Zadejte hledaný výraz...
Jakub Glos
Webtrh.cz
Vývoj webových stránek na WordPressu a proklientský přístup pro freelancery
Třídenní infromacemi nabitý prezenční + online kurz v Praze od Webtrhu pouze za 2 871 Kč
Více informací

Fakturujete do zahraničí? Možná jste identifikovanou osobou

Jen málo copywriterů na volné noze a dalších freelancerů ví, že při fakturaci do zahraničí v rámci Evropské unie platí speciální pravidla, která je nutná dodržovat. Jste i vy překvapeni, že třeba firmě ze Slovenska nestačí jen vystavit fakturu a čekat na příchozí platbu?

Nezapomínejte na IBAN a SWIFT

Co všechno musí faktura do zahraničí obsahovat, aby byla po formální stránce v pořádku? Kromě údajů, na které jste zvyklí, například musíte uvádět také číslo účtu v mezinárodním formátu, tedy IBAN, nebo kód banky, který se skrývá pod označením SWIFT či BIC.

V jakém jazyce fakturu vyhotovit?

Nejste-li se svým zadavatelem domluveni jinak, obvykle se faktura píše:

  • dvojjazyčně
  • v klientově rodném jazyce
  • v angličtině

Výjimku tvoří například fakturace na Slovensko, kdy většinou klienti neřeší, zdali je faktura v českém nebo slovenském jazyce.

Výši DPH uvádíte vždy v českých korunách

Problém pro některé představuje taktéž měnový kurz. Jestliže nevystavujete fakturu ve své měně, ale v zahraniční, myslete hlavně na to, že dle zákona o DPH musíte výši DPH vždy uvádět v českých korunách. Ostatní částky sice lze fakturovat v cizí měně, ale vždy je zapotřebí na faktuře uvádět i hodnotu v českých korunách.

Jak je to s převodem měny?

S měnovým kurzem si ale nemusíte lámat hlavu, banka si částku převede v aktuálním kurzu sama. V případě, že vám zákazník uhradí částku na účet vedený v cizí měně, vzniká vám povinnost přepočítat pro účely daně z příjmů tuto částku na české koruny. Tak učiníte podle účetního kurzu, tedy aktuálního kurzu České národní banky.

Nyní ovšem přichází na řadu nejdůležitější část, která se fakturace do zemí EU i mimo ně týká.

Jste plátce DPH?

Fakturujete-li v rámci Evropské unie, spadáte do režimu přenesené daňové povinnosti. V praxi jde o to, že DPH platí jen cílový zákazník a na vás se daňová povinnost nevztahuje. Na faktuře ovšem musíte uvést, že daň v režimu přenesené daňové povinnosti odvádí zákazník. Rovněž neuvádíte ani sazbu DPH.

Dále je vaší povinností každý měsíc podávat souhrnné hlášení, které obsahuje všechny faktury, které jste v uplynulém měsíci vystavili do jiných zemí, jež jsou součástí Evropské unie.

Nejste plátcem DPH?

V tomto případě máte povinnost stát se takzvanou identifikovanou osobou. Fakturujete ovšem přeneseně, tedy stejně jako plátce DPH. Daň neodvádíte, stejně tak nevyčíslujete daň na faktuře. Vystavujete-li fakturu neplátcům v Evropské unii, postupujete naprosto stejně, jako byste vystavili fakturu neplátcům se sídlem v České republice. Tudíž ani v tomto případě nevypočítáváte DPH a ani ho neuvádíte na faktuře.

Kdy se stáváte identifikovanou osobou k dani?

  • Podnikáte, nejste plátcem DPH a pořizujete zboží nebo službu z jiného členského státu EU
  • podnikáte, nejste plátcem DPH a přijmete službu od zahraničního podnikatele (jak v EU, tak mimo EU) bez ohledu na to, zda je či není ve své zemi plátcem daně
  • poskytnete jednorázově nebo poskytujete pravidelně zboží či službu do jiné země, která je součástí EU, a zároveň je zákazník plátcem DPH
  • jste-li plátcem DPH, rozhodnete se přestat podnikat a oznámíte tuto skutečnost příslušnému finančnímu úřadu. Na následující rok tak získáváte status identifikované osoby.

Status identifikované osoby získáte následujícím způsobem:

Jakmile poskytnete službu nebo zboží do zahraničí, máte ze zákona povinnost se do 15 dnů od této události zaregistrovat jako identifikovaná osoba na příslušném finančním úřadu. Pak jste již po formální stránce identifikovanou osobou, ze zákona se ovšem identifikovanou osobou k dani stáváte až při splnění některé z podmínek, které jsme uvedli výše.

Daň musíte odvést, ale nárok na odpočet nemáte

Pokud se stanete v očích zákona identifikovanou osobou k dani, jste neplátci daně a pořídíte si zboží ze zahraničí, musíte daň odvést, ale nemáte nárok na odpočet daně. Jste plátci daně a pořizujte zboží ze zahraničí? V tom případě nárok na zpětný odpočet daně máte.

Zároveň je vaší povinností uvádět služby nebo zboží poskytované do zahraničí nejen v daňovém přiznání, ale také v souhrnném hlášení. To podáváte za každý měsíc, kdy vystavíte fakturu do země, jež je součástí EU. Tato povinnost odpadá v případě, že zboží či službu ze zahraničí pouze přijímáte. V praxi to znamená, že:

  • daňové přiznání podáváte pouze tehdy, jestliže vám ve zdaňovacím období vznikla povinnost přiznat daň a to do 25 dnů po skončení zdaňovacího období
  • kontrolní hlášení podávají jen plátci DPH, identifikovaná osoba ho podávat nemusí
  • souhrnné hlášení identifikovaná osoba podává do 25. dne po skončení kalendářního měsíce, ve kterém poskytla službu nebo zboží s místem plnění v jiném členském státě EU a to dle 9 odst. 1 zákona o dani z přidané hodnoty

I v tomto případě ale existují výjimky. Povinnost podávat kontrolní a souhrnné hlášení odpadá, pokud:

  • poskytujete službu, která je v jiném členském státě osvobozena od daně
  • poskytujete službu osobě registrované k dani v jiném členském státě, je-li příjemce služby povinen přiznat daň.

Souhrnné hlášení se podává jen elektronickou formou.

Už nechcete být identifikovanou osobou k dani?

V tom případě musíte splnit jednu z níže uvedených podmínek:

  • již nadále nebudete vykonávat ekonomickou činnost
  • stanete se plátcem daně
  • za poslední půlrok vám nevznikla povinnost přiznat daň z přijatých služeb nebo zboží
  • v posledním roce vám nevznikne povinnost podat souhrnné hlášení
  • v minulém ani v aktuálním roce si nepořídíte zboží nad 326 000 korun bez DPH

Všechny další informace k fakturaci do zahraničí včetně potřebných formulářů najdete na oficiálních stránkách Finanční správy, případně vám pomůže daňový poradce, který vám zpracovává účetnictví.


Vydáno
23. 10. 2021
Kategorie
Tagy