Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Bazoš: 85 milionů korun ročně v devíti lidech (rozhovor)

Bohužel, jsou lidi, který chápou, že je živí uživatelé a jsou ti, kteří ne.
22. 2. 2020 21:27:35
https://webtrh.cz/diskuse/bazos-85-milionu-korun-rocne-v-deviti-lidech-rozhovor/strana/2/#reply1440385
Petr Kývala
verified
rating uzivatele
(45 hodnocení)
22. 2. 2020 21:41:38
Napsal node;1570410
na nete som len od vcera, takze pre mna je to tu vsetko uplne nove. daj mi kurz historie slovenskeho internetu prosim.
O štěstí to nebylo. Truban vymyslel něco revolučního co tu nebylo. To byl ten klíč k úspěchu.
22. 2. 2020 21:41:38
https://webtrh.cz/diskuse/bazos-85-milionu-korun-rocne-v-deviti-lidech-rozhovor/strana/2/#reply1440384
Tomáš Marek
verified
rating uzivatele
(23 hodnocení)
22. 2. 2020 23:02:41
Napsal kubiz;1570426
Připadá mi, že začíná být UX podobnou bublinou jako tenkrát SEO a jen málo kdo to dělá skutečně dobře, tzn. ne ve fázi, kdy napravuje chyby směrem k návrhovým vzorům, nebo je naopak "kreativitou" popírá, ale měří, testuje a tak. Tak jak je super, že Bazoš k tomu nesklouzává, tak doufám, že i Webtrh bude odolávat designovým nesmyslům :-)
Už po 2 v tomhle vláknu budu muset poučit o tom, že UX nerovná se design. UI (User interface, česky uživatelské rozhraní, pro někoho ''desing'') je pouze jedna z mnoha částí, které do UX spadají. Když si velká ecommerce firma poptá agenturu, která bude pracovat na UX e-shopu, tak mu může pomoci zvýšit prodeje bez toho, aby se hráblo vyloženě do stylu UI. Může jít o změnu rozložení prvků, může jít o zefektivnění objednávkového procesu, karty produktu, nebo může jít klidně pouze o odstranění nějakého neefektivního elementu např. ve zmiňovaném objednávkovém procesu.
Alespoň tak to z tvého příspěvku chápu. Píšeš o UX a ukončíš to větou ''doufám, že i Webtrh bude odolávat designovým nesmyslům''. UX se nemusí rovnat UI, tedy to co ty vidíš. Je to více o tom jak se ti produkt používá.
A opravdu si myslíš, že jde o nesmysl? Běž do agentury, kde se řeší velcí klienti a získej vědomosti. Já jakoby naprosto chápu tu bublinu malých webařů a webtržníků. V životě se tihle lidi nemůžou v praxi setkat s UX hned z několika důvodů. 1) Je to relativně komplexní proces na který dotyčný nemá kapacitu, nebo ho nechce řešit 2) Kvalitní UXák stojí dost peněž, které nechce majitel investovat 3) u malých, již zajetých webů/blogů/... nemá ani cenu nějak komplexně UX řešit, protože nemají návštěvnost a designer by neměl ani žádné data (jiná situace to je u ambiciózních startupů/e-shopů/...). Prostě pokud má Vašek 5 let blog o cestování s 0-100 UIP/m, což jsou přesně projekty, které webtržníci mají (nic lepšího jsem tu nikdy neviděl), tak se ani nevyplatí řešit nějaké UX.
Ještě k té hlouposti. Google máme všichni. Vygoogli si case studies (případové studie) a podívej se jak kvalitní UX dokáže rapidně zlepšit konverzní poměr. A cílem nemusí být jen zvýšení konverzního poměru. Cílem může být klidně jen to, aby se uživatel lépe na stránce orientoval.
Zásadní problém je v tom, že lidé neví co to je. A když lidé něco neznají, tak se k tomu zpravidla staví negativně. Je to normální psychologický jev. Pak tu logicky u laiků přichází myšlenky typu, že je to nepotřebný obor, který stojí raketu a někdo si na tom jen plní kapsu.
Jednoduše řečeno je to profese založená na analytice. Máš např. velký e-shop, UXák pozná kdo jsou jeho zákazníci, zjistí jeho potřeby, vyčte data z analytics, z heatmap chování uživatelů na webu,... a na základě toho navrhne řešení pro náš stanovený cíl. Pokud máš například data o tom, že zákazník v průběhu objednávkového procesu ukončí proces nákupu, tak ty dokážeš lokalizovat velmi přesně důvody tohoto chování a navrhnout řešení, které to zlepší. Ne možná, ne trošku, zlepší to rapidně pokud je zde nějaký problém. U malých podnikatelů panuje to mylné přesvědčení v to, že rozumí svým zákazníkům a umí číst data z analytics a heatmap. Realita je taková, že bohužel nerozumí a neumí číst data.
Však se podívej i na poptávky práce. Podívej se kolik agentur u nás poptává zkušené UX designéry a jaké jsou jejich platy. Pokud tvrdíš, že je to zbytečnost, tak tím pádem říkáš, že všechny tyhle agentury mají 10 IQ, když poptávají UX designéry a platím jim takové rakety. Průměr je u nás 32-66k, ale např. v Praze nebo Brně je to spíše 50-100k https://www.platy.cz/platy/informacni-technologie/user-experience-expert?search=1 Opravdu hlupáci, že platí tolik za nesmysl. 🙃
Ad: Možná jsem tvojí poznámku špatně pochopil a myslíš to jinak, ale nechám to takto, aby se něco dozvěděli i ostatní pro které je to ''zlá neznámá''.
Ad2: A ještě chci říct, že žádný UXák nemá patent na správné řešení. Pouze pracuje s daty a navrhne řešení, které uzná za vhodné. To ještě neznamená, že řešení bude funkční a opravdu na první dobrou zlepší konverze. Vyjimečně se může stát, že nové řešení konverze naopak sníží, protože do hry může vstupovat více faktorů než jen to co vyčteme z dat. A tohle je naprosto v pořádku. Není to sice úplně příjemná situace, ale stát se to může a automaticky to neznamená, že je designér špatný. Proto existuje A/B testování (znám například nástroj https://vwo.com/" rel='nofollow' title="https://vwo.com/">https://vwo.com/), kde se nechá staré UI a části uživatelů se pustí nové UI (zde je např. článek o tom jak se počítá velikost testovacího samplu https://vwo.com/blog/how-to-calculate-ab-test-sample-size/). Nějaký čas se collectují data a pak se zjistí zdali nové řešení přináší zlepšení či nikoliv. Pokud přináší, tak ho pustí všem. Pokud nepřináší, tak se znovu zanalyzují tyto nová data z nového UI a znovu se pracuje na zlepšení UX/UI. Pak se znovu A/B testuje až do doby než máš to lepší řešení. Žádná z velkých firem dneska nedělá redesign stylem ''tady něco uděláme a pustíme to lidem''. To je totální risk a nedělá to fakt nikdo relevantní. Asi takový aktuální příklad ze života klasických uživatelů je Facebook. Někdo momentálně vidíte staré UI a někdo má tu čest vidět nové UI. Ten, kdo vidí nové UI svým chováním na webu dává facebooku data, které pak budou analyzovat a dále s nimi nakládat. Až vše vyladí, pustí nový design všem.
22. 2. 2020 23:02:41
https://webtrh.cz/diskuse/bazos-85-milionu-korun-rocne-v-deviti-lidech-rozhovor/strana/2/#reply1440383
Jakub
verified
rating uzivatele
(101 hodnocení)
23. 2. 2020 01:46:54
Nemyslel jsem to špatně a nic proti UI/UX, naopak a děkuji za tvůj čas a rozsáhlý příspěvek. Jen mi připadá, že si dnes do pusy bere UI/UX každý druhý. A zároveň velkému množství grafiků chybí povědomí o této problematice a často jdou proti základnímu smyslu UI/UX . Spousta z nich by si právě třeba na Bazoši udělalo radost, jak je to potřeba předělat, ale neřeší spoustu dalších aspektů.
23. 2. 2020 01:46:54
https://webtrh.cz/diskuse/bazos-85-milionu-korun-rocne-v-deviti-lidech-rozhovor/strana/2/#reply1440382
Tomáš Marek
verified
rating uzivatele
(23 hodnocení)
23. 2. 2020 02:08:04
Jestli jsi to myslel takhle, tak s tím se naprosto ztotožuňuji. Dneska se za UX designera označuje každý druhý UI designér. Může za to z velké části poptávka, která hledá právě UX/UI Designéry. Tedy lidi, kteří umí to i to. Ale jsou to 2 odlišné obory a není v lidských silách dělat oba na 100%. V mém případě je to odhadem 80% UI a 20% UX co se rozložení celkové práce týče. Ale v top agenturách jsou normálně tyhle profese separované tak, že tam jsou UI designéři a UX designéři zvlášť. A souhlas u nás tak 70% lidí, kteří mají označení UX/UI designér žádné hlubší znalosti UX nemají, mnohdy se s tím ani nesetkali a myslí si, že to je asi tvorba wireframů, kterou občas dělají.
Ale jinak jako platí to co jsem říkal. Registruji dlouhodobě, že mezi casuals panuje neskutečná nevědomost ohledně UX. Z toho pak plyne ta ''kritika'' nebo shazování oboru. Ale reálně prostě tým UXáků stojí za tím, že se top eshopům/jiným produktům daří a generují takové zisk jaké generují. Bohužel se to těžko někomu, kdo nebyl nikdy v digitální agentuře vysvětluje a logicky se s UX designéry moc nesetká u lepení menších webů, takže pak mají názory všelijaké pokud alespoň o tom nečtou a nesnaží se získat nějaký obecný přehled. Však tu na WT občas mají lidé problém rozlišit front-end vs back-end :D a to tu je podstatně déle než UX vs UI.
23. 2. 2020 02:08:04
https://webtrh.cz/diskuse/bazos-85-milionu-korun-rocne-v-deviti-lidech-rozhovor/strana/2/#reply1440381
Gabonator
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
23. 2. 2020 07:19:39
@
streetcz dik za vysvetlenie, pochopil som rozdiel medzi UI a UX. Napísal si do dobre.
ale otázka je, či práve príklad ktorý si uviedol s nákupným košíkom, ten mi patrí do sféry UI.
Druhá otázka, v čom vidíš UX na bazosi?
23. 2. 2020 07:19:39
https://webtrh.cz/diskuse/bazos-85-milionu-korun-rocne-v-deviti-lidech-rozhovor/strana/2/#reply1440380
beraniste
verified
rating uzivatele
(29 hodnocení)
23. 2. 2020 07:54:28
By mě zajímalo, jak bazos propaguje, kde a jak bere návštěvnost. Pisi, že dají pres 20 míčů do reklamy ... Tohle by mě zajímalo
23. 2. 2020 07:54:28
https://webtrh.cz/diskuse/bazos-85-milionu-korun-rocne-v-deviti-lidech-rozhovor/strana/2/#reply1440379
manhunt900
verified
rating uzivatele
23. 2. 2020 09:18:52
Já nevím, ale když se řekne v cz na sk běž na internet na bazar, ta každej ví bazos cz/sk nic jiného
aukro už nikdo nevzpomene a sbazar se drží že je to prostě seznam a seznam je taky 1.
Facebook marketplace je taková sranda která tohle moc neohrozí aspoň ne většinu inzerovaných odvětví co má bazos nebo sbazar.
23. 2. 2020 09:18:52
https://webtrh.cz/diskuse/bazos-85-milionu-korun-rocne-v-deviti-lidech-rozhovor/strana/2/#reply1440378
Bogdan
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
23. 2. 2020 10:24:36
Napsal beraniste;1570454
By mě zajímalo, jak bazos propaguje, kde a jak bere návštěvnost. Pisi, že dají pres 20 míčů do reklamy ... Tohle by mě zajímalo
Bezne vidim search reklamu na google kdyz neco hledam.
23. 2. 2020 10:24:36
https://webtrh.cz/diskuse/bazos-85-milionu-korun-rocne-v-deviti-lidech-rozhovor/strana/2/#reply1440377
Petr Kývala
verified
rating uzivatele
(45 hodnocení)
23. 2. 2020 10:29:01
Napsal manhunt900;1570460
Já nevím, ale když se řekne v cz na sk běž na internet na bazar, ta každej ví bazos cz/sk nic jiného
aukro už nikdo nevzpomene a sbazar se drží že je to prostě seznam a seznam je taky 1.
Facebook marketplace je taková sranda která tohle moc neohrozí aspoň ne většinu inzerovaných odvětví co má bazos nebo sbazar.
Já mám větší úspěšnost prodeje na sbazaru.
23. 2. 2020 10:29:01
https://webtrh.cz/diskuse/bazos-85-milionu-korun-rocne-v-deviti-lidech-rozhovor/strana/2/#reply1440376
beraniste
verified
rating uzivatele
(29 hodnocení)
23. 2. 2020 13:57:10
Jinak ten poměr 10M na zaměstnance je fajn. Též se o to snažím, i když v té eshoparine není tak easy a navíc to není až tak zajímavé co s tyče zisku. Hezky to vybudoval a má fakt trpělivost a jasnou strategii ... 17 let to řídit bez nějakých šílených změn.
23. 2. 2020 13:57:10
https://webtrh.cz/diskuse/bazos-85-milionu-korun-rocne-v-deviti-lidech-rozhovor/strana/2/#reply1440375
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit