Zakládáte firmu a přemýšlíte nad tím, jak by mohlo vypadat její logo? Můžete to nechat na profesionálech, tedy grafických designérech, anebo se můžete pokusit o tvorbu loga svépomocí. Pro kterou možnost se rozhodnete?
Logo, které si vytvoříte sami, vás přijde na méně peněz, než kdybyste si ho nechali vytvořit na zakázku. Na druhou stranu ovšem do vytvoření loga budete muset vložit spoustu kreativity, fantazie a také času. Pokud si myslíte, že si logo vytvoříte za jedno odpoledne, nejspíš budete zklamaní.
Přemýšlejte, pak tvořte
Nejprve se zamyslete nad tím, co vaše firma dělá. Logo by mělo, v ideálním případě, vaši firmu vystihovat. Klidně i čistě abstraktně, není zapotřebí mít v logu automobil, když vlastníte autoservis, ani nemusíte mít v logu vysavač nebo mycí prostředky, když máte úklidovou firmu. Klidně může jít jen o barvu, která vaši společnost charakterizuje nebo nějaký symbol či písmeno.
Čím jednodušší, tím lepší
Než se pustíte do vytváření prvních návrhů, také si uvědomte, že je lepší mít logo co nejjednodušší, než překombinované, které pak nikdo nerozluští. Udělejte si své první náčrty. Sedněte si ke stolu s tužkou a papírem a zkuste navrhnout pár tipů, co by se vám asi tak líbilo. Že neumíte kreslit? To vůbec nevadí. Kreslete to, co zvládnete. Případně máte-li po ruce někoho, kdo kreslit umí, zeptejte se ho, jestli by vám s tím nepomohl.
Jednou řež, dvakrát měř
Pár dní si nechte na rozhodování. Mějte všechny své skici před očima a přemýšlejte. Nedávejte na první dojem, nezapomínejte, že logo bude vaši firmu provázet celá léta a možná i desetiletí. A určitě nechcete, aby došlo k tomu, že si za půl roku řeknete, že jste přeci mohli vymyslet něco mnohem lepšího. Máte pořád dojem, že žádné z log, které jste nakreslili, neodpovídá vaší představě? Nebojte se, až převedete logo do online podoby, zas bude vypadat jinak.
Programy a online nástroje na vytvoření loga
Vyberte si tedy dva až tři finální návrhy a běžte si hrát. Tím myslíme hrát si s počítačovými programy na tvorbu loga. Nejlepším a nejjednodušším způsobem, jak logo vytvořit, je vektorový editor, především Adobe Illustrator. Jde o profesionální nástroj, který používají grafičtí designéři. Na druhou stranu je práce v tomto programu značně obtížná a možná vám bude trvat týdny i měsíce, než se ho naučíte ovládat tak, abyste si v něm logo vytvořili. A také něco stojí. Alternativou k tomuto programu může být například vektorový CorelDRAW. Tento nástroj rovněž spadá pod ty profesionální, ale je o něco jednodušší na ovládání. Existuje i nespočet dalších editorů a online nástrojů, v nichž si vytvoříte logo. Oblíbeném online nástrojem je například Wix Logo Maker.
V tuto chvíli pro vás ale může být velmi těžké vybrat například vhodný font (písmo), barvu, velikost loga. Už vám dochází, proč se grafický design studuje i na vysoké škole? Protože tvorba loga rozhodně není mechanická práce, naopak je velmi tvůrčí a platí při ní stejné zásady jako u dalších uměleckých činností. Jakmile tato pravidla porušíte, nikdy nebude výsledek dokonalý. Abyste si mohli pravidla dovolit porušovat, musíte je nejprve dokonale ovládat a znát.
Ulehčit práci vám může například grafický tablet.
Nechte si logo vytvořit od profesionála
Pro mnohé je proto mnohem schůdnější cestou někoho o vytvoření loga požádat. V tuto chvíli ovšem nastává další problém – musíte si vybrat schopného grafického designéra, ale ne příliš známého, abyste za logo nemuseli platit stovky tisíc korun. Zároveň můžete oslovit i studenty grafického designu, kteří si alespoň vyzkouší svou práci v praxi. Ti si jistě nebudou za logo říkat desítky ani stovky tisíc korun.
Jestliže vám ale na penězích nezáleží, pak je vždycky lepší vsadit na osvědčeného grafika, který má za sebou už desítky vytvořených log. Za takovou práci si ale také nechá náležitě zaplatit.
Sháníte dobrého grafika, který by vám logo vytvořil? Najdete ho přímo u nás na Webtrhu.
Zeptejte se rodiny a přátel
Maminky na mateřské, studenti nebo zkrátka všichni, kdo si profesionální logo dovolit nemohou, ale mají šanci dobrat se vlastního loga. Jak jsme již zmínili výše, udělejte logo co nejjednodušší. Klidně může mít jen formu kolečka nebo jiného geometrického tvaru vyplněného určitou barvou a jedním písmenem. Zároveň může mít jenom podobu písmena. Fantazii se meze přeci klást nemají. Ale než nějaké logo pustíte do světa, zeptejte se svých blízkých, rodiny a přátel, a také spolupracovníků, jak se jim logo líbí. Ptejte se na to, co by změnili, jestli se jim líbí písmo, tvar, barva a hlavně nebuďte uražení, pokud vám nějaké změny navrhnou. Dělají to pro vás, aby vás ušetřili případného zklamání z toho, že vám logo někdo pohaní až poté, co ho budete mít na e-shopu, webových stránkách, vizitkách nebo tištěných prospektech. Je lepší se dozvědět, co je na něm špatně v této fázi, než když už bude pozdě.
Ve vašich silách není možné zavděčit se všem
Samozřejmě není možné se zavděčit všem a s kritikou se budete potýkat vždycky, ale to už je úděl podnikatelů, zaměstnanců i umělců. Zkrátka nás všech. Nevěšte proto hlavu a raději nyní, při tvorbě loga, věnujte víc času tomu, že se budete učit naslouchat a případně se i podle rad budete řídit, nebo si je alespoň vezměte k srdci. Ne každý, kdo vás kritizuje, to s vámi myslí špatně.