Frontend developer externista
Stránka 1 z 2 12 PosledníPoslední
Zobrazují se odpovědi 1 až 30 z 53

Nejčastější chyby PPC kampaní

  1. [Retal: Zeptal jsem se Petry v jejím představovacím vlákně, jaké jsou nejčastější chyby u PPC kampaní spravovaných autodidakty. Její vynikající odpověď si zaslouží vlastní vlákno.]

    Většinou to dělají lidé, kteří to nemají jako job. Drtivá většina těchhle lidí pak kampaně nespravuje, neoptimalizuje, ale prostě nastaví. Prostě fungují jako s bannerem nebo firemním zápisem na Seznamu. Nahodit klíčová slova a konec. Stejně tak fungují co do počítání peněz, nehledají efektivnější a levnější řešení, prostě zaplatíme 10, 50 nebo 100 tisíc za reklamu.

    Většina kampaní co mám možnost vidět od lidí, kteří si spravují sami vypadá zhruba tak, že je v účtu jedna kampaň, v té je jedna sestava, v ní 10 - 20 klíčových slov, inzerát co zní pitomě a URL titulky. Dost často to dělá někdo, kdo o webu nic neví - buď to hodí na asistentku nebo na toho kdo objednával reklamu v časopisech než zjistili, že existuje AdWords / Sklik.

    Takže kampaň se nastaví a "běží". Slova jsou obecná, takže drahá, jak mají všechna slova stejný inzerát, má to malý CTR a ještě se to zdraží. Nikdo s tím nic nedělá, nikdo to neměří. Po čase se na to někdo koukne, a buď se zděsí, že je to drahý, stopne to a PPC odsoudí jako naprosto k ničemu nebo se na to koukne, nedojde mu, že je to drahý a nechá běžet dál. Teď nevim, co je horší :-)

    Zkrátka všechno špatně.

    U těch co si kapmaně spravují řekněme pečlivě a na úrovni blížící se profesionální se nějaká nejčastější chyba taky dost dobře odchytit nedá, je to pokaždé něco - dost často lenost dělat hafo sestav nebo nedostatek času, občas jsou to až přehnané call-to-action texty, chyby v inzerátech, špatně vybraná cílová URL.

    Chybku, kteou vidím dost často všude je hra o první pozici - zvláště v modrém pruhu v Googlu a u obecnějších slov to při vyšší ceně za klik a několikanásobně většímu CTR než u třeba třetí pozice může často znamenat méně cílenou návštěvnost, nižší konverzní poměr a třeba už ani ne optimální cenu konverze.

    Další častá věc je zapomínání na vylučovací slova, někdy to nevadí, někdy to mohou být zbytečná zobrazení reklamy v řádech víc než jednotek procent. Tady myslím, že sice všichni vědí, že vyšší CTR znamená ve výsledku nižší cenu, ale skoro každý na to zapomíná nebo tomu nevěří.

    A v neposlední řadě je to zase to měření. Často se neměří vůbec, v lepším případě lidi sledují cenu za klik, počet kliků nebo CTR. Další level je sledování počtu konverzí, ale sledování hodnot konverzí už se děje fakt málo. Tohle vše jde přitom třeba přímo v AdWords sledovat automaticky. Pokud mají pak lidi ještě sledovat něco jako konverze skutečně realizovaných objednávek, tak už jsou úplně v koncích.

  2. Co se právě děje na Webtrhu?
  3. To je vynikající příspěvek, Petro, přidal jsem ti reputaci.

    K vylučovacím slovům - máš nějaký osvědčený postup, jak je stanovuješ? Děláš první kolo, kdy odhaduješ zřejmá vylučovací slova, průzkum ve vyhledávačích, průběžně analyzuješ referery z kampaní ... ?

    Co se týče špatně vybraných cílových URL, musím jen přitakat. Jakmile inzerát na konkrétní výrobek vede na hlavní stránku, nebo i na nadřazenou kategorii, mám za to, že většina (nebo velká část) uživatelů se otáčí a jde pryč.
    Pozornost je nedostatková komodita a tohle je její plýtvání.

  4. Vylučovací slova:

    1. Vyřadím to, co je jasné (reality - reality show).

    2. Vyřadím to, co neprodávám (třeba značky fotoaparátů - practica nebo nějaké typy produktů - inkoustová tiskárna), pokud na to teda záměrně nechci cílit. Tohle většinou jako majitel webu vím, jako správce kampaně se kouknu co prodává konkurence nebo na nějaký info web nebo se zeptám.

    3. Nástroj na vylučovací slova v AdWords, popř. našeptávač Seznamu nebo jakýkoliv jiný nástroj, který umí vyhodit používané kombinace slova při hledání.

    Tyhle tři kroky by měly proběhnout ještě před spuštěním kampaně, především pro ty obecná klíčová slova, resp. ta co budou mít hodně hledání.

    4. Sleduju, co má nízké CTR a hledám důvod.

    5. Statistiky přístupů (ideální je když v analytikách vidím, že to bylo z kampaně v AdWords). Tady najdu nějaká vylučující, ale jen ta, kde mi přes to někdo kliknul. Pokud je to ale nějaká hodně používaná kombinace, určitě si někdo klikne. (Ve statistikách spíš najdu konkrétnější relevantní fráze o kterých jsem nevěděla a zaslouží si samostatný inzerát.)

    6. Někdy zjistím, že je lepší inzerovat na přesnou shodu, než hledat vylučující slova (třeba když mám obchod s něčím, ale jen v Brně a lidi to hledají v kombinaci s každým druhým jiným městem).

    7. Na spoustu těch slov se třeba nikdy nepřijde, ale s tím se dá žít :-)

  5. Díky za užitečné informace, zrovna včera jsem přemýšlel nad tím, zda mám v AdWords kampaních nechat i slova, která se třeba za měsíc ani jednou nezobrazila, případně slova s nízkým CTR?

  6. Pokud se slovo nezobrazuje, jsou v zásadě tři možnosti:
    1. Slovo ničemu neškodí a může se nechat, jen bude víc slov při prohlížení kampaně.

    2. Slovo k ničemu není a může se smazat - pokud to nikdo nehledá, zřejmě o nic nepřijdu, když na to nebudu inzerovat.

    3. Slovo je k něčemu a přesto se nezobrazuje - než slovo smažu, je dobré zjistit, proč se vlastně nezobrazuje. Kromě důvodu nevyhledávání to může být vysoká konkurence, nízká nabídnutá cena, apod. Pak je dobré ještě dát slovu šanci, trochu ho popostrčit zvýšením ceny, případně zpřesněním ve frázi.

    Nízké CTR nemusí být nutně na škodu, zvlášť, když přivádí konverze. Nízké CTR je hlavně u obecných slov - dá se řešit zpřesněním, vytvořením více frází ze slova a tlačením těch efektivních. Určitě může hodně pomoci i vytipování těch negativních slov (viz výše). Taky není od věci zkusit ono slovo inzerovat ve všech typech shody (pokud se tak už neděje) místo jen volné shody (tj. i frázovou a přesnou) - je možné, že nekonvertující a snižující CTR je právě ta volná či frázová shoda, zatímco efektivní a úspěšné je slovo v přesné shodě.

  7. No, vidím že mám i v AdWords ještě hodně co dohánět, děkuji Petro :-)

  8. Vyplatí se vyhodit klíčová slova co se téměř nezobrazují?

    Sestava s 1 inzeratem

    klíčové slovo imprese kliknutí CTR
    ----------------------------------------
    slovo1 120 5 4,2%
    slovo2 4 0 0,0%
    slovo3 3 0 0,0%
    slovo4 2 0 0,0%
    slovo5 1 0 0,0%
    slovo6 1 0 0,0%
    slovo7 3 0 0,0%
    slovo8 1 0 0,0%
    slovo9 2 0 0,0%
    slovo10 2 0 0,0%
    slovo11 1 0 0,0%
    slovo12 2 0 0,0%
    slovo13 2 0 0,0%
    slovo14 2 0 0,0%
    -----------------------------------
    Celkem 146 5 3,4%

  9. Jsou to různá slova, nebo různá, avšak příbuzná slovní spojení?

    A)
    hodinky
    ledničky
    notebooky

    nebo

    B)
    hodinky
    náramkové hodinky
    hodinky Rolex
    ?

    Pokud B) a inzerát jim je přizpůsoben, nevyhazoval bych je a naopak bych se snažil najít další. Ten long-tail dělá cca 20% impresí sestavy.
    Nicméně z těchto dat se podle mě nedá nic kloudného usoudit. Sto čtyřicet impresí a pět kliknutí je strašně málo na jakékoliv rozhodování. Zkus nadhodit ty údaje znovu, až to bude deset- až stokrát víc.

  10. Jedná se o týdenní statistiku, klíčová slova stejného tématu,

    to s největším počtem impresí je "vysílačky" volnou shodou, ostatní jsou buď specifikace výrobce nebo druhy příslušenství.

  11. Menší dotaz. Nevíte, jakým způsobem se počítá minimální CPC pro dané slova? A také pokud je slovo neaktivní díky nízkému CTR, tak zda jediná možnost je zvýšit CPC na potřebné minimum nebo lze očekávat že se časem min. CPC zase sníží a opět aktivuje?

  12. Citace Původně odeslal neddy Zobrazit příspěvek
    Menší dotaz. Nevíte, jakým způsobem se počítá minimální CPC pro dané slova? A také pokud je slovo neaktivní díky nízkému CTR, tak zda jediná možnost je zvýšit CPC na potřebné minimum nebo lze očekávat že se časem min. CPC zase sníží a opět aktivuje?
    Bohužel nelze očekávat, že pokud z nějakého důvodu padnou konkurenti před tebou, tak se začneš místo nich zobrazovat ty. Sám mám kampaň na web Artrock.cz plnou KW, na které mi Google nasadil od počátku ceny od 2 Kč výš, přestože v ČR a SR, kam cílím, taková slova nikdo jiný nemá... Po 40 neproměněných zobrazeních (což mi ještě rozhodně nepřijde známka nízké kvality) mi cenu nasadil na 4,50, atd. Dost ždímací systém imho.

  13. Minimální CPC u nových kampaní se určuje na podobném principu jako výchozí quality score. Je dána oborovým průměrem - Google pozná obor, ví, kolik tu inzerenti inzerují, jak jsou úspěšní. Z toho si vypočítá minimální bid. Pokud jde o Googlu neznámá slova, tak si vezme ještě obecnější průměr. V již běžícím účtě pak vstupuje do hry ještě historie, quality score, atp.

    Pokud je slovo zastaveno kvůli zvýšení minimální CPC, kromě přidání ceny se tedy může zaktivnit také zvýšením kvality - v tomhle případě hlavně na úrovni sestavy / kampaně / účtu. To ale není úplně jednoduché, pokud se cena zvedla více. Nejlepším řešením je zkvalitnit inzeráty, zapracovat na lepším CTR a zvednout cenu. Pokud se to povede, skutečná cena se pak celkem rychle vrátí pod minimální bid.

  14. Na Etargetu a Skliku mi tyto kampaně běží bez problému (u většiny slov) za minimální cenu, s velmi slušnými CTR. Bohužel v AdWords se mi ani po vytvoření nových sestav zaměřených na konkrétní interprety nepodařilo CPC snížit. Slova byla po pár zobrazeních opět zastavena. Upřímně řečeno platit 4 Kč/klik a více se mi za propagaci nekomerčního webu nechce ani náhodou. V kampani pochopitelně využívám vylučujících slov, texty mám imho také "zajímavé", tak už nevím, jak to protlačit... Kdyby mi to neběželo jinde s dobrými výsledky, tak bych si myslel, že jsem máslo.

  15. S adwordsem moc problémů nemám, spíše sklik (asi také tím že 75% hledá na seznamu). Ale je mi jasné, že vše se liší kampaň od kampaně, slovo od slova, cena od ceny atd. Otázkou také je, co je "Kvalitní inzerát", ale je jasné, že tato otázka už patří do placených služeb od profesionálů. Hold zatím mi zbývá hltat jakékoliv rady a metoda pokus/omyl.
    Také nemám zrovna náladu platit 4Kč za klik, když vím že na adwords to jde za 0,40Kč..

  16. Aha, u Skliku je to ještě o něco jednodušší, prakticky vstupuje do hry pouze míra prokliku, skóre kvality není. Čili zjednodušeně je nějaký počet zobrazení, který když nemá kliknutí, zvýší minimální cenu.

    Kvalitní inzerát asi nedokážu vysvětlit takhle pár větami. Samozřejmě by měl být zajímavý, poutavý, měl by vyzávat k akci. Hlavně by měl ale být relevantní vůči dotazu uživatele, nabídnout mu opravdu to, co hledal, ideálně pak slovy, která hledal. Čili pokud je v jedné sestavě přiřazeno jednomu inzerátu několik desítek či stovek slov, která spolu úplně nesouvisí, může to být problém, protože všechna vůči dotazu uživatele nezobrazí relevantní inzerát (ten je prostě příliš krátký na to, aby odpovídal stovkám výrazů).

    Já vím, je to velmi obecně řečeno, ale pokud byste někdo chtěl konkrétní radu ke konkrétní kampani, klidně se vám na ní mrknu, když vám nebude vadit mi jí zpřístupnit.

  17. Já bych určitě každou radu uvítal. Již jak jsem psal minule, zatím si nemůžu najmou profesionála, takže za každé rozumné popostrčení budu rád. Pokud by jsi měla minutku, tak ti přístup pošlu (asi tam není více co zkazit :) ). Kam ti mám údaje poslat prosím?

  18. Viz PM.

  19. Taky mě ještě napadlo, že jsem se nezeptal, zda má smysl investovat do dalších reklamních systémů např. adfox, etarget? Určitě se nabízí odpověď, že ano, protože i jeden zákazník je taky zákazník. Ale spíše se ptám proto, abych se nestaral o 10 PPC systémů a nedělal pořádně ani jeden a navíc, přes seznam chodí asi nejvíce lidí..

  20. Určitě má. Ony ty systímy nejsou malé, vzhledem k tomu, že jde z velké části o obsahovou síť, dá se tu protočit často víc peněz než v AdWords a Skliku. Odpovídá tomu ale také cílenost návštěv, která je nižší a pak může být nižší i konverzní poměr. Takže nejlepší je nejdříve přesně znát svoje možnosti (jakou si můžeš dovolit cenu za konverzi), započítat skeptický koeficient a vyzkoušet jak to bude fungovat. Ale určitě nejdřív pořádně vylaď Sklik a AdWords.

    Pokud je cílem jen zvýšení návštěvnosti, tak to má cenu tím spíš. Cenu tu bývají často ale vyšší.

  21. A co kdybyste ty kampaně optimalizovali veřejně (pokud oba souhlasíte)? Bylo by to přínosné i pro ostatní.

  22. Citace Původně odeslal Retal Zobrazit příspěvek
    A co kdybyste ty kampaně optimalizovali veřejně (pokud oba souhlasíte)? Bylo by to přínosné i pro ostatní.
    Myslíš stylem, že zde nakopíruju inzerát + slova jak to je teď a postupně to zkusíme ladit?

  23. Citace Původně odeslal neddy Zobrazit příspěvek
    Myslíš stylem, že zde nakopíruju inzerát + slova jak to je teď a postupně to zkusíme ladit?
    To by možná mělo za následek hromadné mudrování, jak by se to mělo nejlépe udělat.

    Když já "zkoukávám" cizí kampaně, tak většinou napíšu zprávu, kde zmíním sice konkrétní chyby, ale rozvinu je dál i v širším kontextu.

    Pokud se do toho pustíte, budu se těšit na výsledek :)

  24. Citace Původně odeslal petabrod Zobrazit příspěvek
    To by možná mělo za následek hromadné mudrování, jak by se to mělo nejlépe udělat.

    Když já "zkoukávám" cizí kampaně, tak většinou napíšu zprávu, kde zmíním sice konkrétní chyby, ale rozvinu je dál i v širším kontextu.

    Pokud se do toho pustíte, budu se těšit na výsledek :)
    Možná by se moc mudrovalo, ale pokud člověk trošku přemýšlí, tak buď si od každého vezme trošku (to nejlepší) a nebo se drží názoru jednoho, o kterém si myslí že má pravdu (i když to tak ve výsledku nemusí být). Ovšem zatím nemám důvod Petře nevěřit ;)

  25. Ostatní kampaně mi v AdWords běží slušně, takže to je tady asi prostě "sortimentem"... Tuto kampaň stopuji, začnu se v tom opět vrtat, až ten svůj web předělám do podoby hodné 21. století.

  26. AdWords mě běží také dobře,nemužu si vynachválit..

  27. Petra, v prvom prispevku vravis, ze treba monitorovat pocet objednavok a podobne. Ako to vsak presne merat? Mam vlastne meranie UIP, UN (na zaklade cookies). Väcsina inzerentov meria navstevy a vseto pomocou GOogle Analytics ale zacinam byt presvedceny o tom, ze si google udaje vymysla. Ako napriklad vie, kolko casu stravi na stranke uzivatel, ktory iba otvori stranku, je tam minutu a potom ju zavrie a nic nerobi? Btw na bogu pripravujem serial clankov o reklamach (nie len o PPC) tak ak ta mozem poprosit, potom mi to zhodnotis? :)

  28. Nastav si Goals v GA.

  29. pripadne i ecommerce v GA ;)

  30. ale z teoretickeho hladiska, alebo aj praktickeho, vie niekto zistit skutocny cas na stranke? A to Goals nie je podla mna az take presne :)

  31. Nesmíš brát tyto čísla příliš dogmaticky a především každý druh metriky má svá pro i proti a je dobré se s nimi seznámit. Mimochodem trošku skáčeš mezi tématy něco jiného je přeci jenom měřit objednávky a něco jiného čas strávený na stránce.

Stránka 1 z 2 12 PosledníPoslední
Hostujeme u Server powered by TELE3