Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Glos: Programování vás musí bavit, abyste to dokázal dělat

Redakce Webtrhu vám přináší exkluzivní rozhovor s Jakubem Glosem, zakladatelem firmy Netter s.r.o., zabývající se tvorbou moderních a přehledných webových stránek. Firma rovněž nabízí také vlastní webhosting a další webové i designové služby.

Můžete nám přiblížit v jaké konkrétní oblasti podnikáte?

Obecně pracujeme v oboru IT, konkrétněji se věnujeme tvorbě webových stránek především na WordPressu. Součástí toho máme i vlastní WordPressový hosting, kde po vzoru zahraničních hostingů upravujeme nastavení serveru tak, aby webové stránky byly stabilnější a rychleji fungovaly.

Jak jste dostal k podnikání v tomto oboru?

Když jsem byl mladší, tak jsem se hodně zajímal o počítače, konkrétně zrovna o tvorbu webových stránek. Již na základní škole nás vedli k tomu, že jsme vytvářeli nějaké menší stránky. Později na střední škole jsem pak založil svůj vlastní projekt a postupem času jsem si začal přivydělávat jako freelancer. Později, jak mi začali přibývat klienti, jsem si řekl, že by nebylo na škodu pracovat pod nějakou značkou. Rozhodl jsem se tedy založit firmu Netter s.r.o. a začal jsem všechno „házet“ pod hlavičku této společnosti. Ve firmě jsme zaměstnaní dva, spolupracujeme však s řadou odborníků jiných profesí, které s naším oborem souvisí, ať už se jedná o analýzu webu, PPC marketing, SEO atd.

Co pro vás bylo největší překážkou?

Pro mě, ani ne tak překážkou jako výzvou, bylo především opustit staré zaměstnání v zahraniční firmě v Londýně, kde jsem také pracoval jako programátor. Ve smyslu opuštění však myslím odchod z kanceláře a založení si vlastní. S touto firmou totiž nadále spolupracujeme. Odejít z kanceláře však pro mě bylo velkým rozhodnutím. Dodnes to však vnímám jako správný krok.

Nemyslíte, že by bylo lepší spojit se s těmi odborníky do jedné firmy? Nebo je podle vás lepší držet se pouze svého?

Původně jsme chtěli založit jednu větší firmu, která by pojmula všechny zmiňované oblasti webových stránek, zatím jsme se však k realizaci nedostali. Nicméně, v současnosti úzce spolupracujeme s ostatními specialisty. Klientovi tedy můžeme doporučit jen ty nejlepší odborníky v dané oblasti. Je pak už jen na rozhodnutí klienta, jestli dá na naše doporučení nebo si najde někoho sám. Mohu však zaručit, že firmy, se kterými spolupracujeme, jsou profesionály ve svém oboru.

Jak si sháníte klienty?

Většina poptávek nám přichází buď od našich partnerů či specialistů z jiných oblastí, se kterými spolupracujeme. Poptávky však máme i vlastní, ale nebudujeme aktivně placené reklamy nebo rozsáhlou poptávkovou síť.

Pokud byste chtěli rozšiřovat, myslíte, že byste pak zaváděli placené reklamy?

Ano, asi bychom museli zavést nějaké reklamy. Ale z mého pohledu je najímání dalších zaměstnanců problematické. Děláme již poněkud složitější věci, které již potřebují nějaký propracovaný systém, takže bychom si nemohli dovolit přibrat nějaké juniory v programování. Ze své zkušenosti ze zahraniční firmy, kde jsem kontroloval práci po juniorech, vím, že pokud si přivedete nějaké nováčky, musíte počítat s tím, že po nich budete věci hodně kontrolovat. Případně pokud pak udělá nějakou chybu, musíte mu říct, aby to předělal nebo to musíte předělat sám, což však zabere více času. Je to tedy hodně o výběru vývojářů. Tím je to pak spíš práce s lidmi než ono samotné programování. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli, že chceme dělat více ten vývoj, než abychom se „patlali“ s nějakými dalšími vývojáři, kteří nejsou tolik šikovní.

Máte také svůj vlastní hosting, to jste také zakládal sám nebo na tom pracovalo více lidí?

To jsem také zakládal sám. S přibývajícími klienty jsem již nechtěl živit nějaký hosting, který navíc nefunguje tak dobře. Potřebovali jsme také navýšit limit pro běh scriptu, pro nějaké importy a další věci. Z toho pak tedy vyšlo to, že jsem se musel naučit spravovat servery jako takové. Díky tomu, že jsem pracoval v zahraničí, jsem přišel do styku s opravdu skvěle vyladěnými hostingy, které mají konkrétně na WordPressu. Věděl jsem tedy, jak fungují, takže jsem si podobné servery zkusil nastavit sám. Nastavil jsem to tedy podobně a docílil jsem podobných rychlostí jako mají oni. Nemáme vlastní datacentrum, servery pronajímáme od partnerů. Máme je však dobře nastavené na WordPress a můžeme takřka tvořit, co chceme. Hosting máme spíše pro naše klienty, než abychom s tím plně „vystřelili“ do světa. Ale máme také několik webů, co k nám přišli zvenku a funguje jim to.

Je něco, co byste změnil, pokud byste začínal od začátku?

Moc bych toho nezměnil. Možná jen kdyby člověk uměl předvídat, tak bych sám sebe varoval před nějakými projekty. To, jestli daný projekt bude úspěšný, však člověk nemůže vědět dopředu.

Co byste poradil začínajícím podnikatelům v této oblasti?

Lidem bych poradil, aby se do programování nepouštěli, pokud pro to nemají vášeň a zalíbení. Je to náročná práce, je do toho potřeba velká investice času, člověk se v tom navíc musí neustále zlepšovat takříkajíc neplaceně. Je potřeba neustále zjišťovat, co je nového a jak byste to mohl využít. Je jedno, jestli jste freelancer a chcete dělat na sebe, nebo jestli svou činnost chcete vést pod nějakou značkou. Prostě vás to musí bavit, abyste to dokázal dělat dlouhodobě.

Ovlivnila vás koronavirová krize

Měl jsem většího klienta, který se zabýval prodejem fotografií pro cestovatele. Během koronavirové krize však skončil. Ze dne na den zavřel a propustil všechny své zaměstnance. Naštěstí to byl jediný klient, co se týče ztráty. Doufám však, že i on po krizi znovu naběhne. Co se týče ostatních klientů, tak nás to nijak neovlivnilo. Navíc, jak pracuji na dálku a programuji v kanceláři nebo doma, tak se to moc nedotklo ani mě samotného.

Jaké máte cíle do budoucna?

S kolegou se především chceme specializovat opravdu jen na vývoj webových stránek, případně ještě designu webů. Nechceme se pouštět například do analytiky či SEO, protože to jsou opravdu jiné obory. Chceme se tedy zaměřit na to, abychom weby vyvíjeli co nejlépe. Zároveň také chceme neustále zlepšovat své služby pro klienta v této oblasti.


Vydáno
6. 7. 2020
Tagy