Zadejte hledaný výraz...

Co se skrývá u managed serverů pod "managed"

Máte managed webový server (Apache/Nginx, PHP/Python/Ruby, MySQL/PostgreSQL, Memcached apod.). Platíte třeba 2 000 dolarů / 40 000 Kč ročně za správu jednoho serveru.
Dva úhly otázky:
1. Teoretický: Co všechno očekáváte, že je zahrnuto ve správě?
- Úvodní instalace a nastavení serveru
- Instalace záplat
- Pravidelné zálohování
- Obnovení ze zálohy
- HW servis
- Sledování výkonu
- Ladění výkonu
- Proaktivní rady ohledně instalovaných verzí, běžících skriptů, konfigurace
Jaký poměr reaktivity/proaktivity čekáte od placené správy serverů? Má správce jen reagovat na vaše požadavky, nebo se aktivně dívat, jestli vše běží, jak má, a jestli by to mohlo běžet lépe?
2. Praktický: Co všechno je skutečně zahrnuto ve správě tam, kde máte managed server(y)? Jak proaktivní správu máte?
18. 12. 2010 09:59:55
https://webtrh.cz/diskuse/co-se-skryva-u-managed-serveru-pod-managed/#reply592549
sweetree
verified
rating uzivatele
18. 12. 2010 11:07:57
jen letmo mne napadá k tomu výčtu přidat explicitně sledování dostupnosti serveru...
u serverové farmy pak load balancer (zátěž/dostupnost, "forknutí" dalšího serveru při dosažení určitého trafficu)
a content switching na oddělení statického a dynamického obsahu (řízení zátěže, text x obrázky ap.)
podle typu smlouvy buď:
od správce čekám, že pořeší problematiku chyb systému proaktivně a pošle pouze informaci o vykonané úpravě, v případě výpadků, jež nepořeší záložní systém v rámci některé ze strategií active - passive, informaci o nastalém problému do 15-30 minut s odhadem času na recovery. Plus -po vyřešení- doplnění havarijního plánu o vyřešený proces do dokumentace pro obnovení systému, která je sdílená oběma stranami.
nebo je sice systém managed, ale pouze na úrovni OS, nikoli běhu aplikací, pak očekávám proaktivitu pouze u systémových záležitostí jako HW poruchy, monitoring základních funkcí nějakým dohledovým snmp balíčkem či HW sondou, ale problematiku proprietárního SW, DB, zálohování ve smyslu kapacity médií a kvality skriptů od něj čekat nemohu.
Rady vnímám jako dohodnuté Konzultace
Placený hodinový paušál, něco jako 3 hodiny gratis v ceně služby měsíčně, zbytek dle ceníku. On je rozdíl hovořit se členem helpdesku a nebo specialistou, kterého ten helpdesk odstiňuje.
18. 12. 2010 11:07:57
https://webtrh.cz/diskuse/co-se-skryva-u-managed-serveru-pod-managed/#reply592548
Václav Dušek
verified
rating uzivatele
(77 hodnocení)
18. 12. 2010 11:19:26
40 tis. ročně je jen správa a nebo to je včetně pronájmu hardwaru?
Kolem 120 euro/ měsíc (3 tis Kč, 36tis/rok) si pronajmeš slušný fyzický server.
To ten "mamaged" dělají za 4 tis/ročně?
Pokud se budu serveru věnovat denně v průměru 5minut (přečíst souhrné logy, případně se podívat, když se mi tam něco nelíbí) x 30 dnů x 12 měsíců, tak mi to vychází na 30 hodin práce / rok
Hodinová sazba 400Kč (chci si ročně vydělat 40tis. čistého) a jsem na 12 000Kč
Nevím, nevím, buď špatně počítám a nebo je to managed jen marketingová bublina ...
Opravte mne, prosím...
18. 12. 2010 11:19:26
https://webtrh.cz/diskuse/co-se-skryva-u-managed-serveru-pod-managed/#reply592547
40 tisíc ročně je jen správa.
18. 12. 2010 11:24:03
https://webtrh.cz/diskuse/co-se-skryva-u-managed-serveru-pod-managed/#reply592546
Napsal sweetree;606681
jen letmo mne napadá k tomu výčtu přidat explicitně sledování dostupnosti serveru...
u serverové farmy pak load balancer (zátěž/dostupnost, "forknutí" dalšího serveru při dosažení určitého trafficu)
a content switching na oddělení statického a dynamického obsahu (řízení zátěže, text x obrázky ap.)
podle typu smlouvy buď:
od správce čekám, že pořeší problematiku chyb systému proaktivně a pošle pouze informaci o vykonané úpravě, v případě výpadků, jež nepořeší záložní systém v rámci některé ze strategií active - passive, informaci o nastalém problému do 15-30 minut s odhadem času na recovery. Plus -po vyřešení- doplnění havarijního plánu o vyřešený proces do dokumentace pro obnovení systému, která je sdílená oběma stranami.
nebo je sice systém managed, ale pouze na úrovni OS, nikoli běhu aplikací, pak očekávám proaktivitu pouze u systémových záležitostí jako HW poruchy, monitoring základních funkcí nějakým dohledovým snmp balíčkem či HW sondou, ale problematiku proprietárního SW, DB, zálohování ve smyslu kapacity médií a kvality skriptů od něj čekat nemohu.
Rady vnímám jako dohodnuté Konzultace
Placený hodinový paušál, něco jako 3 hodiny gratis v ceně služby měsíčně, zbytek dle ceníku. On je rozdíl hovořit se členem helpdesku a nebo specialistou, kterého ten helpdesk odstiňuje.
Díky za rozšíření. Takže by podle tebe měl jednoznačně být proaktivní.
Udělal bys někde čáru? Co když na serveru běží špatně napsaný skript nebo je v databázi chybně navržená tabulka? Měl by na ně upozornit / navrhout řešení / napsat řešení?
Edit - upravil jsi svůj příspěvek: Takže správa na úrovni OS vs správa na aplikační úrovni.
18. 12. 2010 11:30:58
https://webtrh.cz/diskuse/co-se-skryva-u-managed-serveru-pod-managed/#reply592545
Václav Dušek
verified
rating uzivatele
(77 hodnocení)
18. 12. 2010 11:33:04
Takže upravím výpočet:
40tis / 12 měsíců / 30 dnů mi vychází 100 Kč denně a při sazbě 400/hodinu to je 15 minut - to už začíná být reálné číslo pro běžnou správu managed systému.
Zvládnu přečíst systémové maily, nasadím monitoring s upozorňováním přes SMS na nestandardní chování a mám i čas řešit zásadnější problémy v systému.
18. 12. 2010 11:33:04
https://webtrh.cz/diskuse/co-se-skryva-u-managed-serveru-pod-managed/#reply592544
Mirek
verified
rating uzivatele
(61 hodnocení)
18. 12. 2010 11:51:08
U managed serveru čekám i pravidelné sledování zátěže a tím i z toho plynoucí proaktivní jednání. Když vidím, že klientův mizerně napsaný script zbytečně zatěžuje server či by ho dokonce mohl dovést k pádu, tak ho na něj upozorním a klient si buď zajistí nápravu sám anebo to outsourcuje na správce serveru pokud k tomu má kapacity ( a samozřejmně znalosti). Ale toto již vnímám jako extra placenou službu.
Ale možná je má představa jen lehce naivní, touto cestou správy serverů jsem se nikdy nevydal, vždy sem to řešil jinak. Ale chápu že od určité velikosti je to velmi vhodné řešení.
18. 12. 2010 11:51:08
https://webtrh.cz/diskuse/co-se-skryva-u-managed-serveru-pod-managed/#reply592543
sweetree
verified
rating uzivatele
18. 12. 2010 20:40:37
ad Edit - upravil jsi svůj příspěvek: Takže správa na úrovni OS vs správa na aplikační úrovni.
po zkušenostech s expirací doby přihlášení to raději přidávám po částech (stejně to i teď expirovalo), jsem líný psát to bokem do editoru, omlouvám se :)
Your submission could not be processed because you have logged in since the previous page was loaded.
diskuse o úrovni správy SW (protože i řada zákaznických funkcí je vázána na užívání subsystémů, jež řadím jednoznačně pod správu OS) je smysluplná od okamžiku, kdy mám jasno, v čí gesci data jsou. V zásadě rozeznávám 3 úrovně:
- banky, pojišťovny ap. - > data zásadně nesdílená, prostory s garancí vysokého stupně ostrahy a security managementem; i zde managed funguje, řada subsystémů je outsorcována (weby, extranety, ústřednové/callcenter funkce,...)
- firmy, kde není bezpečnost sledována ze zákona na úrovni možné ztráty licence, přesto podnikající s citlivými daty (např. advertisingové firmy, které mají dohody o spolupráci formou sdílení dat pokryté souhlasem koncového uživatele, distribuční společnosti, fúzované či joint-venture společnosti s překrývajícími se IT službami apod.)
- malí dravci, co se v IT vůbec neorientují, ale mají dobře vyladěné aplikace za účelem svého podnikání (klasické: zmrazit stav, mít oddělena data a OS na různých partitions, odlít image a řešit byznys)
Když bude toto ujasněno, tak zjistíš, že kompetence naberou spíše neostrou hranici, protože není v lidských silách popsat všechny procesy a možné situace a velmi často jde o model, kdy například zálohování si řeší sami firemní technici na dálku, ale pokud dojde k záseku, kontaktují službu v hostingu, která má předem naučenou znalost postupu pro nastalý případ. Zažil jsem dvě firmy (německé) a pro převzetí chtěli vstupy, které kdybychom realizovali, stály by nás více než dvouletý provoz, který se měl realokovat... bavil jsem se německou důkladností.
V tomhle by se mohli imho dobře orientovat kluci z Casablanky... já jsem zblblý z farem serverů, které poskytují vysokou dostupnost včetně regionálního clusterování, ty, předpokládám, zkoumáš potřeby těch malých a středních dravců, kteří by rádi nulovou starost o HW a crashe a na telefonát o pádu systému by rádi slyšeli, že se postaráš jak o znovurozjetí HW, tak o konzistenci dat, uchovávaných nejlépe v jediné databázi na jediném stroji... Jak píší pan Dušek a Novotný: rozdělil bych poskytování služby minimálně na HW maintenance s profylaxí a možností podřadit backupy OS pro snadnou obnovu systému BEZ dat, na správu databází (nikoli programátorské, ale db consistency, sledování místa, správnou funkci případného záložního řešení, nasazování patchů, pokud to bude ve smlouvě, protože takřka stoprocentně ohrozíš stabilitu bez testu na vývojovém prostředí, ale kdo hostuje vývojové prostředí, že?) a nadstandardní správu na úrovni snížené hodinové sazby odpovídajícího odborníka (za běžnou sazbu beru tu, kdy se na mne obrátí zákazník z ulice, bez smlouvy). Nezapomeň, že za tebou půjdou náklady na certifikaci, údržbu znalostí a motivaci k setrvání... na druhou stranu i malá firma může generovat zisky, z nichž uhradí odvody odpovídající u stabilizované společnosti průměrným 7-12% do údržby a rozvoje IT (z celkových ročních nákladů). Když polovinu až 2/3 schlamstne samotná firma (desktopy, mobily, infrastruktura obměňovaná co 3-4 roky), zbyde na outsorce 3-6% z jejich budgetu. Dobrý ukazatel pro výběr firmy k hostingu, pokud má zpublikované podrobné výroční zprávy :)
K nákladům: letmo jsem propočetl náklad na správu serveru při 35 tisících čistého pro správce měsíčně (počítej sociálku a zdravku za zaměstnance) při 1/3 úvazku na servery z jeho celkové činnosti (často musí dělat helpdesk, drží služby, spravuje infrastrukturu, řeší kontrakty pro vlastní firmu) a cca 70 serverů ve správě týmu 10 lidí a těch 40 tisíc by to právě tak pokrylo, a to těch 35 za vysoce odbornou činnost beru jako dolní strop=podlahu. Nepočítal jsem ceny školení apod., šlo mi o řád. Takže 40 je odhad imho mírně podhodnocený, chci-li rozvíjet firmu...
18. 12. 2010 20:40:37
https://webtrh.cz/diskuse/co-se-skryva-u-managed-serveru-pod-managed/#reply592542
FeFeRkA
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
20. 12. 2010 00:08:10
u managed se plati predevsim za casove zkusenosti. myslim ze 150€ je odpovidajici cena za nonroot managed vcetne 1-2hodin vicepraci na administraci a hodku za zakaznicky support.
20. 12. 2010 00:08:10
https://webtrh.cz/diskuse/co-se-skryva-u-managed-serveru-pod-managed/#reply592541
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit