ad Edit - upravil jsi svůj příspěvek: Takže správa na úrovni OS vs správa na aplikační úrovni.
po zkušenostech s expirací doby přihlášení to raději přidávám po částech (stejně to i teď expirovalo), jsem líný psát to bokem do editoru, omlouvám se :)
Your submission could not be processed because you have logged in since the previous page was loaded.diskuse o úrovni správy SW (protože i řada zákaznických funkcí je vázána na užívání subsystémů, jež řadím jednoznačně pod správu OS) je smysluplná od okamžiku, kdy mám jasno, v čí gesci data jsou. V zásadě rozeznávám 3 úrovně:
- banky, pojišťovny ap. - > data zásadně nesdílená, prostory s garancí vysokého stupně ostrahy a security managementem; i zde managed funguje, řada subsystémů je outsorcována (weby, extranety, ústřednové/callcenter funkce,...)
- firmy, kde není bezpečnost sledována ze zákona na úrovni možné ztráty licence, přesto podnikající s citlivými daty (např. advertisingové firmy, které mají dohody o spolupráci formou sdílení dat pokryté souhlasem koncového uživatele, distribuční společnosti, fúzované či joint-venture společnosti s překrývajícími se IT službami apod.)
- malí dravci, co se v IT vůbec neorientují, ale mají dobře vyladěné aplikace za účelem svého podnikání (klasické: zmrazit stav, mít oddělena data a OS na různých partitions, odlít image a řešit byznys)
Když bude toto ujasněno, tak zjistíš, že kompetence naberou spíše neostrou hranici, protože není v lidských silách popsat všechny procesy a možné situace a velmi často jde o model, kdy například zálohování si řeší sami firemní technici na dálku, ale pokud dojde k záseku, kontaktují službu v hostingu, která má předem naučenou znalost postupu pro nastalý případ. Zažil jsem dvě firmy (německé) a pro převzetí chtěli vstupy, které kdybychom realizovali, stály by nás více než dvouletý provoz, který se měl realokovat... bavil jsem se německou důkladností.
V tomhle by se mohli imho dobře orientovat kluci z Casablanky... já jsem zblblý z farem serverů, které poskytují vysokou dostupnost včetně regionálního clusterování, ty, předpokládám, zkoumáš potřeby těch malých a středních dravců, kteří by rádi nulovou starost o HW a crashe a na telefonát o pádu systému by rádi slyšeli, že se postaráš jak o znovurozjetí HW, tak o konzistenci dat, uchovávaných nejlépe v jediné databázi na jediném stroji... Jak píší pan Dušek a Novotný: rozdělil bych poskytování služby minimálně na HW maintenance s profylaxí a možností podřadit backupy OS pro snadnou obnovu systému BEZ dat, na správu databází (nikoli programátorské, ale db consistency, sledování místa, správnou funkci případného záložního řešení, nasazování patchů, pokud to bude ve smlouvě, protože takřka stoprocentně ohrozíš stabilitu bez testu na vývojovém prostředí, ale kdo hostuje vývojové prostředí, že?) a nadstandardní správu na úrovni snížené hodinové sazby odpovídajícího odborníka (za běžnou sazbu beru tu, kdy se na mne obrátí zákazník z ulice, bez smlouvy). Nezapomeň, že za tebou půjdou náklady na certifikaci, údržbu znalostí a motivaci k setrvání... na druhou stranu i malá firma může generovat zisky, z nichž uhradí odvody odpovídající u stabilizované společnosti průměrným 7-12% do údržby a rozvoje IT (z celkových ročních nákladů). Když polovinu až 2/3 schlamstne samotná firma (desktopy, mobily, infrastruktura obměňovaná co 3-4 roky), zbyde na outsorce 3-6% z jejich budgetu. Dobrý ukazatel pro výběr firmy k hostingu, pokud má zpublikované podrobné výroční zprávy :)
K nákladům: letmo jsem propočetl náklad na správu serveru při 35 tisících čistého pro správce měsíčně (počítej sociálku a zdravku za zaměstnance) při 1/3 úvazku na servery z jeho celkové činnosti (často musí dělat helpdesk, drží služby, spravuje infrastrukturu, řeší kontrakty pro vlastní firmu) a cca 70 serverů ve správě týmu 10 lidí a těch 40 tisíc by to právě tak pokrylo, a to těch 35 za vysoce odbornou činnost beru jako dolní strop=podlahu. Nepočítal jsem ceny školení apod., šlo mi o řád. Takže 40 je odhad imho mírně podhodnocený, chci-li rozvíjet firmu...
18. 12. 2010 20:40:37