Obří nástroj určený pro marketingové agentury a korporace. Menší klienty nepotěší svojí cenovou politikou.
Obří nástroj určený pro marketingové agentury a korporace. Menší klienty nepotěší svojí cenovou politikou.
Collabim uživatele překvapí množstvím funkcí a českým prostředím. Na první pohled ale působí zmateně a musíte si na něj chvíli zvykat.
Naprostý základ pro monitoring optimalizace pro vyhledávače a pozice na klíčová slova. Díky jednoduché integraci s ostatními Google službami dosáhnete all-in-one balíčku zdarma.
Česká SaaS služba Marketing Miner funguje na internetu od roku 2015. Od té doby si vybudovala slušné renomé a konkuruje tuzemským i zahraničním SEO nástrojům.
Desktopová aplikace představuje jeden z nejefektivnější crawlovacích nástrojů na internetu. Za nízkou cenu získáte komplexní audit vašeho webu.
Optimalizace pro vyhledávače je komplexní disciplína, která vyžaduje znalosti v oblastech analytiky, webového návrhářství, online marketingu a mnoha dalších. Pomáhají nám s ní SEO nástroje, které usnadňují přístup k webovým stránkám a upozorní na případné chyby a nové možnosti. Majitelé internetových obchodů s jejich pomocí sledují i to, jak si vede jejich konkurence.
Výběr vhodného SEO nástroje ale není jednoduchý. Na internetu jich najdeme celou řadu od těch zdarma, až po ty, za které zaplatíte desítky tisíc korun ročně. My jsme pro vás připravili průvodce SEO nástroji, které využívají ti největší specialisté na optimalizaci pro vyhledávače.
Pokud jste nikdy SEO nástroj neplatili, zaskočí vás jeho cena. Ta začíná na několika stovkách měsíčně, ale při větším množství funkcí se vyšplhá i na desítky tisíc korun za měsíc. Největší vliv na cenu přitom mají tyto faktory:
Pokud využíváte SEO nástroje pouze pro měření vlastního webu, zajímá vás hlavně počet sledovaných klíčových slov. Jestliže máte webů více, zaměřte se i na počet projektů, které můžete spravovat. Větší firmy se zaměřují i na další metriky.
Prakticky každý SEO nástroj využívá kreditový systém. Každý měsíc dostanete určitý počet kreditů podle vašeho tarifu. Tyto kredity se odečítají při vytváření reportů a využívání služeb nástroje. Poskytoval služby se tak chrání před nadměrným využíváním jejich serverů. Kredity se vám pravidelně každý měsíc znovu obnoví.
Vyplatí se nástroj zdarma nebo placený? Záleží na tom, co od něho očekáváte. Kromě toho, že většina nástrojů nabízí i tarify zdarma, najdete i nástroje, jejichž využití je zcela zdarma – typickým představitelem je Google Search Console. Obecně platí, že placené nástroje poskytují více funkcí a dávají tak svým uživatelům podrobnější vhled do optimalizace jejich webových stránek. SEO nástroje zdarma se většinou zaměřují pouze na jednu funkci.
My se v recenzích věnujeme především těm placeným. Pokud sháníte malý nástroj pro konkrétní funkci, vyzkoušejte tyto tipy.
Cenový rozpočet jste si stanovili. Co ale od nástroje požadujete? SEO nástroje mají speciální funkce pro analýzu klíčových slov, sledování zpětných odkazů nebo analýzu a měření konkurence. Základem je poskytnutí informací o pozici webu ve vyhledávači.
Před první platbou si SEO nástroj vyzkoušejte a zjistěte, kde se nacházejí jeho hranice. V případě komplexních nástrojů jako Ahrefs na ně nenarazíte, menší nástroje se zaměřují na jednu funkci a ty druhé upozaďují.
Jestliže jste majitel internetového obchodu nebo správce webu, tuto kategorii přeskočte. Všichni ostatní ale čtěte dál.
Počet členů v týmu je důležité kritérium, které ovlivňuje práci se SEO nástrojem. U větších projektů na optimalizaci pracuje hned několik kolegů. Někteří se zaměřují na obsahový marketing, jiní řeší linkbuilding a ti další technickou optimalizaci a rychlost webu.
SEO nástroj pro agentury a větší firmy musí umožnit přístup všem těmto uživatelům. Vhodné je, pokud umí nastavení jednotlivých přístupů. Obsahový specialista nepotřebuje údaje o rychlosti načítání a offpage faktorech a naopak.
Pozornost věnujte omezení počtu dotazů. Čím více uživatelů na projektu pracuje, tím více dotazů službě pokládají. Jelikož většina služeb generování reportů na dotazy zpoplatňuje, jejich využívání by vás mohlo přijít draho.
Na začátku jsme zmiňovali, že optimalizace pro vyhledávače je komplexní disciplína. S jedním nástrojem si vystačíte pouze ve výjimečných případech. Spolupráce mezi jednotlivými službami vám ušetří spoustu času.
Ideální SEO nástroj v sobě obsahuje integraci všech Google služeb. České nástroje podporují i integraci Seznamu. Pokud přecházíte z jednoho nástroje na druhý, zaměřte se i na snadné převody historických dat ze starého účtu na nový.
Analýza klíčových slov je alfou a omegou SEO. Jako klíčová slova označujeme fráze a dotazy, které uživatele vyhledávají na internetu. Zacílení na klíčové slovo je základní on-page faktor, který ovlivňuje pozici webu ve výsledcích vyhledávání.
Práce s klíčovými slovy v nástroji by měla být snadná a intuitivní. Většina nástrojů umožňuje ruční zadávání slov. Jestliže ale pracujete s velkým množstvím dotazů, zaměřte se na jednorázové importy přes .csv nebo .xls tabulku.
Důležité je i množství sledovaných klíčových slov. U malých oborových webů si vystačíte s desítkami či stovkami dotazů, na které cílíte. Velké internetové obchody mají ve své analýze klíčových slov statisíce nebo dokonce miliony údajů.
Umisťování odkazů na relevantní weby tvoří další z pilířů efektivní optimalizace pro vyhledávače. Externí odkazy dodávají v očích vyhledávačů vašemu webu na důvěryhodnosti a ten se tak umístí na předních příčkách vyhledávání.
Vkládání relevantních odkazů na zájmové weby se věnuje disciplína linkbuilding a řadí se do tzv. off-page SEO faktorů. Tedy kritérií, které neovlivníte přímo na vašem webu, ale přesto mají vliv na pozici stránek ve vyhledávači.
Linkbuildingové nástroje umožňují sledování externích odkazů a vytváření odkazového portfolia. Jelikož za některé odkazy na cizích webech zaplatíte, vyplatí se i sledování životnosti těchto odkazů pro případ reklamace.
Bez analýzy klíčových slov se nepohnete z místa – to vám řekne jakýkoliv specialista na optimalizaci pro vyhledávače. Analýza pomůže definovat obsah, který patří na webové stránky. Využívají ji i návrháři webů, kteří díky tomu určí vhodné kategorie a architekturu webové stránky.
Žádný SEO nástroj za vás analýzu klíčových slov neudělá, ale vhodně zvolený se stane neocenitelným partnerem při tvorbě tohoto dokumentu.
SEO nástroj poskytne data v takové podobě, že jejich vložení do analýzy je jen otázkou překopírování z jednoho dokumentu do druhého. Data od vhodného nástroje jsou očištěná a vy jako klient máte možnost výběru z mnoha parametrů, které datový výstup zohlední.
Co by měla analýza klíčových slov obsahovat?
Pro pořádek dodáváme, že výše zmíněné body jsou pouze orientační. Každá fáze SEO optimalizace – od návrhu architektury webu až po obsahovou strategii – vyžaduje jiný typ dat. Na tyto specifické požadavky musí kvalitní SEO nástroj reagovat.
SEO experti si vystačí s excelovými tabulkami. Ty ovšem v neznalých klientech vzbuzují nedůvěru, protože se v nich neorientují.
Pokud optimalizujete jako agentura, zaměřte se i na výstup, který na jednotlivé dotazy dostanete. Čištění dat a jejich grafickému zpracování se sice nevyhnete, kvalitní SEO nástroj vám v tom pomůže strukturovanými údaji a jejich přehledným zobrazením.
Jestliže jste článek dočetl až sem, pravděpodobně tušíte, co SEO obnáší. Zkratka pochází z anglického „search engine optimization“ – do češtiny se překládá jako optimalizace pro webové vyhledávače.
Cílem optimalizace je posunutí webových stránek na přední příčky vyhledávačů. Neboť jak říká internetové přísloví – co je na druhé stránce Googlu, to neexistuje. Za nejkvalitnější pozice v SERPu (stránka výsledků vyhledávání) se považuje prvních pět. Ty ostatní vykazují výrazně nižší míru prokliku (CTR).
Optimalizace pro vyhledávače primárně cílí na organickou návštěvnost. Tedy na běžné uživatelské dotazy, na něž vyhledávač přináší co nejrelevantnější odpověď. Uživatel napíše do vyhledávače dotaz a vyhledávač vyhodnotí nejlepší odpověď podle zaindexovaných webů.
Kromě předních příček ve vyhledávačích má optimalizace pro vyhledávače i vedlejší účinky:
Několikrát v článku jsme zmiňovali, že existuje celá řada přístupů k optimalizaci. Základem je cílení na klíčová slova, to ale podpoříte linkbuildingem a vhodnou obsahovou strategií. Velkou roli hrají popisky produktů, kvalitní titulek a meta tagy na správných místech.
Pokud se bavíme o praktikách, které skutečně fungují, mluvíme o tzv. white hat SEO. To jsou praktiky, které vyhledávače vítají, protože přinášejí relevantní obsah a ulehčují jim práci. Patří sem například:
Vedle white hat praktik existují ale i black hat praktiky. Jedná se o nekalé taktiky optimalizace pro vyhledávače. Tyto využívají nedostatků algoritmů vyhledávačů a tak je všelijak matou a snaží se zvýhodnit weby i přes to, že si přednostní místa nezaslouží.
Do black hat SEO praktik řadíme:
O dalších black hat SEO praktikách napsal článek Dominik Kovalčík z agentury Avedeo. V něm najdete užitečné rady, jak se jim vyhnout a jak na ně vyhledávače přijdou.
Možná se ptáte, jak vyhledávač funguje. Přesné údaje o tom, jak funguje Google a Seznam zevnitř, nezjistíte. Algoritmus vyhledávačů, který prohledává internet a indexuje nové stránky, je ceněné obchodní tajemství, podobně jako recept na Coca-Colu.
I tak můžeme říct, že činnost vyhledávače se dá rozdělit do šesti kroků:
Vyhledávání v Čechách dlouhodobě ovládá zahraniční Google. Ne vždy tomu ale tak bylo. Google na český trh nastoupil až v roce 2006 a rozhodně to neměl jednoduché.
Už v roce 2005 spustil Seznam svoje fulltextové vyhledávání. Podíl Googlu v době nástupu na českých trh byl pouhých 15 procent a právě Seznam tvořil většinu objemu vyhledávání. Dnes je situace odlišná. Zahraniční vyhledávač ujel tomu tuzemskému o parník a ovládá přes 70 % trhu.
Pamětníci si pamatují i vyhledávač Jyxo. Ten fungoval do roku 2013 a v roce 2002 byl jedním z prvních českých vyhledávačů. Vytvořil ho Michal Illich a vyhledávač v té době disponoval nevídanými funkcemi – uměl opravovat překlepy, indexoval PDF i obrázky a podporoval skloňování a časování českých frází.
Seznam v minulosti vyvinul na Google tlak ohledně ovlivňování trhu. V roce 2020 zaslali společnosti předžalobní výzvu, ve které požadovali zaplacení 9 miliard korun jako kompenzaci za zneužívání dominantního postavení. Mělo jít o znevýhodnění služeb třetích stran například v tržišti Google Play.