Daňový doklad pro plátce DPH

Co musí obsahovat daňový doklad, kdo jej musí vydat a jak jej archivovat?

Kdo musí vydávat daňový doklad?

Pokud jste plátcem DPH, musíte vydávat na požádání daňový doklad fyzickým osobám majícím povinnost k dani:

  • podnikatelům
  • právnickým osobám

Osobám nepovinným k DPH (běžným občanům) stačí vydat potvrzení o prodeji zboží nebo služby za předpokladu, že si ho dotyčná osoba vyžádá. Podléháte-li EET, máte povinnost vydat ke každému prodeji za hotovost doklad mající náležitosti k EET.

Jako plátce DPH si musíte vést evidenci k DPH. Ta slouží pro přehled všech vašich prodejů, ze kterých následně odvádíte DPH. Proto je praktické vystavovat daňový doklad na každý váš prodej.


Lhůta pro vystavení

Na vystavení daňového dokladu se vztahuje 15ti denní lhůta. Ta se počítá ode dne uskutečnění zdanitelného plnění.


Daňový doklad – náležitosti

Daňový doklad musí splnit tyto náležitosti:

  • jméno a příjmení (případně firma)
  • sídlo, případně místo podnikání kupujícího
  • DIČ kupujícího, pokud je plátce
  • vyčíslený základ DPH
  • použitou sazbu DPH (případně sdělení, že je plnění od DPH osvobozené)
  • výši DPH zaokrouhlenou na koruny nebo haléře
  • jednotkovou cenu bez DPH
  • případnou slevu (není-li obsažena v jednotkové ceně)

Pamatujte, že za správnost a úplnost vystaveného daňového dokladu a výpočet DPH odpovídá ten, kdo doklad vystavil – tedy vy.


Daňový doklad v zákoně

V zákoně viz §26 a násl. Zákona o DPH.


Zjednodušený daňový doklad – náležitosti

Zjednodušený daňový doklad vystavujete na základě svého uvážení v případě, kdy celková částka za plnění daňového dokladu a to včetně DPH, nepřesahuje částku 10 000 Kč.

Může se jednat o platbu v hotovosti i o platbu předem. Zjednodušený daňový doklad musí obsahovat tyto náležitosti:

  • jméno a příjmení (případně firma)
  • sídlo, případně místo podnikání kupujícího
  • DIČ prodávajícího
  • evidenční číslo dokladu
  • rozsah a předmět plnění (název služby, rozsah služby, údaj o množství zboží)
  • datum vystavení
  • datum uskutečnění zdanitelného plnění
  • celková cena včetně DPH
  • údaj o použité sazbě DPH (případně sdělení, že je plnění od DPH osvobozeno)

Pozor: zjednodušený daňový doklad nemůžete vystavit na prodej tabákových výrobků za jinou cenu, nežli která je uvedená na kolku. Další případy, ve kterých nelze vystavit zjednodušený daňový doklad, naleznete § 30 odst. 2 zákona o DPH.


Lze nárok prokázat jinak?

Pokud se stane, že doklad neobsahuje veškeré potřebné náležitosti, které musí mít daňový doklad, můžete svůj nárok na odpočet DPH prokázat jiným způsobem a to viz § 73 odst. 5 zákona o DPH.


Elektronická podoba daňového dokladu

Daňový doklad může mít dvě podoby:

  • listinnou
  • elektronickou

Elektronickou podobu má doklad v případě, kdy byl vystaven a obdržen elektronicky. Odběratel musí souhlasit s vystavením daňového dokladu v elektronické podobě. Zákon neřeší způsob, kterým mezi dodavatelem a odběratelem dojde k předání daňového dokladu. Faktury se nejčastěji zasílají jako příloha prostřednictvím e-mailu (v pdf nebo excelu).

Elektronický daňový doklad nemusí obsahovat elektronický podpis, jeho součástí nemusí být ani vlastnoruční podpis dodavatele a dokonce ani jeho razítko. Úkolem příjemce je doklad vytisknout, podepsat a tím odsouhlasit, že ke zdanitelnému plnění došlo v rozsahu, který byl uvedený v dokladu.


Doklad v režimu přenesené daňové povinnosti

Vystavujete-li doklad v režimu přenesené daňové povinnosti, případně pokud vyvážíte zboží nebo služby za hranice, musí daňový doklad obsahovat i další náležitosti, viz Zákon o DPH.


Opravný daňový doklad

Opravný daňový doklad slouží k:

  • opravě základu DPH
  • opravě sazby DPH
  • opravě výše DPH

Lze jej vystavit do 15 dnů ode dne, kdy došlo ke zjištění skutečností rozhodných pro provedení opravy. Opravný daňový doklad musí obsahovat souhrnné rozdíly oproti dokladu, který byl vydán dříve a obsahoval chyby.


Jak uchovávat daňové doklady?

Daňové doklady uchovávejte po dobu 10. let. Důležité je ukládat je tak, aby byly po celou dobu čitelné, aby byla zajištěna věrohodnost jejich původu  a neporušenost jejich obsahu.

Pozor: některé pokladní doklady i faktury mají tendence časem blednout, čímž ztrácí na kvalitě. Doporučujeme proto doklady i faktury kopírovat a založit je společně s originálem.


Nejste plátce DPH?

Pokud nejste plátce DPH, vaše doklady nemusí splňovat náležitosti daňových dokladů.


Vedete podvojné účetnictví?

Vedete podvojné účetnictví? V tom případě musí mít vaše doklady náležitosti účetních dokladů dle § 11 zákona o účetnictví.


Aktualizace 26. 8. 2021

Související informace

Archivace dokladů
7. 10. 2021
Jak dlouho musíte archivovat doklady? Jak se liší doba archivace s ohledem na tom, zda jste či nejste plátce DPH?
Doklady a faktury pro neplátce DPH
24. 8. 2021
Doklady pro neplátce DPH Pokud nejste plátce DPH a nevedete si podvojné účetnictví, nikdo vám nenařizuje, jak mají vaše doklady…