Zadejte hledaný výraz...

Guerilla marketing – viral, buzz, ambush, "ilegální" akce…

Tomáš Bučina
verified
rating uzivatele
15. 1. 2010 21:21:25
Zkoušel jste někdo nějakou techniku z guerilla marketingu? Nebo vedete přímo guerillově firmu (produktová disciplína, strategie atd.)? Moc by mě zajímalo, jestli má někdo k dané věci jakékoliv zkušenosti a pokud možno i výsledky/závěry. Ať už pozitivní nebo negativní.
15. 1. 2010 21:21:25
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439523
Martin Jurča
verified
rating uzivatele
(52 hodnocení)
15. 1. 2010 21:47:35
http://www.greaders.cz/ - Tohle dělá pár učitelů z Masarykovky. Párkrát už jsem o nich slyšel...
Noisebrothers - tuším, že stojí třeba za tím videem, kde byli ty nokie, které pražily popcorn...
Jinak pokud chceš vědět něco o takových způsobech propagace, tak se zaměř spíš na zahraničí, tam se dá podle mě zjistit větší info. Přece jen jsme malá zemička, malý trh...
15. 1. 2010 21:47:35
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439522
Petr Andrýsek
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
15. 1. 2010 22:11:18
Způsob otázky mi přijde, že jsi někde přečetl pojem a udělal na tebe dojem slogan: "Nejúčinější a finančně nenáročný marketing". :-)
Guerilla marketing je pouze oborem, POHLEDEM, na marketing... Technik je nespočet. Přečti si například nedo od Jay Conrad Levinsona - to je takový GM guru. V jeho knihách a na netu najdeš plno typových příkladů.
Abych se vyjádřil ke tvé otázce, tak ano, vedu. Resp. každá aktivita je z tohoto pohledu GM. Nemám rád zbytečné vyhazovaní peněz za zbytečné služby a neefektivní reklamu.
Raději bych být tebou se zeptal: Jaké máte Rentabilitu investic do marketingu?
Nárůst investice do marketingu/Nárůst tržeb
Tohle by třeba mě zajímalo. :)
15. 1. 2010 22:11:18
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439521
Tomáš Bučina
verified
rating uzivatele
16. 1. 2010 00:29:57
Díky za odpovědi, nehledal jsem odpověď na otázku "jak to dělat" (Pedro - věci od Levinsona i třeba Patalase jsem přečetl a znám). Šlo mi o to zjistit, kdo skutečně takové akce je schopen dělat ve vlastních podmínkách s nějakými výsledky. Četl jsem tu nějaké starší debaty, kde se řešil ilegální výlep, postřik chodníků... existují z toho nějaké výsledky?
To, že Pedro vedeš svůj byznys tímhle směrem je super. Řešíš guerillově i věci týkající se firmy samotné (produktová skladba, rychlé reakce, máš s nějakou tobě doplňující firmou kooperativní marketing)?
16. 1. 2010 00:29:57
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439520
WuShin
verified
rating uzivatele
(4 hodnocení)
16. 1. 2010 12:32:58
Provocado:
Ptáš se na know how a marketingová data, která ti nikdo kdo v tom dosáhl výsledků neprozradí. Stálo ho to totiž spoustu práce, peněz a myšlení, než se prokousal tím co nefunguje k tomu co má úspěch.
Pokud za sebou nemáš několikaletou aktivní praxi v konstrukci a realizaci marketingu různým firmám z různých segmentů (což usuzuji že němáš, dle toho jak se ptáš), doporučuji ti nepouštět se do toho. Guerilla marketing je na špičce marketigové piramidy. Proto taky nenajdeš firmy, které by ho nabízely. Umí ho jednotlivci, dostaneš se k nim jen přes známosti a ti si vybírají komu pomůžou.
16. 1. 2010 12:32:58
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439519
nikdo
verified
rating uzivatele
16. 1. 2010 16:31:50
Guerilla marketing - je mym hlavnim predmetem zajmu. System funguje. Na opisovani poznatku, ale nic nevydelas. Testoval jsem klasiku - popisovani bankovek a jediny vysledek byly problemy s policii, bohuzel ne v te mire aby se to dostalo do TV. (Mistni guerrilla miva ovsem o dost lepsi vysledky ikdyz je okopcena.) Je nutne hledat vlastni cestu, jinak to nema smysl. Zadarmo ti v tomhle oboru nikdo uspesnou pesinku, natoz dalnici neukaze. Kdyz chces krast myslenky tak se koukni napr. na v CR proflakly Banan.cz (od Radovana se da hodne inspirovat).
nebo sleduj letenky - coz je/bude taky guerilla
---------- Doplňující příspěvek odeslán v 16:40 ----------
A kdyz uz se mi dnes chce psat - super inspiraci muze byt napriklad pro vetsinu nenapadny (ale jinak stezejni) stary clanek od Dominika Formanka, ktery nic nerozpitvava, pouze popisuje, ale dost inspirativne - http://www.formanek.cz/internetovy-marketing/2009/01/18/jak-muze-negativni-komentar-pomoci-v-seo/ (D. diky za PRIPADNY revans)
16. 1. 2010 16:31:50
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439518
Tomáš Bučina
verified
rating uzivatele
16. 1. 2010 19:44:49
Děkuju všem za názory a odpovědi, i když se to vyvíjí trošku jiným směrem, než jsem zamýšlel. Opravdu tu nehledám nápady, které uplatnit u sebe nebo u klientů, ale chtěl jsem tuhle věc prodiskutovat s někým, kdo to v českých podmínkách zkoušel na vlastní triko, ne agenturně. Omlouvám se, jestli to z původní otázky tak nevyplynulo.
Ohledně mých zkušeností, v marketingu jsem 6 let, velkou část toho na různých marketingových pozicích v AMD (2. světový výrobce procesorů, 1.-2. výrobce grafických karet na světě - podle sezóny). Měl jsem 2 roky na starosti marketingovou komunikaci ve 13 zemích východní Evropy, dělal jsem v Česku a Slovensku channel marketing manažera (práce s obchodním kanálem, distributory, dealery, e-tailery), další rok pak commercial marketing (velké firmy převážně servery, pracovní stanice a podobně). Spolupracoval jsem s naprostou většinou IT firem co u nás pracují - HP, Dell, IBM, Fujitsu (Siemens), stejně tak s distributory a velkými hráči na lokálním trhu (namátkou eD system, 100Mega, Autocont, Alza, Alfa, Czc....), řešili jsme marketingové akce, plánování strategie, nástroje pro obchodní kanál, hromady věcí. Teď ve vlastní firmě outsourcujeme marketing klientů, většinou jde o startupy nových projektů, jejich kompletní přípravu od strategie, konstrukci brandu, komunikaci...
Založil jsem tohle téma ne proto, abych hledal nápady co udělat. Teď sorry, jestli tu vykecám něčí tajné knowhow, ale na webu v cizině jsou hromady idejí které v cizině uspěly namátkou se dá podívat na http://www.ibelieveinadv.com/ sekce Ambient.
Naprosto potvrzuju co na začátku napsal Pedro, že guerilla nefunguje tak, že se opíše jedna akce a hotovo, člověk musí tímhle směrem vést celou firmu a celý marketing. Vedle toho každá dobrá guerilla akce je individuální a přesně nastavená na to, co chcete dosáhnout. Pokud v cizině nenajdete někoho, kdo to dělal přímo ve vašem oboru s nějakou velmi podobnou cílovkou, tak je to naprostá sázka do loterie, jestli to uspěje, nebo ne. A spíš to nevyjde.
Z mého pohledu (a tohle je reakce hlavně na WuShina) pro úspěch v tomhle oboru musí člověk mít nějakou praxi, musí umět marketingově myslet a rozhodně by měl mít přečtenýho minimálně Kotlera, k tomu něco od Salomona, z českých třeba Světlíka. K tomu Ogilvy a samozřejmě už zmiňovaný Levinson. Bez tohohle základu, po přečtení třeba dvou článků někde na webu je guerilla spíš jen taková srandička na pobavení a valného smyslu to nemá.
To, o čem jsem ale chtěl debatovat je ale guerilla v českých podmínkách s reálnými výsledky - tady opět k tomu, co psal WuShin - nejde mi o nějaká "marketingová data" (co to je? indexy brand consideration/awareness/choice před a po kampani? nebo spontánní vybavení reklamy?), ale přesně o to, co psal Letenky.TV - zkusil jsem to, nefungovalo to, protože, nebo fungovalo to a protože. Například věc, která mě teď docela zaujala (a opět jsme u toho, že každá guerilla akce je unikátní a prakticky je nejde kopírovat) je tohle http://www.ibelieveinadv.com/2010/01/twilight-vampire-victims/ - přesně na hranici ilegálního výlepu a vtipné věci. Ale jaksi pokud neprodáváte něco s upírama, tak to těžko přímo uplatníte.
Důležité je ale právě ta česká realita, protože jsem měl možnost být v evropském marketingu a jednotlivé země se od sebe zásadním způsobem liší. Mnoho věcí, co funguje třeba v Německu nebo ve Francii, tak nefunguje dobře ve Španělsku nebo v Řecku. Což je další důvod, proč nejde guerillové akce ani dobře opisovat.
Jedna wom akce trochu mixnutá s ambientem v českých podmínkách byly třeba ty píšťalky na Bazal, které dělal loni na jaře v Ostravě Outbreak, které docela fungovaly, i když já k nim mám teda značné etické výhrady (další info třeba tu: http://www.outbreak.biz/czech/2009/4/14/zapisnik-buzzstuntowy.html ).
16. 1. 2010 19:44:49
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439517
Petr Andrýsek
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
16. 1. 2010 22:12:25
Hele, takovéhle debaty jsou celkem o ničem, pokud tedy chceš jen tak pokecat, to si měl pozvat lidi na pivo.
Spíše se zeptej přesně co chceš vědět.
Lidi jsou čím dál více imunní a citliví na reklamu... takže i GM musí být rafinovanější...
Vždycky je nejlepší kombinace všeho, takže jako, třeba v mém případě neházím pojmy, že tohle je buzz, tohle je viral, tohle je vůz a tohle je buš...
A ke kopírování - ono platí, že jsme v Evropě o 3 roky pozadu od US, ale u nás je totálně jiná mentalita, tady jsou jiní lidé a jinak to vnímají, takže .... já si myslím, že tohle je individuální, jak řekl WuShin - je to kreativní práce a dřina na bednu!
Např. v mém oboru mě napadnou věci, když něco pro klienta se dělá a mezitím přijde bezva myšlenka, že bychom mohli zvýšit prodej, tak ji hned implementujem a nechci ani korunu navíc... prostě je to dobrý a je radost vidět skvělé fungující věci, jelikož "sraček" tady po ČR běhá a koluje hodně. :)
16. 1. 2010 22:12:25
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439516
Oleg
verified
rating uzivatele
(53 hodnocení)
28. 1. 2010 11:27:36
Napsal Pedro;436667
Hele, takovéhle debaty jsou celkem o ničem, pokud tedy chceš jen tak pokecat, to si měl pozvat lidi na pivo.
Spíše se zeptej přesně co chceš vědět.
Lidi jsou čím dál více imunní a citliví na reklamu... takže i GM musí být rafinovanější...
Vždycky je nejlepší kombinace všeho, takže jako, třeba v mém případě neházím pojmy, že tohle je buzz, tohle je viral, tohle je vůz a tohle je buš...
A ke kopírování - ono platí, že jsme v Evropě o 3 roky pozadu od US, ale u nás je totálně jiná mentalita, tady jsou jiní lidé a jinak to vnímají, takže .... já si myslím, že tohle je individuální, jak řekl WuShin - je to kreativní práce a dřina na bednu!
Např. v mém oboru mě napadnou věci, když něco pro klienta se dělá a mezitím přijde bezva myšlenka, že bychom mohli zvýšit prodej, tak ji hned implementujem a nechci ani korunu navíc... prostě je to dobrý a je radost vidět skvělé fungující věci, jelikož "sraček" tady po ČR běhá a koluje hodně. :)
EU jen o 3 roky pozadu od USA ? : )))))
provocado,
jako reklamni clanek na iDnes uplne super, nicmene jsou to vyhozene penize. Dase propagovat vice ucinneji nez PR clanek na news webu - odzkouseno. akorad se ti natahnou navstevniky na stranu, jinak je to hodne slaby.
jinak nic proti, ale nazvem sve spolecnosti popiras (myslim si) funkcnost jmena firmy, kterou popisujes - zkus mi to prosim vyvratit.
dalsi vec, chtelo by to vice zapracovat na internetove prezentaci, je to v dnesni dobe neco jako vizitka a funguje to stejnym zpusobem jako: date nekomu vizitku na 150-200g papiru, nic-moc navrh a date vizitku na 350+ g papiru s parcialnim lakem a graficky propracovanou - je to uplne o necem jinem prece. Zameril bych se na jinou ucinnejsi a modernejsi grafiku webu. Fakt to pusobi na klienty ;)
Kdyz jsi parcoval pro zname spolecnosti v TOP managementu, asi bys mel vedet jak na to, co zaujme lidi, jak na ne pusobi grafika, vyber barev, kde je ucinne propagovat firmu a jakym zpusobem. Studoval jsi vubec nekdy psychologii reklamy ?
28. 1. 2010 11:27:36
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439515
Petr Andrýsek
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
28. 1. 2010 17:40:29
Oleg - to je takový odhad z inzertní branže ... :-)
Jinač ještě doplním, když si to tak pročítám znova - skvělí společníci jsou v tomhle studenti. Osobně pracuji jako konzultant studentských firem (SŠ) a některý "materiál" je opravdu skvělý a ty nápady, které občas vypustí jsou skvělé. Přočítám to nepoznamenaností marketingovou. Jasně vypustí 90% nerealizovatelných nebo nepoužtelných věcí, ale když už, tak to 1% stojí většinou za to. :-)
to Letenky - tu poznámku s Banánem předpokládám, že v současné době stáhneš:) Jinač to není GM v mezích etiky... a vůbec... základem je kvalita produktu, pak se dá dělat kvalitní GM...
28. 1. 2010 17:40:29
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439514
Oleg
verified
rating uzivatele
(53 hodnocení)
28. 1. 2010 18:36:18
Napsal Pedro;445464
Oleg - to je takový odhad z inzertní branže ... :-)
Jinač ještě doplním, když si to tak pročítám znova - skvělí společníci jsou v tomhle studenti. Osobně pracuji jako konzultant studentských firem (SŠ) a některý "materiál" je opravdu skvělý a ty nápady, které občas vypustí jsou skvělé. Přočítám to nepoznamenaností marketingovou. Jasně vypustí 90% nerealizovatelných nebo nepoužtelných věcí, ale když už, tak to 1% stojí většinou za to. :-)
to Letenky - tu poznámku s Banánem předpokládám, že v současné době stáhneš:) Jinač to není GM v mezích etiky... a vůbec... základem je kvalita produktu, pak se dá dělat kvalitní GM...
Prodat se da i exkrement, je to jen o zpusobu vyjadrovani, komunikaci a schopnosti presvedcovat a prezentovat. A jinak cim vice hlav tim vice vedi a obcas jsou fakt vynikajici napady - to otvrzuji, ale obcas jsou napady tak skvele, ze proste na to financne nikdo nestaci.
28. 1. 2010 18:36:18
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439513
Martin Jurča
verified
rating uzivatele
(52 hodnocení)
28. 1. 2010 18:38:29
Napsal Oleg;445510
Prodat se da i exkrement, je to jen o zpusobu vyjadrovani, komunikaci a schopnosti presvedcovat a prezentovat. A jinak cim vice hlav tim vice vedi a obcas jsou fakt vynikajici napady - to otvrzuji, ale obcas jsou napady tak skvele, ze proste na to financne nikdo nestaci.
To potvrzuju. U výrobku, stejně jako třeba u dárků je důležité jak to obkecáte. To pak můžete holce na Valentýna dát třeba solničku a ještě vám za to bude nesmírně vděčná...
28. 1. 2010 18:38:29
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439512
Oleg
verified
rating uzivatele
(53 hodnocení)
28. 1. 2010 21:18:41
Napsal BigLebowski;445512
To potvrzuju. U výrobku, stejně jako třeba u dárků je důležité jak to obkecáte. To pak můžete holce na Valentýna dát třeba solničku a ještě vám za to bude nesmírně vděčná...
:thumbup:
28. 1. 2010 21:18:41
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439511
Petr Andrýsek
verified
rating uzivatele
(5 hodnocení)
28. 1. 2010 22:45:28
tak BigLeb. to rozsekl :-D
Prodat se dá jakkoliv cokoliv, ale není to možné v dlouhodobém horizontu. :) To je na každém "podnikateli"
28. 1. 2010 22:45:28
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439510
Tomáš Bučina
verified
rating uzivatele
29. 1. 2010 00:43:26
Nějak se to tu koukám rozjelo. Takže postupně:
K článku na Idnesu - nestálo nás to nic, jen jsme připravili tiskovou zprávu a poslali ji správným lidem. Pak jsem trochu s redaktorkou komunikoval (tisková zpráva byla maličko jiná než to, co vyšlo na konci na netu, ale to už je holt riziko PR) a ve výsledku je to tohle. Upřímně myslím, že to mohlo vidět takových 50-60 tisíc lidí (netmonitor), což mi za 2 hodiny práce (tzn. 1500 Kč brutto) nepřijde až taková špatná hodnota za brand exposure. Na web to přitáhlo několik set návštěvníků. Kupodivu (a to mě dost překvapilo) mnohem víc pomohl konkrétní link v diskuzi než to, aby firmu hledali přes Google nebo Seznam. Inu člověk se pořád učí.
Dělali jsme to hlavně kvůli navázání vztahu s novinářema a otestování webu nějakou větší návštěvností. Kontroluju heatmapy a přes analytics jestli na webu něco nehapruje. Myšlenka, že nám kvůli tomu budou volat stovky lidí s prosíkem, abychom jim udělali brand, je úsměvná. Nicméně už to, že si toho docela dost lidí všimlo (včetně diskuze tady) je myslím dokladem, že to svůj smysl mělo. A poměr cena/výkon považuji za solidní.
Oleg: "jinak nic proti, ale nazvem sve spolecnosti popiras (myslim si) funkcnost jmena firmy, kterou popisujes - zkus mi to prosim vyvratit." - tady přesně nerozumím jak to myslíš. Že Provocado neodpovídá pravidlům, které jsou v tom článku popsaná? Pravidla pro tvorbu názvu, která vyplývají z Best Global Brands jsou podle našeho názoru následující:
1. Název by se měl skládat nejvíce ze 2 slov (pouze 1% názvů úspěšných brandů má 3 slova)
2. Název by měl nejlépe do 3, maximálně však 4 slabiky (42% má jen 2 slabiky)
3. Název by měl mít zhruba 4 až 13 písmen (což odpovídá 80% názvů)
Tohle Provocado splňuje. Pokud myslíš, že existuje nějaké pravidlo, které název firmy MUSÍ splňovat, aby z něj vznikl silný brand, tak to tě bohužel zklamu. Nemusí splňovat vůbec nic. Je dost výjimek, které to potvrzují. Kromě toho (pokud se mám projevit jako detailista) Best Global Brands 2009 vyšlo v září a Provocado bylo vymyšleno někdy v červnu.
Ohledně našeho webu: díky za feedback, ale upřímně jsi první, kdo má problémy s tím, jak vypadá. Neříkám, že to tím chci shodit ze stolu, rád bych od tebe dostal pár linků na weby, které považuješ za fakt super krásný, abych rozuměl tomu, jak to vidíš ty (prosím PM). Vím o problémech, které máme vzhledem k SEO (chybějící H1 a podobně...), ale nemám úplně moc čas je řešit, takže to bylo odloženo.
Ohledně psychologie reklamy: no bohužel jsem studoval psychologii reklamy i včetně komunikačních teorií reklamy, mám z toho i nějaký ten zápočet. Na co konkrétně narážíš? Mimochodem: z důvodů, které nemá tady cenu řešit, jsem míval jednu dobu vizitky (papírové, ne z nějakého platinového plechu) které stály výrobně 25 Kč / ks. Samozřejmě včetně parciálů, včetně termoplastu a vytlačované. Každý, kdo je viděl se na ně ptal. Pokud si myslíš, že by to nějak zlepšovalo byznys, tak jsi na dost velkém omylu. Tyhle banality ti vážně nepohnou kšeftem za desítky tisíc... teda pokud nechceš něco prodat majiteli diskotéky s bosou hlavou a náušnicí v boltci, ale to už je jiný příběh.
GM vysloveně ilegálníma cestama - jasně, že to jde, ale nechtěl jsem původně tady rozebírat - ono spamování diskusí (jako to banán dost dělal) se v rámci teorie guerilly nazývá taky "presence marketing" a nemyslím, že je to cesta k úspěchu.
A ještě tu byli zmiňovaní studenti - mám s tím jednu dost nepříjemnou zkušenost, že studenti mají sice moc zajímavý nápady, ale téměř nikdy nejsou schopni je nějak komplexně rozpracovat a už vůbec nikdy dotáhnout do konce. Takže z mého pohledu jako zdroj nápadů určitě, ale aby na studentské firmě závisel nějaký byznys bych si netroufnul.
---------- Doplňující příspěvek odeslán v 00:48 ----------
A ještě k tomu 3 roky za USA a podobně. Nic ve zlým, pánové, ale tohle platilo možná tak v 90. letech. Dneska jsou všude přítomný silný nadnárodní reklamky který si vnitřně velmi dobře sdílej právě fungující kampaně z ciziny. A navíc má každá garážová agenturka možnost se podívat na internet a několik dní, maximálně týdnů po kampani tam najde spoustu fotek a nápadů. Takže věřte tomu, že pokud tady něco není, tak je to proto že
a) to klient neschválil jako moc progresivní a ujetý
b) reklamka a/nebo klient nevěří, že by to tu fungovalo, protože viz a)
Nebo máte v ruce vážně nějaký silný argument, proč by český reklamka neimplementovala něco, co vidí na webu jako úspěšnou věc z ciziny a tady tím nezbořila trh? Tohle je globální ekonomika a reklama je jedna z nejglobálnějších částí!
29. 1. 2010 00:43:26
https://webtrh.cz/diskuse/guerilla-marketing-viral-buzz-ambush-ilegalni-akce#reply439509
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit