Zadejte hledaný výraz...

Co je online a offline marketing?

Už jste se s těmito výrazy setkali, ale stále nerozumíte tomu, co znamenají? Nabízíme vám jednoduchý výklad, co znamená online a offline marketing a zároveň vám vysvětlíme hlavní rozdíly, které mezi těmito formami reklamy panují.

Online marketing

Online marketing je takový marketing, který probíhá na internetu. Nejde však o klasickou reklamu, ale o komunikaci na sociálních sítích, tvorbu webových stránek nebo rozesílání newsletterů. Mezi nejčastější nástroje této formy marketingu patří:

1. Webové stránky/e-shop

Když se dozvíte o nové značce či restauraci, jak si o ní něco zjistíte? Samozřejmě zapátráte na internetu. Proto je velmi důležité udělat ke každému novému projektu vlastní webové stránky, které budou přehledné, uživatelsky přívětivé a takové, které budou bavit. Zákazník se na váš web musí rád vracet.

2. SEO

Principy SEO neboli optimalizaci pro vyhledávače jsme vám již vysvětlovali v článku Co je SEO a jak vám pomůže s podnikáním. Jde o velmi důležitou metodu, jak dostat potenciální zákazníky či čtenáře na vaše webové stránky. S tímto pojmem souvisejí také klíčová slova, která musíte do svých textů na webu implementovat, aby zákazníci váš web či konkrétní článek lépe našli.

3. PPC reklama

Toto je forma reklamy, kdy platíte za proklik na reklamu. Může mít podobu nejrůznějších bannerů, skyscraperů a dalších online forem a lze ji umístit na web i sociální sítě.

4. Sociální sítě

Budování vztahu mezi vámi a čtenáři, případně zákazníky, je velmi důležité a sociální sítě jsou k tomu tím nejvhodnějším prostředím. Můžete na nich sdílet fotky, texty i videa a na komentáře svých sledujících či fanoušků okamžitě odpovídat.

5. E-mail marketing

Nesmíme zapomínat ani na newsletter, který rovněž představuje účinnou formu reklamy a zároveň způsob, jak se čtenáři neztratit kontakt. Prostřednictvím e-mail marketingu své čtenáře oslovujete přímo, cílíte na konkrétní skupinu lidí a zároveň umožňuje také personalizaci.

Offline marketing

Offline marketing je takový marketing, který probíhá mimo internetové vody. Spadají do něj nejenom tištěná média, ale také televize nebo rozhlas. Přestože už si mnozí lidé myslí, že televize ani rozhlas už nemají takový potenciál jako dřív, opak je pravdou. Na internetu trávíme mnohem více času, a proto už trpíme takzvanou bannerovou slepotou, to znamená, že spoustu reklam přehlížíme. Ale televize a rádio stále mají tu moc upoutat naši pozornost, kdykoliv si to usmyslí. I když o to třeba vůbec nestojíme.

1. Televizní reklama

Oslovuje široké spektrum lidí a to napříč všemi generacemi, proto patří k té vůbec nejdražší reklamě, kterou si můžete zaplatit. Správná televizní reklama se vám vryje do paměti a zapamatujete si ji na první dobrou.

2. Rozhlasová reklama

Zatímco televize nám reklamu poskytuje jak se zvukovou, tak obrazovou stopou, rozhlas funguje jen na základě zvuku. Proto je také mnohem levnější a zároveň flexibilnější. Zároveň ale nezacílí na tak velké množství lidí jako televize. V ideálním případě by měla být vaše reklama odvysílaná v ranních hodinách, kdy lidé cestou do práce poslouchají svou oblíbenou rozhlasovou stanici v autě.

3. Tištěná média

Noviny a časopisy jsou nejstarší formou reklamy vůbec. Prostřednictvím tisku lze cílit na konkrétní cílovou skupinu, například pouze na ženy ve středním věku, studenty nebo například muže a ženy v důchodovém věku. Záleží na tom, jaké tištěné médium si zvolíte. Tato forma reklamy není tak drahá, ale samozřejmě záleží na tom, jaké médium si zvolíte. Prestižní média s celostátním dosahem samozřejmě nabízejí inzertní plochu od desítek tisíc korun výše, zatímco malá tištěná média po vás mohou chtít jen pár tisíc.

4. Event marketing

Když vznikne nějaká nová značka, otevře se nové bistro, kavárna, restaurace, nejlepší reklamou je, pozvat na zahájení provozu co nejvíce lidí a potěšit je ochutnávkou menu nebo například drobným dárkem, který vaši značku charakterizuje.

Jaké jsou největší rozdíly mezi online a offline marketingem?

1. Měřitelnost

Tím největším rozdílem mezi nimi je pravděpodobně v měřitelnosti. Zatímco online marketingové formy reklamy lze měřit pomocí Google Analytics a dalších nástrojů, u reklam v tištěných médiích, v televizi nebo rozhlase jen těžko změříte, kolik lidí na ni zareagovalo a koupi produktu či služby uskutečnilo.

2. Flexibilita

Internetová reklama rovněž nabízí obrovskou míru flexibility. Formu reklamy můžete do poslední chvíle měnit, dokonce můžete reklamu měnit i v průběhu kampaně, ale jakmile jednou reklamu necháte otisknout v novinách nebo odvysílat v televizi, je to nevratné.

3. Cílení

Než si vyberete to správné tištěné médium, televizní kanál nebo rozhlasovou stanici, nejspíš se zaměříte na to, kdo jsou jejich čtenáři, diváci a posluchači. Tak budete mít přehled o tom, na koho cílíte. Ovšem online reklama je mnohem flexibilnější. Umožňuje cílení nejenom podle věku nebo pohlaví, ale také dle zájmů/ koníčků nebo regionu.

4. Důvěryhodnost

Stále platí, že lidé jsou obecně méně důvěřiví k reklamám, které se objevují na internetu. Jsou jimi doslova zahlceni a netuší, jestli náhodou reklama, která je zaujala, není jenom další způsob, jak z nich vytáhnout peníze. Zatímco otištěná reklama pro ně má často mnohem větší váhu, stejně jako například reklama v televizi.

5. Interakce

Televizní, rozhlasová ani tištěná reklama žádnou interakci s vašimi potenciálními zákazníky nenabízí. Zatímco online reklama umožňuje reakci okamžitou a vzájemnou. Pokud vám čtenář nebo zákazník okomentuje příspěvek na sociálních sítích nebo článek na webu, vy můžete okamžitě reagovat. A to je velké plus.

Než se tedy pro určitou formu marketingu rozhodnete, dobře si promyslete, co od reklamy očekáváte, koho chcete oslovit, jakým způsobem a zdali je pro vás důležité vyhodnocování každé reklamy, abyste zjistili, jestli se vám investice do ní vyplatila.


Vydáno
4. 5. 2022
Kategorie
Tagy