Zadejte hledaný výraz...

Zákazník nezaplatil, co s tím?

mariengold
verified
rating uzivatele
24. 11. 2015 20:55:47
Dobrý den,
chci se zeptat na Vaše zkušenosti, pokud pracujete na volné noze. Začínám, takže ještě nevím co a jak. Pro paní jsem udělala grafickou práci, poslala jí ji, ale ona mi už dva měsíce nezaplatila - nezvedá telefon, nereaguje na e-maily. Pak napsala zprávu, že poslala peníze na účet a nic nepřišlo. Fakturu jsem jí neposílala, protože jsem nevěděla, že i na volné noze bez IČA můžu faktury vystavovat. Každopádně i tak bych nevěděla, co dělat.
Co byste udělali Vy? Resp. jak se pojistit proti nezaplacení - necháváte si platit předem, posíláte jen náhledy grafiky, dokud Vám nepřijdou peníze? Nebo uzavíráte smlouvy o dílo? Připadá mi to moc zdlouhavé, hlavně když dělám pro někoho z druhého konce republiky a muselo by se to vyřizovat přes poštu...
Na soudy nemám čas ani peníze.
Díky za rady.
24. 11. 2015 20:55:47
https://webtrh.cz/diskuse/zakaznik-nezaplatil-co-s-tim/#reply1155097
protected
verified
rating uzivatele
(13 hodnocení)
24. 11. 2015 21:01:01
Pokud nemáte smlouvu ani fakturu, tak s tim nic nedělejte a jen se poučte.
Fakturu bych doporučoval, jednak nebudete podnikat nelegálně a druhak budete důvěrhodným partnerem.
24. 11. 2015 21:01:01
https://webtrh.cz/diskuse/zakaznik-nezaplatil-co-s-tim/#reply1155096
Petr Dobromysl
verified
rating uzivatele
24. 11. 2015 21:15:56
Poučení pro příště.
Vždy brát zálohu, která aspoň něco pokryje.
Je to první filtr na špatné klienty.
Nepotřebuješ dělat s každým klientem.
24. 11. 2015 21:15:56
https://webtrh.cz/diskuse/zakaznik-nezaplatil-co-s-tim/#reply1155095
Na smlouvy kašli, stačí i domluva přes mejl. Jinak samozřejmě záloha a zdroje až po zaplacení.
24. 11. 2015 21:26:18
https://webtrh.cz/diskuse/zakaznik-nezaplatil-co-s-tim/#reply1155094
mariengold
verified
rating uzivatele
24. 11. 2015 22:11:55
Díky za rady. Kolik procent z konečné ceny si jako zálohu berete?
24. 11. 2015 22:11:55
https://webtrh.cz/diskuse/zakaznik-nezaplatil-co-s-tim/#reply1155093
adyea
verified
rating uzivatele
(12 hodnocení)
25. 11. 2015 00:36:48
50% a bez zálohy jen po několikáté zakázce. Může být třeba 30% a data poslat až po doplacení.
Ale o to nejde - jistě se poučíš z této zkušenosti, teď jen z dotyčné vydupat peníze a to tak, aby si to zapamatovala, jinak to příště udělá na někoho dalšího, věřím že se najdou lidi, co jedou plno věcí takhle a mají tak minimální náklady.
Dotyčné bych napsal že jelikož zakázka nebyla zaplacena, nemůže dílo využívat, že jste nepředala autorská práva tečka. - Ono je to složitější, ale lidi většinou nemají potuchy a zabrat by to mohlo. Pokud nezabere a dílo bude používat dále, tak napsat že to jdete předat policii + bych na net dal negativní recenze kde to půjde.
Šance je třeba 50%, každopádně to za to stojí i kdyby to bylo 10 korun. Zkušenost mám takovou že 20% lidí se chytne na kecy o autorských právech, dalších 30% zareaguje na policii či negativní recenze, kdy ještě uvádím že po uhrazení budou recenze samozřejmě smazány.
Xkrát se mi stalo že dotyčný zaplatil ihned zálohu, vše OK a následně třeba přestal komunikovat - jestli si to rozmyslel nebo si řekl peču na to za doplatek to nestojí... každopádně bez naprosté komunikace. Už jen proto bych pod 50% nešel. Důležité je také vše řešit ihned, čím déle následné kroky trvají, tím dotyčný nabývá na jistotě že to nemyslíte vážně.
Ta baba potřebuje lekci :-)
25. 11. 2015 00:36:48
https://webtrh.cz/diskuse/zakaznik-nezaplatil-co-s-tim/#reply1155092
Já mám zálohu 60 % a i to se mi zdá málo, protože ta hlavní investice z mojí strany je právě v té fázi před klientovým vyjádřením (cca 95 % času), pak už je to většinou jen komsetické.
Mám i klienty, kteří platí 100 % částky předem a nemají problém, protože dříve s nimi byl problém s placením, resp. zdržením, takže pak souhlasili s takovým opatřením.
25. 11. 2015 11:12:25
https://webtrh.cz/diskuse/zakaznik-nezaplatil-co-s-tim/#reply1155091
Tomáš Vachuda
verified
rating uzivatele
(22 hodnocení)
26. 11. 2015 10:42:30
Jak už tu padlo, ber to jako ponaučení. ;)
Jinak záleží na druhu grafické práce. Já si u log nechávám platit plnou částku před odesláním finálních dat. Zatím žádná záloha. Sice o ní přemýšlím, ale zatím se stávajícím přístupem nemám problém a lidé mi platí. Jelikož jde ale o loga, tak tam mám stále trochu strach, aby někomu nepředali náhledy k vektorizaci za pár stovek. Ale zatím se to nestalo. Pak jsem se trochu bál o to, aby někdo jen nevyřízl logo z prezentace a nepřestal reagovat a nezačal ho takto vyříznuté používat. To jsem vyřešil tak, že v prezentacích mám jemný vodoznak a hlavně vždy někde v mailu zdůrazním, že ve finále předám vektory, které jsou nutností pro tisk, že bez nich to nejde. Tím u nich, jakožto (většinou) laiků, vytvořim pocit, že bez vektorů si neškrtnou (což je pravda) a nesnaží se mě obcházet.
Plus jsem transparentní a mám na webu ceny, které sice stále nedostahují cen profesionálů, ale pro běžného klienta jsou, prý, "vysoké", takže už to obvykle odfiltruje problémové neplatiče, kterými jsou zpravidla ti, co počítají každou korunu. Když jsem začínal a měl jsem ceny daleko nižší, měl jsem problémů více.
Nu každopádně, jak jsme psal, záleží na druhu grafické práce. Pokud jde o tiskovinu, tak zkrátka nepošleš PDF k tisku dříve, než dostaneš zaplaceno a z náhledu si to vytisknou těžko, to sami jistě ví, jak by výsledek dopadl. Pokud jde o webdesign a zaslala bys nejprve náhled, tak asi jo, dal by se "překreslit", ale bylo by to velmi náročné, takže tady taky - posílat PSD až když bude vše proplaceno. Pokud jde o webové bannery, tak třeba dávat jemný vodoznak a odstranit až po zaplacení. A tak dále.
U každého druhy grafiky by se mělo dát najít něco, co by ti mělo pojistit, že člověk bude ochoten nejprve zaplatit. Zkrátka si vždy musíš vytvořit nějakou páku. Anebo tedy brát zálohy, no.
Co se týče "rady", abys klienta/neplatiče očerňovala, tak s tím moc nesouhlasím. Jak už jsem slyšel od více tuzemských i zahraničních profesionálů, tak tím, že někde vyhlašuješ, že ti někdo nezaplatil, neshazuješ ani tak toho klienta, ale degraduješ sebe sama, protože světu vlastně ukazuješ "neumím jednat s klienty a neumím si zajistit jejich platby". Tedy působíš neprofesionálně. Tomu klientovi to bude víceméně šumák a většinou ho to nějak neovlivní. Je velmi nízká šance, že ho bude někdo bojkotovat kvůli tomu, že ho takhle shodíš. Poškodíš tím tedy obvykle pouze sebe sama, ne jeho. Když už, tak to řešit právně, ale dělat nějaký veřejný lynč je kontraproduktivní a neprofesionální.
26. 11. 2015 10:42:30
https://webtrh.cz/diskuse/zakaznik-nezaplatil-co-s-tim/#reply1155090
Pro odpověď se přihlašte.
Přihlásit