Baví vás svět reklamy? Rádi spravujete sociální sítě a hýříte nápady? V tom případě máte skvěle nakročeno stát se špičkou v oboru marketingu. Abyste ale byli skutečně dobří, musíte toho umět mnohem více.
Výkonnostní a obsahový marketing
Online marketing můžeme rozdělit do dvou odvětví. Výkonnostní marketing se věnuje výkonu reklamy. Ten se měří podle vloženého kapitálu a celkového výsledku kampaně. Abyste tomu rozuměli ještě lépe, jde o poměr financí vynaložených na PPC kampaně nebo reklamu na sociálních sítích a výsledku reklamních kampaní, tedy celkově získané návštěvnosti, počtu objednávek či počtu zhlédnutí určitého videa či příspěvku. Dále rozeznáváme obsahový marketing, který se od výkonnostního liší tím, že není podpořený penězi. Máme tím na mysli obsah, který zaujme diváka přirozeně a to například proto, že je vtipný, něčím zajímavý nebo přináší unikátní informace. Obsahový marketing čítá příspěvky na sociálních sítích či články na webových stránkách nebo e-shopu.
Základem vašeho vědění by ale především mělo být to, že marketing rozhodně není jenom o sociálních sítích. Pro klienta, který si vás najme, byste měli umět vytvořit správný marketingový mix. Že nevíte, co marketingový mix je? V tom případě je na čase si teď hned doplnit znalosti.
Marketingový mix
Ten představuje takzvané čtyři P:
- Product (výrobek)
- Price (cena)
- Promotion (propagace)
- Place (místo)
A co s tím? Všechny tyto čtyři nástroje by měl dobrý markeťák využít k dosažení cílů firmy, která si ho najme.
A jdeme dál. Pro svého klienta byste také měli umět na míru vytvořit propagační koktejl, který mu pomůže dosáhnout vyšších zisků a zvýšit povědomí o jeho značce.
Rovněž musíte umět analyzovat a vyhodnocovat. Jakmile si nastavíte marketingový mix a propagační koktejl, jak poznáte, že všechno funguje, jak má? Tak, že se ptáte, například formou dotazníku. Dotazník se ovšem musí dostat k těm správným lidem, potenciálním klientům firmy. Zároveň je zapotřebí ho dobře číst neboli vyhodnocovat. Ostatně stejně tak musíte umět ovládat nejrůznější analytické nástroje, jakými jsou například Google Analytics, Sklik, Google Ads nebo Marketing Miner, v němž pro své klienty naleznete vhodná klíčová slova, která vám s propagací firmy pomohou.
Ano, úkolem marketingového specialisty je samozřejmě také práce se sociálními sítěmi. Je však pouze a jen na vás, které sítě na propagaci firmy použijete. Ne všechny se hodí pro váš záměr, proto se musíte pečlivě a dle nejrůznějších analýz umět rozhodnout, která sociální síť je pro vás tou pravou a jak ji využijete.
Marketing lze studovat na vysoké škole, ale pokud jste už vystudovali jinou vysokou školu, ale chcete se živit právě marketingem, pak můžete absolvovat i nejrůznější rekvalifikační kurzy, workshopy a přednášky, které vás do světa online marketingu vpraví raz dva. Učit se ovšem můžete i za pochodu s pomocí odborných publikací a videí, kterých je plný internet.
Co se od vás jako od dobrého markeťáka či markeťačky čeká?
Buďte komunikativní
V první řadě byte měli být nadmíru komunikativní. Stydlivý marketingový specialista neexistuje, nebo respektive existovat může, ale příliš úspěšným se nestane. Musíte umět lidem vše vysvětlit, obhájit si své názory a zároveň nebýt útoční, ale naopak přátelští a vstřícní. Kromě toho se vám skvělé komunikační dovednosti budou hodit i při komunikaci prostřednictvím sociálních sítí, kdy budete komunikovat s potenciálními zákazníky firmy, která si vás najala.
Stůjte si za svým
Rovněž si musíte stát za svým. Pokud vymyslíte nějakou kampaň, pak je důležité ji umět vysvětlit tak, aby klient neměl absolutně žádné připomínky. A pokud přeci jen nějaké mít bude, musíte mít okamžitě připravenou uspokojující odpověď. Nikdy neváhejte.
Neustále něco vymýšlejte
Kreativita. To je další velmi vítaná dovednost každého marketingového specialisty. Bez kreativity pořádnou reklamu nevymyslíte. Nemůžete kopírovat nápady jiných markeťáků, musíte přijít s něčím svým a zároveň musíte být přesvědčení o tom, že na to budou lidé slyšet.
Vzdělávejte se
Online marketing je o neustálém vzdělávání se. Online prostředí se každým dnem mění, zejména když mluvíme o sociálních sítích. Dobrý markeťák si umí najít zdroje, kde se každý den dozví něco zajímavého z online prostředí, a rovněž se pohybuje ve společenských kruzích, kde je online marketing tím hlavním tématem. Pravidelně také navštěvuje veletrhy, přednášky a workshopy se zaměřením na online marketing.
Prodejte se
Nejenže musíte být komunikativní a výřeční, ale také se musíte umět prodat, což jde s předchozími uvedenými dovednostmi ruku v ruce. Můžete mít klidně tisíc skvělých nápadů, ale když vás nikdo nebude poslouchat, jsou vám naprosto k ničemu. Buďte vytrvalí a nevzdávejte se při prvním neúspěchu. Takových ve svém životě zažijete ještě hodně.
Jak se uchytit?
Nabízejte své služby na sociálních sítích i na webových stránkách k tomuto účelu vytvořených, například právě zde na Webtrhu, kde rovněž najdete i poptávky firem, které marketingové specialisty shánějí. Nezapomeňte si však vytvořit přehledný strukturovaný životopis a rovněž krátký motivační dopis, v němž vyzdvihnete své dosud největší úspěchy a silné stránky. Až budete na nějaký pracovní inzerát odpovídat, můžete přiložit i nějaké ukázky svých dosavadních úspěšných projektů. Životopisy klidně rozesílejte na všechny strany. Vždycky se někdo ozve. Pak už ale záleží jen na vašich přesvědčovacích schopnostech, abyste se dokázali prosadit před dalšími zájemci o nabízenou pozici.
Jako marketingových specialista či specialistka se můžete živit tak, že budete na volné noze jakožto osoba samostatně výdělečné činná, případně si můžete založit vlastní marketingovou agenturu a nebo se necháte v nějaké firmě zaměstnat na plný či částečný úvazek. Záleží jen na vás, co vám osobně bude vyhovovat nejvíce.
Dělejte to, co vás baví, učte se od těch nejlepších a tvořte.