Zadejte hledaný výraz...

Dealer diktuje ceny. Je to legální?

aboro
verified
rating uzivatele
14. 5. 2012 10:55:02
Na začátku byl dotaz, jestli je ten email legální. Jednoduchá odpověď je, že není. Podrobnější výklad je třeba tady v tomto letáčku od ÚOHS: http://www.compet.cz/fileadmin/user_upload/Informacni_listy/2009/infolist_2009_02_RPM.pdf
Tím se dostáváme k morálce takového jednání. Podle mě takové jednání není ani morální. Uměle tím navyšuje cenu pro koncové zákazníky. Všichni prodejci v této diskusi jsou zároveň i zákazníky u jiných produktů. Jak se vám líbí, že třeba platíme za horší potraviny vyšší ceny než Němci? Nelíbí. Stejný výsledek ale má, pokud distributor nebo výrobce diktuje maloobchodní ceny. Morální to jednání tedy také není.
Dostáváme se k poslední otázce. Existují nějaké objektivní důvody, proč tu cenu diktovat? A tady je odpověď ano. Díky vyšším maržím je zboží atraktivnější pro prodejce, kteří s malou marží neumějí pracovat a nebo ke zboží nabízejí služby, které si zákazník není ochoten platit, pokud má na výběr. Nadiktované koncové ceny jsou atraktivnější pro širší spektrum obchodníků (vyšší marže) a tím jsou výhodné i pro výrobce (širší prodejní síť a větší obrat). Rozhodně ale nejsou morální nebo legální a tak je třeba je vnímat. Zde diskutující Oakley a ostatní si musí uvědomit, že se pohybují na hraně, nebo za hranou zákona. Výše uvedený email je potom zcela jednoznačně za hranou.
14. 5. 2012 10:55:02
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760848
Napsal aboro;795038
Na začátku byl dotaz, jestli je ten email legální. Jednoduchá odpověď je, že není. Podrobnější výklad je třeba tady v tomto letáčku od ÚOHS: http://www.compet.cz/fileadmin/user_upload/Informacni_listy/2009/infolist_2009_02_RPM.pdf
Díky za odkaz, který legálnost distributorem vyžadovaných cen detailně a definitivně vyvrací.
14. 5. 2012 11:53:11
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760847
Kovboj
verified
rating uzivatele
(13 hodnocení)
14. 5. 2012 13:39:14
Napsal darksir;794548
Distributor B2B se podle mne postupně změní na ten Ehypermarket. Proc by mel dodavat firmam, kdyz muze zasilat rovnou koncovym? Proc by melo jim prodavane zbozi obsahovat marzi prodejce, kdyz od vyrobce k nemu uz jde kompletni a prodejce tak plni funkci pouze nejakeho showroomu, pokud ma kamenny shop a nebo rozdavace letacku a nadhenece zakazniku?.
Nesmysl. Opravdu myslíš že je pro distributora stejně náročné jednat s 50 prodejci kteří ti zboží již znají a jim posílat objednávky v řádech desítek tisíc jako kdyby denně vyřizoval tisíce dotazů od koncáků, posílali stovky balíčků za pár stokorun a ještě řešili desítky nepřevzetých nebo vrácených zásilek?
Řešení velkoobchod -> prodejce -> koncák je naopak výhodné jak pro velkoobchody, tak i pro koncové zákazníky z hlediska kvality servisu. Navíc má tak zákaznik možnost volby zda zvolí třeba nejlevnějšího obchodníka z pochybnou pověstí, nebo sice trošku dražšího ale osvědčeného. Ano, jsou tam dvě marže, ale nikde není řečeno že když s koncákem jedná přímo velkoobchod tak že nezachová původní koncovou cenu. Stoupnou mu totiž citelně náklady, které bude muset do ceny promítnout. A to nemluvím ani o tom, že v řadě případů mají národní velkoobchody určenou koncovou cenu přímo od globálního distributora.
14. 5. 2012 13:39:14
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760846
Lubomír
verified
rating uzivatele
14. 5. 2012 15:12:25
Napsal darksir;790974
Dnes mi od mého dodavatele, jehož produkty už delší dobu neprodávám, ale jsem u něj registrován přišel tento výhružný email :
Vážený obchodní partnere,
žádáme Vás o důsledné dodržování cenové politiky. Na svém e-shopu dodržujte prosím minimální prodejní ceny uvedené v příloze. Ceny těchto položek budou pravidelně monitorovány. E-shopům, které budou uveřejňovat cenu nižší než je minimální, budeme nuceni bez upozornění odebrat dealerskou slevu na položkách, kde nedodržují cenovou politiku. Děkujeme za porozumění, ceny monitorujeme ve Vašem zájmu, abychom zachovali Váš zisk.
Proto se ptám, je to legální? Zavání mi to vydíráním a porušením zákona o volné hospodářské soutěži, kdy přeci dealer nemá právo jakkoli zasahovat do ceny prodejce.
Zároveň se ale jedná o poměrně zavedenou firmu s historií a divil bych se, kdyby udělali něco, za co je budou soudy pokutovat. Proto mne zajímá, zda je tento způsob upozornění ještě legální, nebo to jenom zkoušejí a pokuta je pro ně levnější varianta?
No je to jistě sporné, ale nelegální to není. Pokud jsi dostal nějakou přílohu, ve které je to uvedeno, tak s tím nic nezmůžeš.
Jinak nic nelegálního v tom nevidím. Jestliže nabízíš stejné zboží, ale máš jiného dodavatele, pak ti do toho nemá ten původní nic mluvit. Jiné by to bylo, kdybys to odebíral přímo od něj. Pak by volná hospodářská soutěž byla taková, že by ti zboží mohl přestat dodávat úplně a ty by sis volně svobodně hledal nového dodavatele.
-------------
Je jedno, zda začínáte v pokojíčku nebo s již zavedenou kamennou provozovnou, problém je v informacích a v tom, že většina obchodníků nikam nemíří a jen žijí ze dne na den. Regulace cen ze strany výrobce je pochopitelná, pokud máte alespoň nějaké povědomí o marketingu. U každého produktu, než je vyroben se předem vypočítávají náklady na výrobu, zisk z prodeje velkoobchodům, obchodní marže pro dodavatele a konečná cena. Přesně se volí, pro kterou skupinu zájemců je výrobek určen a ví se kterým výrobkům bude onen výrobek konkurovat. Ale vždycky se pak najde nějakej neschopnej blb, kterej začne prodávat za velkoobchodní ceny koncovým zákazníkům.
Proč někdo dobře prodává v doporučené ceně a proč někdo jen s nízkou cenou? Protože dobrý obchodník má dobře propracovanou marketingovou strategii, zatímco špatný obchodník si myslí, že nelze prodat jinak, než narušováním minimálních doporučených cen. Tak obrovský je rozdíl mezi šikovným obchodníkem a obchodníkem, který místo toho, aby se něco nového naučil, raději bude svýma rukama neustále přeposílat desítky balíků denně po stovkách korun marže, dokud to s ním nesekne.
Zeptejte se sami sebe, jestli máte čas pořádně si naplánovat podnikání za účelem zisku, když máte čas denně rozesílat mnoho balíků se ziskem minimálním.
Jestli chcete pracovat do uhnání, pak se do tý Číny klidně odstěhujte, protože jejich exportní strategie je naprosto stejná. Hlavně, že to nemusejí dělat ti nahoře, co stojí za vzory mezi budovateli těm malým chudým dělníkům.
14. 5. 2012 15:12:25
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760845
aboro
verified
rating uzivatele
14. 5. 2012 15:54:39
No je to jistě sporné, ale nelegální to není. Pokud jsi dostal nějakou přílohu, ve které je to uvedeno, tak s tím nic nezmůžeš.
Jinak nic nelegálního v tom nevidím. Jestliže nabízíš stejné zboží, ale máš jiného dodavatele, pak ti do toho nemá ten původní nic mluvit. Jiné by to bylo, kdybys to odebíral přímo od něj. Pak by volná hospodářská soutěž byla taková, že by ti zboží mohl přestat dodávat úplně a ty by sis volně svobodně hledal nového dodavatele.
Ještě jednou: není to sporné, je to nelegální. A ano zmůžeš s tím poměrně hodně. Stačí to poslat jako oznámení na ÚOHS, který se tím bude zabývat a má pravomoc danou firmu pokutovat.
Cituji z http://www.compet.cz/fileadmin/user_upload/Informacni_listy/2009/infolist_2009_02_RPM.pdf
Je-li tedy kupující motivován dodržovat doporučené ceny, může být, a zpravidla též je, ohroženo fungování soutěže na daném trhu, což pak může mít negativní dopad na konečné spotřebitele, neboť dochází ke snížení cenové konkurence na trhu. Z tohoto přístupu pak vyplývá následující příkladmý výčet vždy zakázaných vertikálních ujednání:
1. Doporučená prodejní cena se sjednaným sankčním či motivačním mechanismem fakticky vedoucím k dodržování doporučené prodejní ceny. Příklady několika mechanizmů,
jež vedou k udržování doporučených cen, a jsou tudíž zakázány:
a) vázání bonusů a rabatů na dodržování „cenové politiky“ dodavatele zboží,
b) zpoždění nebo přerušení dodávek, zrušení smluv v souvislosti s nedodržováním dané cenové hladiny, případně jiné formy vyhrožování a sankcionování,
c) náhrada nákladů na reklamu, při níž je inzerována doporučená cena.
2. fixní nebo minimální prodejní cena může být stanovena jako přeprodejní cena (cena pro prodej dalším distributorům, maloobchodníkům) nebo jako konečná cena pro spotřebitele. Ujednání obsahuje závazek prodat buď za určitou konkrétně stanovenou cenu nebo za cenu vyšší.
3. Stanovení minimální marže pro kupujícího (počítáno od nákupní ceny) se považuje za opatření s rovnocenným účinkem jako minimální cena.
4. Stanovení maximální slevy poskytnuté konečným spotřebitelům (počítáno zpravidla od doporučené prodejní ceny) se také považuje za opatření s rovnocenným účinkem.
5. Cenové pásmo, pokud se skládá z minimální i maximální prodejní ceny, se rovněž považuje za zakázané.
6. vázání ceny výrobků na ceny konkurenčních výrobků opět znemožňuje distributorovi se samostatně rozhodnout o prodejní ceně.
Možnost kupujícího, resp. každého distributora, stanovit prodejní cenu svého zboží je jedním ze základních principů fungování hospodářské soutěže. Omezení možnosti kupujícím stanovit konečnou prodejní cenu svého zboží dle vlastního rozhodnutí deformuje základní principy existence svobodné hospodářské soutěže.
14. 5. 2012 15:54:39
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760844
Lubomír
verified
rating uzivatele
14. 5. 2012 17:53:51
Hmm, stále mi to připomíná podnikatele vs. regulátoři trhu a to i přestože to má volnému trhu pomáhat.
Když já budu výrobcem, nebo velkoobchod, pak je na mne jakou obchodní strategii a jaké partnery si zvolím. Do toho mi s dovolením žádný úředníček kecat nemůže. Stejně tak když nechám odběratele podepsat dealerskou smlouvu s obchodními podmínkami, rozhodně nebudu dále podporovat ty, kteří nejsou schopni smlouvu ani podmínky dodržovat. A to promiň, ale kdo mi má co kecat do toho, komu svoje služby nebo produkty poskytnu a komu ne? Že by opět státní regulace?
14. 5. 2012 17:53:51
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760843
aboro
verified
rating uzivatele
14. 5. 2012 18:19:39
Když já budu výrobcem, nebo velkoobchod, pak je na mne jakou obchodní strategii a jaké partnery si zvolím. Do toho mi s dovolením žádný úředníček kecat nemůže.
Může, jak jsem výše ukázal. Bude to nejen legální, ale dle mého i morálně správné.
Stejně tak když nechám odběratele podepsat dealerskou smlouvu s obchodními podmínkami, rozhodně nebudu dále podporovat ty, kteří nejsou schopni smlouvu ani podmínky dodržovat. A to promiň, ale kdo mi má co kecat do toho, komu svoje služby nebo produkty poskytnu a komu ne? Že by opět státní regulace?
Pokud ta smlouva bude protizákonná, tak ti do toho může kecat ÚOHS. Může ti dát třeba pokutu. A ano, říká se tomu státní regulace. Můžeš proti tomu protestovat, můžeš si stěžovat, ale pokud vím, určité dohody jsou zakázány v celém vyspělém světě, právě kvůli ochraně volného trhu. Volný trh je trh, kde každý účastník může svobodně určovat cenu, za kterou nakupuje a prodává. Pokud díky své pozici na trhu nařizuješ prodejní cenu jiným subjektům, potom jednáš PROTI volnému trhu a smlouvy které uzavíráte jsou v přímém rozporu s ekonomickým modelem volného trhu. Mezi ty dohody patří nejen dohody o cenách, ale třeba i kartelové dohody (v podstatě jen jiná forma dohody o cenách)
14. 5. 2012 18:19:39
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760842
Lubomír
verified
rating uzivatele
14. 5. 2012 19:25:59
No aboro, spíše mi přijde, že sis někde stáhnul dokument, ale že s tím jinak nemáš žádné zkušenosti. Nebylo by na škodu, kdybys poukázal na někoho, kdo byl za takové jednání pokutován. Nebylo by na škodu, kdybys tu jednal ze zkušenosti a ne na základě domněnek z vlastního úhlu pohledu (bez urážky - tak to vypadá z mého úhlu pohledu).
Já jsem svobodný člověk a v životě se mi nestalo, že by za mnou přišel úřad, když jsem odmítl zákazníka. Ani jsem o tom nikdy neslyšel. I kdyby to tak bylo, jak ty říkáš, pak mají výrobci v ceně výrobku jistě započítány i ony případné sankce. On totiž obchodník, který jako jeden z mála prodejců porušuje tu obchodní strategii, to také není zrovna morální.
Za tu předchozí urážku se ti omlouvám, pokud sis ji stačil přečíst, než byla smazána. Tvoje stížnost na zdejší (ne)čtenáře však také nebyla zrovna morální.
14. 5. 2012 19:25:59
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760841
Přečtěte si ten leták od ÚOHS, citují tam jako příklad Kofolu (odkaz je v třetím příspěvku), "trh outdoorového vybavení" - Husky - pokuta dokonce jen za ústní dohodu - a Albatros - to nebylo přímo za cenu, ale za "vertikální kartel", konkrétně snahu omezit hypermarkety v prodeji Harryho Pottera.
14. 5. 2012 19:32:45
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760840
igor
verified
rating uzivatele
(18 hodnocení)
14. 5. 2012 19:35:39
Zadal som si do googlu "kartelova dohoda pokuta" a vybehlo mi tam tych pokut pozehnane pre velke aj male firmy...
EDIT: a Martin ma predbehol :)
14. 5. 2012 19:35:39
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760839
Oakley
verified
rating uzivatele
(12 hodnocení)
14. 5. 2012 19:43:25
Pokud se jako výrobce rozhodnu, že se můj produkt bude prodávat za určitou cenu a ani o korunu levněji, je to kartelová dohoda? Není, na kartelovou dohodu musí být přece několik firem, vyrábějících stejné nebo podobné produkty nebo poskytující stejné služby.
Je zajímavé, že například odměna notáře je stanovena pro všechny stejně :-)
Každopádně jsme se dobrali k závěru, že dodavatel nám nemůže říkat za kolik co máme prodávat a zároveň s námi nesmí ukončit spolupráci, pokud ceny nedodržíme. Ale jinak spolupráci s námi může klidně kdykoliv ukončit.
Naštěstí nám alespoň EU do ničeho nekecá :-)
14. 5. 2012 19:43:25
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760838
Lubomír
verified
rating uzivatele
14. 5. 2012 21:05:22
Je to hloupé. Když budu vyrábět automobily a stanovím jejich cenu výše, aby byl vyšší zisk pro mne i pro dealery, a domluvím se s dealery, aby nedodávali pod určitou hodnotou, pak je jen na nich, zda budou moje automobily chtít prodávat. Tím že jde o vyšší cenu, tím se na svobodném trhu vyplňují další místa pro jiné automobilky s obchodní strategií nižší cenové úrovně. To je svobodný trh.
Ne, jak říkáte, je to tedy tak, že já budu vyrábět automobily, stanovím jejich koncovou prodejní cenu, z níž budu financovat mediální kampaně pro povědomí o značce a pak kdokoli z odběratelů může prodávat pod cenou a já mu nesmím zvýšit odběratelskou cenu ani mu přestat dodávat? To je volný trh, že nemůžu určit, jakou hodnotu budou představovat výrobky nebo značka?
Vlastně tedy takovému případnému prodejci jen nesmím oznámit, že by se měl držet stejné cenové kategorie. Vlastně i kdyby snížil prodejce cenu omylem, je tedy zákonně lepší mu oznámit, že bez jakýchkoli důvodů s ním ukončuji obchodní spolupráci.
Aha, teď již rozumím tomu, proč se začíná na malých maržích.
No kdybych vyráběl všechny automobily, pak bych ÚOHS rozuměl, ale když je pokuta uložena jednomu z výrobců, pak mi to hlava nebere. Hospodská soutěž, iluze volného trhu :-)
No tak teď se nedivím, že mnoho firem se více soustředí na budování vlastního obchodního řetězce, než aby prodávali jiným prodejcům.
14. 5. 2012 21:05:22
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760837
beraniste
verified
rating uzivatele
(29 hodnocení)
16. 5. 2012 17:19:09
Přesně tak. Tady by pořád někdo do něčeho chtěl zasahovat... V přírodě nikdo do ničeho nezasahuje a fungovalo to tam dodnes... Špatný obchodník - ten, který musí pod cenu časem zanikne. Dobrý produkt si své zákazníky najde třeba u jediného přeživšího distributora. Přebalovat balíčky není živnost, která má budoucnost, ať už v garáži, nebo v obrovském skladu, s tím je třeba počítat, že časem se bude všechno zasílat rovnou od výrobce, z jeho skladu, jako to už dávno v Číně funguje. Jen tady si lidi myslí, že se uživí přebalováním balíčků s marží 30%.
To darksir: S tímto tvrzením nemohu až tak souhlasit. Tento způsob prodeje nikdy nemůže plně vytlačit eshopy, nebo kamenné obchody. Jsou lidé, kteří shánějí od každého trochu a to jim jeden výrobce neposkytne. Šíře sortimentu bude asi jedním z kritérií pro přežití.
---------- Příspěvek doplněn 16.05.2012 v 16:53 ----------
Stále nechápu proč se toto téma řeší. Na jednu stranu všichni dychtí po kapitalismu a volném trhu a na druhou by stále něco regulovali.
16. 5. 2012 17:19:09
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760836
igor
verified
rating uzivatele
(18 hodnocení)
16. 5. 2012 18:14:21
Pardon, pomylil som si vlakno :)
16. 5. 2012 18:14:21
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760835
beraniste
verified
rating uzivatele
(29 hodnocení)
24. 6. 2012 15:54:29
Tohle řešení s objemem se mi zdá nejspravedlivější. Navíc podvědomě tlačí zákazníka ke koupi více kusů. Je tu také značný psychologický efekt. Pokud mám vedle sebe dva produkty, které jsou pro zákazníka množstevně dosažitelné, a u deseti kusů je stanovena marže 30%, u sta 15% ... raději jich vezme sto. Není do ničeho tlačen, je to jeho svobodná volba a sám se rozhodl pro slevu. Pokud se třeba obchodník nechce zabývat s drobnostmi, tak může na kusovku dát marži třeba 500% nebo i více. Člověk si hned pomyslí ... za tu cenu to přeci nikdo nekoupí, ale bereme v úvahu všechny aspekty, dle kterých se zákazník rozhoduje? Opravdu k nákupům takových produktů dochází. Napadá mě jeden způsob uvažování: "Teď jsem tu udělal nákup za dva litry a tenhle produkt vypadá zajímavě. Tak já ho tam na zkoušku přihodím, pětikoruna mě nezabije, a když budu spokojen, tak toho příště vezmu sto kusů" ... myslíte že v tu chvíli řeší, že na něm je marže ve stovkách procent?
Napsal darksir;791105
Michale, já s tebou souhlasím, proto nemám rád, když mé výrobky někdo prodává tak levně... jenže se často jedná o firmy, které jsou nové a nikdo je nezná. Jak dneska mají na sebe upozornit? Pošlou email, tak je zavřou, za nevyžádanou nabídku... Na reklamu prostě nemají, nebo mají olepovat zdi a budovy samolepkama s www adresou?
Těžko pošlou zákazníkovi sněženku, když jsou rádi, že si nakoupí zboží. A nemají takové náklady jako velké obchody. Tak mohou upozornit právě nízkou cenou.
Ony tyhle říkanky o dolaru v kapse jsou strašně IN, ale pochybuju, že ten pán nesl ten papír pod paží, aby ho prodal o 10 korun dráž, než v sousedním papírnictví. Myslím si, že by se každej měl starat sám o sebe a pokud někdo ne*urví trh vyloženým dotováním ceny - což by šlo snad postihnou mj. jako nekalou soutěž, nebo zneužití dominantního postavení, což garážista těžko udělá, tak si myslím, že se spíš dealeři bojí toho, že za chvíli nebudou mít co dealerovat.
---------- Příspěvek doplněn 02.05.2012 v 15:30 ----------
Teď si trochu protiřečíte pánové... Pokud má firma zázemí a pokud k obchodu přistupuje srdcem a rozdává kytičky, proč by musela snižovat ceny? Proč prostě nepočká, až garážista zkrachuje a nejede si dál svoji kampaň ala nadstandartní péče o zákazníka?
Proč teda firma, která má na to, aby snížila ceny neinvestuje raději do reklamy? Proč tlačí na dealera, aby nového podnikatele, který odešel od pásu a chce taky dělat obchod zahubil? Žeby to bylo celé trochu jinak?
---------- Příspěvek doplněn 02.05.2012 v 15:37 ----------
Jinak já jsem třeba zavedl jinej systém. Nedávám marži jako takovou lidem, co si koupí denně jeden kus. Ale prodávám podle odběru. Koupíš 100ks? máš to za 100 ... koupíš 200ks? máš to za 80. Garážista těžko nakoupí za 100 tisíc a opačně, velká firma zase nebude prodávat pod cenou, protože když má na zboží, má i zkušenosti a zázemí. Navíc, garážistu motivuje fakt, že potřebuje vydělat aby přežil. Velkou firmu zase to, že má skladem hromadu peněz, který musí prodat.
Nakonec se oba někde sejdou a vzhledem k rozdílným cenám odemne a rozdílným nákladům jsou na tom zhruba oba stejně. Já se zase snažím dělat výrobu tak, abych mohl cenu postupně snižovat a výrobu zefektivňovat. Přjde mi to jako zdravé konkurenční prostředí... bez potřeby někoho špiclovat a trestat.
24. 6. 2012 15:54:29
https://webtrh.cz/diskuse/dealer-diktuje-ceny-je-to-legalni/strana/4#reply760834
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit