Říkáte si, jak je možné, že všichni ostatní jsou v prodeji tak úspěšní a vám se stále nedaří dosáhnout toho, co jste si předsevzali? Možná je chyba právě v tom, že neumíte svého potenciálního zákazníka dostatečně zaujmout.
V dnešním světě plném reklam je pro běžného uživatele internetu velmi těžké vyznat se v tom, co by ho mohlo zajímat, a co ne. Reklamy na nás útočí ze všech stran a my trpíte takzvanou bannerovou slepotou. To znamená, že už jsme vůči reklamám, které se nám na internetu na různých webových stránkách objevují a vyskakují na nás, téměř nebo zcela imunní. Nevšímáme si jich, přitom možná produkt nebo služba, kterou jsme právě přehlédli, by nám mohla být k užitku. Přesto si své šance na to, že člověk na reklamu klikne, můžete rapidně zvýšit. Jak? Dobrým, respektive dokonalým reklamním textem. Jak by měl tedy ideální reklamní text vypadat?
1. Pište pro toho, komu je reklama určena
Uzpůsobte jazyk člověku, kterému je reklamní text určen. Teenagerům klidně tykejte. Stejně tak můžete tykat motorkářům, které chcete oslovit. Na silnicích se ostatně všichni zdraví a považují se za jednu velkou rodinu. Tykat můžete i hráčům počítačových her. Je-li ale vaším úkolem oslovit učitele, advokáty, maminky na mateřské, starší občany nebo například celé firmy, vždy volte vykání. Je těžké říct si univerzální pravidlo, které na tykání nebo vykání platí. Zkrátka si před vymýšlením textů sedněte, napište si, pro koho je text určený, a pak si promyslete, jestli budete tykat, nebo vykat, a pokud budete tykat – nemůže to někoho urazit?
2. Zapomeňte na rýmy
Kde kdo se snaží být vtipný za každou cenu. A čím vtipnější rým se mu povede, tím je šťastnější. Ale je skutečně rým tak vtipný, nebo se zdá vtipný jen vám? Někdy může dobrý rým skutečně zákazníky přitáhnout, špatný rým je ale naopak může odradit. Pokud si ovšem za svým rýmem stojíte a skutečně chcete, aby právě rým poutal na váš reklamní text a zboží či službu, kterou v něm nabízíte, oslovte alespoň deset nezávislých lidí (ne rodinné příslušníky), aby vám na něj objektivně sdělili svůj názor.
3. Žádná slovní vata
Ani v titulku ani v textu nepoužívejte příliš rozvleklá souvětí a zapomeňte na slovní vatu. Jakoby, totiž, prostě, normálně, vlastně, nicméně, de facto, otázkou je… Slov, která v reklamním textů nemají co dělat, je bezpočet. Někdy se jim sice neubráníme, ale aspoň dbejte na to, abyste je nepoužívali v titulcích. Zbytečně si tím ubíráte místo, které můžete využít pro mnohem zajímavější/poutavější slovo.
4. Vyzývejte k akci
Ať už v samotném titulku nebo v textu – vždy vyzývejte v akci. Podívejte se na naši nejnovější nabídku. Pořiďte si …. nyní se slevou x procent. Vyzkoušejte si náš… Vyzývat můžete k čemukoliv a vždycky to funguje. Je to mnohem lepší, než jen popisovat holá a suchá fakta.
5. Přesvědčte potenciální zákazníky, že jim vyřešíte problém
To skutečně funguje. Když dotyčného čtenáře textu přesvědčíte o tom, že mu pomůžete vyřešit problém, který ho trápí, zaujmete ho mnohem víc, než když jen výrobek nebo službu popíšete.
6. Šokujte
Ovšem s rozumem a decentně. Možná existují nějaká fakta, která se k vašemu zboží a službě vážou, ale málokdo o nich ví. Zmiňujte zajímavé výzkumy a statistiky. Čísla táhnou a vždycky táhla. Když se vám podaří číslo zakomponovat i do titulku, máte téměř vyhráno.
7. Nepoužívejte cizí slova
Text, kterému čtenář nerozumí, ho nezajímá. Vyhýbejte se cizím slovům, pokud není skutečně nutné je použít. Český jazyk je krásný v tom, že pro všechno máme svá vlastní slova. Proč tedy používat ta cizí?
8. Dvakrát měř, jednou řež
Než text vyšlete do světa, pořádně si ho po sobě přečtěte. A přečtěte si ho nahlas. Proč? Protože jedině tak poznáte, jestli je napsaný řečí, kterou pochopíte na první dobrou. Pište v jednoduchých a srozumitelných větách. Nepište příliš škrobeně. Někdy je lepší použít hovorovou češtinu, než se zaplést do složitých souvětí, které čtenáři nepochopí. Dejte text také někomu přečíst, ať vám ho zkontroluje nejenom z gramatického a stylistického hlediska, ale také z toho obsahového. Nezaujatý čtenář může vychytat i chyby, kterých si vy jinak nevšimnete.
9. Krátce a výstižně
Máte už napsaný reklamní text? Gratulujeme. Stejnou pozornost ovšem věnujte titulku. Pokud čtenáře nezaujme, je jedno, jak skvělý reklamní text jste napsali. Čtenář se k němu nikdy nedostane. Titulky musí být úderné, krátké, lehce pochopitelné a bez cizích slov. Vše, co titulek obsahuje, musí být ale pravdivé. Nikdy v něm nesdělujte nic, co čtenář v textu nebo u vašich výrobků a služeb nenajde. Tím každého jedině naštvete.
10. Využijte moc klíčových slov
Již v článku Co je SEO a jak vám pomůže s podnikáním? jsme vás informovali o tom, jak psát text, který člověka nejenom zaujme, ale také díky němu najdete spoustu dalších potenciálních zákazníků. A rovněž jsme vám vysvětlovali, proč jsou důležitá klíčová slova nebo fráze. Takže jen ve zkratce – klíčová slova jsou slova, která lidé nejčastěji hledají pomocí internetových vyhledávačů. Čím více jich do reklamního textu zakomponujete, tím větší šanci máte na to, že na váš text potenciální zákazník klikne. Nikdy ale nepoužívejte klíčová slova na úkor kvality textu. Ta je vždycky nejdůležitější.
Přeborníkem na reklamní texty nebo marketing se nestanete hned. Ani za týden. Ale čím víc reklamních textů napíšete, tím lépe pochopíte, jak vše funguje. Čtěte reklamní texty konkurence a učte se. Nikdy ale konkurenci nekopírujte. Snažte se naopak od konkurence odlišovat.