Recenze fotobank

Nejpodrobnější recenze na trhu, srovnání fotobank

Vítězové porovnání fotobank

Top produkt

Hodnocení
90%
Shutterstock
Shutterstock
731 Kč
za standardní předplatné (10 snímků)

Nejlepší poměr cena / výkon

Hodnocení
87%
DespositPhotos
DespositPhotos
786 Kč
za standardní předplatné (25 snímků)

Cenově dostupné

Hodnocení
70%
123RF
123RF
655 Kč
za standardní předplatné (10 snímků)

Porovnání nejdůležitějších parametrů

Množství souborů
350 mil.
90 mil.
287 mil.
221 mil
177 mil.
Snímky
ano
ano
ano
ano
ano
Vektory
ano
ano
ano
ano
ano
Video
ano
ano
ano
ano
ano
Audio
ano
ne
ano
ano
ano
Free trial verze
ano
ne
ano
ano
ne
Předplatné pro týmy/firmy
ano
po domluvě
ano
ano
ne

Jak zvolit nejlepší fotobanku a vybrat správné fotografie pro váš projekt


Fotobanky poskytují levnou a efektivní alternativu, jak vizuálně obohatit a dokreslit vlastní blog, web, reklamu nebo účet na sociální síti. Existuje velké množství webů, které nabízejí jak volně dostupný, tak placený obrázkový materiál. V dnešní recenzi si přiblížíme 5 nejznámějších platforem, které poskytují mediální obsah, a srovnáme podmínky jejich používání.

Na výběr máme z mnoha fotobank, které obrázky zprostředkovávají. Můžete volit mezi dražším a exkluzivním obsahem, nebo vybrat fotobanku, kde získáte velké množství materiálu za nízkou cenu. Vždy je však potřeba myslet na rovnici poměru ceny a výkonu. Kdo si připlatí, získá mnohdy zejména exkluzivní fotografie, které nebudou použity nikde jinde. Ale ani levnější alternativy neznamenají nízkou kvalitu. Existuje mnoho fotobank, které poskytují fotografie dokonce bezplatně nebo pouze za velmi nízký poplatek.


1. Co vše fotobanky nabízejí?

Mnoho webů nabízí kromě profesionálních fotografií, také videa, audionahrávky nebo ilustrace a digitální tvorbu od různých umělců.

  • Fotografie –⁠ Zejména na placených webech tvoří exkluzivní obsah profesionálové v oboru. Některé platformy však podporují také laické fotografy. Seženete fotografie s běžnými vizuálními tématy, ale také umělecké snímky a abstrakci.
  • Video –⁠ V poslední době stoupá poptávka také po video obsahu. Můžete pořídit krátké sloty, dokreslující videa, pohyblivé obrazy a další. Cena se pak odvíjí od kvality a délky materiálu, ale celkově jsou videa dražší položkou. Ne všechny platformy je však nabízejí.
  • Audio –⁠ Stejně jako videa nejsou audio klipy běžným sortimentem všech fotobank, zejména proto, že na audio mají potenciální klienti velmi specifické nároky a tvoří si jej často sami. Možná však najdete, co hledáte, i ve fotobance.
  • Ilustrace a vektory –⁠ Tyto položky bývají zpravidla dražší, stejně jako videa zaberou tvůrci obvykle více času. Jde většinou o ručně vytvořené nebo počítačem generované obrázky či kliparty. Výhoda vektorů tkví v tom, že jejich velikost lze snadno přizpůsobit vlastním potřebám bez toho, aby se deformovaly. Jsou tedy ideální k použití v tištěných materiálech jako jsou plakáty, brožury a jiné marketingové materiály.

2. Kredit nebo měsíční členství

Jestliže si budete chtít zakoupit obsah z fotobanky, můžete tak učinit buďto jednorázově, pomocí kreditů nebo si na platformě zaplatit měsíční či roční členství. Jednorázový nákup obvykle vyjde dráž, ale pokud nepotřebujete kupovat fotografie pravidelně, může se hodit. Některé fotobanky nabízejí také tzv. free trial členství, kdy si můžete zdarma vyzkoušet fungování platformy a dostanete k dispozici limitní množství fotografií, které můžete stáhnout.

Jednou z alternativ je si ve fotobance registrovat osobní účet, na který si nahrajete určité množství kreditů, a kdykoliv bude potřeba, můžete je využít. Tento způsob se hodí zejména pokud neplánujete obsah kupovat pravidelně nebo ve velkém množství, ale čas od času potřebujete pár fotek. Cena za kus nebo set fotografií se pak obvykle odvíjí od toho, kolik kreditů jste do účtu nahráli. Dejte si však pozor na vypršení platnosti kreditů. Po uplynutí určité doby od jejich pořízení mohou propadnout.

Každá z fotobank také nabízí různé balíčky, se kterými můžete obsah získat výhodněji. Většinou jde o měsíční či roční členství. Po jejich zaplacení získáte každý měsíc dané množství kreditů, fixní počet fotek, které můžete za den stáhnout, nebo počet fotek, které můžete stáhnout za dané období trvání členství. Podmínky se liší. Toto se hodí zejména pro firmy nebo tvůrce, kteří potřebují pravidelný velký objem vizuálního materiálu. Najdou se však balíčky, které budou výhodné i v případě jednorázového nákupu většího množství fotografií apod. Podle potřeby si vybere téměř každý.

Ceny za jednotlivé fotografie, sety fotek a členství si přiblížíme v detailním srovnání jednotlivých fotobank.


3. Licence

Při nákupu obsahu na fotobankách je nutno kontrolovat také licence, které se k jednotlivých obrázkům vážou. Obvykle mají totiž licence pro specifické účely. Jejich nákup tak ne vždy znamená, že je budete moci použít kdekoliv a jak se vám zachce, a to ani u obrázků volně dostupných zdarma.

Myslete na to, že při koupi fotografie ve fotobance ve skutečnosti nekupujete fotografii samotnou, ale pouze práva na její užívání. Samotné vlastnictví však náleží autorovi. Licence funguje pouze jako smlouva mezi poskytující agenturou, majitelem, resp. autorem fotografie, a vámi jakožto zákazníkem.

Existují dva základní druhy licencí royalty free a rights managed licence. 

Většina materiálů z fotobank má licenci royalty free (RF), u těch bývají pravidla použití méně přísná. Po zakoupení není omezeno, k jakému účelu zakoupený materiál použijete. Můžete jej využívat prakticky navždy. RF obsah bývá obvykle limitován počtem vytisknutí daného obrázku v tištěných materiálech. Také není dovoleno snímky s RF licencí přeprodávat dále, komplikovanější pravidla se tak týkají pouze komerčního použití obrázku, které by generovalo zisk. V takovém případě může být nutné zakoupit rozšířenou licenci.

Příklad royalty free licence: Zakoupíte si fotografii, kterou použijete na obálce knihy. Vytisknete určité množství knih a dle licence je to v pořádku. Nicméně daný obrázek už pak nemůžete použít například na výrobu plakátů, fanouškovských předmětů nebo potisků na oblečení, které souvisejí s knihou. Na to byste potřebovali rozšířenou licenci.

Rozšířená RF licence pak dovoluje použít materiál i jiným způsobem, než bylo povoleno původně, například právě na doplňkové produkty jako jsou fanouškovské předměty. Bývá zde však zpravidla omezení v tom, kolik předmětů s daným obrázkem může být vyprodukováno/prodáno. V takovém případě pak může vyjít levněji použití přímo rights managed materiálu, u kterého není potřeba licenci doplnit rozšířením.

Při nákupu rights managed (RM) licence musí zákazník vždy předem uvést, k čemu bude daný materiál sloužit, kolik kopií bude vytištěno, délku období, kdy bude využíván, velikost, v jaké bude použit a obor působení firmy nebo zákazníka, který materiál kupuje. Tyto podmínky pak není možné porušit. Kromě toho RM licence také zajišťuje, že materiál nebude použit nikým jiným, což u RF licence být zajištěno nemůže. Pravidla použití RM obsahu jsou velmi přísná a cena bývá obvykle vyšší. Jde však o originální a kvalitní vizuální materiál, jehož licence zajišťuje, že se neobjeví u konkurence.

Kromě těchto hlavních typů licencí existují ještě další:

Jednou z nich je editorial use licence. Zpravidla jde o obrázky s logy značek, konkrétními produkty nebo známými osobnostmi, událostmi atd. U této licence je zakázáno dané obrázky použít pro marketingové a komerční účely a mohou sloužit například pouze k doplnění zpravodajství, použití na blogu nebo v prezentaci a podobně.

Posledním typem licence, který zde zmíníme, je creative commons (CC). Jde o licenci, která umožňuje tvůrci označit svoji práci. Materiály s CC licencí je možno použít pouze s odkazem na tvůrce. Obvykle jde o volně dostupné fotografie, kdy nezáleží na způsobu jejich využití a jedinou podmínkou je uvedení jejich původu. Uvádí se název díla, autor, zdroj a název licence. Více o tom, jak pracovat s materiály s CC licencí a jak je citovat, se můžete dočíst zde.


4. Jak fotobanku zvolit

Různé fotobanky nabízejí různý, většinou lehce odlišný styl materiálů. Některé se zaměřují například spíše na vektorové obrázky, jiné na profesionální fotografii. Odlišují se také tématicky. Na jedné najdete spíše klasické marketingové obrázky, jinde je styl mladistvější a více se hodí například pro posty na sociální sítě. Než si na dané platformě zakoupíte kredity nebo členství, ujistěte se, že vám její vizuální styl vyhovuje a budete mít z čeho volit.

Ne všude lze také zakoupit videa či audio, pokud tak kromě fotografií budete chtít pořídit tato specifická média, volte fotobanku, která je nabízí.

Existují také další kritéria, podle nichž můžete zvolit správnou fotobanku pro vás:

  • Kolik peněz jste ochotni za obsah utratit? Zamyslete se nad tím, jaký je váš rozpočet a jaké procento z něj jste ochotni utratit za vizuální materiál. Někdo, kdo bude fotografie používat k pouze k doplnění textu, za ně utratí nejspíš méně než ten, kdo má svůj projekt založen zejména na vizuálu (například blog, účet na soc. síti apod.) a potřebuje pravidelný větší objem materiálů. 
  • Jakým způsobem budete fotografie nakupovat? Tímto je myšleno, zda plánujete nakoupit větší objem fotek dopředu, nebo byste raději využívali měsíční členství a nakupovali pravidelně. Cenově se obě možnosti mohou výrazně lišit.
  • Přečtěte si recenze. Recenze se zkušenostmi od ostatních zákazníků vám mohou pomoci zjistit, zda fotobanka poskytuje uživatelský zážitek, který hledáte. 
  • Vyzkoušejte free trial verzi. Než se najisto rozhodnete odebírat měsíční nebo roční členství u určité fotobanky, vyzkoušejte nejprve free trial verzi, pokud ji nabízí. Snadno tak otestujete, zda vám platforma vyhovuje.
  • Zkontrolujte licenci. Ujistěte se, že fotobanka poskytuje fotografie, které můžete použít k plánovaným účelům a nebude to v rozporu s jejich licencí.

5. Správné fotografie pro váš projekt

Fotobanky nabízejí miliony obrázků. Asi každému se vybaví inscenované fotky nadšených lidí v kanceláři, elegantních byznysmenů, kteří si podávají ruce, nebo zamilovaných párů při západu slunce, které jsou na fotobankách snadno k mání. Většinou to však nejsou fotografie, které bychom chtěli použít. Působí totiž často uměle a nevěrohodně. Jak tedy vybrat ty pravé fotky pro vás?

Fotografie by měly být hlavně v dobrém rozlišení, autentické, měly by rezonovat s publikem a zároveň být relevantní vzhledem k tématu, které doplňují.

Nezapomeňte myslet na to, aby fotografie měly vhodné rozlišení pro vaše účely. Obrázky, které použijete na webu nebo sociální síti, nemají tak vysoké nároky na kvalitu rozlišení jako fotky, které budete tisknout. Fotografie, které budou online, by neměly mít méně než 72 dpi (dots per inch) a fotky k tisku ne méně než 300 dpi. Rozpixelované obrázky zkazí celkový dojem. V tomto článku se dozvíte, jak vhodně zvolit a upravit fotografii pro tisk.

Důležitý je také tvar fotky. Zejména u online obsahu je potřeba myslet na to, jak se po nahrání bude fotka uživateli zobrazovat. Na různých sociálních sítích je také obvyklé používat určité tvary (Instagram čtverec, Pinterest obrázky na výšku, Twitter – obrázky na šířku atd.). Odlišně také budou fotografie působit na počítači a v mobilním zobrazení webu. Zde se můžete inspirovat v tom, jak vybrat perfektní fotografii pro digitální média.

Nepoužívejte náhodné obrázky, které jsou sice vizuálně přitažlivé, ale nijak nesouvisejí s tématem. Snímky by měly dotvořit sdělovanou myšlenku, ale zároveň na sebe nestrhnout veškerou pozornost. Vyhněte se tak příliš kontroverzním fotografiím, divokým barvám nebo meme obrázkům. Je také na škodu, pokud se na fotce nezáměrně objeví optický klam, pokud lidé na fotografii mají zvláštní výrazy ve tváři (lidská tvář vždy zaujme na první pohled, o to více, pokud se výrazem odlišuje) nebo celá kompozice působí nějakým způsobem nepatřičně nebo neobvykle. Konzument pak věnuje příliš velkou pozornost obrázku a ne textu a celkovému sdělení.

Je přínosem pokud ve fotografiích, které používáte, existuje určitá konzistence. Měly by vyjadřovat váš styl, vytvářet určitý dojem, atmosféru. Zejména konzistence v barvách zajistí vizuálně příjemný obsah. Fotografie by měly mít vyvážený kontrast a objekty na nich by měly být správně nasvícené.

Tip: Chcete zjistit, zda a případně kde byla konkrétní fotografie použita? Použijte webovou aplikaci TinEye, která vám dokáže vyhledat konkrétní weby, na kterých je fotografie uploadovaná.


6. Vyhledávání fotografií

Při výběru nespěchejte a dejte si na čas. Zejména pokud vybíráte důležité fotografie, které budou reprezentovat váš e-shop, web nebo blog, vyhraďte si dostatečné množství času, abyste vybrali perfektní obrázky, které budou splňovat všechny potřebné atributy. 

Možná čekáte, že nalézt vhodnou fotografii bude snadné, může to však být naopak. Nevolte hned první obrázek, který se vám zalíbí. Postupujte pomalu, ujasněte si, jaký vizuální styl by měl reprezentovat. Můžete vybrat několik vhodných kandidátů, ty mezi sebou porovnat a vybrat toho pravého.

Funkční strategií při výběru může být snaha najít originální poutavé fotky, které budou pravým opakem generického a umělého obsahu. Nechte své oči klouzat po obrazovce a uložte si fotografie, které vás při hledání na první pohled zaujmou, byť bezdůvodně. Popřemýšlejte o tom, proč vás zaujaly a jak korespondují se stylem vašeho webu nebo značky. Zkuste se vžít do potenciálního konzumenta a zamyslete se nad tím, jaký dojem by z fotky měl on. 

Vyhledávací nástroje se v poslední době stále zlepšují, a tak je snadné nalézt vhodné fotografie i pomocí vložení klíčových slov. Vkládejte vždy více slov zároveň, buďte specifičtí. Jestliže hledáte konkrétní fotografii, popište ji více než jedním slovem. Ušetříte tím čas. Lze také zadat tzv. negativní klíčová slova a tím vyloučit nežádoucí obsah.

Příklad vyhledávání: Hledáte fotografie pro doplnění článku o oslavách výročí založení města. Představte si, jak by fotografie měla vypadat, a specifikujte klíčová slova. Po zadání slova „city“ do fotobanky Shutterstock vám web ukáže více než 26 milionů obrázků, pokud přidáte klíčová slova a zadáte „city skyscraper night celebration“, už to bude pouze 14 tisíc. Když pak hledání specifikujete ještě blíže a zadáte „city skyscraper traffic night fireworks celebration“, zobrazí se už pouze přibližně 300 fotografií a z těch si snadno vyberete vhodnou fotografii korespondující s tématem.

Velké fotobanky nabízejí obvykle také pokročilé vyhledávací nástroje, ve kterých můžete velmi specificky nastavit, co hledáte. Můžete například zvolit, kolik osob má být na fotografii, jaká má být kompozice, jaký má být věk a pohlaví osob atd.

Nezapomínejte na to, že při vyhledávání nemusíte používat pouze podstatná jména, často dosáhnete kvalitních výsledků použitím vhodných sloves a přídavných jmen.

Hodnoceno 10 hlasy, průměrně 4.2 z 5

Rekapitulace

731 Kč
  • Více než 350 milionů souborů ke stažení
  • Vlastní editor fotografií
  • Předplatné po neomezené stahování hudby
  • Vyšší ceny videí
731 Kč
  • Velmi kvalitní funkce vyhledávání
  • Exkluzivní materiály z kolekce Signature
  • Různé typy předplatného
  • K dispozici nejsou audio soubory
1 261 Kč
  • Propojení s ostatními aplikacemi společnosti Adobe
  • Kvalitní a originální snímky
  • Dostupná free trial verze
  • Nabídka balíčků předplatného pro jednotlivce, týmy i firmy
  • Vyšší ceny materiálů
786 Kč
  • K dispozici je rozmanitý výběr formátů (snímky, videa, ilustrace, vektory, hudba,...)
  • Dostupná zkušební verze
  • Nízké ceny snímků
  • Vyšší cena videí
655 Kč
  • Vysoká kvalita snímků, každý soubor projde kontrolou kvality
  • Dostupnost snímků, vektorů, videí i hudebních a SFX souborů
  • Video a audio lze stahovat pouze za pomoci kreditů
  • Platnost kreditů nelze prodloužit, pokud nevyužijete do 1 roku od pořízení, propadnou

Další zdroje