Zadejte hledaný výraz...

Co všechno by měl umět úspěšný copywriter?

Žádná firma, značka ani webový portál se neobejdou bez kreativního copywritera, který dokáže oslovit čtenáře stejně jako potenciální zákazníky. Musí vládnout slovem i písmem a vymýšlet natolik poutavý text, aby udržel pozornost všech, kdo jej čtou.

To je však jen obecná rovina, ve které by měl copywriter dominovat. Přestože se může na první pohled zdát, že jde o disciplínu, kterou každý zvládne levou zadní, opak je pravdou. Dobrý copywriter je učitel, marketér, psycholog, kreativec a intelektuál v jednom.

Kdo je vlastně copywriter?

Copywriter je v první řadě člověk, který píše texty. To ale není vše, co copywriter dělá. Než se pustí do psaní, musí rešeršovat, brainstormovat a také znát marketingové termíny, především pojem SEO. Také by se měl orientovat v tom, jak zaujmout na sociálních sítích a jak vytvořit reklamu do tištěných i webových médií.

Umíte psát, ale s copywritingem zkušenosti nemáte? To vůbec nevadí, protože můžete absolvovat online kurzy nebo workshopy, díky kterým se do tohoto způsobu vydělávání na internetu vpravíte během pár týdnů.

Založte si blog s vlastním portfoliem

Pokud chcete zaujmout své potenciální klienty a mít se čím prezentovat, založte si blog, na němž můžete zveřejnit svůj životopis, portfolio, spolupracující firmy a značky nebo cokoliv jiného, co vám pomůže získat novou zakázku.

Nyní si popíšeme sedm dovedností a schopností, kterým úspěšný copywriter vládne:

1. Rozumí tomu, co píše

Copywriter by měl o tématu, o kterém píše, znát mnohem širší souvislosti než čtenáři prezentuje. Je proto zapotřebí nastudovat si víc než potřebuje. Jinak čtenář pozná, že problematice nerozumí a text ho nebude bavit.

2. Český jazyk ovládá levou zadní

Víte, jaký je rozdíl mezi gramatikou a stylistikou? V tom případě máte ke copywritingu úspěšně nakročeno. Ale teď se sami sebe zeptejte: Co je podmět a přísudek? Jsem si vědomý/á, že čárka ve větě se nepíše jen před `že` a `aby`? Důležitá je ovšem i slovní zásoba, opakování je sice matkou moudrosti, ale v případě copywritera to rozhodně neplatí. Proto je obecně copywriterům doporučováno, aby hodně četli. Nejenom noviny, časopisy a internetové zpravodajství, ale také knihy.

3. Umí psát na zadaná klíčová slova

To někdy bývá pořádný oříšek. Klient po vás občas chce, abyste používali nejen určitá klíčová slova, která se v internetových vyhledavačích drží na předních příčkách, ale také správně skloňovaná. A to už trochu cviku chce, jinak hrozí, že text bude vypadat uměle a nebude dávat smysl.

4. Rešeršuje

A to pořád. Není uměním něco opsat, ale vytvořit autorský text s přidanou hodnotou. Nestačí si přečíst jeden článek a myslet si, že si s ním vystačí. V mnoha případech totiž může jít o plagiát. Jakmile ale hledá informace z více zdrojů a je schopen se jimi pouze inspirovat, nikoliv je kopírovat, pak je na dobré cestě stát se copywriterem, kterého si budou klienti hýčkat.

5. Je spolehlivý a dodržuje termíny

To patří mezi základní dovednosti a schopnosti. Nikdo netouží po copywriterovi, který odevzdává texty na poslední chvíli nebo po termínu a co slíbí, to neplatí. Texty pak mohou být sebelepší, ale když se na vás klient nemůže spolehnout, není vám to nic platné.

6. Je odolný vůči stresu

Čas od času se copywriterovi sejde více práce najednou a musí zvládnout všechno odevzdat včas ve stanoveném termínu. Celý den sedí u počítače a vytváří texty, které musí být perfektní v každém ohledu. Nápor možná vydrží jeden nebo dva dny, ale pokud má v úmyslu se copywritingem živit, je dobré si uvědomit, že někdy je nutné být v zápřahu celý týden i víc a to rozhodně není pro každého.

7. Jedná se svými zákazníky slušně

Píše-li copywriter e-mail svým klientům, nikdy nesmí být příliš stručný a odměřený ani přehnaně všetečný. Na e-maily, telefonáty nebo SMS zprávy odpovídá co nejdříve. Píše bez chyb i v komunikaci s klienty. Pokud copywriter dokáže nasekat chybu v každé větě v pouhém e-mailu, jak pak asi vypadá jeho autorský text o pěti normostranách?

Všechno je jenom o cviku, píli a odhodlání. Úspěšný copywriter se bez problémů uživí i jako freelancer neboli podnikatel na volné noze, ale zadarmo to rozhodně nebude.

 

 


Vydáno
23. 10. 2021
Kategorie
Tagy