Zadejte hledaný výraz...

Zprostředkování objednávky logotypu

Omlouvám se za svojí dlouhou úvahu, ... však ji bude v tomto takřka uzavřeném vláknu číst jen ten, koho zajímá ;-)
Loga jsou dnes módou, každý chce mít "logo". A kdekdo také návrh loga nabízí. Většinou se tvůrci snaží specifikovat, jak má dobré logo vypadat. Na webových stránkách některých grafiků je uveden popis, který na mě dělá dojem, jako by jej od sebe navzájem opisovali. Možná proto jsem se nechtěl na toto téma na webu příliš rozepisovat, abych nerozmnožoval texty, které všichni znají a napsat něco vážně a promyšleně dá práci. Přišlo mi, že klient se podívá a ukázky se mu buď líbí nebo ne a cena je akceptovatelná nebo ne. Objednají nebo odejdou. Napravím to.
Nemyslím si, že jsem bohem obdařený excelentní grafik (takových je skutečně jen velmi málo), považuji se za nápaditého slušného řemeslníka. Ale takové sebehodnocení se dnes nenosí. Klient chce umělce a ne řemeslníka.
V mojí praxi dostane každý klient ne hned jednu perfektní (to by byl ideální stav), ale několik variant. Minimum jsou tři. Obvykle je jich pět a více. Většinou se liší hlavně "stylem" - protože co klient, to jiný "vkus". Když si nevybere, dostane další várku. Vybraná varianta je pak rozpracována v několika modifikacích. Jsme-li oba spokojeni, finální verze je exportována pro komerční užití do patřičných formátů. K tomu dostane klient smlouvu o převodu autorských práv (dřív jsem to nedělal, považoval jsem to "gentleman agreement").
Málokterý klient ví co chce. Diskutovat s klientem na začátku je při nízké ceně loga ve většině případů ztráta času. (zní to drsně ale taková je moje převažující holá zkušenost). Na základě toho, co napíše do formuláře si najdu všechno, co je o něm dostupné na webu a z toho všeho se snažím sám pochopit, co by asi tak chtít mohl. Co vlastně dělá a jakým způsobem, co se mu asi líbí, kdo vlastně je. Teprve když vidí první návrhy, dokáže říci alespoň co nechce. Jen málo je zákazníků, kteří umí předem specifikovat, jaké je jejich očekávání.
Na druhé straně, jsou i klienti (je jich bohužel menšina), kteří o svém budoucím logu seriózně přemýšlí a vědí co chtějí, aby vyjadřovalo. Takovým je třeba dát prostor, aby svoji představu vyjádřili. (jen klient mi kupř. poslal asi dvacet různých skic a pak jsme si vyměnili několik obsáhlých e-malů, kde jsme se snažili vstupní představu zjednodušit). Ve všech případech se tak jako tak snažím vyhnout osobní návštěvě. Všechno se dá napsat do mejlu a člověk alespoň musí přemýšlet nad pregnantní formulací.
Loga vytvářená na základě různých "šablon" jsem nikdy nedělal a dělat nehodlám. Na webu jsem v textu proto uvedl odkaz na dva takové zadarmové "logomakery".
Cena loga - 4000,- je někde ve spodní třetině obvyklých cen. Skutečně dobré logo může vzniknout během jednoho večera (když létají kolem můzy), ale může trvat i měsíc. Než pošlu klientovi jeho tři a více variant, vznikne jich třeba dvacet. (A s pomocí můz jen jedna a ostatní jsou toliko "do počtu"). Skutečně dobré logo není drahé ani za 15 tisíc. A dobré logo pro velkou významnou firmu by nebylo drahé ani za 100tis. Pokud to ovšem jsou ochotni zaplatit.
(Jen pro zajímavost zde je možné se podívat, jakou představu o cenách měla před více než šesti lety Asociace užité grafiky a grafického designu - připravuje se nový orientační ceník - viz FAQ tamtéž).
Cena je kompromisem mezi tím, jakou hodnotu má v mých očích a jakou v očích zákazníka. Minimální cena je pak daná násobkem hodinové sazby a investovaného času. (často to nedodržuji :( )
Pokud děláš dobrá loga za 1000,- Kč, tak tomu buď věnuješ méně času než já, nebo máš nižší hodinovou sazbu (soudě dle na Tvém webu zveřejněného ceníku je b) správně). Měřeno mojí "řemeslnou sazbou" bych tomu mohl kompletně věnovat 2 hodiny práce. Nebo to subvencovat v dobré víře, že se čas zaplatí v odvozených zakázkách. To je ovšem i výpočet, který si udělá klient a obávám se (praxe moje slova možná nepotvrzuje) že extrémně nízká cena je spíš pro pocit klienta nevhodná (buď to grafik vyšvihl než stihl dopít kafe a je génius, nebo podezřele nízko hodnotí cenu svého času. Navíc i zákazník si musí svého loga "vážit"! (lidi v kapitalismu paradoxně odvozují hodnotu věcí z peněz, které za ně museli zaplatit). A to jde mimo mě tzv."kažení cen" na trhu.
3. 3. 2008 11:10:41
https://webtrh.cz/diskuse/zprostredkovani-objednavky-logotypu/strana/2#reply46564
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit