Zadejte hledaný výraz...

Jak psát blog, aby byl zajímavější?

Když chcete prodávat a mít e-shop, je dobré si k němu zřídit také blog. Jenže ten sám o sobě k úspěchu nestačí. Musíte na něm publikovat zajímavé články, které vaše čtenáře přitáhnou a udrží jejich pozornost. Jak na to?

O tom, proč je důležité mít blog, jsme se rozepsali v článku Proč musí mít každý dobrý e-shop svůj blog?. Nyní si vysvětlíme, jak by měl být veden a psán tak, aby skutečně zaujal a nebyl to jen prázdný obsah bez přidané hodnoty.

Pište relevantní obsah

Váš blog, máte-li ho jako marketingový nástroj ke svému e-shopu, by měl navazovat na to, co na e-shopu prodáváte. Co to znamená? V praxi jde o to, že když prodáváte ručně vyráběné šperky nebo třeba magnety či autodíly, nejspíš nebudete psát blog o cestování a józe. Když prodáváte šperky, pište o špercích, vaší práci, materiálech, jejich historii. V případě autodílů pište o automobilech a dalších motorových vozidlech. Ne že byste nemohli psát o józe nebo cestování, ale na to si zřiďte svůj soukromý blog. Vašemu podnikání totiž příliš nepomohou.

Zeptejte se: Proč by měl potenciální zákazník blog navštívit? Nevíte? Pak se do něj pro jistotu zatím nepouštějte, možná by to pro vás byla jen ztráta času. Váš zákazník nebo budoucí zákazník na váš blog chodí, protože:

  • se chce něco zajímavého dozvědět
  • hledá řešení svého problému
  • chce se pobavit
  • potřebuje se ujistit, že to, co kupuje, za to vážně stojí

Přemýšlejte o tom, co váš čtenář chce

Zákazník nechodí na blog z nudy, na to má jiné internetové stránky nebo úplně jiné činnosti. K vám chodí z určitého důvodu, a když na něj narazí zcela náhodou, alespoň musí být překvapen z toho, že se dozví něco zajímavého. Opět si uvedeme alespoň jeden příklad. Když prodáváte své šperky, na blogu můžete psát také o tom, jak je udržovat, čistit, jak o ně pečovat tak, aby vydržely třeba celý život. Tím vyřešíte zákazníkův problém, který si třeba neví rady s tím, jak šperky čistit. Jako zajímavost můžete uvést například nějaké historické skutečnosti o špercích nebo jaké šperky mají nejraději známé osobnosti. Chcete-li čtenáře pobavit, můžete natočit zajímavé video a umístit ho nejen na váš blog, ale například také na YouTube.

Ze všeho nejdůležitější je titulek

Titulek (nadpis) dělá článek. Když jím čtenáře nenalákáte, těžko si přečte něco víc. I kdyby byl samotný článek sebezajímavější. Proto obecně platí, že titulek by měl být co nejkratší a měl by obsahovat nejzajímavější informaci z celého článku. Když do něj přidáte nějakou číslovku, bude to bonus navíc. Lidé všeobecně velmi rádi čtou články, které začínají:

  • 10 nejkrásnějších míst, kde….
  • 5 nejlepších filmů…
  • 8 způsobů jak,…
  • 20 osvědčených metod, jak se zbavit…
  • 5 tipů na….

Říká se, že máte tři vteřiny na to, abyste čtenáře zaujali. To ale není zas tak málo, jak si možná myslíte. Za tři vteřiny člověk dokáže přelétnout očima hned několik titulků nebo několik řádků perexu. Perex je obvykle dlouhý zhruba 300 – 350 znaků a nachází se těsně pod titulkem. I v tomto případě musíte čtenáře zaujmout a to hned na prvním řádku. Buďte klidně trochu kontroverzní, nalákejte čtenáře na to, co se dočte níže. Nikdy mu ale nelžete a neslibujete mu nic, co se ve skutečnosti v textu nedozví. Už se k vám nikdy nevrátí.

Zvolte si jazyk

Mluvte jazykem, kterému budou vaši čtenáři/zákazníci rozumět. Teď samozřejmě nemáme na mysli český jazyk, případně anglický nebo jakýkoliv jiný. Jde o to, zdali byste měli zvolit hovorovou nebo spisovnou češtinu či slang. Vždy, když píšete článek, nejprve si dobře rozmyslete:

  1. pro koho píšete
  2. kolik je čtenářům zhruba let
  3. v jakém sociálním postavení se nacházejí

Jinak budete komunikovat na odborném webu pro právníky a jinak s motorkáři, kteří na váš blog chodí, aby se dozvěděli něco, co ještě nevědí. A jinak zase budete psát pro ženy, případně teenagery. Zkrátka a dobře, pište takovým jazykem, aby se s ním váš čtenář mohl dokonale ztotožnit.

Nekopírujte, vytvářejte originál

Když se inspirujete jinými články na internetu, pamatujte si, že ten váš vždycky musí být originální a mít nějakou přidanou hodnotu. Co to znamená? Že nelze článek jen zkopírovat nebo přeložit. Za prvé je to trestné a za druhé převzaté články nikoho nezajímají. Samozřejmě můžete provádět rešerše a inspirovat se na jiných webech a blozích, ale důležité je, abyste vše napsali vlastními slovy, zvoleným jazykem a především článek obohatili o nové informace, které se čtenář jinde nedozví.

Každý článek rovněž doplňte o autentické fotografie. Fotobanky používejte jen v nejnutnějších případech a už vůbec fotky nekraďte z jiných webů nebo sociálních sítí. Vždycky mají větší úspěch ty fotografie, které si pořídíte sami a čtenáři je neobjeví na jiných stránkách.

Vyzývejte k akci

Na konci článku vždycky čtenáře vyzvěte k akci. Co to znamená? Abyste čtenáře nalákali k návštěvě vašeho e-shopu. Vysvětlete jim, proč by ho měli navštívit a co na něm najde a přidejte odkaz. Nebo nalákejte čtenáře k přečtení dalšího článku. Anebo se jich na něco zeptejte. Vyzvěte čtenáře, ať sdílí své vlastní zkušenosti, ať pošlou zprávu s jakýmkoliv dotazem, nebo ať článek sdílí na svých sociálních sítích, jestli se jim líbí.

Pokud pod článek lidé své dotazy a odpovědi píšou, komunikujte s nimi. Odpovídejte na každý jednotlivý dotaz. Reagujte na ně, i když se vám třeba odpověď bude zdát sebezbytečnější. A nikdy se se čtenáři nehádejte. Zachovejte si klidnou hlavu za všech okolností, i když stokrát víte, že pravda není na jejich straně.

V neposlední řadě nezapomeňte svůj článek sdílet na svých sociálních sítích, případně v relevantních facebookových skupinách. Pomůže vám to najít čtenáře. Navíc nikdy nevíte, kdo může váš článek sdílet dál a přivést k vám další potenciální zákazníky.


Vydáno
21. 1. 2022
Kategorie
Tagy