozsahu zásahu do kódu je možné záruku držet nebo naopak jim to supportovat, často se jedná o drobné úpravy šablon nebo obsahu a u dlouhodobé spolupráce se vyplatí udělat nic nestojící ústupek pro udržení pohodové spolupráce. Předpoklad je samozřejmě automatizovaný deploy a udržování kódu ve verzovacím systému, testy a testovací prostředí je také žádoucí.
V reálu si odběratel párkrát něco upraví, párkrát se mu to nepovede, promrhá s tím mnoho času, občas si na to najde "kamaráda", který dělá weby, ale jeho kvalita je pochybná. Často se vrátí a i drobné úpravy si nechá dělat od zkušených lidí, má jistotu ceny, funkčnosti a časové náročnosti.
U řady klientů ani nebyl problém, aby měli přístup do git repositáře a občas si tam nehodili nějaké změny, kód pak projde připomínkami a review jako každý jiný kód. V řadě firem jsou lidé, kteří dokážou něco v kódu opravit nebo přidat a proč jim dělat překážky a zbytečně zatěžovat projekt manažery? Opět se jedná o psychologickou hru, kdy odběratel vidí, že se s ním jedná na rovinu, nemá pocit uzavřenosti. To se ale hodí jen na projekty, které se dlouhodobě vyvijí a ne na jednorázově nasazené WP.
Jde ale hodně o to, jaké klienty máte a jaké děláte weby. Razím otevřený a férový přístup, když se na to klient cití, klidně mu úpravy nechám dělat za určitých podmínek a v určitém rozsahu, pokud to nefunguje, jasně se distancuji a navrhnu možná řešení.
Pokud klient úpravy chce udělat, chce obejít dodavatele, tak si myslím, že se nebude nikoho ptát a začne přemýšlet až v době, kdy to přestane fungovat. S tím je spojené i to, že pokud probíhá deploy skrz nějaké postupy, tak pak většinou 3. osoba zasahuje přímo do kódu na live. Ta úprava je pak o to složitější, musíte stáhnout aktuální, najít chybu, vyřešit chybu a opět udělat deploy. Nicméně díky za názor. :-)
30. 6. 2016 13:03:22
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207100
TomasX
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
30. 6. 2016 13:14:53
zase bych viděl spíš problém v komunikaci, buď jste s odběratele vlastní možnosti úprav probrali, řekli mu co může a co ne a on vám to pak nedělá za zády, protože se nemusí být nebo jste o tom mlčeli a odběratel chce ušetřit... Pokud by ve smlouvě byl vyloučen zásah ze strany dodavatele, je to samozřejmě na ukončení podpory a zřeknutí se zodpovědnosti, kdyby něco takového udělal.
Live nemá být z hlediska bezpečnosti a konzistenci vůbec zapisovatelný a technicky nesmí být možnost ho upravit mimo deployment. Ftp hostingy jsou prostě špatné z mnoha důvodů (auditing, monitoring, bezpečnost a provoz), chápu ale že jsou dostupné a levné, tak se používají i tam kde nemají.
30. 6. 2016 13:14:53
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207099
Oleg
verified
rating uzivatele
(53 hodnocení)
30. 6. 2016 15:30:41
Me docela zarazi ze pokud Odberatel objedna od Zhotovitele nejake naprogramovane dilo, ze porad resite nejakou licenci na dilo? My to resime vzdy smlouvou. Bud Odberatel od nas dostava kompletni dilo na klic a samozrejme zaruky v ramci nami dodane app (zaruky samozrejme na to co jsme vytvorili, ale ne na upravy, ktere provedl sam Odberatel) nebo my jako Odberatele od Zhotovitele vyslovene vyzadujeme ve smlouve, ze dilo je kompletne nase a nevaze se na to zadne jine pravo ani jine licence, ktere bycho museli resit v budoucnu, jedoduse Zhotovitel nam predava kompletni dilo bez nejakych naroku na cokoliv v budoucnu.
30. 6. 2016 15:30:41
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207098
TomasX
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
30. 6. 2016 16:25:54
a licence je co, je to smlouva, nic víc, prostě definice co s tím dělat může a co ne. Běžné je třeba, že může kód libovolně upravovat a používat, ale již nesmí ho dále poskytovat třetím osobám za úplatu atd.
Pokud si odběratel něco upraví a přestane mu něco fungovat, je nutné, aby se na to někdo od vás podíval a určil jestli se jedná o váš problém nebo o chybu v úpravě třetí stranou a tohle jsou přesně podstatné náklady, zejména pokud se jedná o nonstop podporu. Samotná oprava bývá triviální a levná, dozor je ale drahý.
30. 6. 2016 16:25:54
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207097
weby
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
30. 6. 2016 16:33:17
Reklamaci bych jim vyřešil:
1) pokud je v zákoném termínu od data předání či termínu určeném ve smlouvě
2) pouze a jenom na poslední verzi ode mě tj buď té předané nebo upravované mnou, né třetí stranou
Takže až si tam nahrajou originální zdrojáky a strukturu databáze tak proč ne. To že si můžou myslet, že chyba je v modulu, který nebyl upravován není podstatné. Můžou si to pak zas nechat opatchovat tím svým programátorem.
30. 6. 2016 16:33:17
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207096
Oleg
verified
rating uzivatele
(53 hodnocení)
30. 6. 2016 17:09:52
Licence a smlouva se muze lisit diametralne, zvlasť v IT oboru, stejne jako toaletni papir a leskla krida 170g. Rozumime si ano? :)
Takze pokud zhotovitel neni lajdak tak tyto veci ma osetrene ne dle vzoru zdarma z internetu, ale od advokatni kancelare, dle aktualnich zakonu.
Pokud se vytvari web tak se vetsinou pise smlouva o vytvoreni a uziti dila, ktera shrnuje podstatne veci a to: uplatnost smlouvy, zavazek zhotovitele provest dilo na vlastni nebezpeci, ucel uziti dila (pasaz - licence k uziti v dohodnutem rozsahu a za dohodnutym ucelem a v zajmu vsech by se melo specifikovat co nejsirsi vymezeni).
Takze pokud pujdeme jeste hloubeji je to smlouva o vytvoreni (a uziti) webove stranky, takze nese charakter smisene smlouvy protoze cerpa prevazne ze smlouvy o dilo. Jedna o autorskopravni smlouvu, ve sve podstate...
A ted jak to vetsina lidi osetruje pravne, pokud se koupi template a upravuji se knihovny tretich stran a dodavaji se modifikovane app? No nijak. Proste se pise smlouva o dilo na 1 maximalne 3x A4 ve kterem se vymezuji prava a povinnosti zhotovitele, to same pro objednatele, nejake zarucni a pozarucni ustanoveni, obecne a polecne ustanoveni a zaverecne odstavce. - Nic vic, nic min.
Jednoduse vetsina lidi na to zvysoka kasle, pak z toho vznikaji podobne diskuse jako je tato. Resi se, jak se ma postupovat v tomto pripade pokud ten a ten dela neco ne tak jak jsme si to prestavovali.
Takze uplne vklidu se da vymezit par odstavcu ohledne zarucni a po zarucni spolupraci ve smlouve o dilo, kde se uvede co nastane pokud Objednatel bude upravovat dodane dilo vlastni cestou.
Napsal TomášX;1304961
Pokud si odběratel něco upraví a přestane mu něco fungovat, je nutné, aby se na to někdo od vás podíval a určil jestli se jedná o váš problém nebo o chybu v úpravě třetí stranou a tohle jsou přesně podstatné náklady, zejména pokud se jedná o nonstop podporu. Samotná oprava bývá triviální a levná, dozor je ale drahý.
Souhlasim, a vse se da napsat do smlouvy nebo do "Přílohy A" kde jsou vymezene tyto sazby nad ramec a v ramci zaruky.
30. 6. 2016 17:09:52
https://webtrh.cz/diskuse/jak-resite-zasah-treti-osoby-do-vaseho-zdrojoveho-kodu/#reply1207095
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit