Zadejte hledaný výraz...

Závislost obchodního modelu na zdrojích návštěvnosti

V návaznosti na to, že Johnovy weby vypadly z Google (Proč myslíte, že se tak stalo?) bych rád rozpoutal diskusi o závislostech na zdrojích návštěvnosti. Hlavou se mi honí několik myšlenek:
  • Mít jediný zdroj návštěvnosti znamená dlouhodobě nestabilní obchodní model.
  • Diverzifikovat zdroje návštěvnosti: SEO, PPC, reklama na spřízněných webech, sponzorství a soutěže ... ?
  • Budovat značku a zvyšovat přímou navigaci (type-in traffic). Lze to u menších a středních e-shopů?
  • Budovat věrnostní programy a databázi e-mailů (nejen od minulých, ale i od potenciálních zákazníků).
  • Ústní doporučení, word of mouth: Jak jej lze podporovat?
  • Mít záložní plán pro výpadek velkého zdroje? Nebo se připravovat průběžně, aby výpadek žádného zdroje neohrozil byznys kompletně?
Jak to řešíte, respektive jak byste to řešili vy? Jste závislí na jednom zdroji návštěvnosti? Stalo se vám něco podobného? Připravujete se na potenciální výpadky a problémy, nejen v návštěvnosti, ale například na straně dodavatele?
12. 12. 2007 06:51:40
https://webtrh.cz/diskuse/zavislost-obchodniho-modelu-na-zdrojich-navstevnosti#reply31342
kalenda
verified
rating uzivatele
12. 12. 2007 08:17:31
Možná ještě jeden prostředek, jak toto riziko redukovat - spolutvorba, komunita jako bezpečný základ. Zajímavý příklad projektu jsem našel zde.
12. 12. 2007 08:17:31
https://webtrh.cz/diskuse/zavislost-obchodniho-modelu-na-zdrojich-navstevnosti#reply31341
maxiorel
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
12. 12. 2007 10:01:45
Jo, stalo se mi, že jsem zmizel ze Seznamu asi před rokem, kdy se střetl krátký výpadek webhostingu s robotem seznamu. Ten naznal, že stránky už neexistují a vyřadil je :-( Náprava trvala dva týdny.
Jsem závislý s 60% na vyhledávačích. 20% jsou lidi pracující s RSS či jinak se pravidelně vracející. Reklamu, sponzorství, soutěže a spol. využívám taky.
Na výpadky jsem připraven nebyl, momentálně zjišťuju, že to byla chyba a jsem zvědav, jaké následky bude mít výpadek mého serveru.
12. 12. 2007 10:01:45
https://webtrh.cz/diskuse/zavislost-obchodniho-modelu-na-zdrojich-navstevnosti#reply31340
Misha
verified
rating uzivatele
(1 hodnocení)
12. 12. 2007 10:06:01
mám takový dojem, že je to hodně rozdílné u eshopu a u webu firmy jako je incparadise. U eshopu jde ten zdroj trafficu diverzifikovat mnohem snadněji, než je tomu u firmy. Následující poznatky se týkají eshopu.
* Mít jediný zdroj návštěvnosti znamená dlouhodobě nestabilní obchodní model - proto děkujme tomu, že v českých podmínkách existuje Seznam a ve světových Yahoo a Live.
* Diverzifikovat zdroje návštěvnosti: SEO, PPC, reklama na spřízněných webech, sponzorství a soutěže ... ? - určitě, pokud má někdo přístup ke spřízněným webům, tak je to ideální model získávání trafficu. Ale i bez vlastníc pojektů to jde budovat, nejčastěji třeba bartrem.
* Budovat značku a zvyšovat přímou navigaci (type-in traffic). Lze to u menších a středních e-shopů? - type in traffic má u nás dlouhodobě nejvyšší konverzní poměr, takže to zřejmě jde i u malých eshopů.
* Budovat věrnostní programy a databázi e-mailů (nejen od minulých, ale i od potenciálních zákazníků). emaily jsou terno, to vám řekně každý. Můj tip: zkuste si vyměnit zaslání newsletteru s tématicky spřízněným webem/shopem, pokud nějaký takový, kde si přesto nekonkurujete, existuje. Jeho registrovaným se pošle váš NL a vašim zase jeho.
* Ústní doporučení, word of mouth: Jak jej lze podporovat? - Veškerá offline propagace se zatím ukázala jako vysoce neefektivní, takže maximálně pomáhat featurami na shopu (zaslat kamrádovi, friendship bonus, případně nějaká propagace v komunitách)
* Mít záložní plán pro výpadek velkého zdroje? Nebo se připravovat průběžně, aby výpadek žádného zdroje neohrozil byznys kompletně? - Každá byznys kniha o tom bude mluvit, ale v realitě na záložní plány je jen velmi málo času a problémy se většinou řeší až nastanou.
12. 12. 2007 10:06:01
https://webtrh.cz/diskuse/zavislost-obchodniho-modelu-na-zdrojich-navstevnosti#reply31339
Pette
verified
rating uzivatele
(2 hodnocení)
12. 12. 2007 10:26:40
Hm. Casom sa na vacsie obchodovanie pomocou internetu pripravujeme, a zatial to vidim rovnako ako v kamennom biznise - diverzifikovat. Na vsetkych urovniach, vo vsetkych cinnostiach. Ano, je to tazsie na organizaciu, ale aj to sa da zvladnut, momentalne mame vo vyvoji backend pre obchodny system, ktory nam toto pomoze vyriesit.
Este upresnim tu diverzifikaciu - mat viacej variant vsetkeho co je vidiet navonok a zastresit to tym, co je neverejne - teda ten firemny obchodny system.
Viacero firiem, viacero strategii propagacie, dokonca viacej roznych enginov eshopu a CMS, samozrejme viacero komodit a sluzieb, s prvym bodom suvisiacich zamestnancov v uplne oddelenych strukturach, velko/malobchod, v radikalnom ponimani aj uplne odlisne pristupy k podnikaniu.
12. 12. 2007 10:26:40
https://webtrh.cz/diskuse/zavislost-obchodniho-modelu-na-zdrojich-navstevnosti#reply31338
Kamil
verified
rating uzivatele
(39 hodnocení)
12. 12. 2007 11:26:18
Uz jsem o te zavislosti psal pod Johnovym clankem. Pri soucasne dominanci google (nepocitam CR). prakticky neni reseni aby pri vypadnuti z indexu firma byla nadale konkurenceschopna (ciste IT firmy). Muze jen po urcitou dobu prezivat ale ne dlouhodobe existovat. Otazka je jestli ruzna backup reseni budou vubec rentabilni.
12. 12. 2007 11:26:18
https://webtrh.cz/diskuse/zavislost-obchodniho-modelu-na-zdrojich-navstevnosti#reply31337
Jiří Herník
verified
rating uzivatele
(22 hodnocení)
12. 12. 2007 11:55:36
ja neverim na "backup reseni" musi to byt reseni, ktere je dlouhodobe rentabilni a pouziva se davno pred tim nez se stane nejaky problem na "hlavnim zdroji prijmu"
napriklad: jsem prvni v google na "plyšové zebry" a mam z toho nejvice penez třeba zisk 200 kč na objednávce. to ale neznamena, že se třeba vyprdnu na ppc kampaně, kde na jedné objednávce budu mít zisk jenom 100 kč na objednávce. případně jiné formy propagace. Ano, nejjednodušší je nechat to na google, ale pak se může stát, co se stalo. A stejně pořád věřím, že zítra tam budou ty stránky zpátky.
12. 12. 2007 11:55:36
https://webtrh.cz/diskuse/zavislost-obchodniho-modelu-na-zdrojich-navstevnosti#reply31336
davidspinar
verified
rating uzivatele
12. 12. 2007 23:48:29
Retale, obávám se, že na tvé vstupní otázky jsou dobré, avšak neexistuje na ně žádná univerzální odpověď. Odpovědi se dramaticky liší projekt od projektu. Už jenom rozdílem USA vs. ČR - u nás máme dva nezávislé majoritní vyhledáváče.
Jinak, mně se moc líbí tvrzení Marka Prokopa, který to výstižně charakterizuje: "Nejlepší SEO má ten web, který přežije i za situace, kdy vypnou všechny vyhledávače."
Snaha o dobrou nalezitelnost se nesmí zúžit jen na Google. Doporučuji též knihu "Ambient Findability", která to rozvíjí do hloubky.
12. 12. 2007 23:48:29
https://webtrh.cz/diskuse/zavislost-obchodniho-modelu-na-zdrojich-navstevnosti#reply31335
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit