Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Prodáváte svou firmu?

Možná právě vy stojíte před důležitým životním rozhodnutím. Chcete prodat svou firmu? Pak se vám možná bude hodit návod, jak tento životní krok učinit.

Důvodů k prodeji firmy může být nespočet. Potřebujete získat peníze, ocitli jste se v pozici, kdy již nechcete či nejste schopni firmu vést či vlastnit nebo máte jiné podnikatelské plány. Jenže univerzální rady, jak prodat firmu, neexistují. Budete-li se však držet několika málo zásad, které s prodejem firmy souvisí, v lecčems vám to usnadní život.

Nejprve si odpovězte na tři důležité otázky:

  1. Co prodávám?
  2. Proč to prodávám?
  3. Za jakým účelem prodávám to, co prodávám?

Než firmu ovšem k prodeji začnete nabízet, ujistěte se, že máte správně vedené účetnictví a nejsou v něm žádné malé ani větší nesrovnalosti. Také si nezapomeňte připravit pro případného kupce veškeré podklady, aby měl přehled o tom, v jakém stavu firmu přebírá. Rovněž v nich musí být přehledně uvedená organizační struktura nebo interní rozhodovací procesy. Pokud máte všechny tyto podklady do detailu připravené, může to zvýšit hodnotu vaší firmy.

Ať prodáváte zboží, služby, nemovitosti nebo firmy, v jednom se od sebe ničím neliší a to je příprava k nabídce, nebo-li k propagaci. Sepište nabídkový list co nejvíc do detailu a s důrazem na přednosti vaší firmy. Kromě toho nabídkový list obsahuje údaje o firmě, předmět podnikání, sídlo firmy nebo základní finanční ukazatele.

Nezapomeňte si také vytvořit seznam potenciálních kupců. Na něj také přidejte vaši konkurenci, dodavatele i odběratele. Jakmile budete mít seznam i nabídkový list připravený, rozešlete nabídky prostřednictvím e-mailu nebo klasické pošty a čekejte na reakci oslovených potenciálních kupců.

Co ovlivňuje cenu vaší firmy?

Ze všeho nejdůležitější je vaši firmu správně nacenit, cena nesmí nepřiměřeně nízká, ale ani příliš vysoká (nemá-li skutečně takovou hodnotu). Každého investora zajímají aktuální a budoucí výsledky vaší firmy, až v druhé řadě ho zajímá to, jaký obrat a jaký zisk vygenerovala v minulosti. Jestliže dosahujete malých zisků, nemůžete po kupci chtít, aby vám za firmu zaplatil horentní sumu.

Při prodeji firmy se zajímejte také o to, jaký úmysl má investor s vaší firmou, respektive co zamýšlí s vaší firmou provést, jakmile ji koupí. Také se o prodeji firmy příliš nezmiňujte před svými klienty nebo blízkými osobami. Vždycky je dobré, když o prodeji ví co nejméně lidí. Oficiálně můžete prodej oznámit poté, co bude podepsána kupní smlouva. Proto se také při prodeji firmy často podepisuje dohoda o mlčenlivosti, a to se všemi aktéry vyjednávání.

V ideálním případě vám kupec zaplatí celou částku firmy najednou, tak minimalizujete případná rizika. Ovšem v praxi se příliš často nestává, že by byla uhrazena celá částka najednou. Většinou se platí po částech.

Není ani neobvyklé, že původní management firmy na svých pozicích ještě nějakou dobu po prodeji firmy zůstává a prodává své know-how novému vedení. Jakmile ale z firmy původní pracovníci odejdou, může se stát, že jim nový majitel dá podepsat smlouvu, v níž je stanoveno, že nějakou dobu nesmí pracovat pro konkurenční firmy.

Jakmile jsou všechny náležitosti a podmínky prodeje firmy vyjednány, nic nebrání tomu, aby došlo k podpisu smlouvy o prodeji firmy.

Jak prodat firmu s externím poradcem?

Prodat svou firmu můžete rovněž s externím poradcem, který vám ušetří spoustu starostí. Účastní se všech jednání, pomáhá vám při vyjednávání podmínek transakce a funguje také jako zprostředkovatel komunikace mezi vámi a kupujícím. Externí poradce by měl být v tomto procesu dostatečně zběhlý na to, aby ho nic nezaskočilo a všechno vám tak mohl srozumitelně vysvětlit. Navíc vám jeho nezaujatý, nezávislý pohled může pomoci se stanovováním ceny i způsobu prodeje firmy.

Prodej společnosti s ručením omezeným

V tomto případě můžete prodat jen část firmy nebo firmu celou:

  1. Prodej majetku firmy
  2. Prodej podílu
  3. Prodej celého podniku

Prodáte-li celou společnost, přecházejí veškerá vlastnická práva z prodávajícího na kupujícího. Tím ovšem také kupující kupuje i všechny závazky firmy.

Ještě než se k prodeji firmy rozhodnete, uvědomte si, že potenciální kupec by měl být seznámen se skutečným důvodem prodeje firmy. Vždy proto jednejte čestně a nic nezatajujte. Dále byste měli podniknout tyto kroky:

  • seznamte své zaměstnance s nastalou situací
  • nechte si vypracovat audit, v rámci kterého zjistíte všechny nedostatky, které vaše firma má (například nesrovnalosti ve fakturách), a tak je můžete včas odstranit
  • nechte si firmu ocenit profesionály – díky tomu se vyhnete případným spekulacím, zdali náhodou není firma zbytečně nadhodnocená
  • vypracování smlouvy o prodeji nechte na právnících, tak si alespoň budete jisti, že bude po právní stránce řádně ošetřena a budou v ní obsaženy všechny náležitosti; také tím předcházíte případnému nepochopení smlouvy nebo jejích částí ze strany kupujícího

Jak prodat podíl ve firmě?

V tomto případě máte dvě možnosti. Jako společník můžete firmu opustit a to formou vypořádacího podílu. Zároveň je ale také možné prodat podíl ve společnosti tím, že svůj podíl prodáte někomu jinému. Tím nedojde k prodeji společnosti jako celku, ale jen jejího podílu.

Prodej zadlužené firmy

Týká se právě vás situace, kdy jste zadlužení a tím pádem nuceni společnost prodat? Můžete tak učinit na základě likvidace společnosti. Tak dojde ke zrušení všech obchodní vztahů a k vypořádání majetku a závazků. Firma nic nedluží, vymaže se z obchodního rejstříku a následně zanikne.

Rovněž ovšem může dojít k odkoupení celé firmy. Všichni společníci ukončí svou účast ve firmě a dohled nad firmou přebere ten, kdo firmu kupuje. Kupec poté musí nechat vypracovat analýzu firmy, aby zjistil, v jakém je stavu.


Vydáno
22. 12. 2021
Kategorie
Tagy